Over diersoorten en chimera’s
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 14:32
Amerauder schreef: ↑11 mar 2025 13:10
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 12:09
ik stel geen uitroeiing voor.
Jawel, de soort wordt vernietigd.
hoe kan dat nu: de individuen van die soort krijgen nog nakomelingen. Of geloof je dat al die nakomelingen plots tot een andere soort behoren? Wat voor rare definitie van soort gebruik jij dan? Dit teefje is een hond, haar puppies zijn geen honden?
Het zijn haar puppies niet meer, het zijn zelfs geen honden meer, als een wetenschapper ze heeft misvormt op de manier die jij voorstelt.
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 14:32
Kun je plots een kind baren dat tot een andere soort behoort?
Nee, uiteraard is dit in het echt niet mogelijk. We bevinden ons in jouw gedachte-experiment, weet je nog? Waarin jij voorstelt om bijvoorbeeld honden in niet-honden te transformeren. Dat dit in feite niet mogelijk is, is niet zo relevant. Het punt is om te laten zien dat indien het mogelijk zou zijn, het een immorele handeling zou zijn en zeker niet in het belang van welk dier dan ook.
Dat is dan ook een beetje waar gedachte-experimenten toe dienen, niet?
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 14:32
De soort bestaat immers bij gratie van het bestaan van een groot aantal individuen met bepaalde kenmerken. Als jij die kenmerken vernietigd, zoals in je gedachte-experiment, dan zijn er dus ook geen individuen meer met die kenmerken
Maar niet alle kenmerken worden vernietigd. Kijk naar de Europeanen: toen hun voorouders lang geleden uit Afrika migreerden naar het noorden, verloren ze het kenmerk van een donkere huid. Jij gelooft nu dus dat blanken tot een andere soort behoren dan zwarten, omdat dat ene kenmerk is vernietigd? Ik kan zeggen dat blanken en zwarten tot dezelfde soort behoren omdat ze nog veel kenmerken gemeenschappelijk hebben. hetzelfde geldt dan voor die roofdieren en hun nakomelingen.
De vergelijking gaat niet op. Van een donkere huid naar een blanke is een veel minder ingrijpende wijziging dan van een carnivoor naar een herbivoor. Ik neem aan dat ik je geen basisschoolbiologieles hoef te geven?
Het eerste is mogelijk binnen een soort, het tweede niet. Simpel toch? Even simpel als in te zien dat een blanke een kind kan krijgen met een zwarte – de definitie van een soort – maar een carnivoor niet met een herbivoor.
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 14:32
Met het vernietigen van die kenmerken heb je dan tevens de soort vernietigd, oftewel uitgeroeid.
misschien is het dan beter om af te stappen van jouw zotte idee van soorten. Dat is gebaseerd op pure willekeur: je trekt naar willekeur een lijn tussen individuen en zegt dan dat die tot verschillende soorten behoren.
Volgens jou redenering is, als je ze consequent doortrekt, eigenlijk elke generatie een andere soort. Als een generatie sterft, wordt een soort vernietigd.
En wederom dwing je me te verwijzen naar basisschoolbiologie. Moet ik je nu werkelijk gaan uitleggen wat een soort is? Als jij in je gedachte-experiment een chimera in elkaar weet te knutselen op basis van honden-DNA, een schepsel dat geen vlees eet, maar planten, dan zou zo’n schepsel dus zodanig verschillen van een hond dat het geen nakomelingen voort zou kunnen brengen met een hond. Ergo, het zou van een andere soort zijn.
Goed, in wat je voorstelt zou het natuurlijk niet in één generatie gebeuren, maar dat is wel de transformatie die jij wilt bewerkstelligen: een soort zodanig te veranderen dat die geen nageslacht meer voort kan brengen bij zijn voormalige soort waardoor dus een nieuw soort ontstaan zou zijn, een chimera.
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 14:32
Maar goed, als ik deze uiterst kromme redenering volg, dan zitten visetende vissen dus helemaal goed? Zolang zij zich in hun dieet maar beperken tot het eten van andere visetende vissen, en geen vissen eten die op hun beurt geen vissen eten?
ja, seriemoordenaars die seriemoordenaars doden, of realistischer voorbeeld: soldaten die soldaten van een invasief leger doden, redden levens en dat is goed.
Wauw. Je blijft me verbazen!
Een prachtige paradox, hoe iemand die zo duidelijk in ethiek geïnteresseerd is en zich er naar ik mag aannemen ook enigszins in verdiept heeft er zulke extreem immorele opvattingen op na kan houden.
Je lijkt een soort levend bewijs te zijn voor de stelling van Nietzsche dat de oorsprong van moraliteit op zichzelf uiterst immoreel is. Dat de drang naar moraliteit juist wijst op een gebrek eraan.
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 14:32
Mijn zoontje is geboren met IVF, jij vindt hem een walgelijk gedrocht dat niets met een mens te maken heeft omdat zijn nagels te lang zijn, maar mijn zoontje is een mens en geen monster hoor!
Nee nee nee dat is niet wat ik zeg. Je verwart nu de werkelijkheid met jouw gedachte-experiment! Jouw zoon is gewoon een mens met menselijke eigenschappen. Hoe dat met jouw zoon gegaan is, dat kan gewoon, het is immers echt gebeurd.
Wat jij voorstelt is bijvoorbeeld een tijger, maar dan zonder tijger-eigenschappen! Dat kan natuurlijk niet, maar ik speel het spelletje even mee, om jou te laten hoe immoreel het zou zijn om te doen, indien je dat zou kunnen.
Snap je het verschil?
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 14:32
Terzake: pandaberen, civetkatten, brilberen, vinken, triceratopsen, aardleguanen, bhageera kiplingi spinnen,.... zijn allemaal monsters in plaats van nakomelingen? Het zijn allemaal geherbivoriseerde dieren hé. Ze hebben volgens jou allemaal een voorouder gekend die een gedrocht was omdat diens ouders tot een andere soort behoorden.
Ik moest even opzoeken wat een civetkat is, en dan staat er dat die gewoon vlees eten… Dus wat was het punt nu precies?
Bovendien is het een wereld van verschil, waar je nu overheen lijkt te willen stappen, of een verandering plaatsvindt als het gevolg natuurlijke ontwikkelingen, dat wil zeggen de keuzes van deze dieren zelf, met name hun seksuele keuzes, of door menselijk handelen. Dit alles wordt een ethische kwestie doordat jij met het verhaal komt van een wetenschapper die dit alles deze dieren aandoet. Volgens mij hebben anderen je ook al duidelijk op dit verschil gewezen.
De Natuur doet het ene, een gestoorde professor uit een tekenfilm doet het andere.
Het eerste heeft niets maar dan ook niet met ethiek te maken, en het laatste alles. Snap je het verschil?