MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Axxyanus schreef:Jawel! Jouw vooringenomen conclusie is dat de werkelijkheid niet materialistisch is. Iedereen die jou hier al een tijdje volgt, kan dat opmerken. De empirische data die jij eruit pikt zijn speciaal gekozen omdat jij van oordeel bent dat ze de materialistische visie ondermijnen.
Ik begrijp waarom je dit zegt, maar ik wil onderzoeken of er alternatieve metafysische kaders zijn dan het materialisme die bepaalde fenomenen beter kunnen verklaren.
Niemand hier gelooft dat. Jij bent op dit forum gekomen met de visie dat je al een betere verklaring had. En als je verdere bijdragen proberen specifiek die visie te ondersteunen. Wat jij onderzoekt is wat de beste manier is om die specifieke visie te ondersteunen.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Het klopt dat ik analytisch idealisme interessant vind en dat ik NDE’s, mystieke ervaringen van mystici en eenheidservaringen van psychonauten als serieus te nemen fenomenen beschouw. Dat betekent echter niet dat ik enkel data selecteer die in mijn kraam passen. Ik wijs op een patroon dat al in de wetenschappelijke literatuur is opgemerkt: dat er in bepaalde bewustzijnstoestanden een negatieve correlatie is tussen EEG-activiteit en bewuste ervaring. Dit is een empirisch feit, geen ideologische keuze.
Maar toch is dat wat jij doet. Als een creationist steeds opnieuw naar de pauwestaart en soortgelijke zaken wijst die in zijn ogen op een probleem met de evolutietheorie wijzen, dan wijst die ook op een patroon. Dan wijst die ook op empirische feiten. Selectief omgaan met empirische feiten zoals de creationist en jij doen, is wel een ideologische keuze.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
En het is bovendien een wetenschappelijke praktijk om modellen te bevragen en te verfijnen. Als het huidige materialistische kader deze patronen niet goed kan verklaren, dan lijkt het mij legitiem om alternatieven zoals idealisme te overwegen. Dit is geen 'selectiviteit', maar een wetenschappelijke discussie over verklaringskracht.
Er is geen probleem met de verklaring vanuit het materialistisch kader. Net zoals de creationist, ga je ervanuit dat jouw persoonlijke problemen met de verklaring een probleem met de verklaring zijn.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Ik wijs er enkel op dat veel neurowetenschappelijke theorieën impliciet zijn gebaseerd op de veronderstelling dat bewustzijn een emergent fenomeen is van hersenactiviteit. Als dat model correct is, zou je verwachten dat een drastische afname van hersenactiviteit altijd gepaard gaat met minder bewustzijn.
Neen, dan zou je dat niet verwachten. Niet nadat je al meermaals uitgelegd werd op welke manier zo'n dat binnen een materialistische visie dat niet waar hoeft te zijn. Wat jij doet is net zoals de creationist die steeds opnieuw aanvoert dat je met evolutie zou verwachten dat zoiets onpractisch als een pauwestaart door evolutie zou verdwijnen, hoe vaak hem ook uitgelegd werd hoe een pauwestaart binnen de evolutie past.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Dit betekent niet dat ik materialisme karikaturiseer, maar wel dat ik vraag hoe dit binnen het huidige model wordt verklaard. Als er een sluitende materialistische verklaring is, dan hoor ik die graag. Maar als die verklaring ontbreekt of speculatief is, dan lijkt het mij legitiem om alternatieven zoals idealisme te verkennen.
De enige manier waarop de verklaring die jou gegeven werd, speculatief is, is omdat het proces niet is uitgeklaard. Maar de verklaring is gebaseerd gestelde bevindigen. Er was geen nood aan speculatieve ideeën over hoe de hersenen dat zouden kunnen doen. Het was gebaseerd op het feit dat er binnen de hersenen een filtering gebeurt, wat mij geen controverseel idee lijkt over de werking van de hersenen.
Jij zelf wil dit soort resultaten gebruiken om een te argumenteren dat er een filtering in de hersenen gebeurt maar als ik er op wijs dat dat inderdaad een verklaring is voor dit soort resultaten, ga je die verklaring speculatief noemen omdat wat er gefilterd wordt in mijn verklaring door de hersenen geproduceerd werd en niet door een bewustzijnsveld.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Axxyanus schreef:Net zoals de creationisten. De patronen die zij zien waarvan zij menen dat ze een probleem opleveren voor de evolutietheorie, steunen ook op onderzoek.
De vergelijking met creationisme is misleidend, omdat creationisten niet alleen gaten zoeken in de evolutietheorie, maar geen testbare, falsifieerbare alternatieve verklaring bieden.
Jij bied ook geen testbare falsifieerbare alternatieve verklaring. Het idealisme is een even onweerlegbaar idee als een god.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Wat ik doe, is heel anders:
Ik wijs op empirisch vastgestelde patronen in de wetenschappelijke literatuur die potentieel problematisch zijn voor het gangbare model.
Dat is wat creationisten ook doen. Ze gaan in de wetenschappelijk literatuur op zoek naar resultaten die zij als problematisch zien.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
De werkelijke vraag is: welk model verklaart de negatieve EEG-bewustzijnscorrelatie beter? Het materialisme, of een alternatieve visie zoals analytisch idealisme?
Neen, dat is niet de werkelijke vraag. De werkelijke vraag is welk model het totaal aan resultaten het best verklaart. U enkel richten op een specifiek aspect en de vraag versmallen naar welk model dat specifiek aspect het best verklaart, is ideologie, geen wetenschap, dat is wat ook creationisten doen.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Het simpelweg afdoen van deze vraag als ‘creationisme’ is een retorische afleidingsmanoeuvre.
Dat is dan ook niet wat ik doe. Wat ik vergelijk is hoe jij met die vraag omgaat, vergelijken met wat creationisten doen.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Axxyanus schreef:Ja en? Dat ze jouw stroman tegenspreken zegt voor de rest niets.
Dat zou correct zijn als ik daadwerkelijk een stroman zou gebruiken. Maar dat doe ik niet. Ik wijs op concreet wetenschappelijk onderzoek dat een paradoxaal fenomeen blootlegt: namelijk dat bewustzijn in sommige gevallen lijkt toe tnemen,en terwijl de hersenactiviteit afneemt.
Als dit binnen een materialistisch kader verklaard kan worden, dan hoor ik graag hoe. Maar tot nu toe zie ik vooral een afwijzing van mijn argument zonder dat er een sluitende alternatieve verklaring wordt gepresenteerd.
Er is geen paradoxaal fenomeen. Er is een fenomeen dat eventueel tegen iemands initiële intuïtie ingaat. En er is jou een verklaring aangereikt. Dat jij denkt dat die verklaring niet klopt, maakt die verklaring niet ongeldig. Het is ook zeer oneerlijk om een sluitende verklaring te vragen. Het is een illustratie van hoe je voortdurend met twee maten meet. Als het om idealisme gaat, dan is het voldoende als iemand een enigszins plausibele verklaring kan geven vanuit die visie. Als het om het materialisme gaat, dan moet het een sluitende verklaring zijn.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Jij zegt dat het standaardmodel niet stelt dat 'hoger EEG = hoger bewustzijn'. Dat klopt: het is subtieler dan dat. Maar de fundamentele aanname in materialistisch neurowetenschappelijk onderzoek is dat bewustzijn afhankelijk is van neurale activiteit en informatieverwerking in de hersenen. Als we dan herhaaldelijk situaties zien waarin bewustzijn lijkt te bestaan terwijl EEG-activiteit afneemt, dan is dat een probleem dat een verklaring vereist. Als de huidige neurowetenschap dit volledig kan verklaren, dan verneem ik die verklaring graag. Zo niet, dan is het geen onredelijke vraag om te kijken naar alternatieven zoals idealisme.
Ja de huidige neurowetenschap kan dat verklaren. Binnen de huidige bevindingen van de neurowetenschap is er een verklaring die dat volledig kan uitleggen.
Kijk als ik een nieuw model van wagen zie voorbij rijden die geen lawaai maakt, dan is dat verklaarbaar door ervan uit te gaan dat dat model een electrische motor heeft. Je kan die verklaring speculatief noemen omdat je de motorkap nog niet omhoog gedaan hebt om helemaal zeker te zijn dat het model een electrische motor heeft maar het bestaan van electrische motoren is niet speculatief en het idee dat een auto een electrische motor kan hebben is niet speculatief. Het is dus niet juist om de mogelijkheid van een electrische motor in dit model een speculatieve verklaring te noemen.
Op dezelfde manier is er niets speculatief aan de huidige verklaring die er is voor die negatieve correlaties.
MaartenV schreef: ↑05 feb 2025 12:08
Met andere woorden: ik bevraag een echte aanname, niet een stroman.
Jij bevraagt wel degelijk een stroman, als je hier afkomt met het uitgangspunt dat het standaardmodel stelt dat hoger EEG = hoger bewustzijn. En aangezien het standaard model dat niet stelt is er ook geen probleem met resultaten die tegen het idee ingaan dat hoger EEG = hoger bewustzijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman