Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Anti-semitisme?

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 11 apr 2025 00:25Ik heb gezocht op de term Mus + Gazanen en er komt niks omhoog waar ik die term gebruikt zou hebben. Dus laat maar zien dat ‘voortdurend’ ik weet namelijk vrij zeker dat ik, wanneer ik die term al gebruikt zou hebben er eerder sprake is van een ongeluk dan van een voortdurendheid.
Mus: "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", ...
Dit lijkt mij geen feedback naar forumbeheer
Peter van Velzen
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik vind de term antisemiet ineens veel minder beladen dan voorheen.
ALS den Haag Netanyahu niet rechtstreeks tot de orde roept na al zijn oorlogsmisdaden, DAN is iemand die slechts een bevolkingsgroep haat, (er niet naar handelt) misschien wel beter af.
ALS Den Haag de massamoord op ambulance verpleegkundigen een ongeluk noemt DAN mag ik voor antisemiet ook een eufemisme bedenken.

Iemand die niet met heel zijn hart en ziel van joden houdt?
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 11 apr 2025 03:56
Mus schreef: 11 apr 2025 00:25Ik heb gezocht op de term Mus + Gazanen en er komt niks omhoog waar ik die term gebruikt zou hebben. Dus laat maar zien dat ‘voortdurend’ ik weet namelijk vrij zeker dat ik, wanneer ik die term al gebruikt zou hebben er eerder sprake is van een ongeluk dan van een voortdurendheid.
Mus: "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", ...
Thanks, ik was mij er eerlijk gezegd totaal niet van bewust dat ik zelf deze term ook gebruikte voor het mij opviel en er last van kreeg dat deze term voor Palestijnen in de Gazastrook werd gebruikt op dit forum. Zo zie je maar hoe gemakkelijk je volstrekt onbewust mee kan gaan met de kudde voor je na aanleiding van een verzoek de feedback krijgt dat je zelf deze term ook gebruikt hebt en vermoedelijk, zonder het te beseffen, al jarenlang ook. Kortom waar het schrijven op een forum al niet goed voor is, ik ga er ook buiten deze forumdeur beter op letten welke taal ik spreek wanneer het over mijn mensen in de Gazastrook gaat, want wanneer ik hier die term heb gebruikt zal ik dat, tot mijn grote spijt en verdriet, vast ook elders gedaan hebben. Dus nogmaals thanks.
Peter van Velzen
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 11 apr 2025 08:56
ChaimNimsky schreef: 11 apr 2025 03:56
Thanks, ik was mij er eerlijk gezegd totaal niet van bewust dat ik zelf deze term ook gebruikte voor het mij opviel en er last van kreeg dat deze term voor Palestijnen in de Gazastrook werd gebruikt op dit forum. Zo zie je maar hoe gemakkelijk je volstrekt onbewust mee kan gaan met de kudde voor je na aanleiding van een verzoek de feedback krijgt dat je zelf deze term ook gebruikt hebt en vermoedelijk, zonder het te beseffen, al jarenlang ook. Kortom waar het schrijven op een forum al niet goed voor is, ik ga er ook buiten deze forumdeur beter op letten welke taal ik spreek wanneer het over mijn mensen in de Gazastrook gaat, want wanneer ik hier die term heb gebruikt zal ik dat, tot mijn grote spijt en verdriet, vast ook elders gedaan hebben. Dus nogmaals thanks.
Is toch niet zó erg? Ik begrijp het probleem niet. Het zijn mensen in Gaza (ja, Palestijnen) die enorm geknoeid worden.
Zodanig, dat andere mensen er naar van worden. Hamas laat ik daar even buiten.
Peter van Velzen
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Even een boude bewering.

Israël voedt anti semitisme. Als Israël zo doorgaat (en dat gaat ze) dan neemt niet alleen de Israël -haat toe (terecht!) maar ook anti semitisme (onterecht).
Maar het onderscheid maken is voor sommigen helaas lastig.

