Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Anti-semitisme? ea. vragen en opmerkingen onderling.

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 13 apr 2025 16:13 Goh, wat een discussie over (in mijn ogen) iets gemakkelijks.
Als iemand aangeeft dat er een gevoeligheid is houd ik daar waarschijnlijk simpelweg rekening. mee.
Zo is er voor mij geen enkel probleem Gazanen anders te noemen als ik Mus iets schrijf omdat zij daar heel zwaar aan tilt.
Dat hoeft niet te betekenen dat de mensen daar iets anders worden wanneer ik ze in mijn beleving gewoon zie als Gazanen.
Het gaat om mensen die het afschuwelijk hebben.
En zo is het met elk nabuurschap. Ook in het groot met volkeren volgens mij. Houd rekening met elkaars gevoeligheden.
We hebben nog veel te leren als mensheid. :roll:
Maar dat is het juist Gerard R. de mensen daar kunnen er dus wel anders van worden. Het gaat hier om morele steun aan volk dat al zo weinig steun ervaart vanuit de wereld. Wanneer de hele wereld spreekt over Palestijnen in de Gazastrook dan komt dat aan en sterft men mss iets minder eenzaam wanneer de dood in de ogen gekeken wordt, dat is waar het om gaat en dat is waarom het belangrijk is.
Dit lijkt mij geen feedback naar forumbeheer
Peter van Velzen
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 16:27 Godallemachtig! De hoeveelste afsplitsing is dit?
..........zomaar ineens weer een reactie over de oorlog Palestina/Israel die hier niet ter zake doende is verwijderd.
Dit is geen afsplitsing dikkemick. Dit is een onderwerp dat nog niet eerder ter tafel is gekomen maar daarom niet minder belangrijk.

Ik snap overigens je frustratie, maar de moderatie heeft besloten, dus….
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Mus op 13 apr 2025 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 13 apr 2025 16:26
Gerard R. schreef: 13 apr 2025 16:13 Goh, wat een discussie over (in mijn ogen) iets gemakkelijks.
Als iemand aangeeft dat er een gevoeligheid is houd ik daar waarschijnlijk simpelweg rekening. mee.
Zo is er voor mij geen enkel probleem Gazanen anders te noemen als ik Mus iets schrijf omdat zij daar heel zwaar aan tilt.
Dat hoeft niet te betekenen dat de mensen daar iets anders worden wanneer ik ze in mijn beleving gewoon zie als Gazanen.
En zo is het met elk nabuurschap. Ook in het groot met volkeren volgens mij. Houd rekening met elkaars gevoeligheden.
Maar dat is het juist Gerard R. de mensen daar kunnen er dus wel anders van worden. Het gaat hier om morele steun aan volk dat al zo weinig steun ervaart vanuit de wereld. Wanneer de hele wereld spreekt over Palestijnen in de Gazastrook dan komt dat aan en sterft men mss iets minder eenzaam wanneer de dood in de ogen gekeken wordt, dat is waar het om gaat en dat is waarom het belangrijk is.
Dat voel JIJ zo. En je zal zeker niet alleen zijn. En dat is oké. En men kan daar rekening mee houden.
Ik ben ervan overtuigd, dat het voor de wereldbevolking niet uitmaakt of we het hebben over Palestijnen of over Gazanen.
En verder over steun: de Palestijnen in de Gazastrook en daarbuiten hebben meer steun in de wereld dan jij vreest.
(Hamas niet omdat zij te ver zijn door-geëxtremiseerd en knap dodelijk zijn.)
De praktijk, dus wat voor afschuwelijks er steeds kan blijven plaatsvinden in Palestina en in Gaza tijdens de genocide, is dan weer heel wat anders...
Peter van Velzen
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus,

Hoeveel Israël topics zijn inmiddels gesloten en hoeveel zij-topics zijn er aangemaakt?
Dit alles omdat er maar geen consensus over de genocidale situatie lijkt te kunnen bestaan, terwijl over de nazi's dit geen problemen zou opleveren.
Ik moest deze opmerking ergens kwijt, vandaar! Misschien niet het correcte topic, maar dat zit op slot
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 13 apr 2025 16:35
Mus schreef: 13 apr 2025 16:26
Dat voel JIJ zo. En je zal zeker niet alleen zijn. En dat is oké. En men kan daar rekening mee houden.
Ik ben ervan overtuigd, dat het voor de wereldbevolking niet uitmaakt of we het hebben over Palestijnen of over Gazanen.
En verder over steun: de Palestijnen in de Gazastrook en daarbuiten hebben meer steun in de wereld dan jij vreest.
De praktijk, dus wat voor afschuwelijks er steeds kan blijven plaatsvinden in Palestina en in Gaza tijdens de genocide, is dan weer heel wat anders...
Ik laat het hierbij Gerard want het gaat wat mij betreft, tot slot, om de Palestijnen in de Gazastrook en niet om of het wereldbevolking iets uitmaakt of niet. Verder denk dat ik te uit en te na heb uitgelegd waarom het belangrijk is dat we stoppen met te spreken over Gazanen er valt verder weinig aan toe te voegen. Het is aan ieder voor zich wat er wel of niet mee wordt gedaan. Dank je wel tot zover.
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Mus op 13 apr 2025 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 16:38 Mus,

