Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Anti-semitisme?

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 13 apr 2025 11:50
HierEnNu schreef: 13 apr 2025 11:45 ✂️
HierEnNu, zou je zo vriendelijk willen zijn en je commentaar en oproep aan de moderatie van wat allemaal wel en niet kan volgens jou in een post van appelflap naar elders te verplaatsen want die hoort hier niet thuis. Bij voorbaat dank.
Als je gelezen EN begrepen had wat ik schreef,
dan zou je dat niet geschreven hebben! :idea:
Dit lijkt mij geen feedback naar forumbeheer
Peter van Velzen
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Overigens dat een gerenommeerd lid van dit forum het heeft over Gazanen wil nog niet zeggen dat die term ook juist is voor de genen die het aangaat. Het is en blijft belangrijke de historische context mbt de inwoners van de Gazastrook te blijven erkennen dat die in de loop der jaren is vervaagd doet daar niks aan af en wil niet zeggen dat we hem niet terug kunnen brengen.
Peter van Velzen
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 13 apr 2025 11:13
dikkemick schreef: 13 apr 2025 11:10 En dit gesprek leidt weer heerlijk af van de hoofdzaak. Of je nou Palestijnen of Gazanen uitmoord. Dood zijn ze allemaal.

What's in a name?
Gazanen is een respectloze term naar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook dat is wat in de naam ligt.
Je hebt denk ik een punt. Maar als ik tegen iemand zeg dat Gazanen en masse worden kaltgestellt dan weten ze wel wat ik bedoel. En soms volgt er dan een antisemitische opmerking.
En nog even, dan zijn er geen inwoners van Gaza meer.
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 13 apr 2025 12:09
Mus schreef: 13 apr 2025 11:50
HierEnNu schreef: 13 apr 2025 11:45 ✂️
HierEnNu, zou je zo vriendelijk willen zijn en je commentaar en oproep aan de moderatie van wat allemaal wel en niet kan volgens jou in een post van appelflap naar elders te verplaatsen want die hoort hier niet thuis. Bij voorbaat dank.
Als je gelezen EN begrepen had wat ik schreef,
dan zou je dat niet geschreven hebben! :idea:
Ik heb je zeker wel begrepen.
Echter in plaats van met appelflap te praten over wat hij gepost heeft richtte jij je direct op de moderatie over wat jij al dan niet acceptabel vindt. Wanneer je jij dus tot de moderatie richt moet je daar een apart topic in feedback voor aanmaken, dat jou zou jij als iemand die het regelementenhandboek uit zijn hoofd kent toch moeten weten, dus alsnog het verzoek je post naar elders te verplaatsen.
Peter van Velzen
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 11:10 En dit gesprek leidt weer heerlijk af van de hoofdzaak. Of je nou Palestijnen of Gazanen uitmoord. Dood zijn ze allemaal.

What's in a name?
Gazanen is een respectloze term naar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook dat is wat in de naam ligt. Het lijkt onbelangrijk maar is van wezenlijk belang mbt het historische besef zoals ook appelflap al aangaf.
Dat is, naar wat je zelf aangeeft, wat jij nu sinds kort persoonlijk zo voelt.
Voor mij en voor de situatie van heden en de laatste jaren, sinds Gaza in 2007 een eigen bestuur heeft, valt Gaza niet meer onder gezamelijk bestuur met de Westeijke Jordaanoever.
Als je het specifiek wil hebben over de bewoners van de Gaza strook en niet over die van de laatst genoemde Palestijnse streek, dan kan dat niet anders dan het over Gazanen te hebben.
Zoals jij dat nog voor kort ook atijd deed en daar toen ook niets mis mee was.

Ik ben Nederlandse, maar geboren en getogen in Brabant en woon nu in Zeeland.
Als het gaat over een specifieke gebeurtenis in een provincie, dan kan men de inwoners daarnaar vernoemen.
Dat is wat je met taal doet.
Zoveel mogelijk kenbaar maken wat je ermee bedoelt.
Doe je dat niet dan heb je grote kans dat er verwarring onstaat.

Jij hebt nooit in Gaza gewoond, maar voelt je vanuit je eigen verleden verwant met Palestijnen in het algemen.
Over de hele wereld, bij mijn weten, worden nu de inwoners van Gaza Gazanen genomen en dat is mi. ook de juiste benaming, als je het specifiek wil hebben over de inwoners van Gaza en geen verwarring wil scheppen met de bewoners van de Westelijke Jordaanoever.

