axxyanus schreef: ↑23 mar 2025 20:26
Je hebt niet echt een argument gemaakt. Je hebt enkel aangegeven dat we dieren zoals kinderen blijkbaar moeten beschermen.
ik heb gewoon gezegd dat dat wat we met die huisdieren doen mocht omdat we hetzelfde met kinderen doen en jij vindt dat we dat met kinderen mogen doen. Je mag huisdieren beschermen zoals je kinderen beschermt.
Dus op dat vlak moeten we blijkbaar volwassen dieren behandelen als kinderen.
en jij vindt het ok om kinderen zo te behandelen. Dus is die behandeling ok. Als het mag, dan mag het.
Maar als het om volwassen individuen gaat, dan kan jij niet zomaar beslissen om voor hun eigen veiligheid ze te beletten weg te lopen.
Er zijn instellingen met
volwassen mentaal gehandicapte mensen, en die mensen worden ook belet om weg te lopen omwille van hun veiligheid. Dus dat die dieren volwassen zijn, is irrelevant.
Gegeven een volwassen individu: Op welke basis beslis je welke niet mogen weglopen voor hun eigen veiligheid.
op dezelfde basis die jij gebruikte om te beslissen welke mensen niet mogen weglopen. Vooralleer ik je hier het antwoord ga geven dat je eigenlijk zelf zou moeten weten: denk eerst eens na waarom we kinderen en volwassen mentaal gehandicapten wel mogen verhinderen om weg te lopen, en andere mensen niet. Ga nu niet zeggen dat je daar geen uitleg voor kan geven hé. Pas je gevonden criteria dan toe op huisdieren.
Maar jij behandelt ze niet hetzelfde. Jij behandelt volwassen huisdieren niet het zelfde als volwassen mensen. Dus maak je onderscheid. Op welke basis maak jij dat onderscheid.
ik behandelde die huisdieren als kinderen, en kinderen zijn mensen hé. Is dat nu zo moeilijk voor je om te begrijpen? Ik maak geen onderscheid, en al zeker niet op basis van soort. Jij maakt hier nu eventjes een ander onderscheid, niet op basis van soort maar op basis van volwassenheid. Maar ook dat onderscheid maak ik niet, want ik behandel die volwassen en onvolwassen huisdieren als volwassen mentaal gehandicapte mensen. Voor alle duidelijkheid: volwassen mentaal gehandicapte mensen zijn volwassen en zijn mensen.
Dat is niet hoe we met mensen omgaan. Mensen kunnen niet vervolgt worden omdat ze tot een groep horen die een relevant groot risico vormen op schade.
1) als het waar is wat je zegt: dan mogen we zo ook niet dieren vervolgen.
2) het is niet waar wat je zegt: we vervolgen mensen wel als ze tot risicogroep behoren. Denk aan Russische soldaten, Hamasmilitanten,...
Als het om mensen gaat dan moeten ze schade aangericht hebben, voor ze vervolgt kunnen worden.
nietwaar: er zijn leden van terreurorganisaties, van legers,... die zelf nog geen schade aangericht hebben maar al wel vervolgd worden.
Op welke manier kan je dan spreken van een invasieleger.
als ze grond binnenvallen en bezetten dat niet van hen is.
Door het woord invasieleger te gebruiken, geef je aan dat de soldaten op een of andere manier van buitenaf komen. Spreken van een invasieleger is gebaseerd op dezelfde willekeur als wanneer we spreken van inheems.
Die ratten in je huis die je wou verdelgen komen ook van buitenaf hé. Die zijn niet inheems aan je huis hé.
Er zijn helemaal geen rechten.
ok dan, dan mag ik alles doen met jou.
Maar jij mag niet alles doen met mij, want ik vind wel dat er rechten zijn.
Toch niet als je met rechten een soort van inherent natuurlijk iets bedoelt.
en wat bedoel jij dan met "inherent natuurlijk iets"? De vraag is of rechten bestaan, niet of inherent natuurlijke rechten bestaan.
De rechten die wij hebben, zijn allemaal tot stand gekomen door een vorm van afspraken, wetten genoemd.
goed, dus er bestaan wel rechten.
Wij hebben enkel rechten omdat we in een samenleving wonen, waarin een wettelijk kader bestaat dat ons die burgerrechten verleent.
Ik denk dat jij ook rechten had zelfs al leefde je in een regio waar geen wettelijk kader bestaat, waar er geen sprake is van 'samen'-leving
Dat is alles. Als er volgens jaar een revolutie uitbreekt en de nieuwe overheid die rechten afschaft, dan hebben we geen rechten meer.
En dan mag men dus alles doen met jou? Geloof je dat echt? Er moet gewoon een dictatoriele zot zijn die jouw rechten afschaft, en hups, hij mag je behandelen zoals hij wil? De mensen die onderdrukt worden door een dictatorieel regime, daar is niets mis mee, want die mensen hebben toch geen rechten? Dat is een heel immorele opvatting van jou. Ik zal je eens duidelijk zeggen dat die mensen WEL rechten hebben.