Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Earthheart schreef: 12 mar 2025 15:06 Maar als niemand belastingen betaald, dan is er geen geld meer voor ziekteverzekering, pensioenen, defensie, onderwijs, justitie, veiligheid,... En dat zijn dan weer dingen waar zowat iedereen wel een voorkeur voor heeft. Twee dingen:
1) Je moet rekening houden met alle voorkeuren van iedereen
2) Die voorkeuren moet je afwegen achter sluier der onwetendheid, alsof je niet weet wie je gaat zijn in de wereld.
Je meet gewoon met twee maten, want de roofdieren wordt weer niets gevraagd, laat staan rekening met ze gehouden.
Nee die jach jij ruchsichtlos over de kling.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

Amerauder schreef: 12 mar 2025 12:58 De arrogantie van het denken te weten wat “het goede” is
jij bengt nogal arrogant door te denken dat niet herbivoriseren en niet voor God spelen "het goede" is.
en dat daarvoor de wereld mag branden
maar de wereld mag niet branden. Nu maak je een stroman drogreden. Ik zei namelijk helemaal niet dat de wereld mag branden.
Ik heb toch al aangegeven dat wat jij hier het goede noemt, voor mij, en ik durf wel te zeggen voor iedereen die ook maar een klein beetje gezond naar deze kwestie kijkt, juist het pure kwaad omhelst?

Dan zal ik op basis van mijn klein beetje gezond verstand even aangeven dat wat jij hier het pure kwaad noemt, juist het pure goed is.
Snap je hoe daar nogal makkelijk aan een aantal dingen voorbij gaat, door te zeggen: “Ik keur dit goed, dus ik mag het doen”?
Maar dat is niet wat ik zei. Weer een stroman drogreden. Wat ik zei is eerder: "dit is goed, dus ik mag het doen."
Dat staat in mijn voorgaande bericht, bij “ethische dimensie”.
in die ethische dimensie spreek je van het verminken van dieren en vernietigen van soorten, maar ik had het over herbivoriseren, en dat is dus iets helemaal anders. Alweer een stroman drogreden dus, als je denkt dat mijn standpunt ging over het verminken van dieren. Al die geherbivoriseerde predatoren, zoals pandaberen enzo, zijn niet verminkt hé. En al de voorouders van al die geherbivoriseerde dieren hebben nakomelingen gehad die op hun beurt weer nakomelingen kregen, dus is er geen vernietiging van soorten hé. Dus blijf nu on topic: we hebben het over herbivoriseren.
Je sprak ook van het onmetelijke leed dat met herbivoriseren indirect aan andere levensvormen, waaronder wijzelf, zou worden toegebracht. Maar je gaf geen enkel bewijs dat dat onmetelijk leed toebrengt. Ik vind het vergezocht te denken dat de evolutie van de pandabeer onmetelijk leed heeft toegebracht.
Nee, dat is niet wat dat betekent, ik heb hier al uitgelegd wat het betekent. Een moordenaar speelt niet voor God. Dat is iets heel anders.
ik snap je betekenis van voor God spelen niet. Met wat jij erover zegt, ben ik onmogelijk in staat te bepalen wat wel en wat niet geldt als voor god spelen. De moordenaar dus niet. De seriemoordenaar dan ook niet? De seriemoordenaar van niet-menselijke dieren dan ook niet? De seriemoordenaar die niet-menselijke dieren doodt omwille van een wens de natuur te hervormen, dan ook niet?
Daarnaast, als je het voorbeeld neemt van een luipaard dat op een hert jaagt, dan heeft dat hert gewoon zijn lot in eigen handen – hij kan er immers voor kiezen om weg te rennen.
sadistisch argument
Als je het voorbeeld neemt van een verkrachter die een vrouw verkracht, dan heeft die vrouw gewoon haar lot in eigen handen - zij kan er immers voor kiezen om weg te rennen.
Dergelijke redeneringen van jou tonen oerduidelijk aan dat je een gebrekkig moreel denkvermogen hebt. Einde discussie dan maar?
Dat eerste is dus niet alleen pure speculatie
helemaal niet: is gebaseerd op wetenschap. Wee zien correlatie tussen bewustzijn en hersenactiviteit en gedrag, planten hebben geen orgaan dat gelijkaardig is aan hersenen qua activiteit en geen gedrag dat correleert met bewustzijn, dus aanwijzing dat planten geen bewustzijn hebben.
het is speculatie bovendien waarvoor jij niet de moeite hebt genomen om die eens goed uit te voeren.
Nogal wat wetenschappers hebben wel heel veel moeite genomen om dat onderzoek eens goed uit te voeren. Ik baseer me op die wetenschap.
En dat terwijl het essentieel is voor je hele gedachtegang van “leed besparen”.
het is inderdaad essentieel, daarom dat ik er zoveel moeite voor heb genomen om er een goed beeld van te krijgen.
Stel dat planten wel leed ervaren – waar sta je dan met je hele theorie?

Dan gaan we ofwel kannibalistische moord moeten tolereren en toelaten, ofwel dier- en plantvrij voedsel moeten ontwikkelen en eten. Waarschijnlijk dat laatste dus, want die voedselproductie gaat ook nog eens veel efficienter zijn dan plantaardige en dierlijke voedselproductie. Zie de ontwikkelingen op vlak van fermentatie: alle voedingsstoffen heel efficient gemaakt door bacteriën.
Het is een mogelijkheid die tenminste die je tenminste overdacht moet hebben, anders is dit alles nog dommiger dan het lijkt.
ik heb die mogelijkheid natuurlijk overdacht. Komt aan bod in mijn doctoraat in de dierenethiek, in verschillende van mijn boeken (Het dierendebacle, Weet wie je eet, Rational animal ethics). Realiseer je je wel met hoeveel mensen ik al heb gediscussieerd over dierenrechten en veganisme? Een paar duizenden! En jij zou de allereerste zijn die afkomt met het argument: "Hé, maar wat met planten? Discrimineer jij geen planten als je die opeet? Veroorzaak jij geen leed aan planten?" Jouw argumenten zijn niet echt origineel hoor.
Wat het laatste betreft, dat is evident onjuist. Vanzelfsprekend hebben planten de “voorkeur” om niet gedood te worden.
het gaat over bewuste voorkeur, en aangezien ze geen bewustzijn hebben, dan ook geen bewuste voorkeur.
Ze doen immers contant dingen om in leven te blijven.
Dat zijn allemaal dingen die je best kunt verkklaren met onbewuste processen.
Waarom zouden ze dat doen, als dat niet hun voorkeur was? Dus ja, we kunnen wel stellen dat het een feit is dat planten er de voorkeur aan geven om in leven te blijven. Waarom gun je ze dat niet?
als jij dat echt gelooft, en je gelooft dan dus dat het doden en eten van planten even erg is als het doden en eten van mensen, en je zegt dat we planten nog wel mogen doden en eten omdat jij en ik dat doen, dan kunnen we daaruit afleiden dat je zegt dat we mensen mogen doden en eten. Besef jij wel wat dat betekent? Gewoon omdat jij zo'n flauw vermoeden hebt dat planten net zoals mensen wezens met een bewustzijn zijn?
Overigens bewijs je dit punt ook zelf met je eigen woorden:
De dingen die ik daarin beschreef, kunnen niet zomaar het simpelst verklaard worden met onbewuste processen, en dat gedrag van die roofdieren is ook sterk gecorreleerd met hersenactiviteit. er is een sterke wetenschappelijke consensus dat roofdieren wel en planten geen bewustzijn hebben.
Inderdaad. Dus hetzelfde geldt voor planten. Waarom ben jij zo gemeen tegen planten?
Aangezien planten geen wil hebben, doe ik niets tegen hun wil in. Gemeen zijn wil zeggen iets doen tegen de wil van de ander in. Wat ik ook doe, ik kan dus onmogelijk gemeen zijn tegen planten.

Ik wijs jou op overwegingen met betrekking tot plantenwelzijn om jou te laten zien hoe belachelijk jouw eigen noties met betrekking tot dierenwelzijn eruitzien voor iemand die ook maar een klein beetje over ethiek, verlangens, en leven en dood heeft nagedacht.
en jij gaat dus pleiten voor die wet op een verbod om sla te slaan. En dergelijke wet vind jij niet belachelijk?

Ik ga mij hier uiteraard niet voor plantenrechten opwerpen.
dan ben je ofwel inconsistent ("planten hebben bewustzijn, wezens met bewustzijn verdienen rechten, planten verdienen geen rechten"), ofwel sadist ("ik mag rechten van anderen schenden, wezens met bewustzijn verdienen geen rechten")

Ik wijs er slechts op hoe idioot dat zou zijn, en daarmee waar het in jouw eigen redenering verkeerd gaat.
als plantenwelzijnswetten volgens jou idioot zijn, dan zijn dierenwelzijnswetten en mensenrechten enzo volgens jou dus ook idioot. En dan ben je sadist.
Jij gaat er maar van uit dat het “vanzelfsprekend” dat we het leed van dieren op alle mogelijke (en zelfs onmogelijke) manieren zouden moeten voorkomen
Enkel het vermijdbare leed moeten we voorkomen. Jouw "en zelfs onmogelijke" is weer een stroman drogreden.
, zelfs als dat voor God spelen betekent
kan God een steen maken die zo zwaar is dat hij hem niet kan opheffen? Kan God op onmogelijke manieren iets doen?
Het is dus evident dat planten die wil wel degelijk bezitten. Zoals je zelf hebt aangetoond. Toch kan jou dat niets schelen
gezien ik er al zoveel over nagedacht heb en onderzoek naar heb gedaan, kan het me wel schelen.
, en sla je die wil in de wind, net zoals andere mensen dat doen met dieren en zelfs met andere mensen. Je bent zelf dus geen haar beter.
jij bent dan ook geen haar beter. Jou kan het niets schelen dat planten een wil hebben, want je denkt dat ze een wil hebben en toch behandel je ze dan tegen hun wil in, door ze te doden. Jou kan het dus niets schelen of anderen een wil hebben. En dit toont opnieuw aan dat je een heel slechte, gevaarlijke, onethische opvatting hebt. Mag ik dan zo doen zoals jij? Mag ik dan zeggen dat het mij niet scheelt dat jij een wil hebt? Mag ik dan naar willekeur dingen met je doen die je niet wil? Als jij dat mag met anderen, dan mag ik dat met jou doen hé.
Dat je geen haar beter bent is niet erg, uiteraard. Wel dat je daar geen moment over na hebt gedacht en toch al deze onzin mededeelt.

dat zeg je tegen iemand die er ongeveer elke dag mee bezig is geweest, die erover heeft gedoctoreerd, die erover met duizenden mensen heeft gediscussieerd. Hiermee kom je niet bepaald geloofwaardig over hé.
Laatst gewijzigd door Earthheart op 12 mar 2025 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mar 2025 16:02 Je meet gewoon met twee maten, want de roofdieren wordt weer niets gevraagd, laat staan rekening met ze gehouden.
toch duidelijk wel? Zeg eens een belang van een roofdier waar ik geen rekening mee hield?

stroman drogreden: ik had het over herbivoriseren, niet over over de kling jagen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 12 mar 2025 16:04
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mar 2025 16:02 Je meet gewoon met twee maten, want de roofdieren wordt weer niets gevraagd, laat staan rekening met ze gehouden.
toch duidelijk wel? Zeg eens een belang van een roofdier waar ik geen rekening mee hield?

stroman drogreden: ik had het over herbivoriseren, niet over over de kling jagen.
Je legt het die dieren dwingend op.

Je laat ze verdwijnen om plaats te maken voor iets dat slecht jij als een verbetering ziet.
Dat is ruksichtlos een soort elimineren.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef: 12 mar 2025 16:02
Amerauder schreef: 12 mar 2025 12:58 Dat je geen haar beter bent is niet erg, uiteraard. Wel dat je daar geen moment over na hebt gedacht en toch al deze onzin mededeelt.

dat zeg je tegen iemand die er ongeveer elke dag mee bezig is geweest, die erover heeft gedoctoreerd, die erover met duizenden mensen heeft gediscussieerd. Hiermee kom je niet bepaald geloofwaardig over hé.
Als het verloop van dit topic enige indicatie is, dan zijn die duizende discussies die jij gehad hebt, voornamelijk dovemansgespreken geweest waarbij punten die je niet goed uitkwamen gewoon genegeerd werden.

En aangezien nog niet zolang geleden er iemand een doctoraat kreeg wegens een nieuw godsbewijs, is zo'n doctoraat niet echt een garantie dat zo'n doctoraat iets nuttigs oplevert.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: 12 mar 2025 15:34
Earthheart schreef: 12 mar 2025 15:06 Twee dingen:
2) Die voorkeuren moet je afwegen achter sluier der onwetendheid, alsof je niet weet wie je gaat zijn in de wereld.
Neen, dat moet ik niet doen om aan de gulden regel te voldoen.
het zijn geen noodzakelijke maar wel voldoende voorwaarden. Als je die dingen doet, voldoe je aan de gulden regel.
Je oorspronkelijk bewering kwam er op neer dat wat jij voorop stelde gewoon uit de gouden regel volgde. Dat is niet waar. Jij kan natuurlijk nog extra voorwaarden aan die gouden regel toevoegen en misschien dat wat jij voorop stelde dat volgt uit de gouden regel plus extra voorwaarden, maar het wordt dan natuurlijk veel moeilijker om anderen te overtuigen dat ze niet enkel de gouden regel moeten volgen maar ook nog akkoord moeten gaan met die extra voorwaarden.
je kan voorwaarden toevoegen, ja. Wat ik voorop stelde volgde louter uit de gulden regel. Jij wil dat anderen belasting betalen? Dan moet je zelf ook belasting betalen, ook al wil je liever zelf geen belasting betalen.
Want als met die extra voorwaarden opnieuw zou blijken dat er niet uit volgt wat je voorop stelt kan je natuurlijk weer extra voorwaarden bijvoegen, tot je voorwaarden gewoon equivallent zijn met wat je voorop wil stellen.
kan allemaal, ja :-)
wel opletten dat er bij die extra voorwaarden geen ad hoc willekeurige uitzonderingsregels tussen zitten die niet door iedereen gewenst kunnen worden. Cfr mijn ideeën over ongewenste willekeur.
https://stijnbruers.wordpress.com/2021/ ... imination/
"5. One should not arbitrarily add artificial, complex, ad hoc constructions and exceptions to save the moral theory from counterintuitive implications."
Net zoals bij wetenschap.
In jouw fantasie gedragen roofdieren zich perfect zoals jij je voorstelt dat ze dat zouden doen. Ik zie geen reden om aan te nemen dat een roofdier moeder geen stress zal ondervinden als haar kinderen ziek worden doordat die te veel plantaardig voedsel hebben genuttigd.
Dan is die stress omwille van de ziekte, niet omwille van het feit dat het voedsel planten betrof. Het ging hier over herbivoriseren hé. Geherbivoriseerde roofdieren worden niet ziek van het eten van planten. De pandabeer wordt niet ziek van het eten van bamboe. Dus die kindjes werden niet ziek. Hadden de voorouders van de pandabeer stress toen ze zagen dat hun kindjes meer bamboe gingen eten en het blijkbaar zo goed deden dat ze het goed overleefden en succesvoller werden dan hun vleesetende neven en nichtjes?
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: 12 mar 2025 16:17 En aangezien nog niet zolang geleden er iemand een doctoraat kreeg wegens een nieuw godsbewijs, is zo'n doctoraat niet echt een garantie dat zo'n doctoraat iets nuttigs oplevert.
Maar punt blijft wel: tijdens mijn doctoraat heb ik wel nagedacht over plantenrechten en plantenwelzijn.
Hoe groot acht je de kans dat iemand die gedoctoreerd heeft over dierenrechten, nog nooit de vraag heeft gesteld over plantenrechten?
Doctoraten vormen wel enige garantie, want het aantal domme doctoraten over godsbewijzen enzo, is een kleine minderheid. Zeggen dat alle doctoraten onnuttig zijn omdat je een voorbeeld hebt van een onnuttig doctoraat, is een denkfout.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 12 mar 2025 16:19
het zijn geen noodzakelijke maar wel voldoende voorwaarden. Als je die dingen doet, voldoe je aan de gulden regel.
