Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mus
Ervaren pen

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Mus »

Een volgend foutje mbt tot verkeerd geplaatst post, bedankt :oops:
Laatst gewijzigd door Mus op 14 feb 2025 19:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed, wij hebben natuurlijk makkelijk praten vanuit ons verwarmde huisje. Biertje en nootjes ernaast. Weinig dreiging om ons heen. Geen risico dat je je huis uit gesleurd wordt omdat een Zweed gezin recht meent te hebben op je stukje grondgebied.
Psychologisch gezien heb je dan ook absoluut gelijk. Wat zou het mooi zijn als mensen tot het inzicht komen dat haat volkomen nutteloos en vaak contraproductief is. Maar als je continu in de overlevingsstand moet staan gaan je gedachten m.i ergens anders naar uit.
En nee, dat is zeker niet verstandig, maar zo begrijpelijk.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 14 feb 2025 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Maria schreef: 14 feb 2025 19:07
Mus schreef: 14 feb 2025 17:59
Of topic post aan yours verplaatst naar geëigend forum
Een link daarheen zal het vinden vergemakkelijken
viewtopic.php?p=653323#p653323
Dank maria, het is me door het hoofd geschoten :oops:

Chips dacht het nu op het feedback forum stond maar toch weer hier, sorry weet niet wat er mis is gegaan :(
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 14 feb 2025 19:45 Rereformed, wij hebben natuurlijk makkelijk praten vanuit ons verwarmde huisje. Biertje en nootjes ernaast.
Psychologisch gezien heb je dan ook absoluut gelijk. Wat zou het mooi zijn als mensen tot het inzicht komen dat haat volkomen nutteloos en vaak contraproductief is. Maar als je continu in de overlevingsstand moet staan gaan je gedachten m.i ergens anders naar uit.
Het lullig is dat dit soort van zaken niks met verstand te maken hebben en ook niet echt direct op gelost kunnen worden met verstand, sterker nog het verstand is vaak een grote sta in de weg.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 14 feb 2025 18:26

Heb je mijn muziek wel eens aangehoord?

Vandaag wel, Mooi.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 14 feb 2025 20:00
dikkemick schreef: 14 feb 2025 19:45 Rereformed, wij hebben natuurlijk makkelijk praten vanuit ons verwarmde huisje. Biertje en nootjes ernaast.
Het lullig is dat dit soort van zaken niks met verstand te maken hebben en ook niet echt direct op gelost kunnen worden met verstand, sterker nog het verstand is vaak een grote sta in de weg.
Is met (goed) verstand niet alles op te lossen?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 14 feb 2025 20:53
Mus schreef: 14 feb 2025 20:00
Is met (goed) verstand niet alles op te lossen?
Bij de meeste mensen werkt het verstand niet zoals het behoort te werken. Het verstand is goed voor een heleboel dingen maar niet goed in het oplossen van emotionele problemen. De neiging van mensen is weg te lopen van trauma ( gevaar) we kunnen met ons wilskracht tegen die natuur in gaan, waarmee we het monster in de bek kijken, wanneer je die reis aangaat kom je in stormen die zijn weerga niet kent terecht en dan komt het aan op een combinatie van gevoel en/of intuïtie en een klein beetje verstand. Je ogen zijn belangrijk, kijken zonder de boel te willen invullen, het verstand wil invullen, laat de storm spreken, luisteren, je oren zijn belangrijk, je verstand probeert de boel te verklaren wat een echte oplossing in de weg staat, het verstand is een kwetteraar een stoorzender zo je wil. De boel verklaren en begrijpelijk maken is in het dagdagelijkse leven een bijzonder goede eigenschap maar niet als je een trauma wilt genezen het is fijn wanneer er iets klikt dan zegt het verstand:” ah, zit het zo”. niks aan de hand voor niks me druk gemaakt, zoiets.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed schreef: 11 feb 2025 12:38
ChaimNimsky schreef: 11 feb 2025 12:34 Met antisemitisme wordt specifiek gedoeld op haat jegens mensen met een Joodse achtergrond, en niet op alle mensen die bijvoorbeeld een Semitische taal spreken (https://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme).
Iets wat iedereen weet.
Het omturnen van die term tot iets anders is dan ook waar men een antisemiet aan herkent. :lol:
Ik ben vergeten je hier over te kapittelen. Inmiddels heb je veel betere gedachten op het forum geplaatst, dus wellicht is dit - vier dagen later - niet langer actueel. Maar toen ik pas op het forum kwam dacht ik ook, dat een antisemiet een racist was, die alle volkeren die een semitische taal spraken. minderwaardig achtte, ten opzichte van hen die een indogermaanse taal spraken. In die betekenis werd het ook gebruikt door Moritz Steinschneider in zijn kritiek op het racisme dat hij bespeurde in het werk van Ernest Renan
Was ik daarom een antisemiet of alleen iemand, die de betekenis van een woord slechts afleidde van de delen waaruit het is samengesteld?
Niet iedereen weet dat woorden soms iets heel anders betekenen dan de delen waaruit ze zijn samengesteld. Waar je wel gelijk in hebt, is dat deelnemers aan een debat als dit, beter zouden MOETEN weten.

Feit is dat de manier waarop sommigen de Palestijnen haten, is gebaseerd op dezelfde vorm van onterechte discrimatie als de manier waarop sommigen de Joden haatten en soms nog steeds haten. Dus de neiging om beide met hetzelfde woord te beschrijven is - mijn inziens - vrij logisch. Zeker als het woord is samengesteld uit delen die geen onderscheid bevatten tussen Joden of Arabieren, maar alleen een deel dat refereert aan het gebruik van een Semitische taal. Dat het vooral in Duitsland in het bijzonder werd gebruikt voor Asjkenazische Joden, die doorgaans in de dagelijks omgang een indo-germaanse taal(Jiddisch) gebruikten, is - volgens mij - veelzeggender voor waar men een antisemiet aan herkent.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 14 feb 2025 22:14 Bij de meeste mensen werkt het verstand niet zoals het behoort te werken. Het verstand is goed voor een heleboel dingen maar niet goed in het oplossen van emotionele problemen. De neiging van mensen is weg te lopen van trauma ( gevaar) we kunnen met ons wilskracht tegen die natuur in gaan, waarmee we het monster in de bek kijken, wanneer je die reis aangaat kom je in stormen die zijn weerga niet kent terecht en dan komt het aan op een combinatie van gevoel en/of intuïtie en een klein beetje verstand. Je ogen zijn belangrijk, kijken zonder de boel te willen invullen, het verstand wil invullen, laat de storm spreken, luisteren, je oren zijn belangrijk, je verstand probeert de boel te verklaren wat een echte oplossing in de weg staat, het verstand is een kwetteraar een stoorzender zo je wil. De boel verklaren en begrijpelijk maken is in het dagdagelijkse leven een bijzonder goede eigenschap maar niet als je een trauma wilt genezen het is fijn wanneer er iets klikt dan zegt het verstand:” ah, zit het zo”. niks aan de hand voor niks me druk gemaakt, zoiets.
Ik zie hoe moeilijk het hier in het klein op een forum er met elkaar al uit te komen is.
Maar uiteindelijk rest 1 oplossing: Praten en het verstand. Met spierballen is Israël de grootste, maar gaat dit de kwestie oplossen? Het antisemitisme en de Israël haat zal alleen maar blijven toenemen. Een aanslag hier, een aanslag daar en de emoties zijn weer even bevredigd.
Maar dan?
Wanneer staan er bij beide partijen leiders op die niet extreem rechts nationalistisch of extremistisch reageren en met elkaar om tafel gaan zitten om te GEVEN en te nemen. Hoe lang moet haat met haat beantwoord worden?
Spuit Elf.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Peter van Velzen schreef: 15 feb 2025 04:12
ChaimNimsky schreef: 11 feb 2025 12:34 Met antisemitisme wordt specifiek gedoeld op haat jegens mensen met een Joodse achtergrond, en niet op alle mensen die bijvoorbeeld een Semitische taal spreken (https://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme).
Iets wat iedereen weet.
Het omturnen van die term tot iets anders is dan ook waar men een antisemiet aan herkent. :lol:
Ik ben vergeten je hier over te kapittelen. Inmiddels heb je veel betere gedachten op het forum geplaatst, dus wellicht is dit - vier dagen later - niet langer actueel. Maar toen ik pas op het forum kwam dacht ik ook, dat een antisemiet een racist was, die alle volkeren die een semitische taal spraken. minderwaardig achtte, ten opzichte van hen die een indogermaanse taal spraken. In die betekenis werd het ook gebruikt door Moritz Steinschneider in zijn kritiek op het racisme dat hij bespeurde in het werk van Ernest Renan
Was ik daarom een antisemiet of alleen iemand, die de betekenis van een woord slechts afleidde van de delen waaruit het is samengesteld?
Nee, natuurlijk was je geen antisemiet. Je was enkel zó onwetend over hoe dit woord in overal ter wereld sinds mensenheugenis gebruikt wordt, dat ik me niet eens kon voorstellen dat er mensen rondlopen die echt geen idee hebben van de betekenis van antisemitisme. En indien jij op het verkeerde spoor gezet bent door een obscure link met de uitvinder van de term, (uit je linken blijkt overigs helemaal nergens uit dat je bewering juist is, maar laat ik ervan uitgaan dat je gelijk hebt), dan zou ik zeggen bravo!, zoals men dat kan zeggen tegen iemand die een proefschrift heeft geschreven over een detail uit de geschiedenis waar praktisch niemand weet van heeft.
En het willen rechtzetten van de term is als alle Nederlanders vertellen dat ze niet "ik ga te voet" moeten zeggen, maar "ik ga te voets", zoals ze in Noorwegen nog onthouden hebben. :wink:
Niet iedereen weet dat woorden soms iets heel anders betekenen dan de delen waaruit ze zijn samengesteld. Waar je wel gelijk in hebt, is dat deelnemers aan een debat als dit, beter zouden MOETEN weten.
Wel, bedankt voor deze rechtzetting. Je hebt gelijk.

Ik zal twee woordjes aan mijn uitspraak toevoegen om hem overeind te laten staan:

"Het opzettelijk willen omturnen van die term tot iets anders is dan ook waar men een antisemiet aan herkent."
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als je de definitie naar eigen hand zou mogen omzetten zou je inderdaad antisemiet worden.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... r-ontheemd

Het staak-het-vuren in de Gazastrook lijkt vooralsnog stand te houden. Maar het geweld op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever is juist flink toegenomen. Vrijwel meteen na het ingaan van het bestand in Gaza trok het Israëlische leger naar de Westoever. Wat volgde waren een grondoffensief en luchtaanvallen die nu al weken aanhouden.

Volgens de Verenigde Naties zijn in de afgelopen weken zeker 40.000 Palestijnen op de Westoever ontheemd geraakt

Collateral damage waarschijnlijk.
Spuit Elf.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 15 feb 2025 07:27
Mus schreef: 14 feb 2025 22:14 Bij de meeste mensen werkt het verstand niet zoals het behoort te werken. Het verstand is goed voor een heleboel dingen maar niet goed in het oplossen van emotionele problemen. De neiging van mensen is weg te lopen van trauma ( gevaar) we kunnen met ons wilskracht tegen die natuur in gaan, waarmee we het monster in de bek kijken, wanneer je die reis aangaat kom je in stormen die zijn weerga niet kent terecht en dan komt het aan op een combinatie van gevoel en/of intuïtie en een klein beetje verstand. Je ogen zijn belangrijk, kijken zonder de boel te willen invullen, het verstand wil invullen, laat de storm spreken, luisteren, je oren zijn belangrijk, je verstand probeert de boel te verklaren wat een echte oplossing in de weg staat, het verstand is een kwetteraar een stoorzender zo je wil. De boel verklaren en begrijpelijk maken is in het dagdagelijkse leven een bijzonder goede eigenschap maar niet als je een trauma wilt genezen het is fijn wanneer er iets klikt dan zegt het verstand:” ah, zit het zo”. niks aan de hand voor niks me druk gemaakt, zoiets.
Ik zie hoe moeilijk het hier in het klein op een forum er met elkaar al uit te komen is.
Maar uiteindelijk rest 1 oplossing: Praten en het verstand. Met spierballen is Israël de grootste, maar gaat dit de kwestie oplossen? Het antisemitisme en de Israël haat zal alleen maar blijven toenemen. Een aanslag hier, een aanslag daar en de emoties zijn weer even bevredigd.
Maar dan?
Wanneer staan er bij beide partijen leiders op die niet extreem rechts nationalistisch of extremistisch reageren en met elkaar om tafel gaan zitten om te GEVEN en te nemen. Hoe lang moet haat met haat beantwoord worden?
Het is zo moeilijk omdat er een hele belangrijke factor buiten beschouwing wordt gehouden en dat is de emotionele schade. De emotionele schade laat zich niet kapitelen door het verstand, het verstand kan wel van alles zeggen of willen maar daar kom je er niet mee emotionele schade zal altijd de boventoon voeren tot er naar gekeken en geluisterd wordt. Jij ziet dat voortdurend apel doen op het gezonde verstand van mensen met argumenten niet werkt, sterker nog het roept irritatie en agressie op zoals je dat zelf ervaart en hebt er ervaren. De oorlog waar wij hier getuige van zijn is de oorlog die zich in principe in naar buiten geprojecteerde vorm in de menselijke geest afspeelt. Dus de oorlog die de Israëliërs tegen de Palestijnen voeren is een naarbuiten geprojecteerde vorm van wat zich in eerste instantie als gevolg van de tweede wereld oorlog in het brein van de eerste generatie joden die na de tweede wereld oorlog naar Israël kwamen afspeelde. Door de manier waarop de staat tot stand is gekomen werden de perfecte voorwaarden geschapen waardoor zijn hun pijn konden uitleven op o.a. de Palestijnen waardoor ook de Palestijnen besmet werden en nog worden met en door het zelfde virus en vanaf daar zijn de poppen aan het dansen gegaan en dansen ze nog steeds en als we niet oppassen zal dat tot in een relatieve eeuwigheid zijn, snap je?

Of met andere woorden het verstand kan het probleem niet oplossen omdat het verkeerd gericht is.

Nog belangrijk om te melden: dat er in dit proces geen schuldigen aan te wijzen zijn dit is zoals het werkt en gewerkt heeft. Het is een ziekte en een ziekte die te genezen is met een beetje goede wil en inspanning.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

Peter van Velzen schreef: 15 feb 2025 04:12
Iets wat iedereen weet.

Feit is dat de manier waarop sommigen de Palestijnen haten, is gebaseerd op dezelfde vorm van onterechte discrimatie als de manier waarop sommigen de Joden haatten en soms nog steeds haten. Dus de neiging om beide met hetzelfde woord te beschrijven is - mijn inziens - vrij logisch. Zeker als het woord is samengesteld uit delen die geen onderscheid bevatten tussen Joden of Arabieren, maar alleen een deel dat refereert aan het gebruik van een Semitische taal. Dat het vooral in Duitsland in het bijzonder werd gebruikt voor Asjkenazische Joden, die doorgaans in de dagelijks omgang een indo-germaanse taal(Jiddisch) gebruikten, is - volgens mij - veelzeggender voor waar men een antisemiet aan herkent.
dank je wel voor je poging Peter, zoals gezien ben ik bang dat je nog een hele kluif aan Rereformed zal krijgen want hij is net als hond, in normale omstandigeheden een prima hondje hoor, niks mis mee, met een lekkere kluif die je liever niet van hem af moet pakken. Zoals je zult begrijpen hou ik me hier verder even buiten maar weet dat ik je mentaal in de rug steun ( gaat angstig achter je staan en trekt zichzelf zich langzaam terug want voor je’ t weet heb je-ik weer een begrijpelijke maar onterechte knauw te pakken )Thanks voor je begrip 🙂

Ps: Rereformed, kalm, je mag van mij je kluifje houden hoor, denk er lekker over zoals je er over denkt,mss dat je hem uiteindelijk liever afgeeft aan Peter.

Mus.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 15 feb 2025 10:52 Het is zo moeilijk omdat er een hele belangrijke factor buiten beschouwing wordt gehouden en dat is de emotionele schade. De emotionele schade laat zich niet kapitelen door het verstand, het verstand kan wel van alles zeggen of willen maar daar kom je er niet mee emotionele schade zal altijd de boventoon voeren tot er naar gekeken en geluisterd wordt. Jij ziet dat voortdurend apel doen op het gezonde verstand van mensen met argumenten niet werkt, sterker nog het roept irritatie en agressie op zoals je dat zelf ervaart en hebt er ervaren. De oorlog waar wij hier getuige van zijn is de oorlog die zich in principe in naar buiten geprojecteerde vorm in de menselijke geest afspeelt. Dus de oorlog die de Israëliërs tegen de Palestijnen voeren is een naarbuiten geprojecteerde vorm van wat zich in eerste instantie als gevolg van de tweede wereld oorlog in het brein van de eerste generatie joden die na de tweede wereld oorlog naar Israël kwamen afspeelde. Door de manier waarop de staat tot stand is gekomen werden de perfecte voorwaarden geschapen waardoor zijn hun pijn konden uitleven op o.a. de Palestijnen waardoor ook de Palestijnen besmet werden en nog worden met en door het zelfde virus en vanaf daar zijn de poppen aan het dansen gegaan en dansen ze nog steeds en als we niet oppassen zal dat tot in een relatieve eeuwigheid zijn, snap je?

Of met andere woorden het verstand kan het probleem niet oplossen omdat het verkeerd gericht is.

