Er is nog een groot verschil tussen theïsten en atheïsten:dean53 schreef: ↑07 feb 2025 15:49Is atheïsme de nieuwe religie? Wat denk ik …, zijn seculiere opvattingen tezamen als een nieuwe religie te bezien?Amerauder schreef: ↑13 jul 2022 15:02 Is atheïsme de nieuwe religie?
toelichting:
Bedoeld wordt hier die zeer specifieke geloofsovertuiging waarin het bestaan van goden actief ontkend wordt.
In welke mate valt deze vorm van geloof, het geloof in de afwezigheid van goden, als de op het christendom volgende religie van het Westen te bezien?
Waarin ligt het onderscheid tussen het atheïstische geloof aan de ene kant en bijvoorbeeld de waarheidsopvattingen van het christendom aan de andere?Atheïsme is volgens mij geen nieuwe religie maar een seculier alternatief om als persoon bewust en kritisch in de wereld van vandaag te bestaan.
- 1. Het is een kwestie van perspectief. De meeste definities zullen atheïsme uitsluiten als religie. Ik zou ze eerder als concurrenten zien van elkaar.
2. Een cruciaal verschil is dat religie ‘geloof’ vereist. Atheïsme verlangt geen geloof maar richt zich op een ‘kritische ingesteldheid’.
3. Atheïsme is geen religie omdat het geen bovennatuurlijke elementen, eredienst of centrale leer heeft.
4. Er zijn ideologieën die sterk dogmatisch zijn en die ik als een seculiere religie zou kunnen beschouwen: bv. Marxisme of extreem nationalisme, consumentisme, sciëntisme of de wetenschap als ultieme waarheid.
5. Atheïsme valt buiten de strikte opvatting van religie omdat religie zich richt op het goddelijke, rituelen en georganiseerde eredienst. Atheïsme doet dat niet.
6. Atheïsme is eerder een reactie tegen religie dan een aanvulling ervan.
Theïsten zijn principieel immoreel
Atheïsten hebben de keuze tussen moreel en immoreel gedrag
.