Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Hier worden alle nieuwtjes omtrent het Freethinker Forum en de website gepost.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Is de tijd van een zinvol Freethinker forum voorbij?

Bericht door Peter van Velzen »

Bonjour schreef: 17 nov 2024 09:13
Rereformed schreef: 17 nov 2024 09:00 En ik lees dat één forummer mij niet weg wil.
Er is wel een verschil tussen wat je leest en wat het gevoel is op het forum. Denk dat niemand jou kwijt wil!
Dat kan ik waarschijnlijk wel onderschrijven. Zelf wil ik niemand kwijtraken, maar uiteindelijk heeft niemand dat in de hand.
Fijn dat zijn geliefde Finland en Finlandsese onze geliefde Rereformed weer hebben kunnen opvrolijken!
Het is voorlopige vast een goede dag voor mij.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Rereformed schreef: 17 nov 2024 16:03
heeck schreef: 17 nov 2024 13:18 Reref,

Doe maar alsof je mijn advies *) opvolgt, dat vermindert je kijkfrekwentie vast voldoende!
Tenslotte wordt je nu ook minstens licht bejaard.

Roeland
*)
viewtopic.php?p=646754#p646754

Tsja, alles met mate is al tenminste sinds Aristoteles onderwezen. Misschien moet ik erop gaan oefenen.

Maar licht bejaard worden doe ik pas wanneer ik "wordt je" begin te schrijven. :D
Niet oefenen; dat komt belachelijk over bij hen die al zover zijn. Jonger doen dan je bent ook nalaten!

Destijds overigens uitgebreid nagelopen of ik “Mijdt Spijt” een “t” minder moest geven. Toen niet gedaan en dat geldt om wispelturigheid te mijden nu ook:
“Onze taal” schreef:Je kunt ‘Beidt uw tijd’ echter ook als een citaat opvatten, als een gevleugeld woord, en daarom een t achter beid schrijven. Die t werd in vroeger tijden vaak toegevoegd in een gebiedende wijs die aan meerdere personen gericht was. Hoewel die vorm nu verouderd is, is hij in sommige vaste combinaties of uitdrukkingen blijven bestaan, zoals ‘Gaat heen en vermenigvuldigt u!’ en ‘Bezint eer gij begint.’ Omdat het werkwoord beiden zelf ook verouderd is, is het zeker niet gek om ‘Beidt uw tijd’ ook als een onveranderlijke, oude uitdrukking te beschouwen.
Nog een goed motto: “Opgewekt Bergafwaarts en gang houden!”

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 17 nov 2024 09:28
Bonjour schreef: 17 nov 2024 09:13
Rereformed schreef: 17 nov 2024 09:00 En ik lees dat één forummer mij niet weg wil.
Er is wel een verschil tussen wat je leest en wat het gevoel is op het forum. Denk dat niemand jou kwijt wil!
Dank je wel!
Van mij hoef je niet weg hoor 😉
Trouwens niemand hoeft van mij weg, wat een onzin. 😀
https://mondoweiss.net/wp-content/uploa ... x1024.jpeg
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef: 13 nov 2024 12:21 Ik wil absoluut niet dat Rereformed van het forum vertrekt en zal me daarom - en ook om een aardig PB-berichtje dat ik van iemand anders heb ontvangen - een tijdje niet met de Israel forums bezighouden en me tijdelijk terugtrekken.
Goed om te lezen! Ik had me al teruggetrokken voordat je dit bericht plaatste!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

gerard_m schreef: 13 nov 2024 20:53
Bonjour schreef: 13 nov 2024 20:04 Ik denk niet dat de oplossing voor Freethinker is dat nu tal van deelnemers een aantal vakantiedagen gaan opnemen.
Het bovenstaande geldt alleen voor bemoeienis met oververhitte thema's (als je dat bedoelt).
Maar is er voor de rest nog wat anders dan? Of zit ik teveel in mn eigen “bubble”?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

