Confucius over leven.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Confucius over leven.

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 01 mei 2025 11:42
Maria schreef: 30 apr 2025 11:53 .........
Met het accent op goede humor, die je in positieve zin kan raken en niet het belachelijk maken van de beelden van anderen.
Door dat laatste bereik je bij mij alleen dat ik mijn eigen beeld in ga kapselen en beschermen, waardoor het verstart.
En ik er niet meer aanspreekbaar door word.

Wat dat onderscheid betreft kan hetzelfde gezegd worden van kritiek, die vaak geïmplementeerd wordt in humor.
Is die opbouwend of afbrekend?
Hallo Maria
als er een schokervaring is moet je jezelf heruitvinden en er is ook de gewone evolutie in het leven. In mijn geval waren er 25j geleden dromen, sommige bleken illusies te zijn maar de huidige realiteit is veel gruwelijker, een duo gruwelijke ziektes. Ook eentje met bestraling

maar dit geldt ook voor mij op dit forum hier, ......................
Dank je voor je schrijven.
Ik had al begrepen, dat je je dagen moet slijten in een rolstoel.
Dat moet heel ingrijpend zijn.
Mi. ook voor de manier, waarop je in het leven staat en naar anderen kijkt.
Of heb ik het mis?

Op de rest reageer ik niet, want off topic.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Maria schreef: 01 mei 2025 11:59 Dank je voor je schrijven.
Of heb ik het mis?
een onvermijdelijk gevolg vh begin van mijn 2e leven 10j geleden, jammer genoeg is sinds een paar maanden mijn 3e leven begonnen.
slijten klinkt wel iets te negatief wel, zeker met dit mooie weer en dan zitten we weer in het heden:)

Op de rest reageer ik niet, want off topic.
terecht, het was een reactie op een stevige off-topic uithaal/aanval van een collegamoderator op mij.
Om in de geest van freethinker en confucius te blijven hoop ik dat hij m'n uitnodiging aanvaardt.
Confucius stelde tenslotte ook dat goed leiderschap voortkomt uit je eigen gedrag en zelfreflectie
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 02 mei 2025 10:33
Of heb ik het mis?
een onvermijdelijk gevolg vh begin van mijn 2e leven 10j geleden, jammer genoeg is sinds een paar maanden mijn 3e leven begonnen.
Iets met bestraling begreep ik.
Wil je daar iets meer over zeggen?
Hoeft niet, maar je maakte me nieuwsgierig
slijten klinkt wel iets te negatief wel, zeker met dit mooie weer en dan zitten we weer in het heden:)
Goed dat je positief kunt denken. :)
appelfflap
Banned

Maria schreef: 02 mei 2025 11:14 Iets met bestraling begreep ik.
Ms en kanker, al een paar keer in heel zware revalidatie-afdelingen gelegen
denk aan amputaties, dwarslaesies, de gevolgen van gruwelijke ziektes als ALS, MS, Parkinson, (Kinder)kanker
Als je dan ziet hoe men hier over mensen praat dan raakt dat wel. als het zelfs zover gaat dat men familieleden van forumleden viseert ...
wat zou confucius hiervan zeggen of denken?

Ik heb die in de periode '05-'10 dankzij het forum leren kennen, zoals vele andere filosofen, en daarvoor zal ik het forum altijd dankbaar zijn.
Maar cofucius leert ons wel meer dingen over ethiek, moraliteit, de gulden regel was van hem, in combinatie met oa leiderschap en het belang hiervan op de maatschappij of gemeenschappen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 03 mei 2025 08:57
Maria schreef: 02 mei 2025 11:14 Iets met bestraling begreep ik.
Ms en kanker, al een paar keer in heel zware revalidatie-afdelingen gelegen
denk aan amputaties, dwarslaesies, de gevolgen van gruwelijke ziektes als ALS, MS, Parkinson, (Kinder)kanker
Geen woorden voor.
:cry:
Sterkte gewenst.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Veel sterkte, appelfflap
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maria schreef: 02 mei 2025 11:14
appelfflap schreef: 02 mei 2025 10:33
Of heb ik het mis?
Iets met bestraling begreep ik.
Goed dat je positief kunt denken. :)
Waarbij ik nu moet denken aan een ander citaat aan Confucius toegeschreven.
  • " Onze grootste glorie ligt niet in het nooit vallen, maar in het iedere keer dat we vallen, weer opstaan. "
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

Maria schreef: 29 apr 2025 23:22
Confucius
We hebben twee levens,en het tweede begint als we ons realiseren, dat we er maar één hebben

Toen ik de oude chinese klassieken een beetje leerde kennen, heb ik tegelijkertijd veel over mijn eigen leven en hoe ik daarin stond, leren kennen.
En ik leer steeds bij.

Door mijn eerdere kennismaking met het Taoïsme, had ik hier al begrip voor ontwikkeld.
Vandaag las ik dit citaat van Confucius, dat het voor mij onder woorden bracht.

Het daoïsme is prachtig.

Ik denk dat Confucius hier bedoelt dat het inzicht dat het leven maar zo kort en tijdelijk is – een dauwdruppel in een dauwdruppel – zo’n groot en ontzettend belangrijk inzicht is, dat je wel kunt spreken van een levensveranderend inzicht. Een karaktervormend inzicht.

Als kind en jongvolwassene, wanneer het leven in een stijgende lijn zit, voelt men zich vaak onsterfelijk. Het is dus helemaal niet zo vanzelfsprekend dat het niet zo is. Het is iets dat je moet leren, een inzicht dat je op een dag verkrijgt.

Dat inzicht is dus zo belangrijk dat je wel kunt spreken van een voor- en een na het verkrijgen van dat inzicht, in een mensenleven, een met- en een zonder kunnen aanvoelen hoe dat zit met de tijdelijkheid van het bestaan – en hoe alles daar eigenlijk zijn werkelijke waarde uit ontleent.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 04 mei 2025 13:26
Maria schreef: 29 apr 2025 23:22
Door mijn eerdere kennismaking met het Taoïsme, had ik hier al begrip voor ontwikkeld.
Vandaag las ik dit citaat van Confucius, dat het voor mij onder woorden bracht.
Het daoïsme is prachtig.
Vanwaar die verwijzingen naar Taoïsme/Daoïsme? Voor zover ik op de hoogte ben was Confucius geen Taoïst/Daoïst.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Maria schreef: 04 mei 2025 09:07 Waarbij ik nu moet denken aan een ander citaat aan Confucius toegeschreven.
  • " Onze grootste glorie ligt niet in het nooit vallen, maar in het iedere keer dat we vallen, weer opstaan. "
maar wat meot je doen als de grond vol gaten zit en je dus zult blijven vallen? Is het dan wijs om te blijven vallen?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 05 mei 2025 09:14
Maria schreef: 04 mei 2025 09:07 Waarbij ik nu moet denken aan een ander citaat aan Confucius toegeschreven.
maar wat meot je doen als de grond vol gaten zit en je dus zult blijven vallen? Is het dan wijs om te blijven vallen?
Ik denk niet, dat dit de essentie van deze uitspraak is.
Maar mi. kan het steeds weer te moeten opstaan wel erg vermoeiend en ook ontmoedigend zijn.
Niet iedereen wordt deze levenskunst even gemakkelijk gemaakt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Heb je een keuze? Het alternatief lijkt me te blijven liggen. Dat lijkt me ook niet aangewezen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 05 mei 2025 11:10
Heb je een keuze? Het alternatief lijkt me te blijven liggen. Dat lijkt me ook niet aangewezen.
misschien zou confucius adviseren eerst de gaten in het wegdek te dichten zodat het terug een mooie baan, zoals vroeger, wordt?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 05 mei 2025 11:30
axxyanus schreef: 05 mei 2025 11:10
misschien zou confucius adviseren eerst de gaten in het wegdek te dichten zodat het terug een mooie baan, zoals vroeger, wordt?
Gaat dit nog over je gezondheid?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

De essentie van die uitspraak betreft (vermoed ik) het spreekwoordelijke vallen zelf (oftewel: falen) in het algemeen en hoe je daar mee om kunt gaan, niet de externe factoren die de kans voor dat falen verlagen of verhogen (die je mogelijkerwijs niet in de hand hebt).
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie