Ik vind het heel fijn dat Peter van Velzen zelf het besluit neemt om openlijk op het openbare forum te vertellen over de impasse waar dit forum zich in bevindt, al begrijp ik dat hij vanwege de grote spanning in het moderatorteam letterlijk ten einde raad is en hij nu moedeloos is geworden, een gevoel waar ikzelf ook mee zit.Peter van Velzen schreef: ↑20 mei 2025 05:13En we laten ons op stang jagen over van alles en nog wat, en zien de hoofdzaken uit het oog.
Ik denk niet dat ons forum daar veel aan kan doen. 50 merendeels oudere mensen, die vrij denken te denken, maar daar steeds roestiger in worden, en hun eigen stokpaartjes blijven berijden. Misschien moeten we Chromis wel de vrije hand geven, om er nog iets van te maken, maar nu het bekenste lid het aan de stok heeft met de "eigenaar" begin ik ook aan die mogelijkheid te twijfelen.
Waarschijnlijk sterft het forum een spoedige dood. Maar het is niet menselijk genoeg om het uit haar lijden te verlossen. Ik modder nog wat door om de tijd te verdrijven, als ik niets anders te doen heb, maar ik kan beter wat meer lichamelijke oefening doen, denk ik, dan me te laten meesleuren door de laatsten der mohikanen Hier en nu doe ik de hele mik de groeten, totdat ik me weer verveel.
Ik heb in de openingspost van dit topic een half jaar geleden beschreven hoe het forum voor mij alle waarde verloren heeft en het vaak een aanslag is op de geestelijke gezondheid om teksten op dit forum door te lezen.
Ik vroeg om suggesties om er iets aan te doen, maar dat leverde weinig op.
Ik heb natuurlijk wel de hele tijd beseft dat ik voor de keus sta om Freethinker geheel te verlaten óf mezelf een schop onder de kont te geven en doen wat ik drommels goed weet en op een gegeven moment ook Maria van mij vroeg: Je zou eerst nog een poging kunnen wagen om het schip te keren en het forum weer op juiste koers te laten gaan. Je hebt je daarvoor de laatste tijd ook niet ingespannen. Laat eens zien wat je kunt.
Om die motivatie hiervoor te krijgen heb ik op 30 april Bonjour gevraagd om het eigenaarschap van het forum aan mij over te dragen. Ik voel sterk dat ik die ultieme verantwoordelijkheid nodig heb om me volledig in te gaan zetten voor het forum.
Ik deed dit echter op het moment dat Bonjour op het openbare forum liet weten: "Ik hoop mijn collega moderatoren ervan te overtuigen dat zionisme racistisch is. Als me dat niet lukt denk ik niet dat ik nog moderator wil zijn hier". Deze uitspraak deed mij namelijk op slag het vertrouwen in een betrouwbare Freethinkereigenaar verliezen, en kwam op mij bovendien over als een veel te extremistische uitspraak voor iemand die het eigenaarschap heeft van dit forum.
Waarop ik antwoordde: "Prima. Laat Bonjour het eigenaarschap van het forum aan mij overdragen en zijn funktie als moderator op dit forum opgeven. Het is eenvoudig tijd voor een wisseling van de wacht. En dat is een taak die ik moet uitvoeren."
Dat schoot in het verkeerde keelgat van Bonjour. Hij reageerde met "Wat een rotstreek". Toen hij even later aankwam met: "Als ik het idee had het forum in goede handen achter te laten, was de beslissing gemakkelijker", ervoer ik dat als de ultieme belediging van mij. Bonjour stelde voor dat ik het moderatorschap opgeef. "Je bent belangrijk voor het forum maar niet in je rol als moderator". Waarop ik hem probeerde uit te leggen waar het mij om gaat:
Bonjour gaf hier geen gehoor aan, noch waren de andere moderators bereid om mij te steunen. Ik heb daarna de conclusie getrokken dat mijn tijd op Freethinker voorbij is, en liet zestien dagen lang niet meer van mij horen.Rereformed schreef:Ik ben inderdaad belangrijk voor dit forum, veel en veel belangrijker dan jij, namelijk de rode draad die door de geschiedenis van dit forum gaat. En modereren is voor mij inderdaad een bijkomstigheid. Mijn taak is veel groter, namelijk Freethinker weer het levensbeschouwelijke gezicht te geven waarvoor het altijd bekend heeft gestaan. Ik heb erover geklaagd dat het forum dit verloren heeft en dit forum "steeds meer een domper op mijn leven is en een aanslag op mijn geestelijke gezondheid om teksten op dit forum door te lezen", en sta eenvoudig voor de keus om Freethinker geheel te verlaten óf mezelf een schop onder de kont te geven en doen wat Maria van mij vraagt. Zoals gezegd kan ik dat echter enkel doen indien jij het eigenaarschap van Freethinker overdraagt aan mij. Het heeft niets met een rotstreek en messensteken te maken, maar is een zeer overwogen keus die ik maak: kalm, principieel, en consistent met wat dit forum nu nodig heeft.
Wees wijs en wijk.
