Lale Gül zegt af te zien van kinderen

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: Lale Gül zegt af te zien van kinderen

Bericht door Mullog »

Maria schreef: 01 feb 2025 15:23 ...
Ik denk toch niet dat dit zo algemeen is, dat je dit kunt afdoen met een:
"Ach, dat is van alle generaties en van alle tijden."
Ik ben het met dikkemick eens. Het is van alle tijden. Zonder het te willen bagatelliseren is het een keuze van Lale Gul zelf om het niet stichten van een gezin als consequentie te zien van bedreiging aan haar adres. Er zijn talloze anderen die dezelfde bedreigingen krijgen en daar anders in kiezen. Er zijn er talloze die zonder bedreiging in omstandigheden of met een toekomst perspectief leven waarin ik, voor mezelf sprekend, niet voor kinderen zou kiezen, en dat toch doen.

Niemand zou in een situatie moeten mogen komen waarin zij zich nu zelf genoodzaakt ziet dit besluit te nemen. Maar opeens met z'n allen ach en wee gaan roepen omdat een bekende Nederlander dit nu in de belangstelling trekt komt bij mij ook wat hypocriet over. Zeker als naar mijn mening terecht wordt opgemerkt dat dit van alle tijden is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria
Schrijfster en Islam-critica Lale Gül zegt geen kinderen te willen omdat ze deze niet zou willen opzadelen met een moeder die leeft onder permanente (doods-)bedreigingen https://www.rtl.nl/boulevard/entertainm ... dreigingen

Als we bedenken wat zich gisteren in Zweden weer eens voordeed...

Tot zover het onderwerp.
Schrijfster en Islam-critica Lale Gül zegt geen kinderen te willen omdat ze deze niet zou willen opzadelen met een moeder die leeft onder permanente (doods-)bedreigingen
Triest. Maar dat had ik al gezegd. Lale komt uit deze cultuur, is bekend met deze cultuur en heeft er weloverwogen zeer bewust voor gekozen om hiermee te breken. Zij was bekend met de mogelijke gevolgen.
Ben ik het dan eens met die mogelijke gevolgen? Nee!
Mag dit in Nederland? Nee!
Is haar angst terecht? Mogelijk wel.
Wat wil je nog meer van me horen? IK vind dat angst van alle tijden is maar dat mag ik van jou niet opperen.
Als we bedenken wat zich gisteren in Zweden weer eens voordeed.
De koranverbrander provoceerde en wist dat hij verfoeid zou worden. Keur ik dat verfoeien goed? Nee!
Wilders wist dat hij alle haat op de hals zou halen maar deed wat hij wilde doen. Keur ik dat goed (de represailles?) Nee!

Maar we leven in een wereld die we niet kunnen controleren.en waarin mensen er vreemde gedachten op nahouden. Daag Trump uit en hij maakt hele vreemde sprongen. Moeten we Trump dan maar zijn gang laten gaan? Nee! Moet angst gaan regeren? Nee.

Wat wil je van me horen? Ik keur moord af en als Lale geen kinderen wil, prima! Haar keuze. Maar moet angst al je keuzes beïnvloeden? Ik denk het niet.
Moet ik nog meer on topic gaan? Of zit je te zuigen?
Angst is een slechte raadgever.

van veel wassen word je kaal
en als straks de bom zal vallen
nou dan gaan we allemaal
kattenharen zijn vergiftigd
geef geen zoentjes aan een hond
keer nooit je rug toe naar een homo
want dat zittie aan je kont

negers zijn heel vaak gevaarlijk
met een mes of een pistool

en kijk ook maar uit voor joden
ook al spelen ze mooi viool

en dat is allemaal angst
allemaal angst
de alle grootste schreeuwers
zijn dikwijls het bangst
en als er ooit iets gebeurt
nou dan moeten het zo wezen
wie het meeste angst heeft
heeft vaak het minste vrezen

als je scheel kijkt en de klok slaat
blijf je heel je leven scheel
als je zout morst krijg je ruzie
en betaal ik niet te veel
loop nooit onder langs een ladder
en op wijzen staat een jaar
en onder bomen staan bij onweer
dus schuilt een levensgroot gevaar

