Herkennen in oude films.

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Plaats reactie
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Herkennen in oude films.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik bekijk nog al eens oude films, bij sommigen doen er zich dan vreemde problemen voor.

Bij de meeste Crimmies van voor WOII is het lastig voor me de personen uit elkaar te houden.
Het lijkt me of de mannen allemaal bijna het zelfde pak en hoed dragen.

Die verschillen ware er natuurlijk wel voor de mensen uit die tijd, maar daar is mijn brein kennelijk niet op ingesteld.
Dit heeft een naam, maar die heb ik niet bij de hand.

Het is het zelfde als de Japanners en Chinezen die lang geleden dachten dat alle Hollanders er het zelfde uit zagen.

Mijn Brein dwingen het anders te doen, lukt dus niet. :lol:

PS.
Bij ander soorten films ( SF , Horror , Western ) uit die tijd treed het nauwelijks op.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Re: Herkennen in oude films.

Bericht door dikkemick »

Ik had en heb dat altijd met "zwarte" mensen. Zie veel minder nuance verschillen dan bij "blanke" mensen. Aangeboren afwijking denk ik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 29 jan 2025 17:42 Ik had en heb dat altijd met "zwarte" mensen. Zie veel minder nuance verschillen dan bij "blanke" mensen. Aangeboren afwijking denk ik.
Het zit hem waarschijnlijk in iets anders.

Ons brein onthoud niet iemand als geheel, maar de specifieke kenmerken van de persoon.
Zien we de persoon terug dan beduvelt het brein ons door net te doen of we het geheel is onthouden.

Als men dan voor het eerst zwarte mensen ontmoet, dan is dat zwarte het hoofdkenmerk en dat wordt onthouden.
Daardoor lijken dan al die mensen op elkaar.

Natuurlijk wordt het brein op den duur wijzer en gaat andere kenmerken onthouden.

Dat het effect zo sterk bij die films met die pakken zou zijn had ik niet verwacht.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 29 jan 2025 17:42 Ik had en heb dat altijd met "zwarte" mensen. Zie veel minder nuance verschillen dan bij "blanke" mensen. Aangeboren afwijking denk ik.
Dat is een algemeen verschijnsel waar ook onderzoek naar is gedaan. Blanken herkennen elkaar beter dan dat ze negroïde of Aziatische gezichten herkennen. Feitelijk geldt dat voor alle "rassen" dat ze onderling beter herkennen dan anderen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mullog schreef: 29 jan 2025 18:01
Dat is een algemeen verschijnsel waar ook onderzoek naar is gedaan. Blanken herkennen elkaar beter dan dat ze negroïde of Aziatische gezichten herkennen. Feitelijk geldt dat voor alle "rassen" dat ze onderling beter herkennen dan anderen.
Dat is dus een aangeleerde vaardigheid. niet aangeboren. Al leert de een wel sneller dan de ander.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie