BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 16 feb 2025 01:39 Bizar toch, die vrijdenkers hier op het forum. Al een oordeel klaar over neurowetenschapper James Cooke, zonder zijn gehele boek te hebben gelezen en zonder er te hebben over nagedacht om dan een genuanceerde opinie te kunnen geven. Is dat hoe vrijdebken vandaag werkt? Ik had me daar toch wat anders bij voorgesteld!
MaartenV, ik wil ook nog even wijzen op viewtopic.php?p=653405#p653405.

Hierin wordt bijvoorbeeld geschreven
Een voorbeeld: er wordt gezegd dat het DUNE-experiment, dat met miljarden dollars publiek geld bij Fermilab wordt gebouwd, ons zal vertellen waarom we bestaan, of waarom het universum niet is verdwenen. Ik moet je teleurstellen: het zal ons dat helemaal niet vertellen. Ongeacht het resultaat van het experiment, zal het geen antwoord geven op de vraag waarom het universum meer materie dan antimaterie bevat.
Maar probeer jij hier niet een soort pot verwijt de ketel constructie op te zetten door eindeloos te refereren en te wijzen op onderzoeken die zaken moeten bewijzen die niet te bewijzen zijn? Want ongeacht het resultaat van al die onderzoeken die jij gebruikt zal een kosmisch bewustzijn of hoe je het ook wilt noemen niet bewezen worden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

heeck schreef: 15 feb 2025 14:39 Voor alle zekerheid ook James Cooke eigen website:

https://www.drjamescooke.com/read

Roeland

16 februari toegevoegd:

Plus de transcript van een interview: door Rick die navraagt over de mirror theory van James Cooke.
Die is opgehangen als een extra eigenschap van leven doordrengend bewustzijn.

Wie het beter snapt mag het zeggen!

https://batgap.com/james-cooke-transcript/
James Cooke schreef:So I think life is like eyes opening in the universe, but I don’t think there was experience. You have people now, a lot of people arguing that matter is conscious, all matter is conscious. That’s like pan-psychism or that everything is consciousness. And so in those pictures before life forms, there would be experience. In my view, there’s a lot of unconscious stuff happening and then weird like the eyes opening in the universe. But the whirlpool is what creates consciousness and consciousness is kind of, therefore, it’s not a property of the little separate organism. It’s a property of the whole, it’s the property of the universe. And we can get into why I think this cashes out certain spiritual intuitions about what it is that survives death, why consciousness is indestructible, and why my and your nature is fundamentally the same. Even though we’re these little islands of consciousness, I think the quality of consciousness, there is effectively only one consciousness, even though it’s manifesting in all these little bubbles. I think there’s basically just one, yeah, one fact of consciousness in the universe.

Rick:
James Cooke lijkt niet zozeer een spiegel te bedoelen als wel "het spiegelen".
Mijn zwakte is dat zoiets me teveel lijkt op mijn motto "Begrip is een waan met een warm gevoel".

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 16 feb 2025 15:44:scissors:
Die is opgehangen als een extra eigenschap van leven doordrengend bewustzijn.

Wie het beter snapt mag het zeggen!
:scissors:
Over spiegel ophangen en spiegelen gesproken,
  • die zin triggert me, die hoeft niet eerst beter gesnapt te worden!
    Ik neem de vrijheid om zulks ff poëtisch te spiegelen:
eerst ff poëtisch wauwelen, daarna pas echt proberen te snappen!

Hier off-topic, zie eventueel in 'YouTube Muziek':
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

HierEnNu,

Dank voor het apart houden van je zijpad. Ik lijdt daar zeer opgewekt ook aan, maar sla daarbij ook heftig aan het wieden en kom dan in dit geval eerder uit bij:

https://www.deslegte.com/het-brein-in-3 ... en-164568/

Geschreven door een van mijn helden; Anil Seth. Alweer 1918 en toch nu het bemachtigen waard. Waar nog bij komt dat Anil Seth en James Cooke samen in een video verschijnen en elkaar 10 minuten vragen stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=xxoLsIAvZ18

Er is ook nog een langere door hen|hun maar die heb ik vanwege mijn heftige doofheid niet kunnen volgen.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TYPO: aanbevolen boekje Anil Seth
1918 moet zijn:
Verschillende talen 2012-2018
R,
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Speciaal voor MaartenV een eerder artikel door James Cooke dat hobbeliger zal lezen dan zijn later verschenen boek:

https://static1.squarespace.com/static/ ... usness.pdf

Cooke blijkt een keiharde materialistische grondslag in te nemen; eenzelfde als de niet genoemde Dennett.

MaartenV,
Je kan aan de klus om je onderzoek, conclusies en interpretaties bij te werken.
Misschien nog een bovennatuurlijk lichtpuntje want Cooke maakt niet duidelijk HOE de spiegelingen daadwerkelijk zijn gerealiseerd in alles dat "leeft en bloeit en ons immer weer boeit" en de echte nachtmerrie: zouden kunnen worden gefabriceerd.

Per saldo is Cooke nu een van mijn medestanders inzake de betiteling "vleeschelijke robots", want hij aarzelt niet om zijn mirror-principe door te trekken tot alles wat leeft.

Roeland
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

heeck schreef: 18 feb 2025 15:17
Misschien nog een bovennatuurlijk lichtpuntje want Cooke maakt niet duidelijk HOE de spiegelingen daadwerkelijk zijn gerealiseerd in alles dat "leeft en bloeit en ons immer weer boeit"
Deze bedoelde je zeker.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fop_I._Brouwer :mrgreen:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tiberius,

Fop.I.Brouwer; die klopt.

De rest is lastiger.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MIJN INSCHATTING van James Cooke zijn activiteiten met boek en instituut:
Met zijn credo "Bypassing the small self to awaken to non-dual awareness" nodigt hij de zoekenden uit bij zijn Inner Space Instituut.

Voor de nuchteren verklaart zijn Living Mirrors niets maar is het een nieuwe benaming voor het verschijnsel "consciousness":

Zie ook:

https://www.reddit.com/r/consciousness/ ... ciousness/
Neurophilosophy

The living mirror theory of consciousness is a hypothesis proposed by Dr. James Cooke, a neuroscientist and philosopher, that tries to explain how consciousness arises from the physical world. The theory suggests that consciousness is a property of information processing systems that are able to create and manipulate representations of themselves and their environment. These systems are called living mirrors, because they reflect reality in their own internal states. The theory also claims that consciousness is not limited to the brain, but can emerge in any system that has the right kind of information processing, such as plants, fungi, & single celled organisms.
Naast een uitgebreide (video-)promotie-toer door James Cooke bij het verschijnen van zijn boek "Dawn of mind" in december 2024, zie ik het opgerichte
https://www.innerspaceinstitute.org/about
als de passende activiteit om echte klanten mee te trekken. Dat zijn zij die kunnen geloven dat er naast een overtuiging ook een wetenschappelijke basis zou bestaan voor het gevoel dat de wereld niet alleen anders kan worden beleefd maar ook anders zou zijn.
The Inner Space Institute for Nondual Naturalism is a center for education and participation in topics at the intersection of science & spirituality.
Nondual Naturalism is a worldview that synthesises science and spiritual insight.  It is centred around the recognition that we are not separate from nature and are fundamentally at home in existence.
We are here to help you engage in spiritual development in a way that is scientifically grounded.

Of James Cooke zelf overtuigd is van wat hij verkondigt kan ik niet achterhalen en vind ik ook niet terzake. Ik zie zijn verkondiging als ware die vergelijkbaar met een uitnodiging om in het open landschap samen leylijnen te onderkennen zonder een wichelroede o.i.d. te gebruiken.

Roeland
PS
Zijn wetenschappelijk verhaal niet vergeten:
https://static1.squarespace.com/static/ ... usness.pdf
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Een veelgehoorde verklaring op dit forum voor bijna-doodervaringen (BDE's) is dat ze ontstaan tijdens het herstel van de hersenen na een hartstilstand. Volgens deze visie zouden BDE-herinneringen gevormd worden wanneer de hersenen weer zuurstof krijgen en hun functies hervatten. (Peter, Heeck, Axxuanus et al) Echter, recent onderzoek werpt twijfel op over deze verklaring.

Een studie gepubliceerd in The Journal of Neuroscience onderzocht de effecten van zuurstofgebrek (hypoxie) gevolgd door re-oxygenatie op geheugenvorming bij muizen. De resultaten toonden aan dat de herintroductie van zuurstof leidde tot een ontstekingsreactie in de hersenen, specifiek via de activering van het enzym caspase-1. Deze ontstekingsreactie verstoorde het vermogen van de muizen om nieuwe herinneringen te vormen na de hypoxieperiode.

Laboratorium- en klinische data tonen consequent dat zelfs gedeeltelijke hypoxie (SpO₂ ≈ 75-85 %) reeds de hippocampale plasticiteit lamlegt:

Mechanisme Neurowetenschappelijk bewijs
Blokkade van LTP – langetermijnpotentiatie vormt het “moleculaire geheugen-engram”. Hypoxie reduceert NMDA-GluN2B expressie en schakelt CA3→CA1-LTP uit, met blijvende leercurveschade in ratten
pmc.ncbi.nlm.nih.gov
.
Adenosine-overstroom – energiecrisis → extra ATP-afbraak → adenosine bindt A1-receptoren → synaptische transmissie downreguleren. Hypoxie/re-oxygenatie blokkeert nieuwe geheugenvorming via adenosine-A1, terwijl eerder opgeslagen informatie nog deels kan worden opgeroepen
jneurosci.org
.
Selectieve kwetsbaarheid CA1 – het cruciale “tijd-stempel”-gebied van episodisch geheugen sterft eerste af. CA1-neuronen vertonen de hoogste gevoeligheid voor ischemie- en hypoxie-insulten in mens en dier
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
.
Neurotrofine-depletie – minder BDNF → geen synaptisch herstel. Ischemie/hypoxie onderdrukt BDNF & GDNF in hippocampus, wat neuronaal verlies en geheugendeficit bestendigt
pmc.ncbi.nlm.nih.gov
.

2. Menselijke data: van mild tot extreem zuurstoftekort
Experimentele hypobarische kamers & veldstudies

Acute hoge-hoogte-blootstelling (< 24 u) induceert binnen uren meetbare achteruitgang in leer- en herinneringstaken, terwijl basale aandacht relatief gespaard blijft
pmc.ncbi.nlm.nih.gov
.

Chronische blootstelling (> 3 mnd) aan 3000-4500 m leidt tot blijvend slechter episodisch en werkgeheugen bij bewoners en militairen
pmc.ncbi.nlm.nih.gov
sciencedirect.com
.

Laboratorium-intermittente hypoxie (15 % O₂, 2 h) vermindert prestaties op n-back-werkgeheugentaken bij gezonde volwassenen, gemeten met fMRI en verminderde hippocampale BOLD-respons
atsjournals.org
.

3. Functionele beeldvorming: wat ziet men in de hersenen?
DALING in hippocampale oxy-HB-signaal binnen 40 s na verlaagde FiO₂ (near-infra-red spectroscopy).

Onderdrukking van theta-oscillaties (< 8 Hz) die normaal nieuwe informatie coderen tijdens declaratieve leeropdrachten.

Frontopariëtale compensatie – hoe groter de hypoxische last, hoe meer prefrontale hyperactivatie om de wegvallende geheugen­circuits te “overrulen”; die compensatie raakt echter snel uitgeput.

4. Samenhang met het BDE-paradox
Alles bij elkaar bevestigen deze gegevens dat het brein in hypoxische staten bijna geen nieuw episodisch geheugen kan vastleggen. Toch melden duizenden BDE-overleveraars glasheldere, gedetailleerde en levenslang blijvende herinneringen die samenvallen met periodes van (bijna) circulatiestilstand.

Conclusie binnen materialisme: herinneringen kúnnen in principe niet ontstaan onder zulke fysiologische condities.