ChaimNimsky schreef: 14 nov 2024 19:59
Gerard R. schreef: 14 nov 2024 19:26 Waarom zou mijn vraag dan zijn, als er iets is waar je hart zo vol van is en waar je over wilt schrijven?
Het is veel belangrijker Rereformed niet te verliezen. En het blijven herhalen van dezelfde standpunten in een vruchteloze discussie biedt uiteindelijk evenmin een oplossing.
Het blijven herhalen is eigenlijk al 550 pagina’s te lang gebeurd! Ligt ook aan mij! 100%! Laten we ons allemaal rustig houden en zien hoe de ontwikkelingen verder gaan. En daarna kunnen we elkaar als het noodzakelijk is toch gewoon afmaken! :D :D Gewoon omdat JIJ wel en IK geen gelijk had?

Ps, Rereformed moet blijven? Hij MOET blijven, daar kan geen discussie tegen op! Tegen de man die mij het licht heeft laten zien, in al mijn valkuilen over de religie die ik aanhing, en sommigen van jullie hier weten dat, die man heeft mij een realistisch en weldenkend mens gemaakt! En, waar de mensen waar ik om geef, mijn vrienden en familie hem super dankbaar voor zijn en waren! Hulde voor Rereformed, de beste apostel EN discipel van de moderne niet religie & geschiedenis!
We will dance again!
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 20 nov 2024 10:59 Van mij hoef je niet weg hoor 😉
eens, alleen snap ik de meerwaarde van dit topic niet echt.

als een moderator meent dat er teveel topics over hetzlefde onderwerp zijn kan hij effectief iets doen.
Een topic openen, daarover klagen en uiteindelijk niets doen? de zin daarvan ontgaat me

het kerkhof ligt vol onmisbaren, deze mens mis ik soms nog wel, gelukkig blijft zijn retoriek
dit past wel voor de TS
Tsjok45 schreef: 10 sep 2008 11:48 Dit is een discussieforum , :evil3: geen gratis borreltafel of een free-podium waar je eventjes jouw vermeende reputatie kunt komen bijspijkeren of aanhangers kunt werven ... of ergens de door -jou- gewenste - populariteit kunt opkrikken ?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 20 nov 2024 23:13
Gerard R. schreef: 20 nov 2024 10:59 Van mij hoef je niet weg hoor 😉
eens, alleen snap ik de meerwaarde van dit topic niet echt.

(..)
Dit is een discussieforum , :evil3: geen gratis borreltafel of een free-podium waar je eventjes jouw vermeende reputatie kunt komen bijspijkeren of aanhangers kunt werven ... of ergens de door -jou- gewenste - populariteit kunt opkrikken ?
Zo heb ik het nog nooit durven vragen, maar.. waarom is dat Midrasj-topic er? En ook nog gesloten. Op een forum, dat zoveel mogelijk ruimte probeert te geven aan mensen, die juist teruggekomen zijn van een geloof. Ik ben dom en ik begrijp dat niet zo goed. Prachtig werkstuk hoor, wellicht stukken AI, maar typisch in mijn ogen. :)
viewtopic.php?p=575883#p575883
https://nl.wikipedia.org/wiki/Midrasj
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Er is een tweede "zij"-topic dat hoort bij het topic dat je hebt gevonden: viewtopic.php?t=18084

Je kunt het topic waar alleen ChaimNimsky in schrijft zien als een "boek" of column met meerdere posts, zodoende dat het is gesloten maar reageren kan dan in het zij-topic.

Een dergelijke (of: zeer vergelijkbare) opzet hebben we wel eens vaker gehad in het verleden, voor boekbesprekingen en diverse topics in het Jezus heeft nooit bestaan! thema-subforum.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dank Chromis.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maar je verwacht het niet hè, die religiositeit op 'Freethinker forum'? :)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 03 dec 2024 20:52 Maar je verwacht het niet hè, die religiositeit op 'Freethinker forum'? :)
Het duiden van Jezus als een midrasjische Jezus - of beter: een pesjerachtige Jezus - is geen religiositeit, maar tekstkritiek wanneer dit vanuit literaire en contextuele analyse gebeurt door parallellen met Joodse interpretatietradities te onderzoeken.
Prachtig werkstuk hoor, wellicht stukken AI, maar typisch in mijn ogen. :)
Dank voor het compliment! Er zit overigens geen woord AI bij (volgens mij bestond chatGPT toen nog niet eens).
Zionist
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Niemand weet een winter in Finland zo aanlokkelijk te doen klinken als jij, Rereformed :)

