Reïncarnatie in de diverse vormen.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Yours
Ervaren pen

Re: Reïncarnatie in de diverse vormen.

Bericht door Yours »

Mus schreef: 14 feb 2025 18:03
Yours schreef: 14 feb 2025 17:40
En verder mag je vertrouwen op de causaliteit: we zijn als mensen onderworpen aan karma/oorzaak en gevolg. Dat betekent dat iedereen zonodig, in mijn visie eventueel in volgende levens, op de een of andere manier voor de kiezen krijgt wat men (direct of indirect) anderen heeft aangedaan.
Vertel mij wat, ik kan je verhalen vertellen ik kan er mijn hele leven mee vullen. 🥴
Dag Mus,

Ik begrijp de emoji die je er bij zet goed.

Als je eventueel erover uit zou willen weiden: persoonlijke ervaringen passen niet goed binnen dit topic.
Welk topic dan wel? Wellicht Persoonlijk? Misschien kan Maria hierover een advies geven.

Als er geen geschikt topic is, zou je het er eventueel binnen de Babbelbox over kunnen hebben. Iedereen kan daar meelezen, maar aan kruisverhoren hoef je je niet te onderwerpen. 😉
Ook de moderatie leest natuurlijk mee, maar er wordt minder streng gemodereerd.

Zelf zal ik t.z.t. mijn visie delen, maar ben zeer terughoudend qua openheid aangaande mijn privéleven.
En ik raad ook jou aan om daar voorzichtig mee te zijn.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Yours schreef: 14 feb 2025 21:10
En verder mag je vertrouwen op de causaliteit: we zijn als mensen onderworpen aan karma/oorzaak en gevolg. Dat betekent dat iedereen zonodig, in mijn visie eventueel in volgende levens, op de een of andere manier voor de kiezen krijgt wat men (direct of indirect) anderen heeft aangedaan.
Vertel mij wat, ik kan je verhalen vertellen ik kan er mijn hele leven mee vullen. 🥴
Dag Mus,

Als je eventueel erover uit zou willen weiden: persoonlijke ervaringen passen niet goed binnen dit topic.
Welk topic dan wel? Wellicht Persoonlijk? Misschien kan Maria hierover een advies geven.

Als er geen geschikt topic is, zou je het er eventueel binnen de Babbelbox over kunnen hebben. Iedereen kan daar meelezen, maar aan kruisverhoren hoef je je niet te onderwerpen. 😉

Zelf zal ik t.z.t. mijn visie delen, maar ben zeer terughoudend qua openheid aangaande mijn privéleven.
Oh, lieverd ik ben door wol geverfd mbt het delen van ervaringen, ik ben meer dan alleen voor door de mangel gehaald, honden lusten er geen brood van. Mijn ervaringen zijn van dien aard dat de inhoud er van benoemen alleen al mensen tot woedende en getriggerde reakties brengt vanwege de schijnbaar triggerende inhoud. En proberen de boel te sussen werkte alleen als vlek op vlek, meer dan 10 jaar van mijn leven heeft het gekost en toen heb ik het opgegeven want wat ik ook zei het werd in een realiteit getrokken waar die niet hoorde, ik snapte er echt geen jota van en zij ook niet, hahaha, dus laat maar, heb mijn lesje wel geleerd en dat mocht ook wel naar meer dan 10 jaar :wink:

Je vorige levens herinneren is meestal niet het pretpakket dat mensen denken dat is het en toekomstig leven zitten we, ik niet in elk geval, ook niet bepaald op te wachten, liever niet zelfs in mijn geval, ik heb liever het dood is dood senario ben je lekker overal van af. Als onze lieve heer mij daar nu eens mijn zin in gaf zou ik eeuwig dankbaar zijn, wat jij…
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Mus schreef: 14 feb 2025 21:46 Oh, lieverd ik ben door wol geverfd mbt het delen van ervaringen, ik ben meer dan alleen voor door de mangel gehaald, honden lusten er geen brood van. Mijn ervaringen zijn van dien aard dat de inhoud er van benoemen alleen al mensen tot woedende en getriggerde reakties brengt vanwege de schijnbaar triggerende inhoud. En proberen de boel te sussen werkte alleen als vlek op vlek, meer dan 10 jaar van mijn leven heeft het gekost en toen heb ik het opgegeven want wat ik ook zei het werd in een realiteit getrokken waar die niet hoorde, ik snapte er echt geen jota van en zij ook niet, hahaha, dus laat maar, heb mijn lesje wel geleerd en dat mocht ook wel naar meer dan 10 jaar :wink:

