dikkemick schreef: ↑07 mei 2025 06:26
Georgie schreef: ↑06 mei 2025 21:40
Ik heb het over hun gemeenschappelijke basis: Een eeuwige ziel die voortleeft na de dood van het sterfelijke lichaam, een hiernamaals met twee secties en een "alziende, alwetende, almachtige" externe autoriteit die bepaalt naar welke sectie (hemel of hel die onsterfelijke "eeuwige" ziel na het sterven van het lichaam zal gaan.
Wat ik probeer te zeggen is dat er geen gemeenschappelijke basis is. Volgens mij zijn de meeste geloven zeer individueel, ook in de islam. Niemand die weet hoe de ('heilige') boeken bedoeld zijn en geïnterpreteerd dienen te worden.
Zo heb je de gelegenheids gelovigen die het fenomeen geloven wel prettig vinden om ergens bij te horen of gelovigen in deze Islam omdat ze anders als afvallig worden gezien.
Wat ík probeer duidelijk te maken is dat die basis er wél is.
Vergelijk het met de auto.
Zo'n 150 jaar geleden is de auto uitgevonden: een rollend en bestuurbaar onderstel met 4 wielen. Een carrosserie met zitplaatsen voor de bestuurder en een of meer passagiers en een motor om de zaak aan het rijden te krijgen.
Sindsdien zijn er nogal wat ontwikkelingen geweest naast de eerste stoomaandrijving kwamen de ottomotor, de dieselmotor, heel even de wankelmotor en nu de electromotor. Honderden merken, duizenden, misschien tienduizenden modellen en varianten, eindeloos veel ontwikkelingen.
Maar in essentie gaat het nog steeds om een rollend en bestuurbaar onderstel met 4 wielen, een carrosserie met zitplaatsen voor de bestuurder en een of mee passagiers en een motor om de zaak aan het rijden te krijgen. Zonder die drieëenheid geen auto.
Zo is het met religie ook: een eeuwige ziel, een hiernamaals waar die ziel voortleeft en een externe autoriteit die beslist naar welke sectie van dat hiernamaal die ziel moet.
Zo was het millennia geleden, zo is het nu nog, alle ontwikkelingen, varianten en persoonlijke ideeën ten spijt. Zonder die drieëenheid geen geloof.