Broeken voor meisjes en de Herziene Statenvertaling

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Broeken voor meisjes en de Herziene Statenvertaling

Bericht door Maria »

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal
Broeken voor meisjes en de Herziene Statenvertaling: zo verbreedt de reformatorische school in Amersfoort
Nieuws Meisjes op de reformatorische Johannes Calvijnschool in Amersfoort en hun moeders mogen voortaan in broek op school verschijnen. In de klas wordt niet meer alleen de Statenvertaling, maar ook de Herziene Statenvertaling gelezen. Daarmee verdwijnen regels die op het overgrote deel van de reformatorische scholen gelden.

Het is onderdeel van een bredere trend bij kleine reformatorische basisscholen, vaak in grote steden. De huizenprijzen stijgen, gezinnen trekken weg uit de stad en het aantal leerlingen krimpt. En dan komt de vraag: hoe kan de school in de toekomst blijven bestaan?

Door de regels aan te passen, concludeert de Johannes Calvijnschool.
Deze school gaat mee in de tijd.
Noodgedwongen de "goddelijke regels" aanpassen?
Dat ging er vroeger bij ons niet in.
Hoe zullen meer confessionele ouders hier nu over denken?
Ze hebben niet voor niets een reformatische school gekozen voor de christelijke scholing van hun kroost.
En hoe zullen hun dochters reageren, nu andere meisjes op hun school wel een lange broek aan mogen?

Ik kan me nog herinneren, dat als ik naar mijn tante en oom ging om met mijn nichtjes en neefjes te spelen, ik 's winters van mijn moeder een rok over mijn broek heen moest dragen.
Wat een ellende voor kinderen om zo'n uitzondering te moeten zijn.

Herziene Statenvertaling.
Iets minder de tale Kanaäns dan de oude Statenvertaling en iets beter te begrijpen wat de taal betreft.
Inhoudelijk is ook deze iets modernere vertaling maar moeilijk te begrijpen voor kinderen.
Wij hadden gelukkig een kinderbijbel.

Wie heeft hier nog meer herinneringen aan?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
B.S.
Bevlogen

Re: Broeken voor meisjes en de Herziene Statenvertaling

Bericht door B.S. »

In een Leids café afgelopen vrijdag gestuit op een aantal leden van studentenvereniging Gomarus, ooit voor zwaar gereformeerden. De enige dame in het gezelschap droeg nog een rok - een minirok en dan echt heel erg mini. Ook niet meer wat het geweest is...🙄
(Nb. niet het café van Twee jongens over religie.)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vroeger was tv uit den boze en deze stond dan ook bij menig gereformeerde op zolder in de kast.
Met de auto naar de kerk gaan WAS in ons dorp uit den boze, nu zijn er parkeerplaatsen te weinig.
Fietsen op zondag [-X
Huiswerk maken op zondag [-X

Misschien dat God met de tijd mee gaat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 15 apr 2025 20:54 Vroeger was tv uit den boze en deze stond dan ook bij menig gereformeerde op zolder in de kast.
Met de auto naar de kerk gaan WAS in ons dorp uit den boze, nu zijn er parkeerplaatsen te weinig.
Fietsen op zondag [-X

God heeft er nooit iets over gezegd. Zijn "zoon" (mocht hij geleefd hebben) evenmin.
De meeste "religieuze" leefregels zijn pas later door mensen ingevoerd.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 15 apr 2025 20:54 Vroeger was tv uit den boze en deze stond dan ook bij menig gereformeerde op zolder in de kast.
Fietsen op zondag [-X

