Wat mij betreft een reden te meer om niet depressief bij de pakken neer te gaan zitten, maar juist nu zoveel mogelijk gezamenlijk de schouders er onder te zetten. Mochten we uiteindelijk met zijn allen ten onder gaan, dan liever strijdend met opgeheven hoofd, dan jammerend met de broek vol.Peter van Velzen schreef: ↑20 mar 2025 02:20
De meteorologische metingen laten vooralsnog slechts een negatief beeld zien. Die zijn in overeenstemming met wat tot voor kort een "worst case scenario" werd geacht.
Klimaat
Moderator: Moderators
Re: Klimaat
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Inderdaad, we hebben weinig andere keus!HierEnNu schreef: ↑20 mar 2025 03:20Wat mij betreft een reden te meer om niet depressief bij de pakken neer te gaan zitten, maar juist nu zoveel mogelijk gezamenlijk de schouders er onder te zetten. Mochten we uiteindelijk met zijn allen ten onder gaan, dan liever strijdend met opgeheven hoofd, dan jammerend met de broek vol.Peter van Velzen schreef: ↑20 mar 2025 02:20
De meteorologische metingen laten vooralsnog slechts een negatief beeld zien. Die zijn in overeenstemming met wat tot voor kort een "worst case scenario" werd geacht.
Ik wens u alle goeds
Het artikeltje bedient je prima.HierEnNu schreef: ↑20 mar 2025 03:20Wat mij betreft een reden te meer om niet depressief bij de pakken neer te gaan zitten, maar juist nu zoveel mogelijk gezamenlijk de schouders er onder te zetten. Mochten we uiteindelijk met zijn allen ten onder gaan, dan liever strijdend met opgeheven hoofd, dan jammerend met de broek vol.Peter van Velzen schreef: ↑20 mar 2025 02:20
Het is een soort oproep om het nog wat harder te proberen.
En dat is dan ook de reden om er bv. via een forum (maar niet alleen dáar) af en toe aandacht voor te vragen.
Er wordt veel gedaan, maar volgens het artikel (en volgens mij) doen we het niet snel genoeg mondiaal.
Zoals het nu gaat zal de mens het naar alle waarschijnlijkheid niet redden.
Wat sommigen (velen) niet uitmaakt omdat ze "na mij de zondvloed" denken.
Wat maar betrekkelijk zo is: er gaat nu op aarde door opwarming van alles mis.
https://cdn.nos.nl/image/2025/10/12/128 ... 4x576a.jpg
De ergste misdaden vergen ultieme straffen. O, dacht ik dat?.... O, wist ik dat nog niet?
De ergste misdaden vergen ultieme straffen. O, dacht ik dat?.... O, wist ik dat nog niet?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Zelfs het ergste is nog niet helemaal uitgeloten: 'Een warming up' naar Venus II.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Als het elk jaar trendmatig wat warmer wordt en dat niet stopt: JA!!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 mar 2025 10:44Zelfs het ergste is nog niet helemaal uitgeloten: 'Een warming up' naar Venus II.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Er zijn punten waar het misschien ineens weer sneller gaat.Gerard R. schreef: ↑20 mar 2025 10:46Als het elk jaar trendmatig wat warmer wordt en dat niet stopt: JA!!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 mar 2025 10:44Zelfs het ergste is nog niet helemaal uitgeloten: 'Een warming up' naar Venus II.
Is het ijs van de Noordpool verdwenen dan gaat de opwarming sneller.
(Als het weg is komt het onder de huidige omstandigheden niet terug)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ja, en het geldt al een poos voor al het wit op aarde. Dus ook van gletschers.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 mar 2025 10:55Er zijn punten waar het misschien ineens weer sneller gaat.Gerard R. schreef: ↑20 mar 2025 10:46Als het elk jaar trendmatig wat warmer wordt en dat niet stopt: JA!!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 mar 2025 10:44
Zelfs het ergste is nog niet helemaal uitgeloten: 'Een warming up' naar Venus II.
Is het ijs van de Noordpool verdwenen dan gaat de opwarming sneller.
(Als het weg is komt het onder de huidige omstandigheden niet terug)
Ook vervuiling van de oceanen blijkt opwarmend. De temperatuur van de zeeën was vorig jaar spectaculair hoog.
Redelijk plotseling. Het begint een beetje het karakter van 'uit de hand lopen, uit de klauw gieren' te krijgen.
Bosbranden... die ook weer voor veel opwarming zorgen door temp. en door CO2. Enz.
Dit soort romannetjes waren er al tientallen jaren eerder.
Ik ga daar niet stoer over doen, zoals sommigen.

Steeds maar weer deprimerende doemgedachten spuien,
zoals sommigen doen, is ook geen reden om stoer over te doen. Als de motivatie dan
toch uit moet gaan naar de onheilsprofeet uit te hangen, zullen we dan eens wat dichter
bij huis blijven! Eens kijken naar de mogelijke gevolgen van de opwarming die ons hier in
Nederland misschien gaan treffen. Wat zullen bijvoorbeeld de gevolgen kunnen zijn voor
de warme golfstroom? Die zou wel eens ernstig kunnen vertragen of zelfs volledig stil
kunnen vallen, en dan? Telkens en voortdurend bosbranden en stijgende zeespiegels
voorspellen vanwege wat zich elders voltrekt, maar gaat dat wel op voor Nederland?
De opwarming kan voor deze regio wel eens IJtijd betekenen als de warme golfstroom
tot stilstand komt! Niks Hel en verdoemenis: verrekken van de kou door Global Warming.
Steeds maar weer deprimerende doemgedachten lezen,
ik krijg er nachtmerries van!
Zie eventueel in topic 'Moppen zonder taboes!':
.
.
.
.
HierEnNu schreef: ↑22 mar 2025 05:02![]()
Steeds maar weer deprimerende doemgedachten spuien,
zoals sommigen doen, is ook geen reden om stoer over te doen. Als de motivatie dan
toch uit moet gaan naar de onheilsprofeet uit te hangen, zullen we dan eens wat dichter
bij huis blijven! Eens kijken naar de mogelijke gevolgen van de opwarming die ons hier in
Nederland misschien gaan treffen. Wat zullen bijvoorbeeld de gevolgen kunnen zijn voor
de warme golfstroom? Die zou wel eens ernstig kunnen vertragen of zelfs volledig stil
kunnen vallen, en dan? Telkens en voortdurend bosbranden en stijgende zeespiegels
voorspellen vanwege wat zich elders voltrekt, maar gaat dat wel op voor Nederland?
De opwarming kan voor deze regio wel eens IJtijd betekenen als de warme golfstroom
tot stilstand komt! Niks Hel en verdoemenis: verrekken van de kou door Global Warming.
Steeds maar weer deprimerende doemgedachten lezen,
ik krijg er nachtmerries van!
Zie eventueel in topic 'Moppen zonder taboes!':

Dat is geen reden om je kop in het zand te steken.
Kon ik dat maar af en toe!
Maar zelfs dat kan ik niet, ik heb namelijk een hoofd!
En toch krijg ik er soms koppijn van, VEEEEEEL koppijn:
ik heb namelijk een heeeeel groot hoofd!
Gelukkig kan ik wel mijn hoofd in het zand steken:

Alle gekheid op een stokje:
met wat optimische vrolijk getinte galgenhumor
krijgt men meer mensen op de been om daadwerkelijk actief te worden,
desnoods radioactief, doormiddel van podcasts via de radio over kernfusie[!]

maar vooral door op een aantrekkelijke manier mensen erbij te betrekken
die eigenlijk aphatisch 'besloten' hebben dat niets er nog toe doet,
- want we gaan met zijn allen toch naar de maan
of 'op vakantie' naar de Fillestijnen ...
- Wordt lid van de troep!
Inplaats van troep maken,
kun je zelf lid worden van de troep en
daarmee troep voorkomen
door troep,
als zijnde zelf een troep,
troep op te ruimen!
Dus word lid van de troep!
Facebook schreef:
Warning: afval spam!!!
Noem me naïef, dom of wereldvreemd; ik snap het gewoon niet....
Vanochtend weer een rondje met De troepgroep Nispen gelopen..... wat er, naast de hondendrollen, 'gewoon' allemaal in de berm en/of sloot ligt.....
Zoiets valt toch niet even uit je broekzak?
Wat weg is, is in ieder geval voor nu, weer weg.....
Wat wil je nog meer?
Zomaar ff een [gesubsidieerde!] troep gemotiveerde mensen
bij mekaar die vrijwillig[!] troep verwijdert:
.
.
.
.
Prima mensen!

Klimaat en milieu is heel groot, dat beïnvloeden wij mensen niet even met prima bedoelde kleine dingen.
Dan moet je mentaliteit en vooral gedrag mondiaal fors veranderen.
En als het puntje bij het paaltje komt, dus ten tijde van daden, dan gaat het helaas vaak fout.
Vandaag keek ik op zeker moment omhoog in die blauwe lucht... 7 vliegtuigen, waarvan 4 met condensstrepen.
En zo min of meer gaat dat elke dag de hele dag door.
En ook waterdamp telt. Ik gun die mensen hun vakanties van harte hoor, maar we moeten ook wel proberen een
planeet over te houden voor onze kinderen.
https://scientias.nl/wetenschappers-lui ... wat-leeft/
En draai dát maar eens terug...
Dit proces gaat nog helaas zeker nog 20 jaar door als we nu echt wat zouden doen.
Precies.Fossiele brandstoffen brengen niet alleen het klimaat in gevaar, maar ook de volksgezondheid, de biodiversiteit en het milieu. Een grote groep onderzoekers waarschuwt dat het gebruik van olie, gas en steenkool een reeks aan elkaar gelinkte crises heeft veroorzaakt.
Dit is een regelrechte ramp voor mens en dier en een bedreiging voor een leefbare toekomst, klinkt het. De studie van een grote groep Amerikaanse wetenschappers maakt voor eens en altijd duidelijk dat fossiele brandstoffen verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde, luchtvervuiling en de verzuring van de oceanen. Ook is het een katalysator voor sociale ongelijkheid, plasticvervuiling en het gebruik van giftige chemische bestrijdingsmiddelen in de landbouw. Volgens het team zijn er voldoende oplossingen om snel over te stappen op schone, hernieuwbare energie en duurzamere materialen. De politieke en maatschappelijke wil moet er alleen wel zijn.
En draai dát maar eens terug...
Dit proces gaat nog helaas zeker nog 20 jaar door als we nu echt wat zouden doen.
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... der-worden
Maar het zou wel wat moeite schelen. Dit kabinet helt wat meer naar wat Trump doet.
Dat duurt wel een jaar of (pak 'm beet) honderd.In de toekomst wordt het misschien niet warmer in Nederland, maar juist kouder. Met dat scenario houdt een speciale werkgroep bestaande uit experts van de TU Delft, kennisinstituut Deltare en het KNMI steeds meer rekening.
Maar het zou wel wat moeite schelen. Dit kabinet helt wat meer naar wat Trump doet.
Het artikel stelt:
- "Dat gaat niet vandaag op morgen, maar duurt zeker honderd jaar.
Maar we moeten wel rekening houden met de volgende generaties'"
'Onze' regering heeft besloten om toch de fossiele brandstoffen te blijven subdisiëren.
Wereldwijd stagneert de energie transitie door de geopolitieke omstandigheden
en het is zelfs mogelijk dat die al dan niet tijdelijk geheel tot stilstand komt.
Dan verandert die zogenaamde zekerheid van 'zeker honderd jaar'
naar tientallen jaren en maken wij [jij+ik] dat nog mee.
Ik wees daar eerder in dit topic al op:
HierEnNu schreef: ↑22 mar 2025 05:02
Wat zullen bijvoorbeeld de gevolgen kunnen zijn voor de warme golfstroom?
Die zou wel eens ernstig kunnen vertragen of zelfs volledig stil kunnen vallen, en dan?
Telkens en voortdurend bosbranden en stijgende zeespiegels voorspellen
vanwege wat zich elders voltrekt, maar gaat dat wel op voor Nederland?
.
.
.
.
Maar ook warmte (en droogte) in de zomer, zo is dat met landklimaten.HierEnNu schreef: ↑27 apr 2025 11:51Het artikel stelt:Op welke basis ga je er van uit die veronderstelling juist is?
- "Dat gaat niet vandaag op morgen, maar duurt zeker honderd jaar.
Maar we moeten wel rekening houden met de volgende generaties'"
'Onze' regering heeft besloten om toch de fossiele brandstoffen te blijven subdisiëren.
Wereldwijd stagneert de energie transitie door de geopolitieke omstandigheden
en het is zelfs mogelijk dat die al dan niet tijdelijk geheel tot stilstand komt.
Dan verandert die zogenaamde zekerheid van 'zeker honderd jaar'
naar tientallen jaren en maken wij [jij+ik] dat nog mee.
Ik wees daar eerder in dit topic al op:
HierEnNu schreef: ↑22 mar 2025 05:02
Wat zullen bijvoorbeeld de gevolgen kunnen zijn voor de warme golfstroom?
Die zou wel eens ernstig kunnen vertragen of zelfs volledig stil kunnen vallen, en dan?
Telkens en voortdurend bosbranden en stijgende zeespiegels voorspellen
vanwege wat zich elders voltrekt, maar gaat dat wel op voor Nederland?
Dan schreef je:
"Op welke basis ga je er van uit die veronderstelling juist is?"
Deed ik niet, zie tussenvoegsel (pak 'm beet).
Het is overigens een heel oud item. Armand Pien een oude overleden Belgische weerman had het vrij veel over de
Golfstroom, die wel eens het matigende karakter zou kunnen verliezen. En die verstoring geldt voor meer zeestromen.
We zijn de zaak ongewild aardig aan't verpesten. Maar dat is geen nieuws. En het kan nog erger.