Hoeveel Israël topics zijn inmiddels gesloten en hoeveel zij-topics zijn er aangemaakt?
Dit alles omdat er maar geen consensus over de genocidale situatie lijkt te kunnen bestaan, terwijl over de nazi's dit geen problemen zou opleveren.
Ik moest deze opmerking ergens kwijt, vandaar! Misschien niet het correcte topic, maar dat zit op slot
Ik snap het dikkemick, ik ervaar in die zin het zelfde als jij de machteloze woede die je kan overspoelen wanneer je weer iets leest of hoort en maakt dat je het wilt uitschreeuwen aan ieder die het horen wil of kan. Ik snap het maar het kan en mag, hoe verdrietig ook, niet langer op dit forum
Peter van Velzen
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mus schreef: 13 apr 2025 16:43
Gerard R. schreef: 13 apr 2025 16:35
Mus schreef: 13 apr 2025 16:26 Maar dat is het juist Gerard R. de mensen daar kunnen er dus wel anders van worden. Het gaat hier om morele steun aan volk dat al zo weinig steun ervaart vanuit de wereld. Wanneer de hele wereld spreekt over Palestijnen in de Gazastrook dan komt dat aan en sterft men mss iets minder eenzaam wanneer de dood in de ogen gekeken wordt, dat is waar het om gaat en dat is waarom het belangrijk is.
Ik laat het hierbij Gerard want het gaat wat mij betreft, tot slot, om de Palestijnen in de Gazastrook en niet om of het wereldbevolking iets uitmaakt of niet. Verder denk dat ik te uit en te na heb uitgelegd waarom het belangrijk is dat we stoppen met te spreken over Gazanen er valt verder weinig aan toe te voegen. Het is aan ieder voor zich wat er wel of niet mee wordt gedaan. Dank je wel tot zover.
Dank je, Mus dat jij er ook een eind aan wil breien.
Ieder die hierover wat te zeggen had heeft de kans gehad.
Het is nu eenmaal in zijn geheel een onderwerp, dat niet alleen hier op FT controverse oproept maar in de hele wereld.
Maar hier op FT hoop ik dat het geen kwade gedachten naar elkaar zal voeden en we vooruit kunnen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 16:27 Godallemachtig! De hoeveelste afsplitsing is dit?
Kunnen we aub het beest gewoon bij de naam noemen zonder dat er iedere keer een slotje op komt?
............knip........
Dit bericht was nog geen afsplitsing, maar is het nu wel. Naar de Prullenbak.
Dit bericht van dikkemick in dit feedback topic over discriminatie in ea. was weer een aanzet tot de oorlogsdiscussie.
Naar de prullenbak dus.
Het topic is nu nog open.

Of het gesloten zal worden zal helemaal aan het vervolg liggen.
Voorlopig met dank aan dikkemick.

Want we waren wat afgedwaald van het oorschronkelijke onderwerp.
Hier opnieuw de oorlogsdiscussie aanwakkeren is niet zinvol.
Het zal verder aan de berichten van dikkemick, of anderen met soortgelijke posts, liggen of dit topic gesloten zal worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
appelfflap
Banned

Re: Anti-semitisme?

Bericht door appelfflap »

Maria schreef: 13 apr 2025 12:26 Voor mij en voor de situatie van heden en de laatste jaren, sinds Gaza in 2007 een eigen bestuur heeft, valt Gaza niet meer onder gezamelijk bestuur met de Westeijke Jordaanoever.
Als je het specifiek wil hebben over de bewoners van de Gaza strook en niet over die van de laatst genoemde Palestijnse streek, dan kan dat niet anders dan het over Gazanen te hebben.
volgende bedneking(en)
de bewoners van gaza zijn palestijnen, hen identiteit verandert niet omdat er een ander bestuur is. oost-en west-duiters hebben heel lang onder een verschillend bestuur geleefd, het waren Duitsers
Ik ben Nederlandse, maar geboren en getogen in Brabant en woon nu in Zeeland.
klopt, net zoals de inwoner van gaza, uiteindelijk Palestijn is net zoals de inwoner uit de west-bank.
Jij hebt nooit in Gaza gewoond, maar voelt je vanuit je eigen verleden verwant met Palestijnen in het algemen.
Mus behoort nu eenmaal tot het Palestijnse volk, net zoals jij tot het Ndl'se volk behoort. Dit ondermijnen door de term palestijn neit te gebruiken voor inwoners van gaza is niet correct
Over de hele wereld, bij mijn weten, worden nu de inwoners van Gaza Gazanen genomen en dat is mi. ook de juiste benaming,
het klopt dat de westerse media dit doet maar dit is onjuist.
het gaat om alle Palestijnen, we gaan de Palestijnen in jeruzalem vanaf nu ook niet specifiek jeruzalemmers noemen, of de Palestijnen in de vluchtelingenkampen in Libanon, Jordanie of Syrie ook niet plots specifiek benoemen.