R. Long
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mullog schreef: 01 feb 2025 16:40
Maria schreef: 01 feb 2025 15:23 ...
Ik denk toch niet dat dit zo algemeen is, dat je dit kunt afdoen met een:
"Ach, dat is van alle generaties en van alle tijden."
Ik ben het met dikkemick eens. Het is van alle tijden. Zonder het te willen bagatelliseren is het een keuze van Lale Gul zelf om het niet stichten van een gezin als consequentie te zien van bedreiging aan haar adres. Er zijn talloze anderen die dezelfde bedreigingen krijgen en daar anders in kiezen. Er zijn er talloze die zonder bedreiging in omstandigheden of met een toekomst perspectief leven waarin ik, voor mezelf sprekend, niet voor kinderen zou kiezen, en dat toch doen.
Ik roep geen ach en wee, want Lale heeft zelf de keuze gemaakt.
Haar eigen vrije wil, ook als is het voor mijn gevoel de uitkomst van een duivels dilemma.
Met als alternatief een voortaan doodzwijgen van haar eigen levensovertuiging en onderduiken, weg uit de vrije wereld.
Voor zichzelf lijkt ze de consequentie van de levensbedreiging te hebben genomen.

Zelf de keuze hebben is niet van alle tijden.
Het daadwerkelijk doen is ook niet van alle tijden, want wie zal zo'n afgedwongen keuze/aktie kunnen bevatten, als die niet uit eigen lichamelijk onvermogen geboren is?
Dat is heel iets anders dan je moeten aanpassen aan een noodgedwongen situatie.
Maar nu is het zelfs bespreekbaar te kiezen zonder dwingende reden erachter, maar absoluut niet te vergelijken.
Maar ook in orthodoxe milieus?
Of bij mensen die direct beginnen over egoïsme?
Zoals je wel zult begrijpen is dat vooral ook afhankelijk van je kinderwens of juist niet.
Ik heb dat aan den lijve ondervonden.
Dat het me rechtstreeks werd gevraagd of dat het zelfs werd gesteld, dat ik geen kinderen wilde toen ik kinderloos bleef.
Het deed mij letterlijk verstommen.
Zou me dat voor het pil-tijdperk ook zijn gevraagd?

En zeker zal dat in de omgeving van Lala ook vragen oproepen.
Ik denk daarom, dat ze daarop wil anticiperen en het bespreekbaar maken.

Maar misschien is dat alleen mijn eigen projectie. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 01 feb 2025 17:27 Maria
Schrijfster en Islam-critica Lale Gül zegt geen kinderen te willen omdat ze deze niet zou willen opzadelen met een moeder die leeft onder permanente (doods-)bedreigingen https://www.rtl.nl/boulevard/entertainm ... dreigingen

Als we bedenken wat zich gisteren in Zweden weer eens voordeed...

Tot zover het onderwerp.
Schrijfster en Islam-critica Lale Gül zegt geen kinderen te willen omdat ze deze niet zou willen opzadelen met een moeder die leeft onder permanente (doods-)bedreigingen
Triest. Maar dat had ik al gezegd. Lale komt uit deze cultuur, is bekend met deze cultuur en heeft er weloverwogen zeer bewust voor gekozen om hiermee te breken. Zij was bekend met de mogelijke gevolgen.
Ben ik het dan eens met die mogelijke gevolgen? Nee!
Mag dit in Nederland? Nee!
Is haar angst terecht? Mogelijk wel.
Wat wil je nog meer van me horen? IK vind dat angst van alle tijden is maar dat mag ik van jou niet opperen.
Als we bedenken wat zich gisteren in Zweden weer eens voordeed.
De koranverbrander provoceerde en wist dat hij verfoeid zou worden. Keur ik dat verfoeien goed? Nee!
Wilders wist dat hij alle haat op de hals zou halen maar deed wat hij wilde doen. Keur ik dat goed (de represailles?) Nee!

Maar we leven in een wereld die we niet kunnen controleren.en waarin mensen er vreemde gedachten op nahouden. Daag Trump uit en hij maakt hele vreemde sprongen. Moeten we Trump dan maar zijn gang laten gaan? Nee! Moet angst gaan regeren? Nee.

