Is atheïsme de nieuwe religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Is atheïsme de nieuwe religie?

Bericht door Maria »

Leon schreef: 09 feb 2025 13:04
Maria schreef: 07 feb 2025 16:42
De eeuwige discussie, die in mijn beleving bijna altijd aangezwengeld wordt door godgelovigen.

Ik zou zeggen:
  • Atheïsme is een reactie op en tegen religie en geen aanvulling ervan.
Je kunt argumenteren zoveel je wil, de uitkomst blijft hetzelfde.
Ook de reacties van gelovigen die er wel een religie in zien.
Dan zijn babies dus niet atheistisch want die zetten zich nergens tegen af. Probleem is dus dat de conclusie hierbij steeds kan veranderen als je een andere definitie kiest. En net als de invulling voor “spel” heeft “atheisme” dus verschillende invullingen.
Klopt.
Dat is dus de discussie in "Iedereen wordt geboren als Atheïst"
En niet hier.
Zie mijn reactie aldaar
viewtopic.php?p=652490#p652490
viewtopic.php?p=652525#p652525

Geharrewar tussen mensen die verschillende definities hanteren, die daarna volgt, blijf ik liever tussen uit.
Ik zou slechts in herhaling vallen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
heeck
Ontoombaar

Re: Is atheïsme de nieuwe religie?

Bericht door heeck »

Verslag door Jerry Coyne van een levendige discussie tussen geloof verwerpende Sam Harris en Brian Greene,een gelovige opponent:

https://whyevolutionistrue.com/2025/02/ ... believers/
Sam Harris and Brian Greene debate religion vs. science, and how to deal with believers

February 11, 2025 • 11:15 am
Here we have two notables on opposite sides of the religion-versus-faith issue, or at least clashing about how to deal with the oft-claimed incompatibility between science and religion.

In one corner is Sam Harris, who, as you know, is a hard-core critic of faith, and not shy about saying that. His book The End of Faith could be counted as the beginning of New Atheism. In the other corner is Brian Greene, who doesn’t like to criticize religion because, he says, confrontation turns people off. . .
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie