Waarom geen topic omtrent Soedan?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Waarom geen topic omtrent Soedan?

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 23 apr 2025 10:49 Omdat er in Nederland geen mensen leven die het prima vinden dat er 5 miljoen vermoorde congolezen, een miljoen afgeslachte Tutsi’s en gematigde Hutu’s in 100 dagen, zo'n 2 miljoen Soedanese doden vielen, of meer dan een half miljoen Syriërs afgeslacht worden en het zelfs promoten.
Wat er nu bijvoorbeeld in Jemen gebeurt, en de acties tegen de Houthi-terroristen, wordt door veel mensen goedgekeurd - waaronder ikzelf - vanwege de noodzaak om terroristen te bestrijden, net zoals in Afghanistan, Irak of Syrië. Dat er meer dan driehonderdduizend burgerdoden bij zijn gevallen, is vreselijk, net als de vijf miljoen doden in Congo, de miljoen Tutsi's en gematigde Hutu's, de twee miljoen Soedanezen, de meer dan een half miljoen Syriërs, of die paar Palestijnen. Het lijkt me hypocriet om selectief verontwaardigd te zijn.
off topic En ook een valse voorstelling van zaken. Als er maar een paar Palestijnen waren omgekomen. dan was daar nauwelijks iemand verontwaardigd over geweest.
Peter van Velzen
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 23 apr 2025 11:19
Bonjour schreef: 23 apr 2025 10:49 Omdat er in Nederland geen mensen leven die het prima vinden dat er 5 miljoen vermoorde congolezen, een miljoen afgeslachte Tutsi’s en gematigde Hutu’s in 100 dagen, zo'n 2 miljoen Soedanese doden vielen, of meer dan een half miljoen Syriërs afgeslacht worden en het zelfs promoten.
Wat er nu bijvoorbeeld in Jemen gebeurt, en de acties tegen de Houthi-terroristen, wordt door veel mensen goedgekeurd - waaronder ikzelf - vanwege de noodzaak om terroristen te bestrijden, net zoals in Afghanistan, Irak of Syrië. Dat er meer dan driehonderdduizend burgerdoden bij zijn gevallen, is vreselijk, net als de vijf miljoen doden in Congo, de miljoen Tutsi's en gematigde Hutu's, de twee miljoen Soedanezen, de meer dan een half miljoen Syriërs, of die paar Palestijnen. Het lijkt me hypocriet om selectief verontwaardigd te zijn.
Zijn die doden gevallen door door Nederland gesteunde regimes?
off topic
Peter van Velzen
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 23 apr 2025 11:21
ChaimNimsky schreef: 23 apr 2025 11:19 Wat er nu bijvoorbeeld in Jemen gebeurt, en de acties tegen de Houthi-terroristen, wordt door veel mensen goedgekeurd - waaronder ikzelf - vanwege de noodzaak om terroristen te bestrijden, net zoals in Afghanistan, Irak of Syrië. Dat er meer dan driehonderdduizend burgerdoden bij zijn gevallen, is vreselijk, net als de vijf miljoen doden in Congo, de miljoen Tutsi's en gematigde Hutu's, de twee miljoen Soedanezen, de meer dan een half miljoen Syriërs, of die paar Palestijnen. Het lijkt me hypocriet om selectief verontwaardigd te zijn.
Je vraagt hier expliciet naar Nederlandse betrokkenheid -- juist dat deel waar Nederland zélf schuld aan heeft en níet op anderen kan afschuiven. Daar bovenop heeft Nederland inderdaad in meerdere conflicten steun geleverd aan regimes of coalities die verantwoordelijk zijn voor enorme aantallen burgerdoden -- van vliegtuigonderdelen voor bombardementen in Jemen, tot politieke steun voor de Irakoorlog en actieve deelname aan NAVO-missies in Afghanistan. Ook werden wapens geëxporteerd naar Turkije tijdens operaties in Syrië. Toch blijft brede verontwaardiging vaak uit, tenzij de daders geopolitiek of persoonlijk onwelgevallig zijn. Dat is wat ik bedoel met morele selectiviteit.
off topic
Peter van Velzen
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 23 apr 2025 11:37
Bonjour schreef: 23 apr 2025 11:21
ChaimNimsky schreef: 23 apr 2025 11:19 Wat er nu bijvoorbeeld in Jemen gebeurt, en de acties tegen de Houthi-terroristen, wordt door veel mensen goedgekeurd - waaronder ikzelf - vanwege de noodzaak om terroristen te bestrijden, net zoals in Afghanistan, Irak of Syrië. Dat er meer dan driehonderdduizend burgerdoden bij zijn gevallen, is vreselijk, net als de vijf miljoen doden in Congo, de miljoen Tutsi's en gematigde Hutu's, de twee miljoen Soedanezen, de meer dan een half miljoen Syriërs, of die paar Palestijnen. Het lijkt me hypocriet om selectief verontwaardigd te zijn.