Wat wil je van me horen? Ik keur moord af en als Lale geen kinderen wil, prima! Haar keuze. Maar moet angst al je keuzes beïnvloeden? Ik denk het niet.
Moet ik nog meer on topic gaan? Of zit je te zuigen?
Angst is een slechte raadgever.
Tot zover dank voor je reactie.
Ik heb net mijn gedachten erover wat verhelderd.
Zoals ik al schreef:
Misschien is het mijn projectie.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Maria schreef: 01 feb 2025 17:43 ...
...
Misschien zit hier een misverstand. Het van alle tijden waar ik het over heb is de aarzeling, zorg, onzekerheid of je wel kinderen in de wereld moet zetten.

Die aarzeling, zorg, onzekerheid kan allerlei redenen hebben. Klimaatverandering, angst voor wat de toekomst kan brengen zoals Lale die heeft, geopolitiek gedoe en wat er in het betreffende tijdsgewricht ook speelde. In de jaren zestig van de vorige eeuw bijvoorbeeld de koude oorlog met zijn nucleaire dreiging.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Het onderscheid tussen angst vanwege persoonlijke bedreigingen en angst vanwege een algemeen toekomstbeeld, lijkt me niet zo moeilijk.

Algemene zorgen over de toekomst zijn van alle tijden.
Persoonlijk bedreigd worden vanwege je mening of vanwege het verlaten van je geloof - waarbij we helaas al gezien hebben dat het niet altijd bij bedreigen blijft - is van een andere orde.

Dat men zich niet door zo'n angst moet laten leiden, vind ik een erg makkelijke opmerking vanachter een toetsenbord.
Theo van Gogh, Pim Fortuyn en Peter R de Vries hadden zich beter wat meer door angst laten leiden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mullog schreef: 02 feb 2025 09:03
Maria schreef: 01 feb 2025 17:43 ...
...
Misschien zit hier een misverstand. Het van alle tijden waar ik het over heb is de aarzeling, zorg, onzekerheid of je wel kinderen in de wereld moet zetten.

Die aarzeling, zorg, onzekerheid kan allerlei redenen hebben. Klimaatverandering, angst voor wat de toekomst kan brengen zoals Lale die heeft, geopolitiek gedoe en wat er in het betreffende tijdsgewricht ook speelde. In de jaren zestig van de vorige eeuw bijvoorbeeld de koude oorlog met zijn nucleaire dreiging.
Klopt.
Dan hebben we het wezenlijk over twee verschillende dingen.
Zie mijn schrijfsels hiervoor.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

gerard_m schreef: 02 feb 2025 12:38 Het onderscheid tussen angst vanwege persoonlijke bedreigingen en angst vanwege een algemeen toekomstbeeld, lijkt me niet zo moeilijk.

Algemene zorgen over de toekomst zijn van alle tijden.
Persoonlijk bedreigd worden vanwege je mening of vanwege het verlaten van je geloof - waarbij we helaas al gezien hebben dat het niet altijd bij bedreigen blijft - is van een andere orde.

Dat men zich niet door zo'n angst moet laten leiden, vind ik een erg makkelijke opmerking vanachter een toetsenbord.
Theo van Gogh, Pim Fortuyn en Peter R de Vries hadden zich beter wat meer door angst laten leiden.
Volgens mij doe ik nergens een uitspraak of je je door zo'n angst moet laten leiden. Of men zich door angst laat leiden moet ieder voor zich bepalen.

Of het onderscheid tussen persoonlijk en algemeen relevant is waag ik te betwijfelen. Uiteindelijk leiden beiden tot een persoonlijke keuze.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mullog schreef: 02 feb 2025 14:44
Of het onderscheid tussen persoonlijk en algemeen relevant is waag ik te betwijfelen. Uiteindelijk leiden beiden tot een persoonlijke keuze.
Daar zit de overeenkomst, mar dat doet niets af aan de relevante verschillen.
Zo kan iedereen algemene zorgen over de toekomst hebben, maar de angst om de volgende te zijn die wordt omgelegd door religieus intolerante figuren zullen de meeste mensen niet hoeven hebben.

Bovendien is deze angst het directe gevolg van reacties op wat je zelf gedaan hebt: je mening geven en van geloof veranderen. Je leven wordt negatief beinvloed door iets dat in Nederland gewoon zou moeten kunnen. Een oplossing kan zijn om je mening maar niet meer te geven of je geloof maar te behouden. Het zou niet nodig moeten zijn. Angst voor iets maatschappelijks zet misschien nog aan tot maatschappelijke betrokkenheid.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie