Tja. dan zijn hun eencellige voorouders dus ook beren.Earthheart schreef: ↑20 mar 2025 22:45 Dus die voorouders behoren tot dezelfde soort als de huidige beren.

Moderator: Moderators
Tja. dan zijn hun eencellige voorouders dus ook beren.Earthheart schreef: ↑20 mar 2025 22:45 Dus die voorouders behoren tot dezelfde soort als de huidige beren.

Earthheart schreef: ↑20 mar 2025 22:45
geef toe dat dat nog niet zo simpel is. Kijk naar de enorme verschillen tussen verschillende honden, van chihuahua tot Deense dog. Die verschillen zijn even groot als die tussen een mens en een baviaan.
de indelingen van chemische elementen, van elementaire deeltjes,... zijn wel perfect.
ik weet geen betere. Alle tientallen definities van soorten hebben problemen. Vandaar mijn stelling dat soorten eigenlijk niet bestaan, eigenlijk geen natuurlijke categorieën zijn zoals atomen dat wel zijn. Soorten zijn vagen willekeurige abstracties.
Stel dat de voorouders van de beren omnivoren in plaats van carnivoren waren. Die voorouders zijn ook de voorouders van de tijgers. Dus tijgers zijn geevolueerd van omnivoor naar carnivoor. Als die evolutie kan, dan kan omgekeerde evolutie ook, van carnivore tijgers naar omnivore nakomelingen van tijgers. En die omnivore nakomelingen kunnen we dan weer wel herbivoriseren. Dus kunnen we tijgers herbivoriseren.
Earthheart schreef: ↑20 mar 2025 22:45als die voorouders van de beren en alle tussenvormen van die voorouders en de huidige beren nu nog leefden, dan behoorden die voorouders en de huidige beren tot dezelfde soort (gedefinieerd ahv vruchtbare nakomelingen). Wezens verplaatsen in de tijd verandert niets aan hun fysieke kenmerken, genen of vruchtbaarheid, dus blijven ze tot dezelfde soort behoren. Dus die voorouders behoren tot dezelfde soort als de huidige beren.
Earthheart schreef: ↑20 mar 2025 22:45helemaal niet. Niets van wat ik zei gaat tegen evolutieleer in.
Earthheart schreef: ↑20 mar 2025 22:45Amerauder schreef: ↑20 mar 2025 13:09
Neem die ringsoorten van je. A kan zich voortplanten met B, en B met C, maar A niet met C.
Jij denkt dat dit een probleem vormt met betrekking tot de indeling van soorten, maar dat is onzin.
Het antwoord is simpel: A en B zijn van dezelfde soort, B en C ook, maar A en C niet.
Beertje A is een pandabeer
Beertjes A en B behoren tot dezelfde soort
Beertje B is dus ook een pandabeer
Beertjes B en C behoren tot dezelfde soort
Beertje C is dus ook een pandabeer.
Toch behoren volgens jou de twee pandabeertjes A en C niet tot dezelfde soort.
Je hebt ouders, kinderen en kleinkinderen. Ik snap dat kleinkinderen niet de kinderen zijn van de ouders, net zoals met buren: de buur van mijn buur is niet mijn buur. Maar de relatie 'behoort tot dezelfde soort als' is volgens jou dus vergelijkbaar met de relatie 'is buur van'? Dan kun je dus geen naam plakken op wezens die behoren tot dezelfde soort, net zoals je geen naam kunt plakken op mensen die elkaars buren zijn. Ik zou eerder zeggen dat de relatie 'behoort tot dezelfde soort als' vergelijkbaar moet zijn met de relatie 'woont in dezelfde straat als'. Die relatie is wel transitief, en dan is de naam voor een soort vergelijkbaar met de straatnaam. De pandaberen vormen dan een groep, net zoals de kievitstraters (bewoners van de kievitstraat) tot dezelfde groep behoren.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 mar 2025 11:34Tja. dan zijn hun eencellige voorouders dus ook beren.Earthheart schreef: ↑20 mar 2025 22:45 Dus die voorouders behoren tot dezelfde soort als de huidige beren.![]()
kan zijn, maar als we daar ook rekening mee moeten gaan houden, dan wordt de definitie van soort wel erg vergezocht hé.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 mar 2025 11:46 Nog even dit Muildieren en Muitezels zijn niet volledig binnen zichzelf vruchtbaar.
Dit komt ook voor bij bastaards van leeuwen en tijgers.
Iets dergelijks kwam waarschijnlijk ook voor tussen onze voorouders en de Neanderthalers.