Mijn den Haag -haat neemt inmiddels toe. De de laffe houding en het onvoorwaardelijk steunen van massamoord.
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 12 apr 2025 16:04
Mus schreef: 11 apr 2025 08:56
ChaimNimsky schreef: 11 apr 2025 03:56 Mus: "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", "Gazanen", ...
Is toch niet zó erg? Ik begrijp het probleem niet. Het zijn mensen in Gaza (ja, Palestijnen).
Het is dus wel erg. Bij ons in de familie spreken we nooit over Gazanen, dat ik kennelijk buiten de deur zomaar zonder er bij na te denken mee ga met de meute is daarom afschuwelijk, het voelt voor mij als verraad aan mijn broeders en zusters in dat gebied. Ik denk dat je Palestijns moet zijn om dat te kunnen vatten. De Palestijnen die het vluchtelingenkamp op de Gazastrook leven identificeren zichzelf bovendien en boven alles enkel en alleen als Palestijn, voor zolang het nog duurt van de genocide passief danwel aktief gaat gewoon door zelfs wanneer wij dat op dit forum niet meer mogen benoemen, en niet zoals de buitenwereld hen Classificeert. Wanneer ik e.e.a. helemaal correct zou zeggen dan zou ik moet zeggen ‘Palestijnse vluchtelingenkampers uit Palestina in de Gazastrook’ op die manier is gelijk duidelijk dat er een enorme schandvlek in dat gebied ligt, een die een doorn in het oog is van de daders. En omdat ik in principe een best aardig mens ben en de bezetters ergens iets van lucht gun, al is ons dat niet gegund, heb ik het alleen nog maar over Palestijnen uit de Gazastrook en zal het me niet meer gebeuren dat ik dat ik het verder nog beledigend over Gazanen zal hebben want dan ben ik de schandvlek en daar pas ik als Palestijnse nazaat van palestijnse vluchtelingen uit Palestina regio de westelijke jordaanoever voor.
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Mus op 12 apr 2025 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 12 apr 2025 19:11
Mus schreef: 11 apr 2025 08:56 Thanks, ik was mij er eerlijk gezegd totaal niet van bewust dat ik zelf deze term ook gebruikte voor het mij opviel en er last van kreeg dat deze term voor Palestijnen in de Gazastrook werd gebruikt op dit forum. Zo zie je maar hoe gemakkelijk je volstrekt onbewust mee kan gaan met de kudde voor je na aanleiding van een verzoek de feedback krijgt dat je zelf deze term ook gebruikt hebt en vermoedelijk, zonder het te beseffen, al jarenlang ook. Kortom waar het schrijven op een forum al niet goed voor is, ik ga er ook buiten deze forumdeur beter op letten welke taal ik spreek wanneer het over mijn mensen in de Gazastrook gaat, want wanneer ik hier die term heb gebruikt zal ik dat, tot mijn grote spijt en verdriet, vast ook elders gedaan hebben. Dus nogmaals thanks.
Is toch niet zó erg? Ik begrijp het probleem niet. Het zijn mensen in Gaza (ja, Palestijnen).
Het is dus wel erg. Bij ons in de familie spreken we nooit over Gazanen, dat ik kennelijk buiten de deur zomaar zonder er bij na te denken mee ga met de meute is daarom afschuwelijk, het voelt voor mij als verraad aan mijn broeders en zusters in dat gebied. Ik denk dat je Palestijns moet zijn om dat te kunnen vatten. De Palestijnen die het vluchtelingenkamp op de Gazastrook leven identificeren zichzelf bovendien en boven alles enkel en alleen als Palestijn, voor zolang het nog duurt van de genocide passief danwel aktief gaat gewoon door zelfs wanneer wij dat op dit forum niet meer mogen benoemen, en niet zoals de buitenwereld hen Classificeert. Wanneer ik e.e.a. helemaal correct zou zeggen dan zou ik moet zeggen ‘Palestijnse vluchtelingenkampers uit Palestina in de Gazastrook’ op die manier is gelijk duidelijk dat er een enorme schandvlek in dat gebied ligt, een die een doorn in het oog is van de daders. En omdat ik in principe een best aardig mens ben en de bezetters ergens iets van lucht gun, al is ons dat niet gegund, heb ik het alleen nog maar over Palestijnen uit de Gazastrook en zal het me niet meer gebeuren dat ik dat ik het beledigend over Gazanen zal hebben want dan ben ik de schandvlek en daar pas ik voor.
Goed Mus. Ik zal proberen er aan te denken: 'Palestijnen uit de Gazastrook'.
Peter van Velzen
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 12 apr 2025 19:19
Mus schreef: 12 apr 2025 19:11
Het is dus wel erg. Bij ons in de familie spreken we nooit over Gazanen, dat ik kennelijk buiten de deur zomaar zonder er bij na te denken mee ga met de meute is daarom afschuwelijk, het voelt voor mij als verraad aan mijn broeders en zusters in dat gebied. Ik denk dat je Palestijns moet zijn om dat te kunnen vatten. De Palestijnen die het vluchtelingenkamp op de Gazastrook leven identificeren zichzelf bovendien en boven alles enkel en alleen als Palestijn, voor zolang het nog duurt van de genocide passief danwel aktief gaat gewoon door zelfs wanneer wij dat op dit forum niet meer mogen benoemen, en niet zoals de buitenwereld hen Classificeert. Wanneer ik e.e.a. helemaal correct zou zeggen dan zou ik moet zeggen ‘Palestijnse vluchtelingenkampers uit Palestina in de Gazastrook’ op die manier is gelijk duidelijk dat er een enorme schandvlek in dat gebied ligt, een die een doorn in het oog is van de daders. En omdat ik in principe een best aardig mens ben en de bezetters ergens iets van lucht gun, al is ons dat niet gegund, heb ik het alleen nog maar over Palestijnen uit de Gazastrook en zal het me niet meer gebeuren dat ik dat ik het beledigend over Gazanen zal hebben want dan ben ik de schandvlek en daar pas ik voor.
Goed Mus. Ik zal proberen er aan te denken: 'Palestijnen uit de Gazastrook'.
Dank je wel.
Peter van Velzen
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 12 apr 2025 16:04 Is toch niet zó erg? Ik begrijp het probleem niet. Het zijn mensen in Gaza (ja, Palestijnen) die enorm geknoeid worden.
woorden zijn belangrijk
door het over gazanen te hebben, ipv Palestijnen, koppel je dit volledig los vd palesitjnse zaak en is 7 oktober plots ene lokaal op zichzelf staande gebeurtenis
door hen gazanen te noemen, ipv palestijnen, ontken je hun geschiedenis en de verdrijving. De illusie dat ze altijd in gaza stad gewoond hebben
door hen gazanen te noemen ...

het is politieke framing en een poging om hen hun rechten te ontzeggen. hetzij geen gazanen, het zijn verdreven Palestijnen met een internationaal erkend recht op terugkeer
Peter van Velzen
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 13 apr 2025 09:49
Gerard R. schreef: 12 apr 2025 16:04 Is toch niet zó erg? Ik begrijp het probleem niet. Het zijn mensen in Gaza (ja, Palestijnen) die enorm geknoeid worden.
woorden zijn belangrijk
door het over gazanen te hebben, ipv Palestijnen, koppel je dit volledig los vd palesitjnse zaak en is 7 oktober plots ene lokaal op zichzelf staande gebeurtenis
door hen gazanen te noemen, ipv palestijnen, ontken je hun geschiedenis en de verdrijving. De illusie dat ze altijd in gaza stad gewoond hebben

het is politieke framing en een poging om hen hun rechten te ontzeggen. hetzij geen gazanen, het zijn verdreven Palestijnen met een internationaal erkend recht op terugkeer
Oké. Voor mij zijn het mensen.
Peter van Velzen
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

appelfflap schreef: 13 apr 2025 09:49
woorden zijn belangrijk

Dit zo lezende ga ik e.e.a. buiten de thuissituatie toch nog wat preciezer formuleren. En zal het afkortend worden Palestijnse vluchtelingen in of uit de Gazastrook waarbij, nu beseffend en stilzwijgend toevoegend, sommigen ook nog eens dubbel vluchteling zijn geworden omdat deze nazaten van de oorspronkelijke vluchtelingen ook nog eens gevlucht zijn uit vluchtelingenkamp de Gazastrook wanneer ze daar de kans toe zagen of evt kregen cq vergunt was binnen de kleine window of opportunity na 7 okt omdat daarna de grens dicht ging en alles en iedereen werd en wordt tegengehouden. Zo zijn er toch iedere keer weer van die besefmomentjes die een trieste dag nog triester maken. 😢
En wat het eigenlijk nog triester maakt is mijn twijfel of ik dit nog wel moet of mag posten hier op dit forum, dat is dan maar zo.
Peter van Velzen
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En dit gesprek leidt weer heerlijk af van de hoofdzaak. Of je nou Palestijnen of Gazanen uitmoord. Dood zijn ze allemaal.