Ik meen te begrijpen wat jij bedoelt, als je daar NU een hekel aan hebt.
Maar de reden daarvoor zult je toch alleen bij jezelf moeten zoeken.
En ik ben het er absoluut niet mee eens dat al diegenen, die inwoners van Gaza en vluchtelingen daarvandaan sinds 2007 en dat in het nieuws over de hele wereld, respectloos zouden zijn als ze het over Palestijnen en dan specifiek over Gazanen hebben.
Peter van Velzen
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Re: Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Bericht door Maria »

Ik had mijn bericht voorbereid en geschreven voor de laatste posts.

Dit topic staat in Feedback.
Daarom kan men schrijven wat men vindt over diverse zaken met motivatie, maar dat het liefst weerleggen met ook motivatie, zoals men het persoonlijk ervaart.

Zolang dat met respect onderling gebeurt, kan ieder zijn persoonlijke mening zeggen.
Ook hoe of wat de moderatie volgens de inbrenger zou kunnen doen.
Als dat terecht en/of redelijk is wordt ook meegenomen, als dat niet al eerder besproken is.
Liefst geen herhalingen van eerdere zaken.

Ook al is dat nu niet steeds direct vlg. de topicopening.
Ik zal de titel nu aangepassen.
Peter van Velzen
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 13 apr 2025 12:26

What's in a name?
Gazanen is een respectloze term naar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook dat is wat in de naam ligt. Het lijkt onbelangrijk maar is van wezenlijk belang mbt het historische besef zoals ook appelflap al aangaf.
Dat is, naar wat je zelf aangeeft, wat jij nu sinds relatief kort persoonlijk zo voelt.
Voor mij en voor de situatie van heden en de laatste jaren, sinds Gaza in 2007 een eigen bestuur heeft, valt Gaza niet meer onder gezamelijk bestuur met de Westeijke Jordaanoever.
Als je het specifiek wil hebben over de bewoners van de Gaza strook en niet over die van de laatst genoemde Palestijnse streek, dan kan dat niet anders dan het over Gazanen te hebben.
Zoals jij dat voorher ook atijd deed en daar toen ook niets mis mee was.

Ik ben Nederlandse, maar geboren en getogen in Brabant en woon nu in Zeeland.
Als het gaat over een specifieke gebeurtenis in een provincie, dan kan men de inwoners daarnaar vernoemen.
Dat is wat je met taal doet.
Zoveel mogelijk kenbaar maken wat je ermee bedoelt.
Doe je dat niet dan heb je grote kans dat er verwarring onstaat.

Jij hebt nooit in Gaza gewoond, maar voelt je vanuit je eigen verleden verwant met Palestijnen in het algemen.
Over de hele wereld, bij mijn weten, worden nu de inwoners van Gaza Gazanen genomen en dat is mi. ook de juiste benaming, als je het specifiek wil hebben over de inwoners van Gaza en geen verwarring wil scheppen met de bewoners van de Westelijke Jordaanoever.

Ik meen te begrijpen wat jij bedoelt, als je daar NU een hekel aan hebt.
Maar de reden daarvoor zult je toch alleen bij jezelf moeten zoeken.
En ik ben het er absoluut niet mee eens dat al diegenen, die inwoners van Gaza en vluchtelingen daarvandaan sinds 2007 en dat in het nieuws over de hele wereld, respectloos zouden zijn als ze het over Palestijnen en dan specifiek over Gazanen hebben.
Nee, Maria, zoals ik eerder al aangaf spreken wij thuis nooit over Gazanen. Het was schokkend voor mij om te ontdekken dat ik buiten de thuissituatie kennelijk mee ging met de meute want ik was me daar totaal niet van bewust. Zo als gezegd ben ik blij dat men mij heeft geholpen daar wel bewust van te worden en dus is dat nu afgelopen.

Daarbij Maria kan je niet zomaar één op één je eigen situatie op de Palestijnse vluchtelingenkampers in de Gazastrook leggen. De mensen daar leven daar al sinds ruim honderd jaar in een oorlogssituatie waar men er alles aan doet de Palestijnse identiteit uit te wissen en de Palestijnse vluchtlingenkampers in de Gazastrook Gazanen noemen is daar een onderdeel van - ik zeg nu niet dat dat moedwillig is gebeurd maar het is er wel in de loop der jaren ingeslopen echter niets kan ons weerhouden terug te keren op onze schreden om de Palestijnen in die regio het respect terug te geven wat zij verdienen - voor hen is de Palestijnse identiteit belangrijk en daarom zullen de Palestijnen daar zich nooit identificeren als Gazanen. Ik ben alleen al vanwege mijn afkomst, ongeacht mijn geboortegrond, en als nazaat van Palestijnse vluchtelingen in die zin schatplichtig aan hen.
Peter van Velzen
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 12:17

