Off topic in Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Gerard R. »

Kris schreef: 04 mei 2025 19:43
Bonjour schreef: 02 mei 2025 22:04 "Dit nooit weer" verliest elke waarde. Ik sla zondagavond over. We hebben niets geleerd.
Maar je hebt toch niets met een ander te maken? Zolang jij het nog wel belangrijk vindt, 'moet' je je niet laten weerhouden te herdenken en er even meer dan anders bij stil te staan. Misschien wel juist nu...
Intens herdenken en dan weer overgaan tot alles dat fout is in dezen. Een kuil om snikkend in te vallen.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Heeft de redactie het dan nog steeds niet begrepen? Een van de definities van krankzinnigheid...iets blijven proberen en iedere keer een ander resultaat verwachten...
Niemand hier is geïnteresseerd in 'nieuwe ontwikkelingen in het Midden-Oosten'. Iedereen hier wil roeptoeteren met zijn eigen visie rond de Joodse staat en daarbij anderen de maat nemen. Het 'Anti'-blok het meest van allemaal.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 04 mei 2025 22:50 Wederom loopt de discussie niet volgens het recept.
ik vrees dat niemand nog het recept kent. de simpele vraag wat allerkwaijkst betekent wordt niet beantwoordt en dat zet de deur open naar arbitraire en totale willekeur.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

India-Pakistan interesseert niemand een zier? Pakistan claimt dat India gejokt heeft over alleen militaire (militanten) doelen aangevallen te hebben...

Misschien moet Hamas maar eens het (beweerde) voorbeeld van de Houthi's gaan volgen. Het is over. Denk aan de mensen waar je zo om beweert te geven. Laat de gegijzelden, dood en levend, gaan. Niemand komt je redden met de huidige regering in Washington. Neem een keer verantwoordelijkheid...🙄
De eerst twee zinnen zijn off- topic en negeren de mogelijkheid dat niemand nog iets zinnigs te zeggen heeft over de aanval. Behalve het voor de hand liggende: "Als dit maar niet uit de hand loopt"
De overige veronderstelt dat de leiders van Hamas lezen wat er op ons forum worst gezegd. En dat lijkt te onwaarschijnlijk, om serieus te nemen.
appelfflap
Banned

appelfflap schreef: 07 mei 2025 11:18
Gelieve daarom geen feedback te geven en ook geen meldingen te maken van wat jou ergert, maar de meeste deelnemers niet. maar meldt slechts de (in jouw ogen) allerkwalijkste zaken. Die zullen wel degelijk worden behandeld, maar in onze ogen onbelangrijke meldingen zullen direct worden gesloten.
Je mag echter wel je hart luchten over alles in het topic.
Peter Van Velzen schreef:Ik voel me niet gerechtigd te bepalen wat of iemand anders allerkwalijkst beschouwt.
keizers zonder kleren

Het citeren uit een PB is verboden
Moet ik soms ook uitleggen wat "verboden" betekent

Peter van Velzen
je moet uitleggen wat allerkwalijkste zaken betekent
dat is je taak als hoofdmoderator
ik mag niet melden wat me ergert maar wel de allerkwalijkste zaken?
nu lijkt zelfs antisemitisme niet meer kwalijk genoeg om te mogen melden? of misschien wel?

samengevat:
"Zeg niets over wat je stoort, tenzij je de 'allerergste' ramp ziet. maar als de moderator het niet als ramp ziet, moet ik alsnog zwijgen.".
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 15 mei 2025 03:59
Nog even de aandacht voor mijn moderatie op deze twee plekken:
hier
en
hier
vermijdt de betreffende suggesties alsjeblieft.
Ik schreef daar geen suggesties, ik schreef:
"Ik heb geen negatieve vooroordelen tegenover Joden: "
Dat is geen suggestie, dat is een stellige uitspraak waar ik volledig achtersta!

The Times of Israël IS een Joodse krant, zulks hoef ik dus ook niet te suggereren,
dat leid ik daar uit af:
The Times of Israel schreef:
About The Times of Israel and its staff

We also highlight developments from Jewish communities throughout the Diaspora, and thus serve as a global focal point for the Jewish world – informing and engaging members of the tribe everywhere.