Je vorige levens herinneren is meestal niet het pretpakket dat mensen denken dat is het en toekomstig leven zitten we, ik niet in elk geval, ook niet bepaald op te wachten, liever niet zelfs in mijn geval, ik heb liever het dood is dood senario ben je lekker overal van af. Als onze lieve heer mij daar nu eens mijn zin in gaf zou ik eeuwig dankbaar zijn, wat jij…
Helaas krijg je je zin niet, niemand trouwens. En nee, het is zeker geen pretpakket om het causaliteitsmonster onder ogen te zien. Maar als je dat eenmaal gedaan hebt en er doorheen bent, ben je, uiteindelijk dan pas wel, eeuwig dankbaar…..

OK. Verder on topic. ik ben blij dat de NPO reïncarnatie serieus neemt.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Yours schreef: 15 feb 2025 09:24 Helaas krijg je je zin niet, niemand trouwens. En nee, het is zeker geen pretpakket om het causaliteitsmonster onder ogen te zien. Maar als je dat eenmaal gedaan hebt en er doorheen bent, ben je, uiteindelijk dan pas wel, eeuwig dankbaar…..

OK. Verder on topic. ik ben blij dat de NPO reïncarnatie serieus neemt.
. Zeker, ben ik met je eens.

Mijn laatste opmerking was overigens bedoelt voor de mensen die denken dat mensen die ervaring hebben met reïncarnatie hopeloze wensdenkers zijn die de dood niet onder ogen durven zien. Nu, en deze is ook voor die mensen, ik kan vertellen dat ik geen moeite heb de dood onder ogen te zien en ik weet zeker wanneer de mensen die menen dat mensen met ervaring met reïncarnatie als reëel principe hopeloze wensdenkers zijn moesten maar eens eventjes in onze schoenen gaan lopen ten tijde van het opkomen en de verwerking van die ervaringen en weten dat suïcide geen optie is, ik wens ze succes want als iets een realiteits-check is dat het wel, geen kattenpis om het maar eens zo te noemen.

Goed terug on topic ik ben ook blij dat er aandacht voor is want het wordt tijd dat de ideeën dat het hier gaat om wensdenken ter discussie worden gesteld. Oh en ik ga die discussie niet voeren hier, ik heb wel even genoeg storm in mijn leven.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 15 feb 2025 10:19 Mijn laatste opmerking was overigens bedoelt voor de mensen die denken dat mensen die ervaring hebben met reïncarnatie hopeloze wensdenkers zijn die de dood niet onder ogen durven zien. Nu, en deze is ook voor die mensen, ik kan vertellen dat ik geen moeite heb de dood onder ogen te zien en ik weet zeker wanneer de mensen die menen dat mensen met ervaring met reïncarnatie als reëel principe hopeloze wensdenkers zijn moesten maar eens eventjes in onze schoenen gaan lopen ten tijde van het opkomen en de verwerking van die ervaringen en weten dat suïcide geen optie is, ik wens ze succes want als iets een realiteits-check is dat het wel, geen kattenpis om het maar eens zo te noemen.
Dit is helemaal waar.
Het vooruitzicht dat het na de dood gewoon klaar is, lijkt me een stuk aanlokkelijker dan terug moeten keren. De meeste Boeddhisten beschouwen de cyclus van wedergeboorte bijvoorbeeld als iets waaruit men zich zou willen bevrijden.

Daarmee kan omgekeerd ook de "zekerheid" die veel mensen vinden te hebben dat er niets na de dood is, ook een vorm van wensdenken zijn.
De meeste andere scenario's voor na de dood hebben iets waar een mens zich zorgen over kan maken. Reincarnatie betekent dat een mens nog de nodige nare ervaringen moet ondergaan en de meeste religieuze ideeen over een hemel en een hel jagen een hoop mensen angst aan: het is maar afwachten waar je terecht komt.

Aanvullend is het absoluut niet zo dat mensen die iets met vorige levens hebben ervaren, altijd Napoleon of Ceasar waren, in tegendeel.
In het algemeen gaat het om behoorlijk traumatische ervaringen uit levens die zeker niet heroisch of idylisch waren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gerard-M schreef:Daarmee kan omgekeerd ook de "zekerheid" die veel mensen vinden te hebben dat er niets na de dood is, ook een vorm van wensdenken zijn.
De meeste andere scenario's voor na de dood hebben iets waar een mens zich zorgen over kan maken. Reincarnatie betekent dat een mens nog de nodige nare ervaringen moet ondergaan en de meeste religieuze ideeen over een hemel en een hel jagen een hoop mensen angst aan: het is maar afwachten waar je terecht komt.
Reincarnatie blijft vooral de verzameling van een heel aantal onverenigbare scenario's.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 15 feb 2025 12:24
Dit is helemaal waar.
Het vooruitzicht dat het na de dood gewoon klaar is, lijkt me een stuk aanlokkelijker dan terug moeten keren. De meeste Boeddhisten beschouwen de cyclus van wedergeboorte bijvoorbeeld als iets waaruit men zich zou willen bevrijden.

Daarmee kan omgekeerd ook de "zekerheid" die veel mensen vinden te hebben dat er niets na de dood is, ook een vorm van wensdenken zijn.

Aanvullend is het absoluut niet zo dat mensen die iets met vorige levens hebben ervaren, altijd Napoleon of Ceasar waren, in tegendeel.
In het algemeen gaat het om behoorlijk traumatische ervaringen uit levens die zeker niet heroisch of idylisch waren.
Ja religie, of liever de christelijke traditie heeft weinig goeds bijgedragen met betrekking tot hoe zij denken dat er er daar aan toe gaat. Zij hebben van God voornamelijk een karikatuur gemaakt helaas, de god uit de bijbel is een god die naar het evenbeeld van de mens is geschapen en daar wordt je niet bepaald gelukkig van in mijn idee 🙂
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Yours schreef: 14 feb 2025 21:10
Dag Mus,

Je weet wat de doelstellingen zijn van FT.
Het subforum persoonlijk is niet bedoeld om vrijelijk zonder discussie mogelijkheden eigen spirituele zienswijzen te uiten, maar eerder voor wie problemen ondervindt daar juist vrij van te komen.

Dat de meeste vrijdenkers niets hebben met de dualiteit van een geestelijke ziel apart te zien van het fysieke lichaam wil niet zeggen dat er niet over van gedachten gewisseld mag worden.
Hoe zou je ook iets af kunnen wijzen, als je niet eens weet wat het inhoudt? :)
Het blijft mi. boeiend meselijk denken te leren kennen en bestuderen.
Zogenaamde kruisverhoren brengen meestal meer kennis aan het licht, dan het slechts herhalen en beamen van de materie.
Het zal ieder kunnen doen twijfelen aan de eigen zienswijze, maar ook sterken.
In ieder geval bewust worden van wat het inhoudt.

Dat is ook de reden, waarom het topic BDE ed. hier open blijft.
Zo kan dit topic openblijven voor studie vwb. reïncarnatie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Reïncarnatie in de diverse vormen.

Bericht door Maria »

Maria schreef: 15 feb 2025 16:06 Dat is de reden, waarom het topic BDE ed. hier open blijft.
Zo kan dit topic openblijven voor studie vwb. reïncarnatie.
Topictitel aangepast, omdat dit een algemeen topic kan zijn voor het onderwerp reïncarnatie.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Yours schreef: 14 feb 2025 21:10 Zelf zal ik t.z.t. mijn visie delen, maar ben zeer terughoudend qua openheid aangaande mijn privéleven.
Sowieso verstandig om niet je privé hier bloot te leggen, daar FT een openbaar forum is.
Als je denkt er privé problemen mee te hebben of te krijgen kun je gewoon je gedachten en mening hier schrijven zonder teveel privé gerelateerd te schrijven of ernaar te verwijzen.
Als je moeite hebt met de te verwachten "kruisverhoren", dan is het misschien id. beter hier erover te zwijgen en een meer gericht forum op te zoeken.
Het nadeel ervan vind ik meestal, dat je op dat soort fora ook veel tunnelvisie tegenkomt en weinig gehoor voor een eigen rationeel gerichte mening hierover en dat dan uit te diepen.
Ook de vele beamingen, die in het begin aangenaam voelen, maar op den duur alleen nog als nietszeggend ervaren kunnen worden.
Ieder is nog meer met alleen de eigen visie bezig als hier, zodat het leerproces er nagenoeg nihil is, als het gaat om je eigen unieke ervaringen te leren inpassen in je eigen leven.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Dag Maria,

Bewustwording van reïncarnatie is in mijn visie belangrijk. En niet alleen dat feit op zich. De daarmee samenhangende factoren zoals causaliteit, dus karma/oorzaak en gevolg, zijn minstens zo belangrijk: het besef namelijk dat al ons handelen invloed heeft op zowel het Nu als op de toekomst.

Het is dan ook een goede zaak dat dit onderwerp een breder perspectief heeft gekregen en de titel daartoe is aangepast.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Yours schreef: 16 feb 2025 11:11 En niet alleen dat feit op zich. De daarmee samenhangende factoren zoals causaliteit, dus karma/oorzaak en gevolg, zijn minstens zo belangrijk: het besef namelijk dat al ons handelen invloed heeft op zowel het Nu als op de toekomst.
Is dat niet wat veel bewust denkende mensen ook vinden?
Buiten dan het benoemen als karma.
Wat is er dan eerst?
Deze gedachte op zich, binnen menselijk denken, of het gegeven, dat dit uitsluitend gekoppeld zou zijn aan en bewust wordt binnen het reïncarnatie-denken?

Misschien wat simplistisch zo door mij gedacht.
Maar meer wordt er niet aangereikt door jouw eenvoudige bewoording. :wink:
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Maria schreef: 16 feb 2025 12:38
Yours schreef: 16 feb 2025 11:11 En niet alleen dat feit op zich. De daarmee samenhangende factoren zoals causaliteit, dus karma/oorzaak en gevolg, zijn minstens zo belangrijk: het besef namelijk dat al ons handelen invloed heeft op zowel het Nu als op de toekomst.
Is dat niet wat veel bewust denkende mensen ook vinden?
Buiten dan het benoemen als karma.
Wat is er dan eerst?
Deze gedachte op zich, binnen menselijk denken, of het gegeven, dat dit uitsluitend gekoppeld zou zijn aan en bewust wordt binnen het reïncarnatie-denken?

Misschien wat simplistisch zo door mij gedacht.
Maar meer wordt er niet aangereikt door jouw eenvoudige bewoording. :wink:
Mijn eenvoudige bewoording komt voort uit het feit dat ik reïncarnatie - en daarmee samenhangend karma/oorzaak en gevolg - natuurlijk niet kan bewijzen. Toen ik een en ander echter ontdekte hapte ik bij wijze van spreken naar adem toen ik de implicatie daarvan ging begrijpen.

Rechtvaardigheid is in deze wereld vaak moeilijk te vinden, want (ook) oorzaak en gevolg werkt nogal eens niet als
‘lik-op-stuk’. Ten gevolge van die nieuw ontwikkelde visie blijkt dat dan ook door meerdere levens heen te werken.

Het wetenschappelijk bewijs daartoe ontbreekt echter, maar wie weet komt dat ooit nog…… :)
HierEnNu
Superposter

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 28 dec 2024 19:28:scissors:
Daarmee blijft de voorraad ongeplaatste zielen op zich ook een onderzoeks-item.
Kennelijk is daar nu ook een wetenschappelijke[?] verklaring voor,
zie eventueel in topic 'Wetenschap':
Zodra wereldopinie de waarheid bepaalt bestaan Goden.
Mijn mening blijft: God bestaat niet!

Ik ben medeverantwoordelijk
voor de interpretatie van wat ik schrijf!

Stoppen met antisemitische uitingen
helpt bestrijding antisemitisme.

Ik ben mezelf. Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude.
.
Yours
Ervaren pen

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door Yours »

HierEnNu schreef: 22 mar 2025 05:31
heeck schreef: 28 dec 2024 19:28:scissors:
Daarmee blijft de voorraad ongeplaatste zielen op zich ook een onderzoeks-item.
Kennelijk is daar nu ook een wetenschappelijke[?] verklaring voor,
zie eventueel in topic 'Wetenschap':
Ik heb geen wetenschappelijke achtergrond en dus ligt het ongetwijfeld aan mij, maar wat is precies het verband tussen wat Heeck naar voren bracht en (waarnemingen van de James Webb-telescoop die suggereren) dat het heelal zich in een zwart gat bevindt?
Plaats reactie