Deze bevindingen suggereren dat het onwaarschijnlijk is dat complexe, hyperrealistische en gestructureerde en gedetailleerde herinneringen, zoals die vaak worden gerapporteerd bij BDE's, worden gevormd tijdens de herstelperiode van de hersenen na een hartstilstand. Als de hersenen moeite hebben om nieuwe herinneringen te vormen na zuurstofgebrek, zoals uit de studies blijkt, is het onlogisch te veronderstellen dat ze in staat zouden zijn om de rijke hyperrealistische en samenhangende ervaringen van BDE's te creëren in deze periode.

Zie voor studie over hypoxia en de onmogelijkheid van herinneringsopslag nadien:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/P ... FlbQIxMAAB
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Een veelgehoorde verklaring op dit forum voor bijna-doodervaringen (BDE's) is dat ze ontstaan tijdens het herstel van de hersenen na een hartstilstand. Volgens deze visie zouden BDE-herinneringen gevormd worden wanneer de hersenen weer zuurstof krijgen en hun functies hervatten. (Peter, Heeck, Axxuanus et al) Echter, recent onderzoek werpt twijfel op over deze verklaring.
irrelvante teksten weggelaten"
Conclusie binnen materialisme: herinneringen kúnnen in principe niet ontstaan onder zulke fysiologische condities.
MaartenV,

Jouw suggesties aangaande BDE worden alhier niet aangehangen omdat de hier verlangde (verwijzing naar) wetenschappelijke verklaringen ontbreekt. Dat jij een verklaren nog verder insnoert door eentje "binnen materialisme" en "in principe" te mogen verlangen maakt je uitgebreide aanhalen van oud onderzoek, bij muizen notabene, niet doorslaggevend belangrijk; je had het weg kunnen laten want iedere combinatie van herhaalbare onderzoeksresultaten waarmee BDE-verschijnselen (en wat jij daar aan vast moge knopen inzake buitenlijfelijk waarnemen) wel uitputtend zal zijn verklaard, lijkt mij afdoende.

Je zou eens kunnen aangeven welke soort "conclusie buiten materialisme" jij als betrouwbaar wetenschappelijk herhaalbaar onderzoek voor iedereen zou willen laten gelden als zijnde boven verontschuldigbare goedgelovigheid verheven.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het feit is, Heeck, dat Peter en anderen hier altijd als tegenwerping gaven dat de BDE met lifereview (met gedetailleerde herinneringen) zich vormt tijdens het heropstarten van de hersenen na uitval.
Die materialistische verklaring klopt dus niet volgens wetenschappelijk onderzoek, zoals ik het hierboven citeerde. Het is heel moeilijk geheugen te vormen na zelfs gedeeltelijke hypoxia door de hersenen, laat staan een hyperrealistische lifereview.

Kunnen toegeven t.a.v. MaartenV dat je daar fout zat met die materialistische verklaring als antwoord, zou een mooie daad zijn op dit forum.

Trouwens nogmaals: wanneer tijdens gewone waak dergelijke hyperrealitische ervaringen niet zijn op te wekken, hoe kan je dan verwachten dat een gecompromitteerd brein, dat bijna niet meer werkt, wel in staat zou zijn tot dergelijke zeer diepgaande ervaringen? Een beetje logisch blijven, hé.

Toegevingen kunnen doen, Heeck, dat je fout zat op basis van wetenschap, zou je sieren, als vrijdenker.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maarten, een droom herinner ik me als ik net wakker wordt, daarna ben ik het kwijt
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 02 mei 2025 18:15

Dat is geen conclusie maar een bewering van jou.

Met wetenschap heeft het niets te maken.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Toegevingen kunnen doen, Heeck, dat je fout zat op basis van wetenschap, zou je sieren, als vrijdenker.
De versierselen van jou die Titus Rivas naar voren schuift en redeneervalletjes opzet met het niet terzake begrip "materialistisch" tellen niet.

Bewijsvoering staat los van jouw onblusbaar brandende voorkeuren die steeds verder indrogen door het steeds langer uitblijven van herhaalbare terzake en betrouwbare bevindingen. Gewoon binnen het wetenschappelijk kader.

Roeland
Plaats reactie