Je oorspronkelijk bewering kwam er op neer dat wat jij voorop stelde gewoon uit de gouden regel volgde. Dat is niet waar. Jij kan natuurlijk nog extra voorwaarden aan die gouden regel toevoegen en misschien dat wat jij voorop stelde dat volgt uit de gouden regel plus extra voorwaarden, maar het wordt dan natuurlijk veel moeilijker om anderen te overtuigen dat ze niet enkel de gouden regel moeten volgen maar ook nog akkoord moeten gaan met die extra voorwaarden.
je kan voorwaarden toevoegen, ja. Wat ik voorop stelde volgde louter uit de gulden regel. Jij wil dat anderen belasting betalen? Dan moet je zelf ook belasting betalen, ook al wil je liever zelf geen belasting betalen.
Want als met die extra voorwaarden opnieuw zou blijken dat er niet uit volgt wat je voorop stelt kan je natuurlijk weer extra voorwaarden bijvoegen, tot je voorwaarden gewoon equivallent zijn met wat je voorop wil stellen.
kan allemaal, ja :-)
wel opletten dat er bij die extra voorwaarden geen ad hoc willekeurige uitzonderingsregels tussen zitten die niet door iedereen gewenst kunnen worden. Cfr mijn ideeën over ongewenste willekeur.
https://stijnbruers.wordpress.com/2021/ ... imination/
"5. One should not arbitrarily add artificial, complex, ad hoc constructions and exceptions to save the moral theory from counterintuitive implications."
Net zoals bij wetenschap.
In jouw fantasie gedragen roofdieren zich perfect zoals jij je voorstelt dat ze dat zouden doen. Ik zie geen reden om aan te nemen dat een roofdier moeder geen stress zal ondervinden als haar kinderen ziek worden doordat die te veel plantaardig voedsel hebben genuttigd.
Dan is die stress omwille van de ziekte, niet omwille van het feit dat het voedsel planten betrof. Het ging hier over herbivoriseren hé. Geherbivoriseerde roofdieren worden niet ziek van het eten van planten. De pandabeer wordt niet ziek van het eten van bamboe. Dus die kindjes werden niet ziek. Hadden de voorouders van de pandabeer stress toen ze zagen dat hun kindjes meer bamboe gingen eten en het blijkbaar zo goed deden dat ze het goed overleefden en succesvoller werden dan hun vleesetende neven en nichtjes?
De groep waar de Panda toe behoort zijn omnivoren en geen carnivoren daardoor alleen al gaat je verhaal er over niet op.
Ook eten Panda's wel degelijk wel eens wat anders dan die soort bamboe anders leven ze niet lang.
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mar 2025 16:17 Je legt het die dieren dwingend op.
dat is om te voorkomen dat die dieren veel ergere dingen opdwingen aan anderen.
Je laat ze verdwijnen
welke dieren laat ik verdwijnen? Je gaat geen enkel dier kunnen aanwijzen en zeggen: "Kijk, dit individuele dier laat je verdwijnen met je herbivorisatie"
om plaats te maken voor iets dat slecht jij als een verbetering ziet.
niet enkel slechts ik: de dieren die niet opgegeten willen worden zien dat ook als een verbetering. En dat zijn er veel.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 12 mar 2025 16:23
axxyanus schreef: 12 mar 2025 16:17 En aangezien nog niet zolang geleden er iemand een doctoraat kreeg wegens een nieuw godsbewijs, is zo'n doctoraat niet echt een garantie dat zo'n doctoraat iets nuttigs oplevert.
Maar punt blijft wel: tijdens mijn doctoraat heb ik wel nagedacht over plantenrechten en plantenwelzijn.
Hoe groot acht je de kans dat iemand die gedoctoreerd heeft over dierenrechten, nog nooit de vraag heeft gesteld over plantenrechten?
Doctoraten vormen wel enige garantie, want het aantal domme doctoraten over godsbewijzen enzo, is een kleine minderheid. Zeggen dat alle doctoraten onnuttig zijn omdat je een voorbeeld hebt van een onnuttig doctoraat, is een denkfout.
Ondanks het feit dat axxyanus toch heel duidelijk en begrijpelijk Nederlands schrijft weet jij er weer de verkeerde draai aan te geven.
Earthheart
Bevlogen

