De onbetrouwbaarheid van de Chatboxen.
Moderator: Moderators
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
De onbetrouwbaarheid van de Chatboxen.
Er lijkt iets goed mis mee te zijn:
Het beste is eerst eens deze link te lezen.
https://sciencetalk.nl/chatbots-met-karakter/
Gevonden is dat hij na verloop van korte tijd tegenstrijdige antwoorden kan genereren.
Dat wist ik eigenlijk al en ook dat de manier van vragen mede het antwoord genereert.
Het ernstige is dat er een karakter zou ontstaan.
Daar kan misbruik van worden gemaakt men kan waarschijnlijk dat machinetje de juiste antwoorden laten generen, die voor derden zijn gesteld.
Misschien is het al zo:
Ik kreeg namelijk toen ik naar Elhanan vroeg een antwoord dat precies past in het staatje van de mensen die sterk gelovig zijn.
Er lijkt me weinig aan te doen, maar het maakt wel dat informatie van het Internet nog onbetrouwbaarder wordt.
PS.
Wist niet goed waar dit te plaatsen, heb het tenslotte maar hier gedaan.
Het beste is eerst eens deze link te lezen.
https://sciencetalk.nl/chatbots-met-karakter/
Gevonden is dat hij na verloop van korte tijd tegenstrijdige antwoorden kan genereren.
Dat wist ik eigenlijk al en ook dat de manier van vragen mede het antwoord genereert.
Het ernstige is dat er een karakter zou ontstaan.
Daar kan misbruik van worden gemaakt men kan waarschijnlijk dat machinetje de juiste antwoorden laten generen, die voor derden zijn gesteld.
Misschien is het al zo:
Ik kreeg namelijk toen ik naar Elhanan vroeg een antwoord dat precies past in het staatje van de mensen die sterk gelovig zijn.
Er lijkt me weinig aan te doen, maar het maakt wel dat informatie van het Internet nog onbetrouwbaarder wordt.
PS.
Wist niet goed waar dit te plaatsen, heb het tenslotte maar hier gedaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Re: De onbetrouwbaarheid van de Chatboxen.
Ik ken het fenomeen chatbot (bij je onderwerp staat chatbox
) alleen van grote bedrijven die niet of nauwelijks bereikbaar willen zijn.
Meestal type ik: "Ik wil een persoon spreken" en soms gaat dat goed.
Meestal komt je er met zo'n voorgeprogrammeerd computer programma niet uit.
Ze zullen in dit geval dus wel betrouwbaar willen zijn, maar het algoritme werkt dan gewoon niet goed, of mijn vraag is te lastig.

Ze zullen in dit geval dus wel betrouwbaar willen zijn, maar het algoritme werkt dan gewoon niet goed, of mijn vraag is te lastig.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat kan juist zijn.dikkemick schreef: ↑24 nov 2024 15:44 Ik ken het fenomeen chatbot (bij je onderwerp staat chatbox) alleen van grote bedrijven die niet of nauwelijks bereikbaar willen zijn.
Maar het ging mij meer om misbruik in de toekomst.
Je krijgt dan misschien boxen die door propaganda instituten zijn ontwikkeld.
Kan opleveren een box van de VS tegen eentje van die Rusland.

In hoeverre kun je internet nog vertrouwen? In de tijd van AI, nepnieuws, X en beïnvloeding door allerlei machten.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 nov 2024 09:12Dat kan juist zijn.dikkemick schreef: ↑24 nov 2024 15:44 Ik ken het fenomeen chatbot (bij je onderwerp staat chatbox) alleen van grote bedrijven die niet of nauwelijks bereikbaar willen zijn.
Kan opleveren een box van de VS tegen eentje van die Rusland.![]()
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat is een goede vraag.dikkemick schreef: ↑25 nov 2024 09:30In hoeverre kun je internet nog vertrouwen?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 nov 2024 09:12Dat kan juist zijn.dikkemick schreef: ↑24 nov 2024 15:44 Ik ken het fenomeen chatbot (bij je onderwerp staat chatbox) alleen van grote bedrijven die niet of nauwelijks bereikbaar willen zijn.
Kan opleveren een box van de VS tegen eentje van die Rusland.![]()
Het is niet betrouwbaar men moet altijd de bron wegen op betrouwbaarheid.
Dat is met dit soort gegenereerde antwoorden van programma's niet meer mogelijk.
PS.
Dat was/is ook zo met het geschreven woord.
De Katholieke Encyclopedie geeft vaak andere beschrijvingen dan een meer neutrale.
Vandaar dat ik dan toch het liefste kies voor de krant en bv geschiedenis boeken om iets meer van het verleden te begrijpen.
En dan is zelfs de krant afhankelijk van bronnen. Een Oekraïense bron zal anders berichten dan een Russische.
Onafhankelijk nieuws is onontbeerlijk. Onafhankelijke betrouwbare info ook. Chatbots zijn slechts algoritmes die soms onschuldig nuttig kunnen zijn.
En dan is zelfs de krant afhankelijk van bronnen. Een Oekraïense bron zal anders berichten dan een Russische.
Onafhankelijk nieuws is onontbeerlijk. Onafhankelijke betrouwbare info ook. Chatbots zijn slechts algoritmes die soms onschuldig nuttig kunnen zijn.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Er zijn sterke tegenargumenten te bedenken voor de bewering:
- "Chatbots zijn slechts algoritmes die soms onschuldig nuttig kunnen zijn.",
enkel 'onze-gewoon-nuttige' algoritmes, maar krachtige tools met het potentieel
om de manier waarop we communiceren, werken en leren drastisch te veranderen.
Stoppen met antisemitische uitingen
helpt bestrijding antisemitisme
Vrijheid is de afwezigheid van dwang.
Vandaar dat 'gesprekjes' tussen mij en zo'n softy altijd vastlopen.HierEnNu schreef: ↑05 mar 2025 20:47
Er zijn sterke tegenargumenten te bedenken voor de bewering:want zulks is veel te kort door de bocht en te beperkt. Chatbots zijn beslist niet slechts
om de manier waarop we communiceren, werken en leren drastisch te veranderen.

Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
Softy? Zo'n softy kan naar wens ook een hardass zijn hoor!Gerard R. schreef: ↑03 apr 2025 22:58Vandaar dat 'gesprekjes' tussen mij en zo'n softy altijd vastlopen.HierEnNu schreef: ↑05 mar 2025 20:47
Er zijn sterke tegenargumenten te bedenken voor de bewering:want zulks is veel te kort door de bocht en te beperkt. Chatbots zijn beslist niet slechts
om de manier waarop we communiceren, werken en leren drastisch te veranderen.![]()
Chatbots zijn namelijk programmeerbaar.
Misschien moet je de reden dat 'gesprekjes' tussen jou en zo'n softy
altijd vastlopen ook eens bij jezelf zoeken? Ik ken namelijk verder
niemand waarbij de gesprekken met een chatbot altijd vastlopen.
Stel die vraag eens aan 'jouw' chatbot:
- "Waarom lopen onze 'gesprekjes' altijd vast?"
is relatietherapie misschien een mogelijkheid?

Mijn ervaring is ook dat ze "soft" zijn.HierEnNu schreef: ↑04 apr 2025 07:54Softy? Zo'n softy kan naar wens ook een hardass zijn hoor!Gerard R. schreef: ↑03 apr 2025 22:58Vandaar dat 'gesprekjes' tussen mij en zo'n softy altijd vastlopen.HierEnNu schreef: ↑05 mar 2025 20:47
om de manier waarop we communiceren, werken en leren drastisch te veranderen.![]()
Waarom zou je de reden bij jezelf moeten zoeken, als je een vraag stelt en een totaal onbevredigend antwoord krijgt?Misschien moet je de reden dat 'gesprekjes' tussen jou en zo'n softy
Stel die vraag eens aan 'jouw' chatbot:Waarschijnlijk komen jullie er samen wel uit en anders
is relatietherapie misschien een mogelijkheid?
En als je dat schrijft, je direct een aanpassing krijgt en soms zelfs een totaal ander antwoord.
Moet je eens uitproberen.

Probeer eens een spiritueel onderwerp over wat vaak wordt geschreven en geloofd, maar wat jezelf doorziet.
Als je dat dan later aangeeft, krijgt je me toch een gedraaikont.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
De softies en ik passen niet bij elkaar qua communicatie. Niets aan te verhelpen.HierEnNu schreef: ↑04 apr 2025 07:54Softy? Zo'n softy kan naar wens ook een hardass zijn hoor!Gerard R. schreef: ↑03 apr 2025 22:58Vandaar dat 'gesprekjes' tussen mij en zo'n softy altijd vastlopen.HierEnNu schreef: ↑05 mar 2025 20:47
Misschien moet je de reden dat 'gesprekjes' tussen jou en zo'n softy
Stel die vraag eens aan 'jouw' chatbot:Waarschijnlijk komen jullie er samen wel uit en anders
is relatietherapie misschien een mogelijkheid?![]()
De softies zijn qua communicatie kennelijk flexibeler dan jij.
Niets aan te verhelpen? OK, dan!

Mijn manier van waarom-vragen beantwoorden leidt tot verwarring, dat laat ik dus liggen enMaria schreef: ↑04 apr 2025 09:39
Waarom zou je de reden bij jezelf moeten zoeken, als je een vraag stelt en een totaal onbevredigend antwoord krijgt?
En als je dat schrijft, je direct een aanpassing krijgt en soms zelfs een totaal ander antwoord.
Moet je eens uitproberen.![]()
Probeer eens een spiritueel onderwerp over wat vaak wordt geschreven en geloofd, maar wat jezelf doorziet.
Als je dat dan later aangeeft, krijgt je me toch een gedraaikont.![]()
ga ff niet in op jouw waarom-vraag, want zulks zou onze communicatie weer laten vastlopen.
Je hebt zeker een punt over onbevredigende antwoorden, maar dat is juist het verschil
tussen een chatbot en een mens. Chatbots reageren op basis van patroonherkenning en
programmering, zonder menselijke ervaring of intuïtie om tot een dieper antwoord te komen.
Wat ik bedoelde, was niet dat je bij jezelf moet zoeken waarom een chatbot onbevredigende
antwoorden geeft, maar eerder waarom gesprekken tussen Gerard R. en diens 'softy' altijd vastlopen. Mensen die begrijpen wat een chatbot wel en niet kan, voeren meestal gesprekken
zonder vastlopers, ook als de antwoorden soms onbevredigend zijn. Het gaat dus om
accepteren wat een chatbot wel en niet kan, en daar je verwachtingen op afstemmen.
Wanneer je een chatbot iets vraagt buiten zijn mogelijkheden, krijg je vaak een
onbevredigend antwoord. Een mens kan daar nuance en ervaring inbrengen, zoals
tijdens gesprekken met kinderen of mensen met een atypische manier van communiceren.
Zelf zie ik weinig nut in het bewust op het verkeerde been zetten van een chatbot.
Ik geef liever de juiste gegevens en laat hem zijn geheugen bijwerken.
Gebruik jij een eigen chatbot die jullie gesprekken en jouw wensen onthoudt?
En stel jij jouw T.o.M. [Theorie Of Mind] ter beschikking aan jouw chatbot, zodat
zhij beter op jouw wensen kan inspelen en bevredigender antwoorden kan formuleren?
Om een lang verhaal kort te houden.HierEnNu schreef: ↑04 apr 2025 12:01Mijn manier van waarom-vragen beantwoorden leidt tot verwarring, dat laat ik dus liggen enMaria schreef: ↑04 apr 2025 09:39
Waarom zou je de reden bij jezelf moeten zoeken, als je een vraag stelt en een totaal onbevredigend antwoord krijgt?
Moet je eens uitproberen.![]()
Als je dat dan later aangeeft, krijgt je me toch een gedraaikont.![]()
ga ff niet in op jouw waarom-vraag, want zulks zou onze communicatie weer laten vastlopen.
Je hebt zeker een punt over onbevredigende antwoorden, maar dat is juist het verschil
tussen een chatbot en een mens. Chatbots reageren op basis van patroonherkenning en
programmering, zonder menselijke ervaring of intuïtie om tot een dieper antwoord te komen.
Wat ik bedoelde, was niet dat je bij jezelf moet zoeken waarom een chatbot onbevredigende
antwoorden geeft, maar eerder waarom gesprekken tussen Gerard R. en diens 'softy' altijd vastlopen. Mensen die begrijpen wat een chatbot wel en niet kan, voeren meestal gesprekken
zonder vastlopers, ook als de antwoorden soms onbevredigend zijn. Het gaat dus om
accepteren wat een chatbot wel en niet kan, en daar je verwachtingen op afstemmen.
Wanneer je een chatbot iets vraagt buiten zijn mogelijkheden, krijg je vaak een
onbevredigend antwoord. Een mens kan daar nuance en ervaring inbrengen, zoals
tijdens gesprekken met kinderen of mensen met een atypische manier van communiceren.
AI-bots zijn nuttig om grofweg een indicatie te krijgen over een vraagstuk waar je mee zit.
Echter alleen dan, wanneer er ooit voldoende en adequate input gegeven is.
Mijn ervaring is, dat als dat niet zo is, er om de hete brei heen geschreven wordt en zelfs gedurende mijn eigen sessie een aanpassing wordt gegeven op wat ik zelf inbreng via mijn vraag.
Dat bewijst voor mij voldoende dat er te manipuleren is, daar waar de input niet afdoende is.
Dus absoluut onbetrouwbaar om op af te gaan voor het vormen van een eigen mening.
Het nut zit hierin, dat je de chatbot kunt testen op betrouwbaarheid.Zelf zie ik weinig nut in het bewust op het verkeerde been zetten van een chatbot.
Ik geef liever de juiste gegevens en laat hem zijn geheugen bijwerken.
Wie zegt dat men altijd de juiste gegevens invoert?
Dat kan dan al een oorzaak zijn van het miskleunen van een bot.
Nee, ik ga niet psychologiseren met een bot.Gebruik jij een eigen chatbot die jullie gesprekken en jouw wensen onthoudt?
En stel jij jouw T.o.M. [Theorie Of Mind] ter beschikking aan jouw chatbot, zodat
zhij beter op jouw wensen kan inspelen en bevredigender antwoorden kan formuleren?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Aan de softies is niets te verhelpen. Flex nulll. Misschien dat het ooit beter wordt met AI-input maar het is nog altijd dezelfde
platvloerse if-then programmatie als altijd, waarbij op te merken valt dat de ene chatbot beter werkt dan een andere..