What's in a name?
Peter van Velzen
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 11:10 En dit gesprek leidt weer heerlijk af van de hoofdzaak. Of je nou Palestijnen of Gazanen uitmoord. Dood zijn ze allemaal.

What's in a name?
Gazanen is een respectloze term naar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook dat is wat in de naam ligt.
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Mus op 13 apr 2025 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Over politieke framing gesproken.

Dat appelfflap Moderating in zijn algemeenheid straffeloos kan blijven bashen is één ding, kan zijn dat het Moderatingteam als team heeft besloten zulks bij uitzondering onder de Vrijheid van Meningsuiting te scharen, hoewel het juist dan vreemd is om dit voortdurend met rode lettertjes te blijven verbieden met de belofte dat volgende keer een waarschuwing volgt.

Persoonlijk vind ik het echter zeer beveemdend en echt beschamend voor het hele Moderatingteam dat het appelflap door Moderating wordt toegestaan dat één lid van hun team voortdurend en telkens opnieuw al meer dan een jaar lang wordt aangevallen met argumenten die ik niet anders kan interpreteren dan als politieke framing. Ik ga er van uit dat we allemaal weten wat ik bedoel.

Nu wordt echter de goede naam van PietV bezoedeld:
  • zulks gaat echt te ver, dit moet stoppen!
Reeds vóór ik lid werd van Freethinkers had ik veel gelezen hier. Ik heb juist daardoor met name over het Israël/Palestina conflict veel geleerd. Polarisatie met betrekking tot dit onderwerp was er altijd al, maar wat appelfflap hier en nu flikt is echt buiten alle proportie!

PietV. is hier erelid, en terecht na alles wat ik hier van zijn hand gelezen heb. Ik heb daar heel veel van geleerd en ik zou iedereen, vóór EN tegenstanders van Israël, willen aanbevelen om zijn schrijfsels over het Israël/Palestine conflict te lezen. Ik durf te stellen dat PietV. op zijn zachtst gezegd bepaald geen voorstander was van Israël. Ik ben er dan ook van overtuigd dat als PietV hier nog mee zou schrijven, hij mij regelmatig vanuit zijn kennis met feiten en argumenten
om de oren zou hebben gelagen.

Wie PietV met terugwerkende kracht beschuldigt van het gebruiken
van het woord Gazanen om de bevolking van Gaza te denegreren vanwege:
'politieke framing in een poging om de Gazanen hun rechten te ontzeggen'
is volgens mij totaal van het padje,
  • ja, ook PietV gebruikte reeds in 2010 het woordje
    Gazanen om de bevolking van Gaza mee aan te duiden:
PietV. schreef: 02 jun 2010 10:14:scissors:
Men wil niet dat de impasse van een gijzeling van een compleet volk doorbroken wordt. Stel dat de beelden van het aanmeren van deze schepen door de hele wereld waren gegaan. Tienduizenden Gazanen die de schepen verwelkomen. Het zou een blamage beteken voor hun afgrendeling van dit gebied.
Voor alle duidelijkheid ook appelflaps bijdrage die me triggerde:
appelfflap schreef: 13 apr 2025 09:49:scissors:

Mijn stijl van communiceren mag confronterend zijn, maar ik blijf wel eerlijk! Na alles wat ik van PietV's hand gelezen heb, ben ik overtuigd dat PietV zo mogelijk nog eerlijker was dan ik!

Mede daarom sluit ik als volgt af:
  • Degene die hierna nog durft te beweren dat door het over Gazanen te hebben in plaats van Palestijnen, men dit volledig loskoppelt van de Palestijnse zaak, vanwege politieke framing in een poging om de Gazanen hun rechten te ontzeggen zou wat mij betreft onmiddellijk een waarschuwing verdienen, alleen al omdat daarmee impliciet PietV's goede naam beklad wordt ...
Het liefst zou ik in rode lettertjes willen toevoegen:
  • "Moderating team ga Moderaten vanuit een 'eenheid van beleid' houding en
    steun mekaar door dik en dun, val elkaar niet af,

en nog belangrijker, houd julie ereleden daadwerkelijk in ere!"
Peter van Velzen
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 13 apr 2025 11:45 ✂️
HierEnNu, zou je zo vriendelijk willen zijn en je commentaar en oproep aan de moderatie van wat allemaal wel en niet kan volgens jou in een post van appelflap naar elders te verplaatsen want die hoort hier niet thuis. Bij voorbaat dank.
Peter van Velzen
Gesloten