Ik ga niet wachten tot ik afhankelijk word van hulp!
Ik heb inmiddels weloverwogen besloten dat ik niet ga wachten tot ik afhankelijkNOS Nieuws - vandaag, 13:43 schreef:
Man (80) krijgt voorwaardelijke celstraf voor aansporen vrouw tot zelfdoding
Een 80-jarige man uit Breda is door de rechtbank in Den Haag veroordeeld tot 12 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf voor het aanzetten tot zelfdoding. De man krijgt daarbij een taakstraf van 240 uur.
Het is volgens het Openbaar Ministerie voor het eerst dat er in Nederland iemand is veroordeeld voor het aanzetten tot zelfdoding. "Daarmee heeft de verdachte de grenzen van toelaatbare hulp overschreden", zegt de rechter.
De bejaarde Hans D. heeft een 32-jarige vrouw uit Bodegraven aangespoord om met het dodelijke zelfdodingspoeder 'X' een einde aan haar leven te maken.
Middel X
Middel X is een poeder dat bestaat uit meerdere giftige stoffen die worden gebruikt in de chemische industrie. Vanwege veiligheidsredenen wordt de naam van het middel niet bekendgemaakt. Volgens de Rijksoverheid heeft inname ervan ernstige bijwerkingen. Het overlijden van iemand die het middel neemt kan tot 40 uur duren.
Het middel werd bijna acht jaar geleden geïntroduceerd door Coöperatie Laatste Wil. CLW heeft het middel als humaan gepresenteerd en zegt dat het een middel is waarmee mensen op een zelfgekozen moment uit het leven kunnen stappen. Na de introductie van het middel, ontstond er een run op
Over de vraag of het daadwerkelijk leidt tot een humane dood
zijn sinds het begin sterke twijfels.
Hulp nodig?
Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand? Praten erover helpt en kan anoniem via de chat op www.113.nl of telefonisch op 113 of 0800-0113.
word van hulp. Niet omdat ik bang ben dat ik het op dat moment niet meer zelfstandig
zou kunnen regelen, want voor zover mogelijk is alles goed geregeld. Mijn huisarts is
er niet op tegen om me eventueel te helpen, onder welke omstandigheden dan ook,
mits hij geen wetten overtreedt of juridische vervolging riskeert.
Nee, ik wil onder geen beding dat iemand die mij zou willen helpen daardoor in gevaar
of juridische problemen komt. Zelfs niet als diegene mij alleen maar emotioneel zou
steunen, mocht ik op het laatste moment toch terugdeinzen, om welke reden dan ook.