Zonder auto en terug naar af.

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Zonder auto en terug naar af.

Bericht door Gerard R. »

Ik doe het een jaar of 4 zonder auto. Fiets, lopen, OV, etc. en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis.

Ik had niet meer zo'n plezier met de auto, ook al omdat we weten: daar iedereen er een heeft, hoe ongelooflijk schadelijk zo'n op zich prachtig tool nu werkt op de atmosfeer en meer.

Ik heb zat gereisd, alles zit nog in dat hoofd, ook het gevoel dat overal bij hoort. En als ik naar de Tour de France kijk zie
ik ook net als vroeger veel bergen en andere mooie zaken.
Als ik persé iets met een auto moet is er wel iemand die mij een liftje geeft. Rijbewijs houd ik actief.
En hoe gezond is de fiets en de wandeling. En roken doe ik ook 25 jaar niet meer. En alcohol drinken ook niet veel. En teveel eten ook niet meer.

De rest doe ik allemaal wel. Net als mij ergeren aan teveel, maar ook daar gaat de bijl in. 8*)
** ¥ **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Sinds ik op 10 augustus 2012 naar Thailand ben verhuisd, heb ik geen auto meer bestuurd. Enerzijds waagde ik mij liever niet aan het links rijden aan het keren op speciaal daarvoor aangelegde punten op de buitenweg en aan motorfietsen die in strijd met de regels rechts rijden. Anderzijds verwachtte ik, dat ik als gevolg van mijn parkinson aandoening, spoedig niet meer in staat zou zijn om goed auto te rijden. Ik heb mijn rijbewijs dan ook laten verlopen. Als ik ergens heen moet, dan is onze jongste dochter meestal degene die rijdt en tot nu toe heeft ze dat vrij goed gedaan. Ik doe zelf geen boodschappen, dat doen onze dochters of kleindochters, die toch grotendeels op mijn kosten leven.
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ik heb een aantal jaar geleden ook mijn auto weg gedaan. Ik mis hem bijna nooit.
Een stukje van het geld dat ik bespaar, kan ik eventueel besteden aan autohuur of zelfs incidenteel een taxi. Ik hou dan nog steeds veel geld over.
Verder draag ik minder bij aan alle maatschappelijke- en milieuproblemen die autoverkeer veroorzaakt, fiets ik veel meer en heb ik geen zorgen over onderhoud, keuringen etc. Het wordt je overigens wel steeds moeilijker gemaakt met het beleid dat sterk op de auto is gericht.
Daarbij is het natuurlijk ook een enorme melkkoe!
Dat wordt algemeen geroepen, vooral door rechtsere media, maar is absoluut niet waar. Als je alle maatschappelijke kosten van autoverkeer meetelt, wordt autorijden gesubsidieerd. Denk aan ruimtegebruik (we besteden meer ruimte aan parkeren dan aan wonen), ongevallen, vervuiling, afval, klimaat.

T.o.v. andere prijzen, is benzine goedkoper dan 15 jaar geleden, in tegenstelling tot OV.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 01 jul 2025 11:00
Daarbij is het natuurlijk ook een enorme melkkoe!
Dat wordt algemeen geroepen, vooral door rechtsere media, maar is absoluut niet waar. Als je alle maatschappelijke kosten van autoverkeer meetelt, wordt autorijden gesubsidieerd. Denk aan ruimtegebruik (we besteden meer ruimte aan parkeren dan aan wonen), ongevallen, vervuiling, afval, klimaat.

T.o.v. andere prijzen, is benzine goedkoper dan 15 jaar geleden, in tegenstelling tot OV.
Zo had ik het niet bekeken, pessimistisch als ik ben.

Maar zelf nu de auto voor de deur stil staat kost het me geld. Ieder jaar hogere parkeervergunning kosten, nooit minder!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 01 jul 2025 11:35 Maar zelf nu de auto voor de deur stil staat kost het me geld. Ieder jaar hogere parkeervergunning kosten, nooit minder!
Dat is logisch, als je een stukje grond koopt of huurt, betaal je daar ook voor.
Vrijwel overal betaal je nog steeds minder dan de huur van zoveel m2 zou kosten . Wellicht niet in de binnenstad van Amsterdam. Bovendien heb je meerdere parkeerplaatsen per auto nodig, het overgrote deel daarvan is gratis.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ligt eraan waar je woont. In dorpen is het gratis stilstaan, in de stad betaal je
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ja, maar niet de marktprijs.

Dit artikel is zeer de moeite van het lezen waard.

Uit het artikel:

econoom Jos van Ommeren van de Vrije Universiteit van Amsterdam:
Zo kon Van Ommeren terugrekenen: wat is de marktprijs van een parkeerplaats die de gemeente voor weinig weggeeft? Conclusie: zo’n 3.600 euro per jaar. Ter vergelijking: een parkeervergunning in het centrum van Amsterdam kost 535 euro per jaar (minder dan 1,50 euro per dag).

Gesubsidieerd parkeren zorgt voor inefficiënt ruimtegebruik. Hoewel we vaak denken dat in de stad een tekort bestaat aan parkeerruimte, heeft zelfs Amsterdam bijna twee parkeerplekken voor elke auto. En toch leggen Amsterdamse auto’s elke dag 50.000 kilometer af op zoek naar een parkeerplek.
Plaats reactie