Nog belangrijk om te melden: dat er in dit proces geen schuldigen aan te wijzen zijn dit is zoals het werkt en gewerkt heeft. Het is een ziekte en een ziekte die te genezen is met een beetje goede wil en inspanning.
Verstand MOET het op gegeven moment gaan overnemen. Al vanaf mijn vroege kinderjaren word ik geconfronteerd met emoties in het midden oosten.
Hoe lang moeten mijn (klein) kinderen hier nog getuigen van zijn?
En ik weet, ik heb makkelijk praten vanaf mijn luie stoel in mijn verwarmde kamer, maar je kunt toch niet in emotionele staat door blijven gaan? Er MOET voor alle partijen een oplossing komen en emoties gaan dit niet bewerkstelligen. Enige waar dat toe kan leiden is totale vernietiging van dat hele midden oosten (en de rest van de wereld die er in meegesleept wordt).
De tweede WO ligt inmiddels ver achter ons maar laten we deze alleen 'gebruiken' om die fout niet nogmaals te maken. Dat geldt voor Israël (die maar doorgaat met annexeren en bombarderen) en voor Hamas/Hezbollah, die niet kan stoppen met aanslagen beramen en plegen. Wanneer wordt dit doorbroken? Wanneer maken emoties aan beide kanten plaats voor rede?
Spuit Elf.
Mus
Ervaren pen

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 15 feb 2025 14:03
Verstand MOET het op gegeven moment gaan overnemen. Al vanaf mijn vroege kinderjaren word ik geconfronteerd met emoties in het midden oosten.
Hoe lang moeten mijn (klein) kinderen hier nog getuigen van zijn?
En ik weet, ik heb makkelijk praten vanaf mijn luie stoel in mijn verwarmde kamer, maar je kunt toch niet in emotionele staat door blijven gaan? Er MOET voor alle partijen een oplossing komen en emoties gaan dit niet bewerkstelligen. Enige waar dat toe kan leiden is totale vernietiging van dat hele midden oosten (en de rest van de wereld die er in meegesleept wordt).
De tweede WO ligt inmiddels ver achter ons maar laten we deze alleen 'gebruiken' om die fout niet nogmaals te maken. Dat geldt voor Israël (die maar doorgaat met annexeren en bombarderen) en voor Hamas/Hezbollah, die niet kan stoppen met aanslagen beramen en plegen. Wanneer wordt dit doorbroken? Wanneer maken emoties aan beide kanten plaats voor rede?
Je moet je niet vergissen de generatie die de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt is bijna weg, echter deze mensen keken met een getraumatiseerde blik naar de Palestijnen, zij zagen niet hun broeder maar de moffen toen zij als beesten achter ons volk aan gingen, dat is wat trauma doet. Deze mensen kregen kinderen en hebben hun kinderen opgevoed met de idee dat de Palestijnen hun aartsvijand zijn die dus vernietigd moet worden. In ons wilde zij de moffen naar kingdomkong sturen en onbewust heerst dat idee nog altijd en wij zijn daar het slachtoffer van. Wat kunnen wij doen als Palsetijnen? Vechten tegen een bierkaai die het eigen beest niet in de bek wil kijken? Je ziet wat er gebeurd terwijl wij bij voortduring roepen: WORDT WAKKER IN GODSNAAM, wij gaan dood….waarbij de wereld ons in ons hempje laat staan omdat zij aan het zelfde tweedewereld oorlog trauma leiden en dus de staat Israël maar over hun bolletje blijven aaien want oh die tweede wereld oorlog en ondertussen sterven wij.

Mag je een heel volk opofferen om een ander volk pijn te besparen, mag dat dan zomaar? Kennelijk mag dat zomaar.

En verder heb je me niet goed gelezen Dikkemick. Ik geef aan dat er wat aan de onderliggende zaken die de emoties die in deze emoties veroorzaken moet worden gedaan anders blijft het huilen met de pet op. Of met andere woorden de emotie geeft aan dat er een onderliggend probleem is.

Vergelijkbaar. Griep wordt veroorzaakt door een virus de symptomen zijn algehele malaise, wat is dan de oorzaak van die algehele malaise? De symptomen of het virus?
Je kunt de symptomen wat verzachten met wat huismiddeltjes maar het doet niks tegen het virus. In dit geval zijn de emoties niets meer of minder dan wat symptomen, met dodelijke gevolgen voor sommigen, van een onderliggend probleem waar men met wat huismiddeltjes denkt de onderliggende oorzaak, de ziekte, te genezen, dat gaat niet werken. Dit is geen griep die je moet uitzieken en dan is het klaar, dat kan wel maar hoeft niet mits men bereid is het medicijn toch te nemen namelijk een pijnlijke behandeling waarbij we de uitspraak van zachte heelmeesters maken stinkende wonden graag ter hand willen nemen.

Hoop dat je wat kan met dit voorbeeld om te snappen waar ik heen wil.
Plaats reactie