Tot aan 16 mei, toen ik op het openbare deel van het forum geconfronteerd werd met hernieuwde pogingen van Bonjour om zijn beleid van censuur door te voeren, en hij een aanval deed op Maria. Hetgeen mij uit mijn defaitisme haalde. Ik antwoordde Bonjour met deze woorden:
De admin van dit forum probeerde de brand op dit forum te blussen door dit gesprek tussen Bonjour en Rereformed van het openbare forum weg te halen, maar enkele forummers kregen het te lezen. Bonjour was hierna weer voor drie dagen vertrokken, waarna ik het volgende schreef aan het moderatorteam:Rereformed schreef:Ik heb me lang stil gehouden over het optreden van Bonjour op dit forum, maar wanneer Bonjour nu zelf aangeeft op geheel andere golflengte te zitten dan de rest van het Freethinker moderatieteam en een andere moderator openlijk begint aan te vallen word ik gedwongen om met mijn mening te komen.Bonjour schreef: ↑15 mei 2025 19:59 Nee Maria, dan heb je het niet begrepen. Het heeft niets met vrije meningsuiting te maken. Hoeveel gelovigen hebben we hier niet beperkt in hun vrije meningsuiting. Dus dat is niet het heilige huisje.
Het gaat erom dat je ervoor vecht dat "Dit nooit weer" in stand wordt gehouden.
Naar mijn mening dient de vrijheid van meningsuiting de boventoon te voeren op dit forum en is de onophoudelijke stroom van meldingen in Israel-topics om iemand via moderators de mond te snoeren of met waarschuwingen om de oren te slaan, bijzonder irritant. Blijkbaar moet Bonjour nog maar eens de forumregels gaan lezen. Daar staat:
Op dit forum heerst vrijheid van meningsuiting.
Voor moraalpredikers en voorstanders van cancel culture kan het doorlezen van de forumregels ook nuttig zijn. Daar kan men iets lezen wat nogal wiedes is, maar blijkbaar voor sommigen helemaal uitgespeld moet worden:
De meningen die te vinden zijn op dit forum zijn niet per definitie de meningen van de initiatiefnemers van deze site.
Het feit dat iemand iets voorstaat waar een ander van gruwt is juist wat dit forum maakt tot een interessante plaats om te bezoeken en eigen mening te bepalen. Het debat aangaan met zo'n andersdenkende is naar mijn mening de kernzaak waarvoor dit forum staat en waarop het gedijt. Op dit forum is in 2009 zelfs een discussie met een holocaustontkenner gevoerd.
Bonjours argument tegen Maria houdt, zoals ChaimNimsky al aangeeft, geen steek. Gelovigen zijn van dit forum enkel geband wanneer ze het forum gebruikten voor evangelisatieprediking, dwz. wanneer ze niet in staat waren of bereid waren om te discussiëren op basis van rationele argumentatie.
Bonjour heeft van zijn kant sterk de spanning in het moderatorteam laten oplopen. Op 29 april sprak hij openlijk op dit forum dit uit:
"Ik hoop mijn collega moderatoren ervan te overtuigen dat zionisme racistisch is. Als me dat niet lukt denk ik niet dat ik nog moderator wil zijn hier".
Waarop ik in het moderatorteam heb voorgesteld dat hij zijn moderatiefunktie neerlegt en het eigenaarschap van dit forum aan mij - de langstgediende van dit forum - overdraagt. Ik heb daarbij laten weten dat dat mij motivatie zal geven om mij opnieuw in te gaan zetten om Freethinker meer het levensbeschouwelijke gezicht te geven waarvoor het altijd bekend heeft gestaan.
Iemand die zionisme gelijk stelt aan discriminatie en racisme en naar die opvatting modereert kan ik absoluut niet zien als eigenaar van dit forum en moderator.
Wat mij betreft bijt een moderator zich niet met enorme felheid vast op het onderwerp Israel. Daarenboven nog een eenzijdige censuur willen opleggen ervaar ik als benauwend en extreem. Wanneer de eigenaar van Freethinker als aktieve moderator hier zijn politiek van maakt en afwijkende meningen niet duldt zie ik dit als volkomen ongepast. Ik zie Bonjours optreden als fataal voor het goed funktioneren van het moderatorteam en voor dit forum.
Bonjour wil vooralsnog niet ingaan op mijn voorstel maar kwam met het tegenvoorstel dat ik mijn moderatorschap opzeg.
Hierop kwam Bonjour weer terug om te laten weten dat er van zijn weggaan geen sprake is, noch is hij bereid om afstand te doen van het eigenaarschap van Freethinker.Rereformed schreef:Ik heb uit bovenstaande geconcludeerd dat Bonjour zich terugtrekt als moderator en heb hem gevraagd om het eigenaarschap van dit forum aan mij over te dragen, waar ik tot mijn dood voor wil zorgen omdat dit forum mij dierbaar is. Tevens de belofte eraan toegevoegd dat ik me meer zal inzetten om Freethinker meer het levensbeschouwelijke gezicht te geven waarvoor het altijd bekend heeft gestaan.
Ik heb lang overdacht hoe het verder moet met dit forum. En ben tot de volgende conclusie gekomen: als eigenaar van dit forum zal ik op dit forum niet in rood aangegeven worden, als een soort tweede admin, maar eenvoudig als moderator in groen. Mij gaat het enkel om waarborg te zijn voor de toekomst en het gezicht van dit forum.
Peter van Velzen zal op dit forum de enige forum-admin zijn, en die taak blijven uitvoeren zolang hij daar de kracht voor heeft en zijn gezondheid hem daartoe in staat stelt. Eenvoudig omdat Peter zich nu al jarenlang heeft laten zien als iemand met grote tact en redelijkheid, en inzet die moeilijk te evenaren is. Een forum mag zich gelukkig prijzen met een admin als hij.
Hetzelfde mag gezegd worden van Maria. Als het aan mij ligt zal zij het adminstokje van Peter overnemen, wanneer dat moment ooit komt dat Peter ermee moet stoppen.
Rereformed, Peter van Velzen en Maria hebben al sinds 2014 als een drietal opgetreden op dit forum en zijn zeer op elkaar ingespeeld. Ik sla deze twee anderen hoger aan dan mijzelf. En wil laten weten dat Maria in het Beheer af en toe laat zien mij beter te kennen dan wie dan ook, en haar tegen mij uitgesproken woorden bij mij aankomen met de kracht alsof ze van mijn moeder afkomstig waren.
Chromis en axxyanus zijn moderators die het meest op de achtergrond in het Beheer bezig zijn met advies, analyse, suggesties enz. Hun aanwezigheid daar is zeer belangrijk, en uit hun aanwezigheid en bijdragen merk ik altijd op dat ze buitengewoon scherp, rationeel en opbouwend zijn.
Kortom, het moderatieteam dat overblijft hoeft na vertrek van Bonjour niet aangevuld te worden en bestaat uit vijf moderators die volkomen op elkaar ingespeeld zijn.
Al deze vijf moderators staan voor de forumregel die stelt dat op dit forum vrijheid van meningsuiting heerst.
Naar hun mening dient de vrijheid van meningsuiting de boventoon te voeren op dit forum en is de onophoudelijke stroom van meldingen in Israel-topics om iemand via moderators de mond te snoeren of met waarschuwingen om de oren te slaan niet gewenst.
Indien iemand hier niet mee kan leven, zoals appelfflap, dan dient deze persoon op te stappen van het forum.
Denken dat toegestane meningen die men op dit forum tegenkomt inhoudt dat "het forum" hiermee instemt is een grote vergissing. Opinies kunnen weerzin opwekken. Het beleid op dit forum is niet waarschuwingen en censuur maar het debat aangaan met zo'n andersdenkende. Dit is vanouds een kernzaak waarvoor dit forum staat en waarop het gedijt.
Waarop ik de andere vier moderators heb gevraagd om de knoop door te hakken en zich uit te spreken: Of Bonjour gaat weg als moderator en draagt het eigenaarschap van Freethinker over aan mij, of ik treed af als moderator en verlaat het forum voorgoed.
Axxyanus en Chromis houden zich echter volkomen stil, Maria heeft te kennen gegeven niet voor het blok gezet te willen worden om deze keus te maken, en Peter geeft de moed op. Aangezien het moderatorteam mij niet steunt zie ik ook geen reden meer om nog door te gaan met vechten voor dit forum.
Ik heb ze aangesproken met:
"Ik heb jullie steun nooit nodig gehad, maar dit is de enige keer dat ik die broodnodig heb en het van jullie vraag om te kiezen voor mij, om te begrijpen waar het mij om gaat, om mij te behouden op het forum, om naar mijn noodkreet te luisteren en om te fungeren als de personen die ik nodig heb om mijn taak op dit forum in de toekomst te vervullen, en mij te laten weten dat ik altijd op jullie kan vertrouwen.
Indien jullie niet in staat zijn te kiezen voor mijn optie en pal achter mij te gaan staan dan beschouw ik dat als een stem tegen mij en voor Bonjour en laten jullie mij diepteleurgesteld en in de steek gelaten weggaan van het forum om me nooit meer te laten zien. Het spijt me, maar zo ligt de zaak er nu voor mij voor.
Probeer te begrijpen dat dit moment voor mij van ultiem belang is. Dit is het moment dat de rest van mijn leven bepaalt. Met het weggaan van dit forum valt 21 jaar inhoud geven aan mijn leven en de enige band die ik heb met Nederland en mijn moedertaal weg. Vanaf dat moment is alles anders en leef ik een ander leven."
Haha, ik stond altijd al bekend voor het schrijven van ellenlange bijdragen. Blij dat mijn afscheidspreek hier niet voor onder doet. Het gaf me ook veel plezier dat ik zo maar de uitdrukking "ten einde raad zijn" nog uit mijn mouw kon schudden.

Ook vind ik het fijn dat dit op 20 mei gebeurt. Al 23 jaar geleden besloot ik dat mijn leven eindigt in 2048, en wel in de maand mei, wanneer het leven (in Finland) op zijn mooist en gelukkigst is. Dit voelt aan als een goede oefening voor wat voor mij ooit de laatste gebeurtenis zal zijn.