ook internationaal recht is overigens heel duidelijk
we praten over Palestijnen, neit over gazanen. unrwa helpt Palestijnen, ongeacht waar ze wonen
ICC, ICJ, ... praat over het palestijnse volk dat bestaat uit de inwoners van gaza, west-bank etc.
de staat palestina is westbank, gaza, ... dus Palestijnen

de term gazanen gebruiken is politieke framing dat past in het Israelische beleid om de palestijnen te verdelen. gaza staat niet los vd rest
Peter van Velzen
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Mus schreef: 23 mar 2025 10:55wat een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk

Deze woorden zullen door de meestenals antisemitisch worden beschouwd. Daarvoor zou je een waarschuwing verdienen maar we hebben besloten die niet te geven, omdat we noch jou, noch ChaimNimsky in deze discussie willen kwijtraken. Maar hou er rekening mee, als je weer eens "Bullshit" mocht menen te ontwaren. Er zijn ook joden die het Bullshit vinden.
Natuurlijk, de Joden - daarover hadden we het - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemen, is antisemitisch, net als "een schijtvolk" -- een term die je eveneens meerdere malen hebt gebezigd. Voor iemand wiens ouders in de late jaren '50 gevlucht waren omdat ze verjaagd waren door het Israelische leger van hun boerderij op de Westbank bij Hebron, kan ik me de emoties nog wel voorstellen, ook al waren de jaren '50 op vele plaatsen ter wereld net zo vreselijk. Maar het is een antisemitische opmerking.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 13 apr 2025 16:54 [..... maar het kan en mag, hoe verdrietig ook, niet langer op dit forum
Peter van Velzen
🤐
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 13 apr 2025 17:31 Dank je, Mus dat jij er ook een eind aan wil breien.
Ieder die hierover wat te zeggen had heeft de kans gehad.
Ik weet niet of ieder daar net zo over denkt als jij Maria maar ik help het je hopen.
Het is nu eenmaal in zijn geheel een onderwerp, dat niet alleen hier op FT controverse oproept maar in de hele wereld.
Maar hier op FT hoop ik dat het geen kwade gedachten naar elkaar zal voeden en we vooruit kunnen.
Oojk hier help ik mee met dat te hopen.
Peter van Velzen
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

ChaimNimsky schreef: 13 apr 2025 19:16
Mus schreef: 23 mar 2025 10:55wat een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk

Deze woorden zullen door de meestenals antisemitisch worden beschouwd. Daarvoor zou je een waarschuwing verdienen maar we hebben besloten die niet te geven, omdat we noch jou, noch ChaimNimsky in deze discussie willen kwijtraken. Maar hou er rekening mee, als je weer eens "Bullshit" mocht menen te ontwaren. Er zijn ook joden die het Bullshit vinden.
Natuurlijk, de Joden - daarover hadden we het - "een afschuwelijk, achterbaks en leugenachtig volk" noemen, is antisemitisch, net als "een schijtvolk" -- een term die je eveneens meerdere malen hebt gebezigd. Voor iemand wiens ouders in de late jaren '50 gevlucht waren omdat ze verjaagd waren door het Israelische leger van hun boerderij op de Westbank bij Hebron, kan ik me de emoties nog wel voorstellen, ook al waren de jaren '50 op vele plaatsen ter wereld net zo vreselijk. Maar het is een antisemitische opmerking.
Volgens mij heb ik post 1 al voldoende hier over gezegd, ik verwijs je bij deze dan ook terug naar die post. Hartelijk dank.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 13 apr 2025 19:52
Mus schreef: 13 apr 2025 16:54 [..... maar het kan en mag, hoe verdrietig ook, niet langer op dit forum
🤐
👍🏼
Peter van Velzen
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waarmee ik wilde zeggen dat me de mond gesnoerd wordt.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -7-oktober

Dus ja, het neemt toe!
Peter van Velzen
Einstein/Mick
Gesloten