Je vraagt hier expliciet naar Nederlandse betrokkenheid -- juist dat deel waar Nederland zélf schuld aan heeft en níet op anderen kan afschuiven. Daar bovenop heeft Nederland inderdaad in meerdere conflicten steun geleverd aan regimes of coalities die verantwoordelijk zijn voor enorme aantallen burgerdoden -- van vliegtuigonderdelen voor bombardementen in Jemen, tot politieke steun voor de Irakoorlog en actieve deelname aan NAVO-missies in Afghanistan. Ook werden wapens geëxporteerd naar Turkije tijdens operaties in Syrië. Toch blijft brede verontwaardiging vaak uit, tenzij de daders geopolitiek of persoonlijk onwelgevallig zijn. Dat is wat ik bedoel met morele selectiviteit.
Bij die oorlogen heb ik nooit gehoord dat expres burger doelen als ziekenhuizen aangevallen werden of huizen vernield werden buiten militaire doelen om. Ik heb nooit gehoord van soldaten die zeiden dat ze in een dergelijk conflict opdracht gekregen hadden om maar op iedereen te schieten.
off topic
Peter van Velzen
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 23 apr 2025 11:54 Bij die oorlogen heb ik nooit gehoord dat expres burger doelen als ziekenhuizen aangevallen werden of huizen vernield werden buiten militaire doelen om. Ik heb nooit gehoord van soldaten die zeiden dat ze in een dergelijk conflict opdracht gekregen hadden om maar op iedereen te schieten.
Men claimt vrijwel in alle oorlogen dat aanvallen gericht zijn op militaire doelen en terroristische netwerken. Door de dichtheid van de bevolking en het gebrek aan duidelijke scheiding tussen strijders en burgers, vallen onbedoeld burgerslachtoffers. En er zijn ook meldingen van westerse soldaten, bijvoorbeeld uit de Irak- en Afghanistanoorlog, die claimden dat ze in bepaalde situaties de opdracht hadden om op iedereen te schieten die als bedreiging werd gezien. Dit leidde tot onbedoelde burgerdoden in chaotische of snel veranderende omstandigheden, waarbij de regels van betrokkenheid soms niet helder waren. En in vrijwel iedere oorlog zijn er fouten gemaakt en soms ook oorlogsmisdaden gepleegd. Een voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=6L-FQOWxMKA. Ook Nederlandse militairen die in conflictgebieden, zoals Afghanistan, waren betrokken bij situaties waarin de regels van betrokkenheid niet altijd helder waren. Dit leidde soms tot onbedoeld geweld en burgerdoden, bijvoorbeeld, tijdens gevechten in de provincie Urozgan, wat resulteerde in burgerdoden.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 23 apr 2025 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Verder is de vraag een beetje verkeerd geadresseerd. Dikkemick is niet over Gaza begonnen. Dat was HierEnNu. Die begon ook Stevent Israël op een burgeroorlog af?. Antisemitisme in Nederland door ChaimNimsky.
Waarom hebben die geen topic geopend over de andere oorlogen?
off topic
Peter van Velzen
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 23 apr 2025 12:11 Verder is de vraag een beetje verkeerd geadresseerd. Dikkemick is niet over Gaza begonnen. Dat was HierEnNu. Die begon ook Stevent Israël op een burgeroorlog af?. Antisemitisme in Nederland door ChaimNimsky.
Daar had ik al op geaantwoord: net als velen, lig ik er niet om wakker dat er in Congo zo'n 5 miljoen mensen werden vermoord, dat er in Rwanda zo'n miljoen Tutsi’s en gematigde Hutu’s werden afgeslacht in 100 dagen, dat er in de Soedanese oorlogen zo'n 2 miljoen doden vielen, of dat in Syrië meer dan een half miljoen burgerdoden zijn gevallen, dat er in Jemen meer dan 377.000 burgerdoden vallen, laat staan van die paar Palestijnen.
off topic
Verder werd het topic omtrent Gaza door HierEnNu niet geopend vanweg een paar omgekomen Palestijnen, maar vanwege meer dan 1000 omgekomen Israeli's.
Peter van Velzen
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