What's in a name?
Gazanen is een respectloze term naar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook dat is wat in de naam ligt.
Je hebt denk ik een punt. Maar als ik tegen iemand zeg dat Gazanen en masse worden kaltgestellt dan weten ze wel wat ik bedoel. En soms volgt er dan een antisemitische opmerking.
En nog even, dan zijn er geen inwoners van Gaza meer.
Het gaat niet om wat anderen begrijpen van wat je zegt. Dit is een kwestie van respect hebben voor de inwoners van dat gebied, juist nu.
Peter van Velzen
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mus schreef: 13 apr 2025 12:52 Nee, Maria, zoals ik eerder al aangaf spreken wij thuis nooit over Gazanen. Het was schokkend voor mij om te ontdekken dat ik buiten de thuissituatie kennelijk mee ging met de meute want ik was me daar totaal niet van bewust. Zo als gezegd ben ik blij dat men mij heeft geholpen daar wel bewust van te worden en dus is dat nu afgelopen.

Daarbij Maria kan je niet zomaar één op één je eigen situatie op de Palestijnse vluchtelingenkampers in de Gazastrook leggen. De mensen daar leven daar al sinds ruim honderd jaar in een oorlogssituatie waar men er alles aan doet de Palestijnse identiteit uit te wissen en de Palestijnse vluchtlingenkampers in de Gazastrook Gazanen noemen is daar een onderdeel van - ik zeg nu niet dat dat moedwillig is gebeurd maar het is er wel in de loop der jaren ingeslopen echter niets kan ons weerhouden terug te keren op onze schreden om de Palestijnen in die regio het respect terug te geven wat zij verdienen - voor hen is de Palestijnse identiteit belangrijk en daarom zullen de Palestijnen daar zich nooit identificeren als Gazanen. Ik ben alleen al vanwege mijn afkomst, ongeacht mijn geboortegrond, en als nazaat van Palestijnse vluchtelingen schatplichtig aan hen
Je hebt heel duidelijk gemaakt hoe jij daar persoonlijk in staat.
ik heb ook heel duidelijk aangegeven vanwege mijn motivatie niet klakkeloos met je mee te gaan.

Hoe kom je erbij dat ik de situatie één op één wil vergelijken?
Ben ik dan zo onduidelijk geweest, dat je niet begrijpt dat dit algemeen zo wordt bedoeld?
Het is mi. een uitgangspunt van waaruit je verder gaat met invullen van gegevens.
Het is zaak in een discussie, dat er duidelijkheid is over waar je over wil discussiëren.
Dat jij je eigen situatie hierin betrekt en er een andere betekenis aan geeft, maakt het alleen verwarrender.

Dat wil dus niet zeggen, dat je daarom ook alles van hoe er op dit forum rondom jou mening wordt gereageerd naar je hand kunt zetten en mensen respectloos kunt noemen, die inwoners van Gaza als Gazanen benoemen.
Dat kan ik dan weer absoluut niet respecteren en ik hoop, dat er in de loop van de toekomst niet opnieuw zoveel woorden over vuil gemaakt hoeven worden.
Peter van Velzen
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 13 apr 2025 13:33
Mus schreef: 13 apr 2025 12:52 Nee, Maria, zoals ik eerder al aangaf spreken wij thuis nooit over Gazanen. Het was schokkend voor mij om te ontdekken dat ik buiten de thuissituatie kennelijk mee ging met de meute want ik was me daar totaal niet van bewust. Zo als gezegd ben ik blij dat men mij heeft geholpen daar wel bewust van te worden en dus is dat nu afgelopen.

Daarbij Maria kan je niet zomaar één op één je eigen situatie op de Palestijnse vluchtelingenkampers in de Gazastrook leggen. De mensen daar leven daar al sinds ruim honderd jaar in een oorlogssituatie waar men er alles aan doet de Palestijnse identiteit uit te wissen en de Palestijnse vluchtlingenkampers in de Gazastrook Gazanen noemen is daar een onderdeel van - ik zeg nu niet dat dat moedwillig is gebeurd maar het is er wel in de loop der jaren ingeslopen echter niets kan ons weerhouden terug te keren op onze schreden om de Palestijnen in die regio het respect terug te geven wat zij verdienen - voor hen is de Palestijnse identiteit belangrijk en daarom zullen de Palestijnen daar zich nooit identificeren als Gazanen. Ik ben alleen al vanwege mijn afkomst, ongeacht mijn geboortegrond, en als nazaat van Palestijnse vluchtelingen schatplichtig aan hen
ik heb ook heel duidelijk aangegeven vanwege mijn motivatie niet klakkeloos met je mee te gaan.

