Earthheart schreef: ↑13 mar 2025 16:02
1. prima, dan spelen roofdieren dus duidelijk voor god, want die doen al het bovengenoemde. De voorstanders van predatie kunnen dan niet meer zeggen dat men niet voor God mag spelen. Schaakmat.
2. welke eigenschappen? Bovengenoemde drie eigenschappen zijn geen menselijke eigenschappen, want niet-menselijke roofdieren hebben die eigenschappen.
3. jij meent te weten wat het beste is voor de wereld, dus jij plaatst jezelf als goddelijk
4. wil je het niet herformuleren zodat het wat duidelijker wordt?
4.dan zijn alle planten en dieren ook stoorzenders. Volgens mij leg je de lat te laag.
5. ik volg dus de wetenschap, jij niet. Ik mag hopen dat jij ecoloog bent, want anders zou het wel arrogant van je zijn om als niet-exoert tegen de consensus van wetenschappers in te gaan.
6.ik weet niet wat je bedoelt, en ik snap al helemaal niet wat dit te maken heeft met vraag of leeuwen al dan niet een verstorende factor zijn.
7.zou die vriendin behoefte hebben aan een schouder van iemand die geen bezwaar heeft tegen het oppeuzelen van haar kinderen?
Je hebt weinig mensenkennis precies.
8.gelukkig dat je zoiets onder een pseudoniem schrijft, want als je het niet anoniem schreef en je vrienden lezen het, dan ga je geen vrienden meer hebben.
9.jawel: de beste, simpelste interpretatie van dat wegvluchten en de stress die ze krijgen (pessimismeneiging enzo), is dat ze het niet ok vinden
10. waarom zit je eigenlijk feiten te geven die we allemaal al lang wisten? Weet je zeker dat je geen normatieve conclusies trekt uit jouw stelling? Zeker dat je geen naturalistische drogreden maakt?
Stel dat in zijn pleidooi de advocaat van de verkrachter tegen de rechter zegt: "Vrouwen worden verkracht, dat is nu eenmaal zo", dan weet je toch dat dit niet de bedoeling heeft om louter feiten weer te geven, maar om een normatieve uitspraak te doen dat verkrachting mag. Dan ga ik hier dus vermoeden dat jij ook een normatieve uitspraak doet.
11.neem dan als voorbeeld je vriendin en niet jezelf.
12. dus vruchtbaarheidsbehandelingen, IVF en dergelijke, mogen niet volgens jou?
13.
maar in jouw persoonlijke mening had je het wel over "men" en "je" en niet over "ik". Je zei "men zou moeten accepteren dat je dan..." in plaats van "ik zou moeten accepteren dat ik dan...".
14.ook niet als je vriendin een grote kinderwens heeft en die trucs haar kinderwens kunnen vervullen?
15.je gaat die mest toch geen hinde noemen? Je gaat als juf aan de kindjes in de klas toch niet zeggen: "kijk, dat is een hinde", als ze een hoop mest zien? Laat een hinde een hinde zijn in plaats van mest te laten zijn.
16. en dan?
1. Wat je doet is het jachtinstinct van jagers het bewustzijn van een mens toekennen wat m.i. totaal onterecht is. Ik zal je zeggen waardoor een leeuw gaat jagen, het is heel eenvoudig:” mijn maag rammelt punt”, met andere woorden heel primair zijn maag bepaalt of er gejaagd gaat worden of niet. Mensen daarin tegen menen vanuit hun mentale vermogens dat ze boven de natuur staan en vinden van alles uit om de natuur te slim af te kunnen zijn, niet beseffend dat ze ondertussen hun eigen graf aan het graven zijn.
2. Huh? Geen menselijke eigenschappen, zie antw. hierboven en/of ga anders nog even terug naar school, want als iets bewust het lot (leven of dood) bepaald van anderen, een massale invloed hebben op het leven op aarde, op de werking van ecosystemen, een invloed hebben op de (genetische,...) identiteit en (fysieke,...) kenmerken van anderen, dan is het met uitstek en met stip bovenaan de lijst juist de mens, noem mij maar gekke henkie dan.
3. Nee ik meen niet het beste te weten, ik meen dat de natuur het het beste weet en dat deze natuur reageert op de akties van de mens, neem alleen al de globale warming, dan hebben we het nog niet gehad over het massale uitsterven allerlei soorten planten en dieren vanwege de invloed van de mens op de natuur, uiteindelijk zal ons dat op de één of andere manier ergens gaan inhalen en/of is ons al aan het inhalen, maar wie ben ik. Ik heb geen kinderen die hebben te leven met de puinhopen die de voorgaande generaties voor hen hebben achtergelaten, want er werd door de grote bedrijven die ons ‘welvaart’ hebben gebracht al heel snel gezien dat we op ramkoers lagen mbt wat onze behoefde aan spullen met de aarde, ons enige huis’ zou doen. Dit gezegd hebbende: dit effect zie ik nog niet verschijnen bij roofdieren in het algemeen, maar denk jij gerust dat roofdieren de kwade genius zijn in dit geval.
4. Ik doelde op de footprint van kunstmatige trucjes waarmee we ons leven aangenaam gemaakt hebben en aangenaam maken. Ik zie dieren nu niet bepaald op de fiets stappen of kunstmatige machinerie gebruiken om hun huis te verwarmen om even een paar voorbeelden te noemen, ken jij dieren die dat wel doen, laat me dat dan even weten wil je.
5. Ik ben geen ecoloog, ik gebruik gewoon mijn gezonde boerenverstand dat soms, heel soms minder stupide is dan het verstandsbubbel waar de wetenschap in kan zitten.
6. Nu doe je alsof je gek bent, prima.
7. Ze kent mijn standpunt en ze noemt mij nog altijd haar vriendin, waarschijnlijk vanwege mijn zachte schouders.
8. Idem als bij punt 7.
9. Een stressreactie is niks anders dan dat er wat stofjes vrijkomen die een aanzet geven het op een lopen te zetten. Met dat op een lopen zetten onderscheiden de zwakke, zieke en/of oude dieren zich van de gezonde en sterke dieren. In dit selectieproces proces wordt die eerste groep gevangen en opgegeten door allerlei vleeseters, in tegenstelling tot mensen die vooral het jonge, sterke en gezonde vlees het meest op prijs stellen en dus bewust fokken ook wel productie genoemd, gruwelijk filmpje op internet zijn daarvan te vinden, laten we daar eerst eens iets aan doen.
10. Wat een stupide vergelijking, met excuses.
11. Huh? Ik had het over mijn vriendin.
12. Idd, dat is mijn mening. Het hebben, hebben, ik wil, ik wil…..ik ben verwent tot op het bot en het kan tegenwoordig principe van de mens stuit mij enorm tegen te borst. Alles wat met een verlies ervaring cq pijn van doen heeft moet zoveel mogelijk uitgebannen worden, iets wat ik als ervaringsdeskundige op het vlak van verlies en de verwerking daarvan, ten ene male niet begrijp.
13. Zoals gezegd: het is mijn persoonlijk mening dat men….. de ‘men’ hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met mijn persoonlijke mening, dat lijk me evident.
14. Ik maak geen onderscheid tussen mezelf, mijn vriendin, kennissen en/of vreemden. En ja is en blijft nog altijd mijn vriendin.
15. Nee, natuurlijk niet. Ik zeg dat het de overblijfselen zijn van wat ooit een hinde was en met een beetje mazzel durven we de poep vervolgens nog te onderzoeken mbt wat er van over is, niet al te moeilijk doen.
16. En dan? Ik zou het voorstel willen doen alle prooidieren op zo’n wijze aan te passen dat ze vrijwillig en zonder stress voor de bek van een leeuw gaan liggen, lijkt mij namelijk even legitiem te zijn als het willen aanpassen van roofdieren naar planteneters
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.