Ik moest laatst denken aan je Nietzsche-analyse, toen ik op deze blogpost stiet, en ik me afvroeg wat jouw gedachten omtrent de moraal van de bovenmens zouden zijn: https://www.astralcodexten.com/p/matt-y ... ietzschean

Wat de zin van dit forum betreft, ik geloof sterk in de waarde van discussies waarin mensen met geheel verschillende denkbeelden elkaar kunnen helpen blinde vlekken en dubieuze vooronderstellingen bloot te leggen. Dat vergt wel het een en ander van jezelf en van je gesprekspartner, natuurlijk. En ik zal maar erkennen dat de emotionele opjutting in het Israël-topic ook mijn brein aanvrat. M’n bijdragen aan dat topic waren werkelijk niet de moeite van het schrijven waard, en daar zal ik ook niet snel terugkeren.

Levensbeschouwelijke discussies.. Waar doe je het voor? Voor de waarheid van overtuigingen die zich nooit in persoonlijke kosten of baten zullen vertalen? Toen ik nog Christen was, stond er tenminste nog iets op het spel. En als verse atheïst schepte het helderheid in het construeren van een nieuw doxastisch raamwerk. Tegenwoordig zou ik het hooguit een interessante creatieve oefening vinden om een nieuwe religie te verzinnen :P
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

@Socratoteles
Ach wat vind ik het leuk om van je te horen! Je schenkt me meteen een brede glimlach, genoeg om een hele dag mooi te maken. Vanaf 2007 heb je altijd tot mijn favoriete forummers behoord. En je houdt het nog steeds vol! Hoezeer zit ik opeens met nostalgie te denken aan die tijd van energieke schrijfwoede!
Socratoteles schreef:Ik moest laatst denken aan je Nietzsche-analyse, toen ik op deze blogpost stiet, en ik me afvroeg wat jouw gedachten omtrent de moraal van de bovenmens zouden zijn: https://www.astralcodexten.com/p/matt-y ... ietzschean
Ik stond vanmorgen vroeg al om half vijf op vanwege barstende hoofdpijn, en kreeg deze link van je te lezen. Ik klikte die aan en las de tekst door. Heel langzaam vanwege ogen en hoofd die pijn doen en een maag die op overgeven afstevent. En tezelfdertijd had ik een heerlijk gevoel omdat jij deze link gaf voor mij, en ik met volle teugen van de magnifieke tekst genoot. Het was zo'n genot dat je vraag "Waar doe je het voor" door mij beantwoord werd met "Vanwege de kunst!" Kunst is iets schepppen dat bewondering opwekt, dat anderen inspireert. Wat de inhoud ervan is doet er voor mij minder toe, hoewel het natuurlijk des te meer uitblinkt indien ook die inhoud te bewonderen valt, zoals in dit geval.

Na anderhalf uur werden mijn vrouw en honden wakker. Ik was nog net niet tot het eind van de blogpost gekomen, maar prees me gelukkig op precies dezelfde lijn te zitten als Nietzsche die altijd zei dat je zo langzaam mogelijk moet lezen. Blijkbaar had hij dat geleerd van zijn eigen bijna dagelijkse hoofdpijn.

Na een stevig ontbijt met kop koffie en Finse havermoutpap en een flink aantal opfrissende Zweedse lessen in de vroege ochtenduren klaart het eindelijk wat op in m'n hoofd en wordt het zowaar voor een paar uur licht buiten in de donkere Finse winternacht.
Wat mijn gedachten zijn omtrent de moraal van de bovenmens? Haha, een slimme truc om me uit mijn winterslaap te halen. Maar wat zou ik na zo'n sublieme overdenking nog te zeggen hebben!

Misschien dit: moraal is één van de moeilijkste zaken om je mee bezig te houden.

