Bonjour schreef: ↑23 apr 2025 13:41
ChaimNimsky schreef: ↑23 apr 2025 12:18
Bonjour schreef: ↑23 apr 2025 12:11
Verder is de vraag een beetje verkeerd geadresseerd. Dikkemick is niet over Gaza begonnen. Dat was HierEnNu. Die begon ook Stevent Israël op een burgeroorlog af?. Antisemitisme in Nederland door ChaimNimsky.
Waarom hebben die geen topic geopend over de andere oorlogen?
Daar had ik al op geaantwoord: net als velen, lig ik er niet om wakker dat er in Congo zo'n 5 miljoen mensen werden vermoord, dat er in Rwanda zo'n miljoen Tutsi’s en gematigde Hutu’s werden afgeslacht in 100 dagen, dat er in de Soedanese oorlogen zo'n 2 miljoen doden vielen, of dat in Syrië meer dan een half miljoen burgerdoden zijn gevallen, dat er in Jemen meer dan 377.000 burgerdoden vallen, laat staan van die paar Palestijnen.
1000 doden in Israël vind je erg. 5 miljoen in Congo niet. Dat lijkt me een aardige selectieve verontwaardiging.
Dat schreef ik niet. Ik schreef: net als velen, lig ik er niet om wakker dat er in Congo zo'n 5 miljoen mensen werden vermoord, dat er in Rwanda zo'n miljoen Tutsi’s en gematigde Hutu’s werden afgeslacht in 100 dagen, dat er in de Soedanese oorlogen zo'n 2 miljoen doden vielen, of dat in Syrië meer dan een half miljoen burgerdoden zijn gevallen, dat er in Jemen meer dan 377.000 burgerdoden vallen, laat staan van die paar Palestijnen.
De dood van ieder onschuldig mens is vreselijk, maar ik lig wakker van het sterven van een enkel familielid en niet van 5 miljoen mij volstrekt onbekende doden ooit van een volk waar ik verder geen binding mee heb uit een land waar ik nooit heb geleefd; hoe verschrikkelijk het ook voor hen en hun familie en vrienden moge zijn. Duizend afgeslachte Israeli's, Nederlanders of Spanjaarden, dat zou me zeker wat doen.
Mijn vraag was dan ook: wat zijn je persoonlijke belangen of bindingen aangaande precies het ene conflict dan? Vanwaar de selectieve ethische verontwaardiging waar die niet geldt bij al die andere conflicten?
off topic
en bovendien een zinloze herhaling.
Peter van Velzen