Georgie schreef: ↑14 feb 2025 17:25
Maria,
Wij praten over verschillende dingen.
Jij houdt vast aan een van buitenaf opgelegd stelsel van afspraken, leefregels, normen en waarden –cultuur.
Op dat punt ga ik dan volledig met je mee.
Ik praat over een bij de geboorte in aanleg aanwezig mentaal evenwichtsorgaan dat de balans in stand houdt tussen denken en doen dat bevorderlijk is voor welzijn en levensverwachting van de groep –wat ik “altruïsme” noem– enerzijds en anderzijds dat wat bevorderlijk is voor het welzijn en levensverwachting van het individu –wat ik “egoïsme” noem.
En de ontwikkeling van dat orgaan tot een zelfstandig functionerend mentaal controlemechanisme.
Net als mijn voorbeelden die ik geef m.b.t. communicatie, beeldende kunst en muziek gaat dat vooraf aan de vorm van de uiting die daaruit voortkomt en die cultureel bepaald is.
Nochthans gaf ik gewoon antwoord op wat jij schreef.
Maria schreef: ↑14 feb 2025 08:36
Georgie schreef: ↑14 feb 2025 00:10
Cultuur en moraal hebben niets met elkaar te maken.
Het zijn twee verschillende begrippen, maar daar ze elkaar direct beïnvloeden, hebben ze alles met elkaar te maken.
Wat jij beschrijft als moraal zie ik als de aanleg om een moraal te kunnen ontwikkelen.
We worden niet geboren met een vastomlijnde moraal.
Tot zover herhaling.
Je brengt nu de begrippen “altruïsme” en “egoïsme” in de ring.
Bij de geboorte heeft de baby nog niet het besef van "de ander".
Dat ontwikkelt zich na de geboorte, pas na het besef van zichzelf en daarna pas nadat empathie zich al in zekere mate heeft ontwikkeld.
En dan daarna pas als er al een zekere mate van weten en besef is, dat wat goed is voor zichzelf niet voor de ander hoeft te gelden.
Dat laatste kan tot vijf jaar duren voordat het voldoende is ontwikkeld en ook verder nog ontwikkelen.
Voorwaarden voor een eerste begin van een moreel denken dus.
Tot zover onafhankelijk van cultuur.
Een verdere poging:
Zo ook met wat jij als voorbeelden van cultuur met oa. kunstuitingen noemt, waarvan ook de aanleg in meer of mindere mate tot uiting komt als een talent, wat tot ontwikkeling kan komen.
Welk soort talent dat is heeft idd. niets met moraal te maken.
Wel weer als het gaat om welk talent ook daadwerkelijk de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen vlg. de creativiteit van het individu.
Inhoudelijk zijn bepaalde kunstvormen binnen bepaalde culturen ook aan regels gebonden is.
Het maken van beelden en afbeeldingen van mensen en dieren is bijv. binnen orthodoxe Islam verboden. Vandaar vnl. mozaïeken als versiering in hun architectuur.
Het duo dansen tegen elkaar aan werd tot zeker eind 18e eeuw als immoreel beschouwd.
Het spelen van door zwarte mensen ontwikkelde en gezongen jazzmuziek begin 19e eeuw evenzo.
En nu nog moderne spirituele muziek binnen orthodoxe kerken.
Misschien kom ik wat warrig over.
Als je het idee hebt dat ik nog altijd niet begrijp of niet inhoudelijk inga op wat jij bedoelt; Mijn excuses daarvoor.
Beter kan ik het na jouw uitleg ook niet maken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.