Amerauder schreef: ↑11 mar 2025 13:10
Aha, voor God spelen mag, zolang je maar “het goede” doet! Op een goede manier! Lol!
ja, tuurlijk. Jij vindt dat het goede doen op de goede manier niet mag, wanneer het voor god spelen is? Vermijden om voor god te spelen vind je belangrijker dan goed doen?
Maar ik zeg het je, wat jij voorstelt is niet goed. Het is juist het pure kwaad.
waarom?
Lol, voedsel nuttigen is “voor God spelen”…
het lot van anderen bepalen is toch voor God spelen? Want God bepaalt volgens het gezegde toch het lot van anderen? Iemand wel of niet doden, is het diens lot bepalen? En roofdieren doden anderen...
(En waarom hoeven we de levens van planten niet te sparen trouwens?
hebben waarschijnlijk geen bewustijn en dus geen ervaring van leed en geen voorkeur om niet gedood te worden.
Het is niet bewezen dat die niet evenveel “pijn” kunnen ervaren
Jij gelooft dat planten evenveel pijn kunnen ervaren als dieren? En je bent voorstander van dierenwelzijnswetten, dat we bijvoorbeeld geen hond onnodig mogen slaan omdat dat pijn doet? Dus jij gaat nu pleiten voor plantenwelzijnswetten, voor een verbod op het slaan van sla? Zullen we jou dan eens uitlachen?
– waar komt die arbitraire grens vandaan tussen het ene leven en het andere?)
die wordt bepaald door de eigenschap of het wezen een wil heeft om niet gedood te worden door een roofdier.
Jawel, de soort wordt vernietigd.
hoe kan dat nu: de individuen van die soort krijgen nog nakomelingen. Of geloof je dat al die nakomelingen plots tot een andere soort behoren? Wat voor rare definitie van soort gebruik jij dan? Dit teefje is een hond, haar puppies zijn geen honden? Kun je plots een kind baren dat tot een andere soort behoort?
De soort bestaat immers bij gratie van het bestaan van een groot aantal individuen met bepaalde kenmerken. Als jij die kenmerken vernietigd, zoals in je gedachte-experiment, dan zijn er dus ook geen individuen meer met die kenmerken
Maar niet alle kenmerken worden vernietigd. Kijk naar de Europeanen: toen hun voorouders lang geleden uit Afrika migreerden naar het noorden, verloren ze het kenmerk van een donkere huid. Jij gelooft nu dus dat blanken tot een andere soort behoren dan zwarten, omdat dat ene kenmerk is vernietigd? Ik kan zeggen dat blanken en zwarten tot dezelfde soort behoren omdat ze nog veel kenmerken gemeenschappelijk hebben. hetzelfde geldt dan voor die roofdieren en hun nakomelingen.
Met het vernietigen van die kenmerken heb je dan tevens de soort vernietigd, oftewel uitgeroeid.
misschien is het dan beter om af te stappen van jouw zotte idee van soorten. Dat is gebaseerd op pure willekeur: je trekt naar willekeur een lijn tussen individuen en zegt dan dat die tot verschillende soorten behoren.
Volgens jou redenering is, als je ze consequent doortrekt, eigenlijk elke generatie een andere soort. Als een generatie sterft, wordt een soort vernietigd.
Als je denkt hier onderuit te komen door geen individu te doden, dan is dat natuurlijk een slechte grap. Je kunt in theorie ook genocide plegen op een bevolking door alle individuen onvruchtbaar te maken.
bij herbivoriseren blijven de dieren vruchtbaar hé. Ze krijgen nakomelingen. En die nakomelingen worden niet gedood.
Je hebt precies echt moeite om te begrijpen wat herbivoriseren betekent.
Een individu zijn vrijheid ontnemen is natuurlijk iets heel anders dan een enorm aantal diersoorten uitroeien. Hoe kom je erbij die twee met elkaar te vergelijken?
zeg eens welke vrijheden worden ontnomen bij het herbivoriseren van roofdieren? Enkel de vrijheid om de vrijheid van anderen te beroven. De vrijheid om te eten, te blijven leven, zich voort te planten,... worden bij herbivorisatie niet ontnomen.
Maar goed, als ik deze uiterst kromme redenering volg, dan zitten visetende vissen dus helemaal goed? Zoalng zij zich in hun dieet maar beperken tot het eten van andere visetende vissen, en geen vissen eten die op hun beurt geen vissen eten?
ja, seriemoordenaars die seriemoordenaars doden, of realistischer voorbeeld: soldaten die soldaten van een invasief leger doden, redden levens en dat is goed.
Over die visetende vissen, zie bv
https://stijnbruers.wordpress.com/2020/ ... f-fishing/
Je vergelijkt nu het uitroeien van een groot aantal diersoorten met het sterven van enkele individuen.
nee, ik vergeleek het herbivoriseren van enkele individuen met het sterven van een groot aantal individuen.
Stel, iemand is compleet psychopathisch en heeft er om een of andere duistere reden lol aan om zoveel mogelijk dieren een pijnlijke dood te laten sterven als hij maar kan. Stel, hij slaagt er in om honderdduizend zoogdieren de dood in te martelen. In dat geval zou het kwaad dat hij daarmee zou hebben aangericht slechts een minuscule fractie zijn van het kwaad dat jij voorstelt met dit gedachte-experiment, aangezien je het niet over individuen hebt, maar over honderden en honderden volledige diersoorten.
Maar in wat ik voorstel wordt helemaal niemand gemarteld. Honderdduizend gedeeld door nul is oneindig, dus het martelen en doden van honderdduizend dieren is oneindig veel erger dan het martelen en doden van geen enkel dier.
Wauw. En je noemt dit… wetenschap?
ja: het is gebaseerd op wetenschappelijke studies, uitgevoerd volgens de wetenschappelijke methode.
Wat jij allemaal zegt over soorten, dat mijn zoontje niet tot de mensensoort behoort enzo, dat noem jij wetenschap?
Het zijn geen nakomelingen, het zijn monsters afkomstig uit een laboratorium.
jij zou mijn zoontje geen nakomeling noemen, maar een monster afkomstig uit een laboratorium?
Definieer soort, nakomeling en monster.
Als een vrouw gekidnapt wordt door wetenschappers en die voeren net zo lang experimenten uit op haar tot er uiteindelijk een walgelijk gedrocht uit haar baarmoeder tevoorschijn komt dat helemaal niets met een “mens” te maken heeft, is dat gedrocht dan haar “nageslacht”?
ja
Heeft zij zich dan “voortgeplant”?
ja. Die nakomeling komt uit haar baarmoeder. Moet ik er een tekeningetje bij maken?
Mijn zoontje is geboren met IVF, jij vindt hem een walgelijk gedrocht dat niets met een mens te maken heeft omdat zijn nagels te lang zijn, maar mijn zoontje is een mens en geen monster hoor!
Terzake: pandaberen, civetkatten, brilberen, vinken, triceratopsen, aardleguanen, bhageera kiplingi spinnen,.... zijn allemaal monsters in plaats van nakomelingen? Het zijn allemaal geherbivoriseerde dieren hé. Ze hebben volgens jou allemaal een voorouder gekend die een gedrocht was omdat diens ouders tot een andere soort behoorden.