We aim for the site to serve as a platform for constructive debate regarding the challenges facing Israel, the region and the Jewish people.
Kan zijn dat ik me vergis, maar ik was niet degene met suggesties:
  • dat wat ik daar daadwerkelijk schreef was ook precies wat ik bedoelde.
Als ik er Bonjour op had willen wijzen dat ik me afvraag of hij vooroordelen jegens Joden heeft, dan zou ik hem geciteerd hebben met verwijzing naar de context toen hij tijdens de hitte van de discussie over de Jodenjacht in Amsterdan destijds schreef
dat hij de term anitsemiet voortaan als Geuzennaam zou beschouwen.
Maar ik wil Bonjour daar helemaal niet op wijzen!
Ik worstel al meer dan genoeg met mijn eigen vooroordelen!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

ChaimNimsky schreef: 14 mei 2025 01:54 Hamas heeft Mohammed Sinwar - het broertje van Jahjah Sinwar - aangesteld als leider
voor het vervolg. Morgen zal hij waarschijnlijk niet meer zijn.
Waarschijnlijk bedoel je dat je verwacht dat Israel hem subiet zal ombrengen.
ja.
De indruk was Gewekt dat je dit zu toejuigen
nee, dat schrijf ik nergens.
Dat lijkt me voorbarig
nogal. Appelffap?
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gekke vraag, maar heeft iemand chatgtp al eens gevraagd of Israel te ver gaat of niet?
Wat vindt de AI hiervan?

Ik gebruik deze media (nog) niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 20 mei 2025 11:04 Gekke vraag, maar heeft iemand chatgtp al eens gevraagd of Israel te ver gaat of niet?
Wat vindt de AI hiervan?

Ik wel.
Ik heb de vraag gesteld maar ga uiteraard niets plaatsen aangezien da t de forumregels overtreedt.

Ik kan je uitnodigen om het eens te proberen.
Op jouw vraag ga je een gebalanceerd antwoord krijgen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 20 mei 2025 20:56
dikkemick schreef: 20 mei 2025 11:04 Gekke vraag, maar heeft iemand chatgtp al eens gevraagd of Israel te ver gaat of niet?
Wat vindt de AI hiervan?

Ik wel.
Ik heb de vraag gesteld maar ga uiteraard niets plaatsen aangezien da t de forumregels overtreedt.

Heb t nog nooit gebruikt dus zou niet weten hoe. Misschien mag je t een keer plaatsen??
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 20 mei 2025 21:40
gerard_m schreef: 20 mei 2025 20:56
Wat vindt de AI hiervan?

Ik wel.

Heb t nog nooit gebruikt dus zou niet weten hoe. Misschien mag je t een keer plaatsen??
Die AI progjes doen geen uitspraken over of welke politieke entiteit dan ook te ver gaat met conflcten.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik legde 'mijn' AI het volgende voor:

dikkemick schreef: ↑20 mei 2025 11:04
Gekke vraag, maar heeft iemand chatgtp al eens gevraagd of Israel te ver gaat of niet?
Wat vindt de AI hiervan?
mijn AI schreef:
De forumpost is een korte, informeel geformuleerde vraag die twee dingen doet:
  1. Erkenning van de gevoeligheid ("Gekke vraag"): De auteur lijkt zich bewust van het feit dat het onderwerp controversieel of gevoelig ligt, en probeert dat te verzachten met een terloopse, quasi-onschuldige inleiding.
  2. Inhoudelijke vraag: De schrijver vraagt of iemand de AI (ChatGPT) al eens een oordeel heeft laten vellen over de mate waarin Israël mogelijk "te ver gaat" — waarschijnlijk in de context van het conflict met de Palestijnen/Gaza, al wordt dat niet expliciet benoemd.
  3. Impliciete verwachting: Door te vragen "Wat vindt de AI hiervan?", lijkt de schrijver te hopen op een zogenaamd objectief of onpartijdig oordeel — iets wat men van een AI zou kunnen verwachten. Er zit ook een subtiele toets van nieuwsgierigheid in: misschien is de vraag deels bedoeld om te peilen of de AI zich überhaupt uitspreekt over politieke of moreel geladen kwesties.
Samengevat:
De post is een luchtig geformuleerde maar inhoudelijk beladen vraag, die peilt naar het (vermeende) morele oordeel van AI over Israëlisch handelen, mogelijk met als doel een soort externe, rationele beoordeling van een moeilijk onderwerp te verkrijgen.
Daarop vroeg ik:
"Wat is jouw antwoord op dikkemick?"

mijn'AI schreef:
Mijn antwoord aan dikkemick zou zakelijk en feitelijk geformuleerd zijn, met aandacht voor nuance, en zou er ongeveer zo uitzien:

Dat is inderdaad geen gekke vraag, maar wel een gevoelige. Of Israël "te ver gaat" hangt sterk af van het perspectief en de normenkaders die je hanteert — juridisch, moreel, historisch of politiek.

Vanuit internationaal recht:
Er zijn mensenrechtenorganisaties, VN-rapporteurs en juristen die Israël beschuldigen van disproportioneel geweld, collectieve bestraffing of zelfs apartheid. Anderzijds verdedigt Israël zijn acties vaak als noodzakelijk binnen het recht op zelfverdediging tegen raketaanvallen en terreurdreiging.

Vanuit een AI-perspectief:
Een AI zoals ik heeft geen mening in de menselijke zin. Wat ik kan doen is bronnen samenvatten, argumenten wegen en kaders aanreiken. AI is dus niet neutraal in de zin van 'onbevooroordeeld', maar werkt met bestaande data, normen en definities.

Kortom:
Of Israël "te ver gaat" is géén vraag die AI objectief kan beantwoorden zoals een rekenkundige som. Maar AI kan je wel helpen om beter inzicht te krijgen in wat er speelt, welke partijen welke standpunten innemen, en op welke feiten of wetten die zijn gebaseerd.

Laat me weten als je dat wil uitgewerkt hebben.

Wil je dat ik het specifieker maak, bijvoorbeeld over Gaza in 2023–2024 of in bredere historische context?
appelfflap
Banned

ontkennen dat palestijnen uitgehongerd worden is opnieuw een mooi bewijs hoe misdaden tegen de menselijkheid op dit forum compleet genormaliseerd zijn.

soit
om 9u deze ochtend stuurde rereformed mij een ellenlang bericht
om 9u20 dan ...
Je laat weer zien dat er niet te praten valt met je. Ik heb nu urenlang besteed aan uitleg.
peter heeft het topic uiteraard op slot gegooid

tja, ernstig kun je dit niet noemen, we zijn nu een paar uur verder
uiteraard zal ik wel in het verkeerde topic reageren

rereformed
Jij doet actief mee aan het negeren en bagatelliseren van het racisme, zoals het uithongeren van miljoenen mensen. En zodra je daar kritiek op krijgt, kruip je meteen in de slachtofferrol om je eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. Als moderator hoort dit niet, jij draagt juist bij aan het probleem. Je ziet dat mensen als gerard_m zich hierdoor gesterkt voelen en dezelfde manipulatie toepassen. er leven nog palestijnen dus worden ze neit uitgehongerd, af en toe mag er een vrachtwagen binnen dus worden ze niet uitgehongerd.

als moderator heb je nu eenmaal een voorbeeldfunctie. mijn aanklacht is simpel
- je maakt je schuldig aan racisme, discriminatie en ontmenselijking vd Palestijnse bevolking
- je valt leden die een andere mening hebben heel brutaal aan, tiberius is een poetinaanhanger omdat hij het niet met je eens is (Mus, mick, ik,... hebben allemaal al hetzelfde meegemaakt)
- je creëert mee een sfeer waardoor racisme kan gedijen en je noemt dit dan meningsvrijheid,

ik heb je ellenlange tekst gelezen en ik heb geen idee wat ik ermee moet.
cherrypicking? omwille vh slotje van Peter kan ik niet volledig quoten
"Ik ben geen onmens, ik ben niet iemand die kiest voor draconische oplossingen, die gevoelloos is. Ik ben uiterst begaan met mensen die onder oorlog te lijden hebben."
dit schrijven terwijl je oorlogsmisdaden normaliseert en uithongering slim vindt? duidelijke afleiding, je lijkt wel een slachtoffer
"Appelfflap heeft zich jarenlang geobsedeerd op mij gericht... Hij kan niet stoppen met mij aan te vallen."
en zo hoef je neit op de kern vd kritiek in te gaan, nl dat je iemand als Ivar en heirennu carte blanche op het forum gegeven hebt. opnieuw lijk je een slachtoffer
Zionisme is een zaak van levensbeschouwing, niet van de politiek van vandaag.
deze drogreden heet doelpalen verschuiven. we hebben het over de uithongering van 2 miljoen mensen dat jij, heel eufemistisch, ook een deal noemt.

Helaas je post niet alleen off topic maar klaagt over moderatie in een lopend topic in plaats van een PB te sturen of in het subforum Feedback deelnemers naar forumbeheer. Bij deze krijg je dus opnieuw een waarschuwing.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Fijn dat ik je weer lees!!

En ja, ontmenselijking is mij ook een doorn in het oog, het komt/kwam hier teveel voor!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 23 mei 2025 20:13 Fijn dat ik je weer lees!!

En ja, ontmenselijking is mij ook een doorn in het oog, het komt/kwam hier teveel voor!
Met wat je daar inhoudelijk leest ben je blij mee? Goh ... nice to know!

Dat het enige Israël topic wat nog open is tegen de regels in misbruikt
wordt om een vete jegens een gewaardeede Moderator uit te vechten,
zulks vind jij fijn om te lezen?

Die vorm van onmenselijke bejegening jegens medeforummers
is jouw dus geen doorn in het oog? Het kan verkeren!
Gesloten