Derhalve blijven Muildieren en Muilezels bastaards.
Het is geen definitie maar een indeling.Earthheart schreef: ↑21 mar 2025 19:32kan zijn, maar als we daar ook rekening mee moeten gaan houden, dan wordt de definitie van soort wel erg vergezocht hé.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 mar 2025 11:46 Nog even dit Muildieren en Muitezels zijn niet volledig binnen zichzelf vruchtbaar.
Dit komt ook voor bij bastaards van leeuwen en tijgers.
Iets dergelijks kwam waarschijnlijk ook voor tussen onze voorouders en de Neanderthalers.
Derhalve blijven Muildieren en Muilezels bastaards.
Amerauder schreef: ↑21 mar 2025 13:27 Waarom zo overdrijven? Nu schiet je volledig uit naar het simpelweg feitelijk onjuiste.
Beter zou zijn om de verschillen tussen honden te vergelijken met de verschillen tussen lilliputters en mensen van een gemiddelde lengte. Dan zie je ook direct waar je fout zit, en hoe grappig dat eigenlijk is.
welk feit leg ik naast me neer?Ik ga op deze lijn de discussie niet met je aan, want er valt weinig te bediscussiëren aan zulke direct evidente feitelijkheden. Ik laat dit gewoon even staan als indicatie van de extreme mate waarin jij algemeen geaccepteerde feiten naast je neerlegt. Je zit behoorlijk ver teruggetrokken in je eigen wereld.
je soortbegrip wordt dan wel erg willekeurug en vergezocht hé, als je je zo in bochten moet wringen om om tye gaan met die uitzonderingen.Zoals ik al zei, haken en ogen. Dit soort uitzonderingen zijn simpelweg onvermijdelijk, en je weet niet waar je over praat als je denkt daaraan te kunnen ontsnappen.
goed, en wat is daar dan de relevantie van? Waarom zijn soorten dan zo belangrijk? Waarom dan soortendiversiteit willen behouden? Waarom niet eerder ordediversiteit of klassediversiteit ofzo behouden? Wezens zijn meestal minstens even makkelijk in te delen in orden en klassen dan in soorten. Zoveel willekeur in je opvattingen. En al dat willekeurige gedoe overtreft volgens jou dus al dat dierenleed?We beoordelen een indeling op hoe praktisch die is vergeleken met andere indelingen. Verder niets.
Lol. En al zou dat zou zijn, wat heeft dat met biologie te maken?de indelingen van chemische elementen, van elementaire deeltjes,... zijn wel perfect.
atomen zijn wel netjes perfect in categorieën te plaatsen: de tabel van Mendeljev.Als je denkt dat atomen dat wel zijn, dan heb je niet zo goed opgelet. Atoom betekent: kleinste deeltje, oftewel ondeelbaar deeltje. En wat blijkt nu? Ze zijn niet het kleinste, en ook niet ondeelbaar.
de tabel van Mendeljev heeft nog geen veranderingen gekend.Dat, wat een atoom tot een atoom maakt, het definitieve hoofdkenmerk op basis waarvan een atoom kon worden onderscheiden van andere dingen, bleek niet geldig. Kortom, ook deze indeling is aan verandering onderhevig. Net zoals iedere andere.
niet voor bv chemische elementen. Mendeljev heeft de chemische elementen niet vager gemaakt.Vaag en abstract, dat is precies wat een classificatie is. Dat is nu juist wat “classificeren” betekent: een concreet ding vager en abstracter maken. Als dat je bezwaar is, dan snap je niet waar je mee bezig bent.
Klopt. Maar niet alleen definities van diersoorten. Alle definities, punt.
toon me die probleempjes in de classificatie van atomen.De ene meer dan de andere, dat wel. Jij bent schijnbaar een klein beetje gaan graven in de classificatie van diersoorten en bent nu erg onder de indruk dat je wat probleempjes hebt kunnen vinden. Ik ben het met je eens uiteraard dat die problemen bestaan. Maar diezelfde probleempjes zou je aantreffen, waar je maar kijkt, als je zou kijken.
Wat evolutie kan, kunnen wij ook.Hahaha let nou toch even op deze “dus”.
Miljoenen jaren evolutie heeft er voor gezorgd!
– en dus –
Kunnen wij het ook!
Want er zit geen enkel verschil tussen de veranderingen die miljoenen jaren evolutie teweeg kunnen brengen, en de veranderingen die de mens teweeg kan brengen?
eerder: het kan, dus moet het nog eens kunnen.Allemaal één pont nat? ‘Het kan’ en dus moet ik het ook kunnen?
Ze zijn toch in al die miljoenen jaren tijd gewijzigd van een dier met het ene soort kenmerken naar een dier met hele andere kenmerken? Dat is wat je zelf zegt. Van carnivoor naar herbivoor. Dus hoe ga je zeggen dat ze onveranderd zijn? Je spreekt jezelf nogal tegen.als die voorouders van de beren en alle tussenvormen van die voorouders en de huidige beren nu nog leefden, dan behoorden die voorouders en de huidige beren tot dezelfde soort (gedefinieerd ahv vruchtbare nakomelingen). Wezens verplaatsen in de tijd verandert niets aan hun fysieke kenmerken, genen of vruchtbaarheid, dus blijven ze tot dezelfde soort behoren. Dus die voorouders behoren tot dezelfde soort als de huidige beren.
zoiets kan ik dus wel zeggen. Iets correcter: ze zijn dezelfde ringsoort. Alle wezens op aarde behoren tot een en dezelfde ringsoort.Je kunt niet zeggen, ze zijn compleet veranderd, maar nog wel dezelfde soort
eerder de verscheidenheid aan organismen. Want er zijn bv ook door evolutie bepaalde verschillen tussen organismen die behoren tot wat jij dezelfde soort noemt.Een van de voornaamste redenen dat de evolutietheorie bestaat is om het ontstaan van de grote verscheidenheid aan soorten te verklaren.
evolutie treedt op op niveau van individuen, niet op niveau van soorten.Jij ontkent het bestaan van soorten. Als soorten niet bestaan, dan kunnen die dus ook niet als gevolg van evolutie ontstaan zijn. Dus ontken je de evolutieleer.
hoe bedoel je? Wat plak ik op beren dat niets met beren te maken heeft?Aha, dus je neemt iets dat niets met beren te maken heeft en je plakt het gewoon op beren?Beertje A is een pandabeer
Beertjes A en B behoren tot dezelfde soort
Beertje B is dus ook een pandabeer
Beertjes B en C behoren tot dezelfde soort
Beertje C is dus ook een pandabeer.
Toch behoren volgens jou de twee pandabeertjes A en C niet tot dezelfde soort.
nu ga je erkennen dat het soortbegrip te problematisch is.Maar goed, de grenzen tussen de soort zijn in sommige extreem uitzonderlijke gevallen niet helemaal duidelijk inderdaad. Over die indelingen zijn we het nog niet precies eens met elkaar. Akkoord, helemaal waar. En nu?
Je kunt wel zeggen dat mannen en vrouwen bestaan, maar dat onderscheid is dan altijd gebaseerd op willekeur. Zo ook bij soorten. Jouw classificatie van dieren in soorten is altijd gebaseerd op willekeur. Dat mag, maar ga dan niet zeggen dat dergelijke willekeurige classificatie primeert op ontzettend veel dierenleed.Er zijn individuen waarbij je niet goed kunt zien of het mannen of vrouwen zijn. Soms zelfs niet bij nadere inspectie. Betekent dit nu dat mannen en vrouwen niet bestaan?
nee, alleen dat jouw onderscheid tussen wit en zwart altijd gebaseerd is op willekeur.Is het, omdat er tinten grijs bestaan die wit noch zwart zijn, dat de begrippen wit en zwart nu komen te vervallen?
en waar dient de classificatie dan voor? In deze context dient die classificatie om te kunnen spreken van biodiversiteit (soortendiversiteit), en dient ze dus om te weten of die diversiteit al dan niet behouden bleef. Jij maakt een willekeurige classificatie van dieren in soorten, om dan te kunnen zeggen dat herbivorisatie niet mag omdat er dan soorten verdwijnen en jij niet wil dat die willekeurige soorten verdwijnen.Het bestaan van grensgevallen en moeilijk in te delen particulariteiten betekent natuurlijk op geen enkele manier dat de classificatie daardoor ongeldig is geworden. Integendeel, het is volstrekt normaal en bevestigt nu juist waar de classificatie voor dient.
ja, maar neemt niet weg dat volgens jou dus beertje C tegelijk wel en niet een pandabeer is. En eens je een contradictie toelaat, laat je alle contradicties toe. Zoals in de logica: uit een contradctie kun je alles afleiden. Een contradictie is voldoende om heel het systeem in elkaar te laten stuiken.Dat er een paar moeilijk in te delen individuen bestaan bewijst met name hoe gemakkelijk dat gaat voor alle andere individuen. Begrijp je dat?
Stel, we waren een kinderspelletje aan het ontwerpen, en ik zou voorstellen om een spelfiguur zowel tot de ene categorie te laten behoren als de andere. Het is rood, maar ook blauw, tegelijkertijd. In dat geval zou je me terecht kunnen wijzen.
de natuur is ingewikkeld, maar niet inconsistent. Jouw opvattingen (dat C tegelijk wel en niet een pandabeer is) zijn wel inconsistent.Dat is waar jouw bezwaar dan eigenlijk op neerkomt: “Op die manier zou het te ingewikkeld worden voor een achtjarige!” Maar daar is niets aan te doen, de Natuur is nu eenmaal ingewikkeld.
En grootouders van grootouders en nog wat generaties door, dat behoort allemaal duidelijk tot dezelfde soort.
In de loop der miljoenen jaren kan wie wel en niet tot zo’n groep behoort veranderen.
Tja. dan zijn hun eencellige voorouders dus ook beren.
een heel vergezochte indeling dus.
dat is gelijk aan wat ik zeg: de natuur houdt zich niet aan onze indeling van soorten.Helaas blijkt keer op keer dat de natuur zich niet aan onze indelingen wenst te houden.
Helemaal niet. Beweren dat een indeling vergezocht is omdat ze niet altijd scherp afgelijnd is, komt erop neer dat de indeling in dag en nacht een vergezochte indeling zou zijn omdat er een schemerzone is. Of dat kleuren een vergezochte indeling zou zijn omdat er geen scherpe overgangen zijn.
Dat het niet scherp afgelijnd is maakt een indeling nog niet vergezocht, wel willekeurig. Dag kunnen we eenvoudig van nacht onderscheiden door twee willekeurige tijdstippen te nemen, bijvoorbeeld 6 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends. Of we kunnen een willekeurige waarde van zonlichtintensiteit nemen. En kleuren kunnen we ook indelen door willekeurige frequenties te nemen.axxyanus schreef: ↑22 mar 2025 09:11 Helemaal niet. Beweren dat een indeling vergezocht is omdat ze niet altijd scherp afgelijnd is, komt erop neer dat de indeling in dag en nacht een vergezochte indeling zou zijn omdat er een schemerzone is. Of dat kleuren een vergezochte indeling zou zijn omdat er geen scherpe overgangen zijn.
Ik ben inderdaad van mening dat we fundamentele rechten aan alles en iedereen moeten toekennen, zonder uitzonderingen. Dus echte universele rechten: https://stijnbruers.wordpress.com/2023/ ... al-rights/axxyanus schreef: ↑23 mar 2025 09:47 Wel als indelen in soorten vergezocht is en dus moreel gezin geen verschil mag uitmaken, vermoed ik, dan lijkt de enige morele mogelijkheid dat we alle dieren volledige burgerrechten geven. Wie huisdieren houdt, moet die vrijlaten. Huisdieren beletten weg te lopen, is dan een vorm van ontvoering. Ongedierte bestrijden is dan massamoord.
veel succes daarmee. Alleen hebben we nog nooit in de natuur een evolutie gezien van dieren die zelf chlorofyl gingen aanmaken en autotroof werden. Van waar ik het over had, herbivorisatie, hebben we in de natuur al wel honderden voorbeelden gezien. Dat is een aanwijzing dat mijn voorstel haalbaarder is dan jouw voorstel.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑23 mar 2025 09:12 Ik heb het licht gezien.
Earthheart zijn voorstel deugt niet omdat het te weinig ingrijpend is.
Ik heb gevonden hoe dat alles is op te lossen en gelijk het planten probleem kunnen oplossen.
We gaan alle dieren voorzien van Chlorofyl (van diverse soorten) dan kunnen ze hun energie gewoon verkrijgen door lekker te gaan zonnen.
Leeuwen doen dat het grootste deel van hun leven, dus daar verandert niet veel voor.
Tevens moet de huid zo worden aangepast dat rechtstreeks N₂ opnemen ,'naar voorbeeld van sommige ééncellige', mogelijk wordt.
De problemen met gebitten en spijsvertering zijn dan opgelost want ze worden overbodig, drinken is het enige wat nodig blijft.
Niet veel natuurlijk want goed water moet niet worden verspild.
De dieren eten dan ook geen planten meer, dus ook deze vorm van onrecht is dan uit de wereld.
Met wat handigheid kan men er dan eind van deze maand mee beginnen.