Veel erger dan Gaza!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gesloten
lost and not found yet!
Bevlogen

Veel erger dan Gaza!

Bericht door lost and not found yet! »

Column van Leon de Winter, oke, door de meesten hier niet gewaardeerd of geliefd maar dat maakt imo zijn standpunt niet minder waar!
Met daarin:
Enkele keren heb ik kritiek geuit op de berichtgeving in de Volkskrant over Gaza. Dat het anders kan, liet die krant vrijdag 23 mei zien.
De Volkskrant had een artikel geplaatst over Ethiopië onder de kop ’Raakt Ethiopië straks opnieuw in oorlog?’ Het was een rustig overzichtsstuk met antwoorden op zes vragen. Vraag drie in dat artikel luidde: ’Waarom brak vijf jaar geleden oorlog uit?’ Het antwoord: het officiële leger van Ethiopië vecht met het Volksbevrijdingsfront van de regio Tigray, en het officiële leger wordt gesteund door eenheden uit het buurland Eritrea.
Verder:
Sinds 2020 zeshonderdduizend doden – wie ligt er wakker van? De redactie van de Volkskrant niet. In geen talkshow zal er door een gast met walging over worden gesproken. Onbetekenende doden, zeshonderdduizend stuks. Ergens ten westen van de zuidelijke Rode Zee. In een streek ingeklemd tussen Eritrea en Ethiopië. Een etnisch conflict, ofwel een stammenoorlog. De Volkskrant schreef er emotieloos over. Het stond op pagina acht.

In dezelfde editie van de Volkskrant schreeuwde de voorpagina: ’Netanyahu kondigt etnische zuivering van Gaza aan.’ Een bom. Etnische zuivering.
Vervolgens:
Maar ik vroeg me af: heeft Netanyahu dat echt aangekondigd? Ik las het stuk onder die schokkende kop en in de vierde alinea stond: „Netanyahu zei niet letterlijk dat dit [Trumps plan voor Gaza] inhield dat alle Gazanen uit de Gazastrook weg moesten. Wel zei hij: ’Inwoners die Gaza willen verlaten, zullen de mogelijkheid krijgen te vertrekken’.”
Waarna dit bericht volgt:
Dus: Netanyahu had niets gezegd over etnische zuivering. Hij had gezegd dat iedereen die wil vertrekken kan vertrekken, ofwel: het mogelijke vertrek is vrijwillig. Waarom had de redactie die explosieve kop gebruikt in het besef dat die een leugen was? Het emotionele effect voor de lezer was overdonderend.

Niet over Ethiopië maar wel over Gaza dendert de Volkskrant bezeten voort. Met manipulaties en halfbakken nieuwsberichten waarin niet de volle breedte van het conflict wordt belicht maar alleen wat de vooringenomen Volkskrantredactie haar lezers wil laten weten.
Typisch! Of niet?

Dus nooit berichten over goed bevoorraadde winkels en markten van Gaza, want dergelijke berichten staan haaks op wat de Volkskrant aan beeldvorming wil doen. Er is ondervoeding in Gaza, maar er zijn ook cafés en restaurants die nog altijd hun klanten snacks en ijsjes verkopen. Kan allemaal in de rauwe werkelijkheid van Gaza. Komt nooit aan de orde in die krant. En ook niet bij het NOS Journaal, de NRC, Trouw, en ga zo maar door.

Voor de zoveelste keer: Hamas is niet een geïsoleerde terroristenclub maar het leger van Gaza, gesteund door bijna alle Gazanen. Met een ’Blitzkrieg’ op 7 oktober 2023 verklaarde dit leger Israël de oorlog. Inmiddels zijn naar schatting 25.000 soldaten van het Gazaanse leger gedood, samen met 25.000 Gazaanse burgers.

Smerige stadsoorlog
Het aanvallen van een buurland heeft namelijk consequenties. Dat buurland slaat terug. En in dit geval wordt het buurland gedwongen een smerige stadsoorlog te voeren bovenop en binnenin een tunnelcomplex waaraan jarenlang door talloze Gazanen is gebouwd. In deze stadsoorlog sterven burgers, zoals in elke oorlog. Oorlogshistorici zeggen dat in een stadsoorlog gemiddeld negen burgers om het leven komen als in het geweld één strijder wordt gedood. Dat is een historisch gegeven: 1:9. In Gaza is de verhouding tussen gedode strijders en gedode burgers 1:1. Dat is ongekend laag.

Hoe die verhouding ligt in de burgeroorlog in Ethiopië weet ik niet, maar zo laag als 1:1 zal ze niet zijn. Laten we die toch als uitgangspunt nemen. Dan tellen we 300.000 burgerdoden. Zo’n gigantisch aantal dwingt elke krantenmaker tot serieuze aandacht, zou je denken. Maar dat is niet zo. Niks voorpagina. Pagina acht, weggestopt in een alinea.

Satanische Bijbelse massamoord
Wat het Gazaanse leger alle Joden wilde aandoen, toonde het op 7 oktober 2023 via smartphones aan de wereld: Joodse gezinnen werden verbrand, ouders voor de ogen van hun kinderen vermoord. Taferelen als een satanische Bijbelse massamoord. Daarna was Gaza uitzinnig van vreugde toen levende en dode gegijzelden door zijn straten werden gesleurd.

Uit een verslag van de video’s van Hamas: „Hamas-terroristen overhandigden de lichamen van Israëlische gijzelaars aan een waanzinnige moslimmenigte in Gaza, die het bloedbad toejuichte als een ’overwinning’. Palestijnse kinderen – aangemoedigd door ouders en volwassenen – verminkten de lijken terwijl ze ’Allahu akbar’ scandeerden.”

Het recht van Mohammed
Nu wordt Gaza in bescherming genomen door Europa’s politieke en culturele elites, die geen bijzondere aandacht hebben voor honderdduizenden doden en miljoenen ontheemden in Ethiopië. Deze elites houden ons voor dat Israëls vijanden net zoveel belang hechten aan internationaal recht als aan het recht van Mohammed. Daarmee dreigen zij het volgende helse hoofdstuk te openen in het duizenden jaren durende verhaal van de Joodse strijd voor de heiligheid van het leven.
Kortom, WEER selectieve verontwaardiging! Of toch niet?

Mijn vraag: is het leven van een Palestijn meer waard om voor te demonstreren dan het leven van een Ethiopier? Blijkbaar wel, maar waarom? Of zou het kunnen zijn dat de massa niet zo begaan is met de situatie van de Palestijnen in Gaza maar dat de nadruk veel meer ligt om anti Israël te zijn. Om wat voor reden dan ook! Zou wel een herhaling van de geschiedenis zijn! Helaas!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
dikkemick
Adelaar

Re: Veel erger dan Gaza!

Bericht door dikkemick »

Dit heb ik eerder uitgelegd. Onze geschiedenis met de joden en het daarbij behorende oude schuldgevoel en de locatie van Israël in het kruidvat midden oosten.
En dat maakt dat het meer aandacht krijgt dan Ethiopië
En IK vind het een beetje misselijk het ene leed tegenover een ander leed te zetten om het ene leed weer te kunnen bagatelliseren.
En dit wil ik hier in dit topic meegeven en daar doe je het maar mee Lanfy
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nee Dikkemick. Daar trappen we niet meer in. Het is pure haat geworden. Antisemitisme dekt de lading niet eens meer
En als eenzijdiger dan eenzijdiger 'het' ene conflict wordt benadrukt, terwijl er sinds 2020, en daarmee doe we ook nog Jemen en het Kongobekken b.v. onrecht, genoeg conflicten zijn uitgebroken die groter en gruwelijker of 'defenitiever' (Nagorno Karabach - ontvolkt en van de kaart geveegd) - zijn dan het 'ene' is er iets aan de hand.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Niet alleen de titel geeft het aan, ook het bericht gaat duidelijk weer over iets anders dan Ethiopië.
topic vooralsnog gesloten.
er volgt ruggespraak met het team.
De teamleden zijn akkoord.
Ik wens u alle goeds
Gesloten