Als je gelezen EN begrepen had wat ik schreef,
dan zou je dat niet geschreven hebben!

Peter van Velzen
Moderator: Moderators
Als je gelezen EN begrepen had wat ik schreef,

Je hebt denk ik een punt. Maar als ik tegen iemand zeg dat Gazanen en masse worden kaltgestellt dan weten ze wel wat ik bedoel. En soms volgt er dan een antisemitische opmerking.
Ik heb je zeker wel begrepen.HierEnNu schreef: ↑13 apr 2025 12:09Als je gelezen EN begrepen had wat ik schreef,
dan zou je dat niet geschreven hebben!
Dat is, naar wat je zelf aangeeft, wat jij nu sinds kort persoonlijk zo voelt.
Nee, Maria, zoals ik eerder al aangaf spreken wij thuis nooit over Gazanen. Het was schokkend voor mij om te ontdekken dat ik buiten de thuissituatie kennelijk mee ging met de meute want ik was me daar totaal niet van bewust. Zo als gezegd ben ik blij dat men mij heeft geholpen daar wel bewust van te worden en dus is dat nu afgelopen.Maria schreef: ↑13 apr 2025 12:26Dat is, naar wat je zelf aangeeft, wat jij nu sinds relatief kort persoonlijk zo voelt.
Voor mij en voor de situatie van heden en de laatste jaren, sinds Gaza in 2007 een eigen bestuur heeft, valt Gaza niet meer onder gezamelijk bestuur met de Westeijke Jordaanoever.
Als je het specifiek wil hebben over de bewoners van de Gaza strook en niet over die van de laatst genoemde Palestijnse streek, dan kan dat niet anders dan het over Gazanen te hebben.
Zoals jij dat voorher ook atijd deed en daar toen ook niets mis mee was.
Ik ben Nederlandse, maar geboren en getogen in Brabant en woon nu in Zeeland.
Als het gaat over een specifieke gebeurtenis in een provincie, dan kan men de inwoners daarnaar vernoemen.
Dat is wat je met taal doet.
Zoveel mogelijk kenbaar maken wat je ermee bedoelt.
Doe je dat niet dan heb je grote kans dat er verwarring onstaat.
Jij hebt nooit in Gaza gewoond, maar voelt je vanuit je eigen verleden verwant met Palestijnen in het algemen.
Over de hele wereld, bij mijn weten, worden nu de inwoners van Gaza Gazanen genomen en dat is mi. ook de juiste benaming, als je het specifiek wil hebben over de inwoners van Gaza en geen verwarring wil scheppen met de bewoners van de Westelijke Jordaanoever.
Ik meen te begrijpen wat jij bedoelt, als je daar NU een hekel aan hebt.
Maar de reden daarvoor zult je toch alleen bij jezelf moeten zoeken.
En ik ben het er absoluut niet mee eens dat al diegenen, die inwoners van Gaza en vluchtelingen daarvandaan sinds 2007 en dat in het nieuws over de hele wereld, respectloos zouden zijn als ze het over Palestijnen en dan specifiek over Gazanen hebben.
Het gaat niet om wat anderen begrijpen van wat je zegt. Dit is een kwestie van respect hebben voor de inwoners van dat gebied, juist nu.dikkemick schreef: ↑13 apr 2025 12:17Je hebt denk ik een punt. Maar als ik tegen iemand zeg dat Gazanen en masse worden kaltgestellt dan weten ze wel wat ik bedoel. En soms volgt er dan een antisemitische opmerking.
En nog even, dan zijn er geen inwoners van Gaza meer.
Je hebt heel duidelijk gemaakt hoe jij daar persoonlijk in staat.Mus schreef: ↑13 apr 2025 12:52 Nee, Maria, zoals ik eerder al aangaf spreken wij thuis nooit over Gazanen. Het was schokkend voor mij om te ontdekken dat ik buiten de thuissituatie kennelijk mee ging met de meute want ik was me daar totaal niet van bewust. Zo als gezegd ben ik blij dat men mij heeft geholpen daar wel bewust van te worden en dus is dat nu afgelopen.
Daarbij Maria kan je niet zomaar één op één je eigen situatie op de Palestijnse vluchtelingenkampers in de Gazastrook leggen. De mensen daar leven daar al sinds ruim honderd jaar in een oorlogssituatie waar men er alles aan doet de Palestijnse identiteit uit te wissen en de Palestijnse vluchtlingenkampers in de Gazastrook Gazanen noemen is daar een onderdeel van - ik zeg nu niet dat dat moedwillig is gebeurd maar het is er wel in de loop der jaren ingeslopen echter niets kan ons weerhouden terug te keren op onze schreden om de Palestijnen in die regio het respect terug te geven wat zij verdienen - voor hen is de Palestijnse identiteit belangrijk en daarom zullen de Palestijnen daar zich nooit identificeren als Gazanen. Ik ben alleen al vanwege mijn afkomst, ongeacht mijn geboortegrond, en als nazaat van Palestijnse vluchtelingen schatplichtig aan hen
Wie zegt dat je zomaar klakkeloos mee zou moeten gaan met wat ik probeer te zeggen? Ik heb een motivatie gegeven waarom het respectloos is het over Gazanen te hebben waar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook zichzelf, vanuit een duidelijke reden, als Palestijnen identificeren. Als je dit toch nu weet….!Maria schreef: ↑13 apr 2025 13:33Je hebt heel duidelijk gemaakt hoe jij daar persoonlijk in staat.Mus schreef: ↑13 apr 2025 12:52 Nee, Maria, zoals ik eerder al aangaf spreken wij thuis nooit over Gazanen. Het was schokkend voor mij om te ontdekken dat ik buiten de thuissituatie kennelijk mee ging met de meute want ik was me daar totaal niet van bewust. Zo als gezegd ben ik blij dat men mij heeft geholpen daar wel bewust van te worden en dus is dat nu afgelopen.
