gerard_m schreef: ↑10 apr 2025 21:16
Je gaat niet echt in op het terechte punt van Axxyanus.
Ik ga heel precies in op het punt van axxianus, maar misschien moet ik het wat uitgebreider onderbouwen:
Het instinct stuurt de reflexen via de directe weg: het ruggemerg. Hier komt geen denkwerk aan te pas. Piet Vroon noemde dit ons “reptielenbrein”
Letterlijk van levensbelang toen de mens nog in kleine groepjes over de savannen zwierf of in holen woonde.
In onze moderne, goed georganiseerde samenlevingen soms een last en een rem op verdere ontwikkeling van de beschaving.
De ratio gaat via het brein. Er wordt nagedacht, er worden argumenten overwogen, geaccepteerd of verworpen. Dit proces kan bliksemsnel gaan, soms zelfs bijna onbewust, maar is altijd langzamer dan de instinctieve redlex.
Maar axxianus heeft in zekere zin gelijk:
Aangezien het instinct niet met argumenten en overwegingen werkt is het uitwisselen van gedachten tussen ratio en instinct nutteloos.
Daarom ook mijn opmerking:
“Maar ik ben niet zo naïef te denken dat ik dat gelijk ook zal krijgen.”, want ik weet hoe moeilijk het is om van instinct over te stappen op ratio, vooral als er voortdurend luidruchtig aan dat inscinct geappelleerd wordt.
Ik zie bij jou niet anders dan vooroordelen. Je redeneneert vanuit jouw theorie dat mensen een natuurljk instinct hebben tegen alles wat anders is en dat dit de reden is dat mensen bezorgd kunnen zijn over islamisering. Daarnaast laten je opponenten zich als een kudde ophitsen door Wilders.
Alleen jij (en degenen die het met je eens zijn) gebruikt hier de ratio.
Dit zijn uitgesproken vooroordelen ten opzichte van degenen die het met je oneens zijn..
Geen vooroordelen.
En het is niet “mijn theorie” Het is een bekend feit, zowel binnen de evolutietheorie als binnen de psychologie dat de diersoort mens, net als alle andere ‘hogere’ dieren, van de zoogdieren tot de reptielen en amfibieën toe instinctief terugdeinst als het iets onbekends, dus potentieel gevaarlijks, waarneemt.
Honden slaan aan als een onbekende het territorium nadert. Ze worden agressief als ze een andere, onbekende hond tegenkomen. Ganzen ook. Schapen kruipen dicht tegen elkaar aan als de belhamel alarm slaat. Veel vogelsoorten hebben altijd één van hen op wacht staan bij het fourageren en vliegen direct alle kanten op als die alarm slaat. Kuikens van weidevogels blijven “voor dood” op het nest liggen terwijl de moedervogel probeert de predator weg te lokken. Eenden, ganzen, zwanen , maar ook kikkers springen het water in als je langsfietst.
Of ze vallen aan als ze niet kunnen vluchten of jongen hebben (kikker uiteraard niet

) .
Als je daar een beetje over nadenkt kun je zelf met gemak nog honderd andere voorbeelden uit je mouw schudden.
En de mens reageert instinctief precies net zo. Ook ten opzicht van mensen die als “Anders” ervaren worden.
Merkwaardig genoeg maak je je tegelijk enorm druk over de last die moslims eventueel zou kunnen hebben van vooroordelen..
Natuurlijk maak ik me daar enorm druk over.
Ik ben weliswaar geen moslim, maar wel lid van een kleine etnische minderheidsgroep. Ik heb veel ervaring met vooroordelen en discriminerend gedrag van de dominante groep en ik weet hoe dat aanvoelt.
Misschien zijn je opponenten niet gedreven door hun instinct, maar maken zij een andere inschatting van verschijnselen die zij zien dan jij doet?.
Heel goed mogelijk.
Ik ben benieuwd naar hun argumenten. Misschien leidt dat tot voortschrijdend inzicht bij mij.
Waar jij de Itfar op het werk ziet als een gewoon etentje ter verbroedering, zien anderen het als een religieuze traditie die op het werk wordt georganiseerd. Waar jij gelooft dat meer ruimte voor islamitische tradities (of hoe je het noemt) leidt tot verwatering van de islam, zien anderen meer ruimte voor de islam als meer ruimte voor de islam..
Dat is heel goed mogelijk.
Ik nodig hen allen uit voor een uitwisseling van rationele argumenten.
STEL dat jij net als anderen wel aanwijzingen van islamisering zou zien, zou je daar dan moeite mee hebben? .
Ja, absoluut
Net zo veel als ik heb met de invloed van het christendom op onze samenleving (en met alle andere geloofsstromingen als die invloed op onze samenleving zouden hebben)
En zo ja: is dat omdat je instinctief alles afwijst wat anders is of je je laat opjutten door Wilders?
Nee.
Ik zie het anti-democratische karakter van religie. Ik zie de kwalijke invloed van religie op de mensenrechten, zoals in ons land die van o.a. vrouwen en leden van de LHBTQ+- gemeenschap. Ik zie het grote bloederige spoor dat religie door de millennia heen in de menselijke geschiedenis achtergelaten heeft. En nog steeds achterlaat (en dan niet alleenveroorzaakt door haatimams en andere moslimfanatici)