50.000 is het nieuwe paar.
off topic maar wel een rake opmerking.
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Waar heb je het over? :?
off topic en bovendien huichelachtig.
Peter van Velzen
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

:D Ik snap het wel
off topic
Peter van Velzen
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 23 apr 2025 12:18
Bonjour schreef: 23 apr 2025 12:11 Verder is de vraag een beetje verkeerd geadresseerd. Dikkemick is niet over Gaza begonnen. Dat was HierEnNu. Die begon ook Stevent Israël op een burgeroorlog af?. Antisemitisme in Nederland door ChaimNimsky.
Daar had ik al op geaantwoord: net als velen, lig ik er niet om wakker dat er in Congo zo'n 5 miljoen mensen werden vermoord, dat er in Rwanda zo'n miljoen Tutsi’s en gematigde Hutu’s werden afgeslacht in 100 dagen, dat er in de Soedanese oorlogen zo'n 2 miljoen doden vielen, of dat in Syrië meer dan een half miljoen burgerdoden zijn gevallen, dat er in Jemen meer dan 377.000 burgerdoden vallen, laat staan van die paar Palestijnen.
1000 doden in Israël vind je erg. 5 miljoen in Congo niet. Dat lijkt me een aardige selectieve verontwaardiging.
ChaimNimsky schreef: 23 apr 2025 12:29
Bonjour schreef: 23 apr 2025 12:23 Ik probeer altijd discriminatie te bestrijden waar ik het tegenkom. Zeker op dit forum
Selectieve verontwaardiging is discriminatie.
off topic
Peter van Velzen
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 23 apr 2025 13:41
ChaimNimsky schreef: 23 apr 2025 12:18
1000 doden in Israël vind je erg. 5 miljoen in Congo niet. Dat lijkt me een aardige selectieve verontwaardiging.
Dat schreef ik niet. Ik schreef: net als velen, lig ik er niet om wakker dat er in Congo zo'n 5 miljoen mensen werden vermoord, dat er in Rwanda zo'n miljoen Tutsi’s en gematigde Hutu’s werden afgeslacht in 100 dagen, dat er in de Soedanese oorlogen zo'n 2 miljoen doden vielen, of dat in Syrië meer dan een half miljoen burgerdoden zijn gevallen, dat er in Jemen meer dan 377.000 burgerdoden vallen, laat staan van die paar Palestijnen.

De dood van ieder onschuldig mens is vreselijk, maar ik lig wakker van het sterven van een enkel familielid en niet van 5 miljoen mij volstrekt onbekende doden ooit van een volk waar ik verder geen binding mee heb uit een land waar ik nooit heb geleefd; hoe verschrikkelijk het ook voor hen en hun familie en vrienden moge zijn. Duizend afgeslachte Israeli's, Nederlanders of Spanjaarden, dat zou me zeker wat doen.

Mijn vraag was dan ook: wat zijn je persoonlijke belangen of bindingen aangaande precies het ene conflict dan? Vanwaar de selectieve ethische verontwaardiging waar die niet geldt bij al die andere conflicten?
off topic
en bovendien een zinloze herhaling.
Peter van Velzen
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Chaimnimsky:
laat staan van die paar Palestijnen.
Dit maakt ieder vervolggesprek totaal overbodig, inhoudsloos.
Als je zo over MENSEN denkt.... Hoe onethisch kun je zijn?

En uiteraard was dit mijn intentie vwb het antwoord aan lanfy. Ik had nl al een vermoeden dat het leed van bepaalde bevolkingsgroepen je nog minder doet dan het leed van andere bevolkingsgroepen (mensen).
Van familie, vrienden en naasten kan ik me er iets bij voorstellen, maar dit (je reactie) spreekt boekdelen!
off topic
Peter van Velzen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 22 apr 2025 18:39:scissors:
Ik wacht nog even met die conclusie, tot LANFY met een reactie komt.
Ook hoop ik dat HierEnNu, die het topic over die "andere oorlog" opende, nog zal reageren.
OK Peter, ik had me om moverende reden nog niet echt met dit topic bezig gehouden,
maar ik zal me eest goed inlezen en vervolgens een reactie formuleren.

Ik kan nu niet exact aangeven wanneer, maar ik schat in
dat zulks wel voor morgenavond 18.00 uur moet kunnen lukken.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 23 apr 2025 17:31 Chaimnimsky:
laat staan van die paar Palestijnen.
Heb het natuurlijk over relatieve aantallen: vergeleken bij 5 miljoen Congolezen, zo'n miljoen Tutsi’s en gematigde Hutu’s in 100 dagen, zo'n 2 miljoen Soedanese doden, een half miljoen Syriërs, of zelfs 377.000 Jemenieten is 50.000 erg weinig.

Nogmaals, wat zijn je persoonlijke belangen of bindingen aangaande precies het ene conflict dan? Vanwaar de selectieve ethische verontwaardiging waar die niet geldt bij al die andere conflicten?
off topic
Peter van Velzen
Zionist
Plaats reactie