Ik wil me hier beperken tot on-topic bijdragen en dan is mijn antwoord ja en nee:appelfflap schreef: ↑14 apr 2025 08:27
goed, nu ken ik uw definitie
nu die van axxyanus en een paar andere nog
btw
kun je eens feitelijk zeggen of dit proces gaande is en waaraan ik dit kan erkennen?
- ja, dit proces is gaande, want het CAK lijkt vatbaar voor Islamisering en
- nee, ik kan jou niet zeggen waaraan jij dit kan herkennen.
Ik kan jou echter wel vertellen hoe ik zelf één en ander wat breder zie.
Eerlijkheidshalve zal ik er hier en nu meteen bij vermelden, dat er mijns inziens vooralsnog geen sprake is van landelijk georganiseerde, openlijke en/of zelfs geïnstutionaliseerde Islamisering, afgezien van de ingebouwde wervende mechanismen die vrijwel iedere religie heeft om Zielen te werven onder het mom van die Zielen te willen redden.
Wel zie ik in Nederland de laatste decennia een toenemende zichtbaarheid van de islam in het straatbeeld en het maatschappelijk debat. Het aantal Moslims groeit langzaam maar zeker, er zijn meer Moskeeën, Islamitische scholen en Halalvoorzieningen, en religieuze kleding zie ik inmiddels dagelijks. Dit mag op zichzelf het gevolg zijn van Vrijheid van Religie, die ik overbodig vind
vanwege onze in de grondwet verankerde Verheid van Meningsuiting,
maar bij mij als seculier denkend burger roept het de vraag op:
- hoe houden we onze samenleving echt geloofsneutraal?
ik anti-Islam zou zijn, hoewel ik haat voel jegens het Islamisme, maar:
- omdat ik voorstander ben van verdergaande secularisering.
wel het actief bewaken van neutraliteit in overheidsbeleid, onderwijs en publieke
voorzieningen. Die neutraliteit komt mijns inziens onder druk te staan wanneer religie
een grotere stem krijgt in maatschappelijke keuzes, al is het maar door culturele
invloed, zelfcensuur of het aanpassen van tradities uit angst voor religieuze bezwaren.