Axxyanus,axxyanus schreef: ↑04 jul 2025 10:27Maar op welke manier helpt dit meer aan de hand zijnde ons bij de vraag inhoeverre geslacht een spectrum is of toch eerder binair?heeck schreef: ↑03 jul 2025 14:30 Tiberius,
Maak je niet ongerust als ik een robotwaan als dusdanig etaleer.
Er is meer aan de hand zoals ik daarna weergaf.
En er is nog meer aan de hand:
https://www.discoverwildlife.com/animal ... change-sex10 animals that can change sex
Want uiteindelijk hebben die dieren met uitzondering van de overgansperiode, op elk andere moment een duidelijk geslacht uit een van twee mogelijkheden. Buiten de overgangsperioden zijn ze of mannelijk of vrouwelijk. Dat lijkt me redelijk binair.
Ter herinnering:
Ik vind je topictitel onnodig benauwend.Roeland berichtje eerder schreef:Wie weet maken mensen zich er uitzonderlijk druk over zonder daar inteelt mee te bestrijden!
Want jouw redelijk ogende binairiteit is maar een slordige maat voor correlatie, die je zo afgerond zeker niet mag extrapoleren.
Vrouwen als kleine mannen behandelen is zeker medisch bezien fout en mannen als groot model vrouwen ook. Het is overduidelijk dat mannen niet in alle aspecten groter zijn.
"Redelijk binair" verdient zo bezien maatschappelijk met beheersing te worden geprojecteerd op allerlei menselijk gedrag om te voorkomen dat alpinistes alleen in enkellange rokken de Mont Blanc op mogen, of anderszins apart worden gezet. Of ten onrecte niet worden benut.
En meer van zulk niet te billijken noch te legitimeren geforceerd afscheiden van gedrag.
Over de hele breedte bezien kan ons geslachtelijk gedrag beter spectraal worden georganiseerd dan binair.
De per topictitel gesuggereerde tweedeling heeft beperkte reikwijdte en behoeft om geen enkele reden verder te worden uitgediept of aangescherpt dan al is gebeurd.
Wie of wat zou daarmee zijn gediend?
Roeland