van christelijk geloof naar ongeloof - Edit: aut. Worteltje
Moderator: Moderators
Re: van christelijk geloof naar ongeloof - Edit: aut. Worteltje
Wat een uitgebreid verhaal was dat.. 

The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
Idd.
En boeiend ook voor diegenen die het ook zo aanvoelen.
We zijn nu ruim 10 jaar verder.
Af en toe om de zoveel jaar laat je nog wat van je horen.
Kun je nog onderschrijven wat je hier schreef?
Misschien heb je aanvullingen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ik zou sommige zinnen nu misschien iets anders opschrijven, maar ik zou er niets aan willen toevoegen. Enkel het laatste stukje over leven na de dood zou ik minder stellig over zijn, nu.
Verder heeft het me verbaasd dat dit stuk weinig invloed heeft gehad op het geloof van mijn naasten, misschien alleen bij 1-2 personen.
Doet me denken aan de serie Westworld, waarin AI androids geloven dat ze daadwerkelijk mensen zijn. Wanneer geconfronteerd met bewijs dat ze AI zijn reageren ze: "It doesnt look like anything to me", en gaan ze weer vrolijk verder (ze zijn geprogrammeerd om deze info te negeren).
Begrijp me niet verkeerd iedereen is vrij te geloven wat hij/zij wil, en dat is prima zolang het niet schadelijk is. Ik vind het alleen psychisch zeer interessant wat er gebeurt bij gelovigen wanneer ze in de wereld toch continu worden geconfronteerd met zaken die tegen hun levensovertuiging ingaan (ik was er ooit ook zelf 1)
Verder heeft het me verbaasd dat dit stuk weinig invloed heeft gehad op het geloof van mijn naasten, misschien alleen bij 1-2 personen.
Doet me denken aan de serie Westworld, waarin AI androids geloven dat ze daadwerkelijk mensen zijn. Wanneer geconfronteerd met bewijs dat ze AI zijn reageren ze: "It doesnt look like anything to me", en gaan ze weer vrolijk verder (ze zijn geprogrammeerd om deze info te negeren).
Begrijp me niet verkeerd iedereen is vrij te geloven wat hij/zij wil, en dat is prima zolang het niet schadelijk is. Ik vind het alleen psychisch zeer interessant wat er gebeurt bij gelovigen wanneer ze in de wereld toch continu worden geconfronteerd met zaken die tegen hun levensovertuiging ingaan (ik was er ooit ook zelf 1)
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
Dan is de vraag en het antwoord niet zo prangend, als wanneer je er geen begrip voor op kunt brengen.worteltje schreef: ↑12 feb 2025 09:51 Ik zou sommige zinnen nu misschien iets anders opschrijven, maar ik zou er niets aan willen toevoegen. Enkel het laatste stukje over leven na de dood zou ik minder stellig over zijn, nu.
Pas op, dat je niet teleurgesteld wordt in de mensheid, speciaal de mensen die belangrijk voor je zijn.
Dit is wat religie met je doet, als je het van levensbelang vindt.
Irrationaliteit kun je hier niet bestrijden met realisme, als er niet al een kiem van is, die mensen ertoe bereid laat zijn.
In mijn naaste omgeving laat ik hen maar, als ze niet nieuwsgierig zijn naar wat mij hierin beweegt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dank je wel voor de wijze woorden. Ik ben niet teleurgesteld.