Ben ik dan zo onduidelijk geweest, dat je niet begrijpt dat dit algemeen zo wordt bedoeld?
Wie zegt dat je zomaar klakkeloos mee zou moeten gaan met wat ik probeer te zeggen? Ik heb een motivatie gegeven waarom het respectloos is het over Gazanen te hebben waar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook zichzelf, vanuit een duidelijke reden, als Palestijnen identificeren. Als je dit toch nu weet….!

En punt 2 Ik had idd begrepen dat jijzelf slechts als voorbeeld gebruikte en dus heb ik dat als toestemming gezien daar op voort te borduren. Jammer dat dat kennelijk niet duidelijk was en jij dat voortborduren als een aanval lijkt te hebben beschouwd.

Of dat je mijn schrijven überhaupt als een aanval lijkt te hebben beschouwt.
Peter van Velzen
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als "onze" Gazanen nou gewoon Palestijnen zijn? De Palestijnen uit Gaza klinkt zo ongemakkelijk
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mus schreef: 13 apr 2025 13:48

Wie zegt dat je zomaar klakkeloos mee zou moeten gaan met wat ik probeer te zeggen? Ik heb een motivatie gegeven waarom het respectloos is het over Gazanen te hebben waar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook zichzelf, vanuit een duidelijke reden, als Palestijnen identificeren. Als je dit toch nu weet….!

En punt 2 Ik had idd begrepen dat jijzelf slechts als voorbeeld gebruikte en dus heb ik dat als toestemming gezien daar op voort te borduren. Jammer dat dat kennelijk niet duidelijk was en jij dat voortborduren als een aanval lijkt te hebben beschouwd.

Ik hab jouw schrijven niet als een aanval beschouwd, maar als een persoonlijke mening op basis van jouw persoonlijke omstandigheden.
Dat aan heb willen geven, maar ook dat ik geen reden zie om dat ook te volgen in onze manier van schrijven.
Peter van Velzen
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 13 apr 2025 15:18
Mus schreef: 13 apr 2025 13:48

Ik heb jouw schrijven niet als een aanval beschouwd, maar als een persoonlijke mening op basis van jouw persoonlijke omstandigheden.
Dat aan heb willen geven, maar ook dat ik geen reden zie om dat ook te volgen in onze manier van schrijven.
Laat ik dan afsluiten met te benoemen dat ik het jammer vindt dat je kennelijk geen belang ziet of kan zien in waarom het voor Palestijnen, met name voor Palestijnen in de Gazastrook belangrijk is aangesproken te worden vanuit hún Palestijnse identiteit. Het zij zo.
Peter van Velzen
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

En tot slot:
dikkemick schreef: 13 apr 2025 14:15 Als "onze" Gazanen nou gewoon Palestijnen zijn? De Palestijnen uit Gaza klinkt zo ongemakkelijk
Hela, hola, dikkemick, ik snap dat het voor jou wat ongemakkelijk overkomt maar het geeft m.i. aan waar het in essentie voor de Palestijnse bevolking in de Gazastrook om gaat. Ik laat aan jou over, je steunt verbaast me overigens niet en doet me goed, in welke vorm je e.e.a voor jezelf giet of wil gieten.
Thanks in elk geval.
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Mus op 13 apr 2025 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Goh, wat een discussie over (in mijn ogen) iets gemakkelijks.
Als iemand aangeeft dat er een gevoeligheid is houd ik daar waarschijnlijk simpelweg rekening. mee.
Zo is er voor mij geen enkel probleem Gazanen anders te noemen als ik Mus iets schrijf omdat zij daar heel zwaar aan tilt.
Dat hoeft niet te betekenen dat de mensen daar iets anders worden wanneer ik ze in mijn beleving gewoon zie als Gazanen.
Het gaat om mensen die het afschuwelijk hebben.
En zo is het met elk nabuurschap. Ook in het groot met volkeren volgens mij. Houd rekening met elkaars gevoeligheden.
Als het maar niet ontaardt in mond snoeren. We hebben nog veel te leren als mensheid. :roll:
Peter van Velzen
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
Gesloten