De leefregels aangaande moderne zaken staan uiteraard niet in de Bijbel.
"Men" denkt deze echter te kunnen afleiden uit de Bijbel.
Wat jij hier opnoemt, werd/wordt in enkele reformatorische kringen als te werelds gezien.
En is dus de "wereld binnenhalen".
En de zondagsheiliging is heilig, dus niet werken, maar ook niet sporten of fietsen ed. op zondag.
Peter van Velzen schreef: 16 apr 2025 02:50 God heeft er nooit iets over gezegd. Zijn "zoon" (mocht hij geleefd hebben) evenmin.
Wat kleding voorschrift betreft.
Deuteronomium 22:5 zegt:
  • “De kleren van een man mogen niet door een vrouw gedragen worden, en een man mag geen vrouwenkleding aantrekken, want ieder die dat doet, is voor de HEERE, uw God, een gruwel”
Nu wordt dat moeilijk uitleggen naar de tegenwoordige tijd, daar mannen en vrouwen toen beiden een jurk droegen.
Dus wat dan typisch vrouwen- of mannenkleding was, is niet helemaal duidelijk.
Later bij de Romeinen was dat al veel duidelijker met de tuniek en beenbedekking voor mannen.
Persoonlijk denk ik, dat het gaat om gender verwisseling buiten de deur te houden.
Ook al staat daar verder niet iets specifieks over in de Bijbel; Homoseksualiteit wordt wel benoemd.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Fietsen op zondag [-X

Hier in het dorp zijn er nog wel waar TV nog steeds uit den boze is.
Merkwaardigerwijze is het internet meestal geen probleem.
Op mijn werk was er ook een collega die geen TV had of dat nog zo is weet ik niet.

De Vrijgemaakte komen nooit met de auto, maar een jurk met een split mag weer wel.

PS.
Er zijn er hier veel die lid zijn van de een of ander Splinter.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 16 apr 2025 08:53
Fietsen op zondag [-X

De leefregels aangaande moderne zaken staan uiteraard niet in de Bijbel.
"Men" denkt deze echter te kunnen afleiden uit de Bijbel.
Wat jij hier opnoemt, werd/wordt in enkele reformatorische kringen als te werelds gezien.
En is dus de "wereld binnenhalen".
En de zondagsheiliging is heilig, dus niet werken, maar ook niet sporten of fietsen ed. op zondag.
Peter van Velzen schreef: 16 apr 2025 02:50 God heeft er nooit iets over gezegd. Zijn "zoon" (mocht hij geleefd hebben) evenmin.
Wat kleding voorschrift betreft.
Deuteronomium 22:5 zegt:
  • “De kleren van een man mogen niet door een vrouw gedragen worden, en een man mag geen vrouwenkleding aantrekken, want ieder die dat doet, is voor de HEERE, uw God, een gruwel”
Nu wordt dat moeilijk uitleggen naar de tegenwoordige tijd, daar mannen en vrouwen toen beiden een jurk droegen.
Dus wat dan typisch vrouwen- of mannenkleding was, is niet helemaal duidelijk.
Later bij de Romeinen was dat al veel duidelijker met de tuniek en beenbedekking voor mannen.
Persoonlijk denk ik, dat het gaat om gender verwisseling buiten de deur te houden.
Ook al staat daar verder niet iets specifieks over in de Bijbel; Homoseksualiteit wordt wel benoemd.
Mannen die in die tijd een jurk droegen?
Dat is nieuw voor me.
Wel dat ze beide vaak mantels droegen.

August was heel kouwelijk en droeg vaak twee toga's (over elkaar) van een broek weet ik niets.

PS.
Bij de Germanen volgde de kleding het lichaam, althans dat beweerde Julius Caesar.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 apr 2025 09:32 Mannen die in die tijd een jurk droegen?
Dat is nieuw voor me.
Wel dat ze beide vaak mantels droegen.

August was heel kouwelijk en droeg vaak twee toga's (over elkaar) van een broek weet ik niets.

PS.
Bij de Germanen volgde de kleding het lichaam, althans dat beweerde Julius Caesar.
Wat ik bedoel is dit.
Leek me duidelijk als moderne omschrijving ivm. dit topic.
Een tunica (=jurk) en een toga (=mantel)Afbeelding
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 apr 2025 09:32 PS.
Broeken door de geschiedenis heen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trousers#History
Die waren er blijkbaar idd. in de oudheid.
Zo leer je nog eens wat. :wink:

Die mochten de vrouwen in Oud Testamentische tijden dus niet dragen en nu ook niet door kaft-tot-kaft gelovigen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 16 apr 2025 09:57

Wat ik bedoel is dit.
Leek me duidelijk als moderne omschrijving ivm. dit topic.
Een tunica (=jurk) en een toga (=mantel)Afbeelding
Ah op die manier.
Maar dan is het algauw een jurk.

Mij lijkt het meer verwant aan de Chiton een lang hemd, wat om de middel werd vastgezet.

Ook waren er destijds verschillen in hoe mannen en vrouwen die droegen..
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Maria schreef: 15 apr 2025 18:12
Wie heeft hier nog meer herinneringen aan?
Eind jaren 70 heb ik kort op een reformatorische school in een dorp in de Zak van Zuid-Beveland gezeten. Vanwege het werk van mijn vader in de provincie Zeeland was ons gezin destijds vanuit de Randstad naar de genoemde regio verhuisd.

In het dorp waren twee basisscholen. Een openbare en een reformatorische school. Gezien de christelijke achtergrond van mijn ouders (niet reformatorisch, maar wel protestant) lag het voor de hand dat ik op de school met de bijbel terecht zou komen. Dit sloot immers beter aan op het idee van een christelijke opvoeding die zij met mij voor ogen hadden. Achteraf een grote fout, zo zagen mijn ouders later zelf ook wel in.

De cultuurschok kon haast niet groter. Van een gematigd christelijke school in de Randstad naar een streng gelovig regime op een plattelandsdorp.
Als jochie van tien jaar kwam ik binnen in de vijfde klas (wat tegenwoordig groep 7 is). Het eerste dat opviel, waren inderdaad de kledingvoorschriften. Alle meisjes liepen in een jurk of rok rond. Weer of geen weer. Als jongen had ik hier verder uiteraard geen last van. En ik was nog veel te argeloos om mij te realiseren wat dit eventueel met de meisjes deed. Als het überhaupt al iets met ze deed, want als iedereen in de kudde collectief hetzelfde draagt, is dat binnen de groep misschien niet iets om je druk over te maken. Dan is het gewoon zoals het is.

In de hoek van de klas stond een oud traporgel. Elke ochtend speelde de meester erop en werden er op hele noten twee of drie psalmen gezongen. Als kind vond ik dat niet-ritmisch zingen echt vreselijk. Maar nog veel erger was de catechismus die je uit het hoofd moest leren. Voor wie niet bekend is met de zondagen uit de Heidelberger Catechismus hieronder de eerste zondag. Voor de goede orde: De catechismus bestaat uit 52 zondagen. Elke zondag bestaat uit meerdere vragen en antwoorden. Om precies te zijn: 52 zondagen met in totaal 129 vragen en 129 antwoorden.

Zondag 1
Vraag 1
Wat is uw enige troost in leven en sterven?

Antwoord
Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost.
Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil .
Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven.

Vraag 2
Wat moet u weten om door deze troost gelukkig te leven en te sterven?

Antwoord
Ten eerste hoe groot mijn zonden en ellende zijn.
Ten tweede hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word.
Ten derde hoe ik God voor zo’n verlossing dankbaar moet zijn.

Met dit soort teksten kinderen indoctrineren die amper 10 jaar oud zijn, valt onder de vrijheid van godsdienst en vrijheid van onderwijs.
En wanneer veel van die kinderen eenmaal volwassen zijn geworden, leggen ze er vrijwillig belijdenis over af en onderschrijven ze de ingeprente waanzin van harte.

Nog een bijzonder detail dat riekt naar kindermishandeling uit die tijd:
Als Sinterklaas op 5 december op de tegenovergelegen openbare school op bezoek kwam, moesten alle jaloezieën in de reformatorische school worden gesloten. Dit om te voorkomen dat de kinderen naar buiten konden kijken en met het heidendom werden geconfronteerd. Zelfs de goedheiligman werd als zedenkwetsend beschouwd.

Gelukkig zagen mijn ouders tijdig in dat ik diep en diep ongelukkig werd op deze school.
Na een half jaar werd ik overgeplaatst naar een school in de 'grote' stad Goes. Nog steeds een protestante school, maar meer met een gematigd klimaat.
Plaats reactie