Daarbij Maria kan je niet zomaar één op één je eigen situatie op de Palestijnse vluchtelingenkampers in de Gazastrook leggen. De mensen daar leven daar al sinds ruim honderd jaar in een oorlogssituatie waar men er alles aan doet de Palestijnse identiteit uit te wissen en de Palestijnse vluchtlingenkampers in de Gazastrook Gazanen noemen is daar een onderdeel van - ik zeg nu niet dat dat moedwillig is gebeurd maar het is er wel in de loop der jaren ingeslopen echter niets kan ons weerhouden terug te keren op onze schreden om de Palestijnen in die regio het respect terug te geven wat zij verdienen - voor hen is de Palestijnse identiteit belangrijk en daarom zullen de Palestijnen daar zich nooit identificeren als Gazanen. Ik ben alleen al vanwege mijn afkomst, ongeacht mijn geboortegrond, en als nazaat van Palestijnse vluchtelingen schatplichtig aan hen
ik heb ook heel duidelijk aangegeven vanwege mijn motivatie niet klakkeloos met je mee te gaan.
Hoe kom je erbij dat ik de situatie één op één wil vergelijken?
Ben ik dan zo onduidelijk geweest, dat je niet begrijpt dat dit algemeen zo wordt bedoeld?
Ik hab jouw schrijven niet als een aanval beschouwd, maar als een persoonlijke mening op basis van jouw persoonlijke omstandigheden.Mus schreef: ↑13 apr 2025 13:48Wie zegt dat je zomaar klakkeloos mee zou moeten gaan met wat ik probeer te zeggen? Ik heb een motivatie gegeven waarom het respectloos is het over Gazanen te hebben waar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook zichzelf, vanuit een duidelijke reden, als Palestijnen identificeren. Als je dit toch nu weet….!Maria schreef: ↑13 apr 2025 13:33Je hebt heel duidelijk gemaakt hoe jij daar persoonlijk in staat.Mus schreef: ↑13 apr 2025 12:52 Nee, Maria, zoals ik eerder al aangaf spreken wij thuis nooit over Gazanen. Het was schokkend voor mij om te ontdekken dat ik buiten de thuissituatie kennelijk mee ging met de meute want ik was me daar totaal niet van bewust. Zo als gezegd ben ik blij dat men mij heeft geholpen daar wel bewust van te worden en dus is dat nu afgelopen.
ik heb ook heel duidelijk aangegeven vanwege mijn motivatie niet klakkeloos met je mee te gaan.
Ben ik dan zo onduidelijk geweest, dat je niet begrijpt dat dit algemeen zo wordt bedoeld?
En punt 2 Ik had idd begrepen dat jijzelf slechts als voorbeeld gebruikte en dus heb ik dat als toestemming gezien daar op voort te borduren. Jammer dat dat kennelijk niet duidelijk was en jij dat voortborduren als een aanval lijkt te hebben beschouwd.
Of dat je mijn schrijven überhaupt als een aanval lijkt te hebben beschouwt.
Laat ik dan afsluiten met te benoemen dat ik het jammer vindt dat je kennelijk geen belang ziet of kan zien in waarom het voor Palestijnen, met name voor Palestijnen in de Gazastrook belangrijk is aangesproken te worden vanuit hún Palestijnse identiteit. Het zij zo.Maria schreef: ↑13 apr 2025 15:18Ik heb jouw schrijven niet als een aanval beschouwd, maar als een persoonlijke mening op basis van jouw persoonlijke omstandigheden.Mus schreef: ↑13 apr 2025 13:48Wie zegt dat je zomaar klakkeloos mee zou moeten gaan met wat ik probeer te zeggen? Ik heb een motivatie gegeven waarom het respectloos is het over Gazanen te hebben waar de Palestijnse vluchtelingenkampers uit de Gazastrook zichzelf, vanuit een duidelijke reden, als Palestijnen identificeren. Als je dit toch nu weet….!Maria schreef: ↑13 apr 2025 13:33
Je hebt heel duidelijk gemaakt hoe jij daar persoonlijk in staat.
En punt 2 Ik had idd begrepen dat jijzelf slechts als voorbeeld gebruikte en dus heb ik dat als toestemming gezien daar op voort te borduren. Jammer dat dat kennelijk niet duidelijk was en jij dat voortborduren als een aanval lijkt te hebben beschouwd.
Of dat je mijn schrijven überhaupt als een aanval lijkt te hebben beschouwt.
Dat aan heb willen geven, maar ook dat ik geen reden zie om dat ook te volgen in onze manier van schrijven.
Hela, hola, dikkemick, ik snap dat het voor jou wat ongemakkelijk overkomt maar het geeft m.i. aan waar het in essentie voor de Palestijnse bevolking in de Gazastrook om gaat. Ik laat aan jou over, je steunt verbaast me overigens niet en doet me goed, in welke vorm je e.e.a voor jezelf giet of wil gieten.