Selectieve verontwaardiging

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Selectieve verontwaardiging

Bericht door dikkemick »

Het klinkt zo lief:

een relatief klein aantal Palestijnen evenmin.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 25 apr 2025 14:54
Bonjour schreef: 25 apr 2025 14:11 Ja, ...
5 miljoen Congoleze burgerslachtoffers raken me niet genoeg om er echt wakker van te liggen; een relatief klein aantal Palestijnen evenmin.
Ik schaam me zelfs voor die 70 doden in Irak bij die munitiefabriek en het gedraai eromheen. Omdat het mijn land is die daar de fout in is gegaan. Ik schaam me voor de politionele actie in Indonesië.
want het volk waar jij je mee identificeert, heeft net als jij veel te weinig respect voor dit groepje. En dat maakt het heel anders dan die andere burgerslachtoffers. Jij verdedigt zelfs het uitmoorden.
Ben ik het absoluut niet mee eens, maar om daarover te discussiëren bestaat dat andere topic dat helaas gesloten is.
En het respectloze is dat je de dreiging voor jouw volk overdrijft,...
Nee. En om daarover te discussiëren is dat andere topic dat helaas gesloten is.
En daarom deze discussie over jouw selectieve verontwaardiging, wat je zelf discriminatie noemt. Je dacht het bij de anderen neer te leggen, maar je krijgt het terug op je eigen bord. Je geeft het zelf toe. Het zijn er niet genoeg om je druk over te maken. Het verlies van je familielid is belangrijker. 1 op 50, weet je nog? 50 families die mee moeten maken wat jouw familie meemaakt. Kan je daar met je inlevingsvermogen bij? Maar het liefst heb jij dat er nog 400.000 soldaten bij komen om nog meer slachtoffers te maken.
Met nog wel een verschil. Iedereen in jouw familie heeft een huis. Die 50 andere niet meer.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 25 apr 2025 15:15
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 apr 2025 14:38 Ik denk dat de verontwaardiging niet echt selectief is.

Men is vooral verontwaardigd als er volop wordt gemoord door landen die democratisch zijn en beweren ethisch hoog te staan.

In het tweede geval ziet men het meer als een zaak van onderontwikkelde barbaren onder elkaar.
Ik lees toch hele andere argumenten, zoals de vraag of burgerslachtoffers onbedoeld vallen in een oorlog vs. door een doelbewuste moordpartij en ook de omvang van het aantal slachtoffers. Verder zien we overduidelijk dat mensen verontwaardiger reageren als het slachtoffers betreft die gevoelsmatig dichterbij jezelf staan (bijvoorbeeld van je eigen volk).
Het gaat niet zozeer om de argumenten die er bij gegeven worden.
Argumenten worden vaak bedacht als de keuze al is gemaakt.

Het gaat hier denk ik om de mensen die dit soort zaken van een afstand bezien en dan heel Selectief lijken te zijn.
Wat achter deze zogenaamde selectie zit heb ik reeds aangegeven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 25 apr 2025 15:49
ChaimNimsky schreef: 25 apr 2025 14:54
want het volk waar jij je mee identificeert, heeft net als jij veel te weinig respect voor dit groepje. En dat maakt het heel anders dan die andere burgerslachtoffers. Jij verdedigt zelfs het uitmoorden.
Ben ik het absoluut niet mee eens, maar om daarover te discussiëren bestaat dat andere topic dat helaas gesloten is.
En het respectloze is dat je de dreiging voor jouw volk overdrijft,...
Nee. En om daarover te discussiëren is dat andere topic dat helaas gesloten is.
En daarom deze discussie over jouw selectieve verontwaardiging, wat je zelf discriminatie noemt. Je dacht het bij de anderen neer te leggen, maar je krijgt het terug op je eigen bord. Je geeft het zelf toe. Het zijn er niet genoeg om je druk over te maken. Het verlies van je familielid is belangrijker. 1 op 50, weet je nog? 50 families die mee moeten maken wat jouw familie meemaakt. Kan je daar met je inlevingsvermogen bij? Maar het liefst heb jij dat er nog 400.000 soldaten bij komen om nog meer slachtoffers te maken.
Met nog wel een verschil. Iedereen in jouw familie heeft een huis. Die 50 andere niet meer.
Wsl. zijn je opmerkingen terecht, maar ik vind, dat je ChaimNimski daar nu niet in dit topic over moet uitdagen te reageren, daar waar hij net zelf aangeeft het besluit van het Beheer over de gesloten topics te respecteren.
Anderen worden ervoor op hun vingers getikt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 25 apr 2025 14:54 een relatief klein aantal Palestijnen evenmin.
Weet je wat het erge hieraan is? Je zegt eigenlijk dat de Holocaust niet erg was geweest als een ander land erin geslaagd was nog meer mensen om te brengen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maria schreef: 25 apr 2025 15:59 Wsl. zijn je opmerkingen terecht, maar ik vind, dat je ChaimNimski daar nu niet in dit topic over moet uitdagen te reageren, daar waar hij net zelf aangeeft het besluit van het Beheer over de gesloten topics te respecteren.
Dit past volgens mij nog binnen de houding van selectieve verontwaardiging. Ik wil het niet over acties hebben van Israël of Hamas maar over de houding in dat gesloten topic. Waarom het bol stond van discriminatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je zou zeggen: Dit moet een keer de wereld uit geholpen worden. Zeg wat je vindt, denkt anders blijft iedereen om doe hete brij heen draaien omdat we bang zijn voor een waarschuwing, slotje.
Hoe menselijk is dit gesprek? Daar draait het volgens mij om. Hoe zitten we, humaan gezien in elkaar? Waarom accepteren we de ene moord of wandaad wel, de andere niet?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 25 apr 2025 17:39
Maria schreef: 25 apr 2025 14:22 Het elkaar blijven verwijten,
is NIET toegestaan. hier is een taak voor jou weggelegd.
dat men selectief verontwaardigd is, blijkt door beide partijen te worden gedaan en ook te worden ondersteund met argumenten.
verontwaardiging is GEEN argument
argumenten moet je inhoudelijk op hun merites beoordelen. argumentatie en tegenargumentatie, zo werkt een discussie

jij moet er dan voor zorgen dat iedereen on topic blijft, zich aan de discussieregels houdt, zich aan de forumregels houdt, zich aan minimale standaarden houdt en de discussie niet vergiftigd geraakt ...
de discussie/meningsvershcil vlot verloopt. je meot neutraal blijven, structuur brengen, ....
Je laat wel heel erg weinig ruimte voor emotie over. Mijn bovenstaande voorbeeld (busongeluk) is deels emotioneel
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 25 apr 2025 16:09
Maria schreef: 25 apr 2025 15:59 Wsl. zijn je opmerkingen terecht, maar ik vind, dat je ChaimNimski daar nu niet in dit topic over moet uitdagen te reageren, daar waar hij net zelf aangeeft het besluit van het Beheer over de gesloten topics te respecteren.
Dit past volgens mij nog binnen de houding van selectieve verontwaardiging. Ik wil het niet over acties hebben van Israël of Hamas maar over de houding in dat gesloten topic. Waarom het bol stond van discriminatie.
Oké.
Ik ben alleen bang voor forummers, die er wel als een bok op een haverkist op zouden kunnen springen.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 25 apr 2025 15:49 En daarom deze discussie over jouw selectieve verontwaardiging, wat je zelf discriminatie noemt. Je geeft het zelf toe.
Klopt, mijn selectieve verontwaardiging heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Als mijn volk wordt afgeslacht, doet me dat meer dan als er elders mensen worden afgeslacht. Als mijn kennissen, vrienden en familie iets ergs overkomt of worden bedreigd, dan kan ik daar niet van slapen, terwijl al die andere conflicten en oorlogen me niet van m'n nachtrust beroven.

De vraag is echter: waar komt de selectieve verontwaardiging bij jou of Dikkemick vandaan?
Het zijn er niet genoeg om je druk over te maken.
Het is niet de kwantiteit, maar de persoonlijke binding.
Het verlies van je familielid is belangrijker.
Nee, het doet me meer, maar het is niet belangrijker. Voor een Soedanees weegt het lot van zijn of haar familie zwaarder dan dat van mijn familie en vice versa, wat nergens wegneemt dat alle mensen evenveel waard en even belangrijk zijn. De ene doet ons nou eenmaal meer dan de ander.
1 op 50, weet je nog? 50 families die mee moeten maken wat jouw familie meemaakt.
Als 1 van mijn eigen geliefden iets overkomt kan ik er niet van slapen, terwijl een oorlog elders me niet van m'n slaap kan beroven.
Maar het liefst heb jij dat er nog 400.000 soldaten bij komen...
Ja, zondermeer.
... om nog meer slachtoffers te maken.
Niet om nog meer slachtoffers te maken, maar om de vijand politiek en militair te vernietigen.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De vraag is echter: waar komt de selectieve verontwaardiging bij jou of Dikkemick vandaan?
Heb ik nu reeds meerdere malen uiteengezet dus zulks zou nu duidelijk moeten zijn.

Israël is al in het nieuws vanaf de tijd dat ik Nederlands heb leren spreken en verstaan. En altijd kwam dit land vanwege oorlog en annexaties in het nieuws.
De selectiviteit werd zo gevoed!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 26 apr 2025 19:54
Israël is al in het nieuws vanaf de tijd dat ik Nederlands heb leren spreken en verstaan. En altijd kwam dit land vanwege oorlog en annexaties in het nieuws.
De selectiviteit werd zo gevoed!
Oké. Duidelijk.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 26 apr 2025 19:12 De vraag is echter: waar komt de selectieve verontwaardiging bij jou of Dikkemick vandaan?
Dat stempeltje probeer je steeds op ons te drukken, maar die weiger ik. Hier op het forum wordt het ombrengen van één volk vergoelijkt, omdat het nodig zou zijn om een ander volk te beschermen. Daar reageer ik steeds op. Zodra er in een ander iets vergelijkbaar zou gebeuren richting een ander volk, zal ik daar ook tegenin gaan.
ChaimNimsky schreef: 26 apr 2025 19:12 Het is niet de kwantiteit, maar de persoonlijke binding.
Juist. Maar die persoonlijke binding maakt je ook mede verantwoordelijk voor het gedogen van de moordpartijen die door Israël worden uitgevoerd. Het wegkijken siert je niet.
ChaimNimsky schreef: 26 apr 2025 19:12 Als 1 van mijn eigen geliefden iets overkomt kan ik er niet van slapen, terwijl een oorlog elders me niet van m'n slaap kan beroven.
Ook dit heb ik eerder aangegeven dat dit niet normaal is. Door je familielid ben je betrokken geraakt bij het conflict. Door jouw reactie, en de vergelijkbare andere reacties, is er een moordpartij ontstaan waar je dus ook betrokken bij bent. Een ordinaire wraakpartij met die 1000 doden als excuus. De situatie aan de andere kant is niet interessant. In jouw situatie zou ik daar niet van kunnen slapen.
ChaimNimsky schreef: 26 apr 2025 19:12 Niet om nog meer slachtoffers te maken, maar om de vijand politiek en militair te vernietigen.
Ze zijn nu anderhalf jaar bezig en blijkbaar is dat nog niet genoeg geholpen. Veel energie in het bestand is er niet gestoken. Ik heb gelijk gezegd dat je Hamas niet met geweld kan uitmoorden, want Hamas is geworteld in een haat die leeft en met het geweld gevoed wordt. Misschien krijgt Israël Hamas weg, maar dan komt er een nieuwe organisatie. Er was een tijd dat Israël nog wel in staat was tot praten. Dat betekende het einde van de aanslagen van de PLO. Dat is het alternatief. Nu alleen geweld. Doel: Hamas weg en tegelijk alle potentieel toekomstige strijders ruimen. En jij blijft maar steun geven aan het beleid dat een volk uithongert en uitmoord. Vooral niets aantrekken van het internationaal humanitair recht. Man, dat jij nog kan slapen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 27 apr 2025 10:44
ChaimNimsky schreef: 26 apr 2025 19:12 Als 1 van mijn eigen geliefden iets overkomt kan ik er niet van slapen, terwijl een oorlog elders me niet van m'n slaap kan beroven.
Ook dit heb ik eerder aangegeven dat dit niet normaal is. Door je familielid ben je betrokken geraakt bij het conflict. Door jouw reactie, en de vergelijkbare andere reacties, is er een moordpartij ontstaan waar je dus ook betrokken bij bent. Een ordinaire wraakpartij met die 1000 doden als excuus. De situatie aan de andere kant is niet interessant. In jouw situatie zou ik daar niet van kunnen slapen.
ChaimNimsky schreef: 26 apr 2025 19:12 Niet om nog meer slachtoffers te maken, maar om de vijand politiek en militair te vernietigen.
Ze zijn nu anderhalf jaar bezig en blijkbaar is dat nog niet genoeg geholpen. Veel energie in het bestand is er niet gestoken. Ik heb gelijk gezegd dat je Hamas niet met geweld kan uitmoorden, want Hamas is geworteld in een haat die leeft en met het geweld gevoed wordt. Misschien krijgt Israël Hamas weg, maar dan komt er een nieuwe organisatie. Er was een tijd dat Israël nog wel in staat was tot praten. Dat betekende het einde van de aanslagen van de PLO. Dat is het alternatief. Nu alleen geweld. Doel: Hamas weg en tegelijk alle potentieel toekomstige strijders ruimen. En jij blijft maar steun geven aan het beleid dat een volk uithongert en uitmoord. Vooral niets aantrekken van het internationaal humanitair recht. Man, dat jij nog kan slapen.
Je geeft aan dat je dit eerder hebt aangegeven.
Maar je valt nu zelf ook weer in herhalingen.
Ook al zie je dit als on topic, voor hier.

Dat is ook slechts een herhaling van zetten, die uiteindelijk hebben geleid tot sluiting van het onderwerp.
Door dat opnieuw te herhalen zie ik slechts herhaling van eerdere discussie.
Wordt dit stiekemweg opnieuw een Palestina-Israel topic? :?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien moet er dan eens goed gelezen en inhoudelijk gereageerd worden op hetgeen (in dit geval Chaimnimsky) aangezegd wordt. Dan houdt het eindeloze herhalen uit.
Einstein/Mick
Plaats reactie