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mar 2025 16:24 De groep waar de Panda toe behoort zijn omnivoren en geen carnivoren

panda behoort tot de groep van Carnivora, en daar zitten niet enkel omnivoren maar ook carnivoren in.
Ook eten Panda's wel degelijk wel eens wat anders dan die soort bamboe anders leven ze niet lang.
ze zijn in ieder geval niet afhankelijk van het eten van dieren. Ze kunnen op plantaardig voedsel overleven. Daarom zeggen we dat het herbivoren zijn.
Earthheart
Bevlogen

Amerauder schreef: 12 mar 2025 12:42
En wat is daar mis mee, dat dingen ophouden te bestaan? Moeten alles maar eeuwig doorgaan dan? Do you want to live forever?
zeer juist:wat is er mis mee dat roofdieren ophouden te bestaan? Moeten alle soorten maar eeuwig doorgaan dan?
Het vuur laait op en dooft weer uit. De steen zweeft even door de lucht en valt dan weer neer. De dingen komen en gaan. Dat is de weg van de wereld. De wijze waarop het leven zich aan ons voordoet. Waarom zou je daar iets op tegen hebben? Geniet er liever van!
zeer juist: soorten komen en gaan. Je moet dus niet zo paniekerig doen als roofdiersoorten uitsterven, en al zeker niet als ze niet uitsterven maar geherbivoriseerd worden.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Dus het is niet noodzakelijk voor mij om die dingen te doen om toch de gulden regel te volgen.
axxyanus schreef: 12 mar 2025 15:34Je oorspronkelijk bewering kwam er op neer dat wat jij voorop stelde gewoon uit de gouden regel volgde. Dat is niet waar. Jij kan natuurlijk nog extra voorwaarden aan die gouden regel toevoegen en misschien dat wat jij voorop stelde dat volgt uit de gouden regel plus extra voorwaarden, maar het wordt dan natuurlijk veel moeilijker om anderen te overtuigen dat ze niet enkel de gouden regel moeten volgen maar ook nog akkoord moeten gaan met die extra voorwaarden.
Wat bedoel jij met je kan voorwaarden toevoegen. Als je beweert dat een bepaalde visie gewoon uit de gulden regel volgt, dan blijkt dat niet waar te zijn als in werkelijkheid de visie volgt uit de gulden regel met toegevoegde voorwaarden.
axxyanus schreef: 12 mar 2025 15:34In jouw fantasie gedragen roofdieren zich perfect zoals jij je voorstelt dat ze dat zouden doen. Ik zie geen reden om aan te nemen dat een roofdier moeder geen stress zal ondervinden als haar kinderen ziek worden doordat die te veel plantaardig voedsel hebben genuttigd.
Dan is die stress omwille van de ziekte, niet omwille van het feit dat het voedsel planten betrof. Het ging hier over herbivoriseren hé. Geherbivoriseerde roofdieren worden niet ziek van het eten van planten.
We hadden het hier over haar kinderen. Kinderen hebben over het algemeen dezelfde genen. Je kan niet zomaar herboviseren op één generatie. Herboviseren zal een boel ellende met zich meebrengen, waarbij nakomelingen die niet zover geherboviseerd zijn als hun broers en zusters ziek zijn en voortijdig sterven, zodat de nakomelingen die wel enigszins planten kunnen verteren overleven en meer nakomelingen hebben.

Jij hebt een of andere idee in je hoofd dat je dat allemaal kan oplossen met een gene-drive maar dat lijkt me voornamelijk fantasie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 12 mar 2025 16:26
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mar 2025 16:17 Je legt het die dieren dwingend op.
dat is om te voorkomen dat die dieren veel ergere dingen opdwingen aan anderen.
Je laat ze verdwijnen
welke dieren laat ik verdwijnen? Je gaat geen enkel dier kunnen aanwijzen en zeggen: "Kijk, dit individuele dier laat je verdwijnen met je herbivorisatie"
om plaats te maken voor iets dat slecht jij als een verbetering ziet.
niet enkel slechts ik: de dieren die niet opgegeten willen worden zien dat ook als een verbetering. En dat zijn er veel.
"Ik doe het tegen hun wil maar het is voor hun eigen bestwil.' dat zeggen alle Tirannen en Dictators.

Je laat de soort verdwijnen en daarmee de NATUURLIJKE voortzetting van deze soort.
Je snapt het donders goed denk ik, maar je speelt gewoon de onnozele.

Wie geeft jou het recht namens die andere dieren te spreken en wie zegt dat ze het met je eens zouden zijn?
Je blijft gewoon herhalen zonder weerleggingen zoals ook de Creationisten dat doen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Earthheart schreef: 12 mar 2025 16:28
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 mar 2025 16:24 De groep waar de Panda toe behoort zijn omnivoren en geen carnivoren

panda behoort tot de groep van Carnivora, en daar zitten niet enkel omnivoren maar ook carnivoren in.
ze zijn in ieder geval niet afhankelijk van het eten van dieren. Ze kunnen op plantaardig voedsel overleven. Daarom zeggen we dat het herbivoren zijn.
Dat is geen groep maar de orde waartoe ze behoren.

Nee dat zegt men niet maar jij weet het natuurlijk beter dan de biologen.
Plaats reactie