Minder als van iemand die een kaal hoofd heeft.
Van die weet je tenminste nog dat hij geen kammetje nodig heeft en sneller een hoofddeksel zal opzetten.
Moderator: Moderators
Minder als van iemand die een kaal hoofd heeft.
Mij bezwaar is dat de definitie als een dogma voorop wordt gesteld. Ik hanteer de visie en definitie zoals Leo Apostel daar wetenschappelijk onderzoek naar heeft gedaan. Waar ik in mijn betoog de nadruk op wil leggen zijn de argumenten die dit dogma van een woordenboek definitie ontkrachten en open maken voor discussie of dialoog om tot een levensbeschouwelijke visie te komen zonder te geloven in het bestaan van goden.Rereformed schreef: ↑07 feb 2025 07:06 Je bevestigt mijn opmerking dat het een kwestie van spraakverwarring is. Jij wil een andere definitie geven aan wat men algemeen onder atheïsme verstaat. Maar eenvoudiger zou zijn dit simpel "beredeneerd atheïsme" te noemen.
deze omdat die heel duidelijk maakt waarom het zin heeft om zich aan de woordenboekbetekenis van atheïsme te houden.
Wetenschappelijk onderzoek is in dit soort zaken naast de kwestie. Wetenschappelijk onderzoek gebruikt vaak jargon. Daarbij gebruiken ze woorden in een specifieke technische betekenis om te vermijden steeds een hele omschrijving te moeten geven.dean53 schreef: ↑07 feb 2025 09:59Mij bezwaar is dat de definitie als een dogma voorop wordt gesteld. Ik hanteer de visie en definitie zoals Leo Apostel daar wetenschappelijk onderzoek naar heeft gedaan.Rereformed schreef: ↑07 feb 2025 07:06 Je bevestigt mijn opmerking dat het een kwestie van spraakverwarring is. Jij wil een andere definitie geven aan wat men algemeen onder atheïsme verstaat. Maar eenvoudiger zou zijn dit simpel "beredeneerd atheïsme" te noemen.
deze omdat die heel duidelijk maakt waarom het zin heeft om zich aan de woordenboekbetekenis van atheïsme te houden.
Het is geen dogma om de woordenboek-definitie te gebruiken. En je gaat moeilijk een dialoog krijgen door anderen de les te lezen over hoe ze een woord moeten gebruiken, terwijl ze dat woord op een legitieme manier gebruiken. Als je een dialoog wil, begin dan met te luisteren naar wat de anderen proberen te duidelijk te maken, i.p.v. de betekenis die jij verkiest op hun woorden te projecteren.dean53 schreef: ↑07 feb 2025 09:59 Waar ik in mijn betoog de nadruk op wil leggen zijn de argumenten die dit dogma van een woordenboek definitie ontkrachten en open maken voor discussie of dialoog om tot een levensbeschouwelijke visie te komen zonder te geloven in het bestaan van goden. Begrijp me goed, ik heb niets tegen een woordenboek-definitie maar het mag voor mij geen bijbel zijn die als meetlat te gebruiken is om zich te onderscheiden.
Doet me terugdenken aan toen ik een jaar of 8 was en door een groep leeftijdsgenoten van de katholieke school werd uitgescholden voor protestant en mijn vader moest vragen hoe ik daarmee kon worden uitgescholden.Wiki schreef:Het onderscheid tussen impliciet en expliciet atheïsme werd geïntroduceerd door George H. Smith in zijn boek Atheism. The Case Against God.[14]
Typisch een indeling die theïsten graag gebruiken om aan te tonen dat het atheïsme een religie is.Amerauder schreef: ↑07 feb 2025 10:59 Laat je niet van de wijs brengen, Dean. Het komt allemaal terug op het onderscheid tussen sterk en zwak atheïsme, en de wisseltruc die daarmee soms wordt uitgehaald.
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... %AFsme.svg[/img
Jij wilt het over sterk atheïsme hebben, dat is immers het enige werkelijk interessante aan het woord. Maar in discussies als deze is men geneigd atheïsme als zwak atheïsme te definiëren. En wel om een hele goede reden, namelijk om de valkuilen die bij sterk atheïsme horen uit de weg te gaan en op stevige grond te kunnen staan.
Dat het werkelijke gesprek om sterk atheïsme te doen is, dat ga je er op deze manier niet zomaar uit krijgen – daar wordt, verstandig als men is, uiterst voorzichtig van weggestuurd, om zich niet op losse grond te hoeven begeven. Om zich niet aan onhoudbare standpunten te hoeven branden.
Zodra het een iets ander gesprek is echter, over een ander onderwerp, waarbij de precieze definitie van atheïsme even buiten beeld komt te staan – en de kust dus veilig lijkt te zijn, bij wijze van spreken – dan zul je merken dat men met het grootste gemak overstapt op de definitie van sterk atheïsme, alsof dat het was waar men al die tijd over sprak.
Bijvoorbeeld, als men zegt: “Atheïsten worden vervolgd!” Dan blijkt het toch ineens over sterk atheïsme te gaan, al wordt daar dus in discussies als deze stevig van weggedoken.
Deze techniek heeft wel iets van wat in de verkoop een “bait-and-switch” genoemd wordt. Men presenteert zichzelf alsof men over A spreekt, maar bij nadere inspectie blijkt het toch B te zijn waar men aan denkt. Er zijn echter problemen met B (sterk atheïsme), daarom is het gemakkelijker om jezelf als A (zwak atheïsme) te presenteren.
Dit is allemaal uitgebreid besproken in “Is atheïsme de nieuwe religie?” – daar kwamen heel interessante dingen uit, onder andere dat men veel meer moeite heeft met dit onderscheid dan je wellicht zou denken.
Nogmaals mijn inbreng in deze discussie is gericht op de stelling van deze discussie en de verzameling argumenten die deze stelling documenteren. Ik verwacht niets noch vraag ik iets van de deelnemers en vooral niet dat zij zich zouden aanpassen. Ik luister en denk na over wat hier geschreven wordt door de deelnemers. Het inspireert mij en is zeker zin een bijdrage in mijn levensbeschouwelijke visie.
Ik reken op een eerlijke en productieve discussie en probeer daar helder en consistent in te zijn. Natuurlijk komen er logische vallen voor. Het is niet prettig als men een argument moet prijsgeven.Amerauder schreef: ↑07 feb 2025 10:59 Laat je niet van de wijs brengen, Dean. Jij wilt het over sterk atheïsme hebben, dat is immers het enige werkelijk interessante aan het woord. Maar in discussies als deze is men geneigd atheïsme als zwak atheïsme te definiëren. En wel om een hele goede reden, namelijk om de valkuilen die bij sterk atheïsme horen uit de weg te gaan en op stevige grond te kunnen staan.
Deze techniek heeft wel iets van wat in de verkoop een “bait-and-switch” genoemd wordt. Men presenteert zichzelf alsof men over A spreekt, maar bij nadere inspectie blijkt het toch B te zijn waar men aan denkt. Er zijn echter problemen met B (sterk atheïsme), daarom is het gemakkelijker om jezelf als A (zwak atheïsme) te presenteren.
Dit is allemaal uitgebreid besproken in “Is atheïsme de nieuwe religie?” – daar kwamen heel interessante dingen uit, onder andere dat men veel meer moeite heeft met dit onderscheid dan je wellicht zou denken.
Op welke manier dan? Op welke manier is de vaststelling dat kinderen geboren worden zonder een geloof in een god en dat dat dus het punt is van waaruit wij mensen vertrekken een belemmering voor persoonlijke groei en zingeving.
Waarom voel jij de nood dit ter sprake te brengen. Ik heb hier niemand gezien die iets beweert dat hiermee in tegenspraak zou zijn.
Op welke manier is jouw persoonlijk groei proces hier van belang? Jouw persoonlijk groeiproces verandert niets aan het feit dat kinderen geboren worden zonder geloof in een god en dat ze daarmee voldoen aan de definitie van het woord: "atheïst".
Wat je hier doet is het ophogen van je definitie tot alle mensen. Niet alle mensen geloven in deze definitie en zeker pasgeborenen niet. Het veralgemenen wat je hier doet maakt van je definitie een dogma en daarvan is geweten dat zij een belemmering vormen voor existentiële zingeving.
Dat is niet waar. Wat ik doe ik gewoon kijken naar hoe het woord hier in oorsprong gebruikt werd. Als iemand iets wil communiceren en daar woorden voor kiest om dat over te brengen, dan hebben die woorden op dat moment de betekenis waarin hij die woorden gebruikt. Andere mensen kunnen vinden dat hij die woorden totaal verkeerd gebruikt maar als die betekenis gelegitimeerd wordt door een woordenboek, hebben die mensen geen poot om op te staan.dean53 schreef: ↑07 feb 2025 13:47Wat je hier doet is het ophogen van je definitie tot alle mensen. Niet alle mensen geloven in deze definitie en zeker pasgeborenen niet. Het veralgemenen wat je hier doet maakt van je definitie een dogma en daarvan is geweten dat zij een belemmering vormen voor existentiële zingeving.
Er is geen ophoging. Soms gebruikt iemand een woord op een manier die bij anderen vreemd overkomt. In een betekenis waarin anderen dat woord nooit zouden gebruiken. Dat kan soms voor enige verwarring zorgen maar er is niets mis mee om op dat moment de gebruiker van dat woord gewoon te volgen in de betekenis die hij hanteert. Die anderen kunnen dan op een ander moment het woord gebruiken in de betekenis dat voor hen meer natuurlijk is.
Er is een goede reden om intellectueel afstand te bewaren. Sterk atheisme kent mogelijkerwijs een dogma: "Goden bestaan niet". Dat is iets dat vrijdenkers voor alles willen vermijden. Of alleen sterk-atheisme soms wordt vervolgd en zwak atheisme nooit is ook maar de vraag. zo is men tegenwoordig van mening, dat in het Romeinse rijk Christenen niet zozeer werden vervolgd om wat ze geloofden, maar om wat ze weigerden te doen: namelijk deelnemen aan de rituelen van de Keizer-cultus. Waarom zou dat bij hedendaagse vervolgingen van atheisten anders zijn?Amerauder schreef: ↑07 feb 2025 10:59 Laat je niet van de wijs brengen, Dean. Het komt allemaal terug op het onderscheid tussen sterk en zwak atheïsme, en de wisseltruc die daarmee soms wordt uitgehaald.
Jij wilt het over sterk atheïsme hebben, dat is immers het enige werkelijk interessante aan het woord. Maar in discussies als deze is men geneigd atheïsme als zwak atheïsme te definiëren. En wel om een hele goede reden, namelijk om de valkuilen die bij sterk atheïsme horen uit de weg te gaan en op stevige grond te kunnen staan.
Dat het werkelijke gesprek om sterk atheïsme te doen is, dat ga je er op deze manier niet zomaar uit krijgen – daar wordt, verstandig als men is, uiterst voorzichtig van weggestuurd, om zich niet op losse grond te hoeven begeven. Om zich niet aan onhoudbare standpunten te hoeven branden.
Zodra het een iets ander gesprek is echter, over een ander onderwerp, waarbij de precieze definitie van atheïsme even buiten beeld komt te staan – en de kust dus veilig lijkt te zijn, bij wijze van spreken – dan zul je merken dat men met het grootste gemak overstapt op de definitie van sterk atheïsme, alsof dat het was waar men al die tijd over sprak.
Bijvoorbeeld, als men zegt: “Atheïsten worden vervolgd!” Dan blijkt het toch ineens over sterk atheïsme te gaan, al wordt daar dus in discussies als deze stevig van weggedoken.
Dat vind ik een rare redenering. Voor elke aanname kan je die aanname abstraheren. bv dat de aarde (bij benadering) een bol is. Dat kunnen we het aardsbollisme noemen. Dan kunnen we natuurlijk stellen dat het aardsbollisme mogelijkerwijs een dogma kent: "De aarde is (bij benadering) een bol" en dat dat iets is wat vrijdenkers voor alles willen vermijden. Dus zijn er goede redenen om voor vijrdenkers om intellectueel afstand te nemen van het aardsbollisme en dus van het idee dat de aarde (bij benadering) een bol is?Peter van Velzen schreef: ↑08 feb 2025 02:45 Er is een goede reden om intellectueel afstand te bewaren. Sterk atheisme kent mogelijkerwijs een dogma: "Goden bestaan niet". Dat is iets dat vrijdenkers voor alles willen vermijden.
Het is geen Dogma maar een logische redenering.Peter van Velzen schreef: ↑08 feb 2025 02:45
Er is een goede reden om intellectueel afstand te bewaren. Sterk atheisme kent mogelijkerwijs een dogma: "Goden bestaan niet". Dat is iets dat vrijdenkers voor alles willen vermijden. Of alleen sterk-atheisme soms wordt vervolgd en zwak atheisme nooit is ook maar de vraag. zo is men tegenwoordig van mening, dat in het Romeinse rijk Christenen niet zozeer werden vervolgd om wat ze geloofden, maar om wat ze weigerden te doen: namelijk deelnemen aan de rituelen van de Keizer-cultus. Waarom zou dat bij hedendaagse vervolgingen van atheisten anders zijn?