Misschien ook dit: de "Laatste Mens" die Nietzsche voorbij laat gaan als tegenovergestelde van de "Bovenmens", - het zijn allebei extreme uitersten van het menszijn. En in extremisme moet men nooit teveel uitblinken. Zichzelf opzwepen in de richting van Bovenmens, OK, maar tezelfdertijd moet men genade hebben voor de Laatste Mens die men ook altijd in zichzelf tegenkomt.

Ach, die bovenmens. Het is inmiddels al 20 jaar geleden dat Nietzsche mij dat begrip dat hij ergens aan de kant van de weg vond aanreikte.
Wel, als ik aan bovenmens denk moet ik altijd denken aan Christopher Hitchens, die in het laatste jaar van zijn leven nog zijn laatste boek schreef, waar ik ooit diep van onder de indruk was:

"Gedurende de volgende achttien maanden, tot aan zijn dood in Houston op 15 december 2011, schreef hij voortdurend en briljant over politiek en cultuur, waarbij hij de lezers verbaasde over zijn vermogen tot superieur werk, zelfs in extremis.
Tijdens zijn beproeving in de strijd tegen slokdarmkanker weigerde Hitchens onvermurwbaar en moedig de troost van religie, en gaf er de voorkeur aan de dood tegemoet te gaan met beide ogen open. In dit meeslepende verslag van zijn aandoening beschrijft Hitchens op indringende wijze de kwellingen van ziekte, bespreekt hij de taboes ervan en onderzoekt hij hoe ziekte ervaringen transformeert en onze relatie met de wereld om ons heen verandert. Hitchens wordt afwisselend persoonlijk en filosofisch en omarmt het volledige arsenaal aan menselijke emoties terwijl kanker zijn lichaam sloopt en hem dwingt te worstelen met het raadsel van de dood.

Mortality is het verhaal van de weigering van één man om ineen te krimpen als hij geconfronteerd wordt met het onbekende, maar ook van een onderzoekende blik op de menselijke situatie. Helder en levendig, doordrenkt met doordringende intelligentie, is Hitchens' Testament een moedig en helder literair werk, een bevestiging van de waardigheid en waarde van de mens."
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik heb eens gekeken hoeveel échte leden de laatste 3 maanden nog actief waren op het forum.
Het blijken er slechts een 50-tal te zijn. Met een paar deelnemers, die ongeveer de helft van de berichten produceren, is dat eigenlijk armzalig weinig. Natuurlijk - zullen sommigen zeggen - het gaat niet alleen om aantallen, maar om de intentie - herstel: de kwaliteit. Maar die valt ook behoorlijk tegen.

Men geeft kennelijk de voorkeur aan een medium als facebook, dat totaal ongeschikt is voor een inhoudelijke discussie, maar dat je wel in contact houdt met je vrienden.

Ondertussen verkeerd de wereld in een labiele toestand klimaatverandering, massale-extinctie van soorten, verruwing van de politiek, een poging van de miljardairs die de grootste bedrijven in handen hebben, om de politiek niet alleen om te kopen, maar de wetgeende en juridische macht opzij te schuiven ten faveure van de uitvoerende (executerende?) macht. En we laten ons op stang jagen over van alles en nog wat, en zien de hoofdzaken uit het oog.

Ik denk niet dat ons forum daar veel aan kan doen. 50 meerendeels oudere mensen, die vrij denken te denken, maar daar steeds roestiger in worden, en hun eigen stokpaartjes blijven berijden. Misschien moeten we Chromis wel de vrije hand geven, om er nog iets van te maken, maar nu het bekenste lid het aan de stok heeft met de "eigenaar" begin ik ook aan die mogelijkheid te twijfelen.
Waarschijnlijk sterft het forum een spoedige dood. Maar het is niet menselijk genoeg om het uit haar lijden te verlossen. Ik modder nog wat door om de tijd te verdrijven, als ik niets anders te doen heb, maar ik kan beter wat meer lichamelijke oefening doen, denk ik, dan me te latten meesleuren door de laatsten der mohikanen Hier en nu doe ik de hele mik de groeten, totdat ik me weer verveel.
Ik wens u alle goeds
Gesloten