EM-veld = 'Gods'bewustzijn

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: EM-veld = 'Gods'bewustzijn

Bericht door MaartenV »

Coherent licht moduleert bewustzijn: het is niet de kracht, maar de structuur die telt

Veel mensen denken dat elektromagnetische velden enkel effect kunnen hebben op het brein als ze krachtig genoeg zijn, zoals bij een MRI-toestel dat werkt met velden tussen 1,5 en 7 Tesla. Maar die redenering klopt niet. Onderzoek wijst namelijk uit dat het niet de sterkte van het veld is die bepalend is voor bewustzijnsveranderingen, maar wel de coherentie, de ritmische structuur en de afstemming ervan op hersengolven.

Neem nu TMS, transcraniële magnetische stimulatie. Dat gebruikt hele korte magnetische pulsen, heel lokaal gericht op een specifiek hersengebied. Die pulsen zijn helemaal niet schadelijk, en veel minder krachtig dan een MRI. Toch kunnen ze er tijdelijk voor zorgen dat je je spraak verliest, of dat je een visuele waarneming niet meer bewust ervaart, gewoon doordat ze ritmisch en gestructureerd interfereren met de bestaande veldpatronen in je brein. Het gaat dus niet om brute kracht, maar om precieze timing en afstemming.

Ook tACS toont dat aan. Dat is een techniek waarbij heel zwakke wisselstroompjes van 1 tot 2 milliampère op de schedel worden geplaatst. Die stroompjes worden afgestemd op specifieke hersenfrequenties, zoals alfa- of gammagolven, en gaan dan resoneren met je brein. Mensen die deze stimulatie ondergaan, rapporteren vaak veranderingen in hun stemming, aandacht of helderheid van bewustzijn. Ook hier is er geen sprake van intensiteit, maar van resonantie.

Een derde voorbeeld komt uit het onderzoek naar licht in de gammafrequentie. Aan het MIT heeft men muizen met Alzheimer blootgesteld aan flikkerend licht op 40 Hz, wat overeenkomt met de natuurlijke gammafrequentie van het menselijke brein. Dat leidde niet alleen tot sterkere hersenactiviteit, maar ook tot vermindering van amyloïde plaques in de hersenen. Gewoon door licht dat flikkert op het juiste ritme, zonder dat het fel of intens hoeft te zijn.

(misschien als we onszelf zouden blootstellen aan deze lichtfrequentie, we helderder gaan denken?)

Ten slotte is er tPBM, of transcraniële photobiomodulatie. Hierbij wordt zwak, coherent infrarood licht door de schedel gestuurd, meestal rond 810 of 1064 nanometer. Dat licht dringt enkele centimeters diep in het brein, zonder warmte of schade, en stimuleert daar de mitochondriën van neuronen. Het gevolg is een verhoogde energieproductie in de hersencellen, en dat blijkt in sommige studies de cognitieve helderheid, stemming en mentale prestaties te verbeteren. Sommige mensen beschrijven het als een vorm van verhoogd of ‘helder bewustzijn’.

Wat deze voorbeelden gemeen hebben, is dat ze allemaal aantonen dat een zwak maar goed georganiseerd elektromagnetisch of lichtsignaal méér effect heeft op het brein dan een krachtig maar structuurloos veld. Een MRI is veel krachtiger, maar statisch en zonder interne modulatie. Die doet niets aan je bewustzijn. Een zachte, goed afgestemde puls of lichtflits doet dat soms wél.

Of, anders gezegd: een zachte melodie die precies goed is afgestemd op je innerlijke ritme, raakt je dieper dan een luide monotone toon.

Het zou dus wel eens kunnen dat bewustzijn, in zijn fijnste lagen, een veldfenomeen is dat vooral gevoelig is voor structuur, fase en coherentie – en niet voor brute kracht.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Leon schreef: 09 jul 2025 15:06
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 jul 2025 15:01
Leon schreef: 09 jul 2025 14:57

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumveldentheorie

Deeltjes worden beschreven vanuit het veld en niet andersom

Een speculatie is dat uit de kromming van ruimtetijd (het willen “oprollen” van dimensies) velden ontstaan.
Een kwantumveld is iets heel anders dan een EM veld waar Maarten V het over heeft.
Een EM-veld is een kwantumveld, zoek maar op.
Alles is quatum als je door redeneert.

Laat onverlet dat EM niet op zich kan bestaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 09 jul 2025 15:17
Leon schreef: 09 jul 2025 14:57

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumveldentheorie

Deeltjes worden beschreven vanuit het veld en niet andersom

Een speculatie is dat uit de kromming van ruimtetijd (het willen “oprollen” van dimensies) velden ontstaan.
Een kwantumveld is iets heel anders dan een EM veld waar Maarten V het over heeft.

Ik heb het over de twee. Als het EM veld, veroorzaakt door stroompjes in de hersenen, door coherentie bewuste ervaring kunnen opwekken, zal een hoog coherent quantum EM veld, (dat dus hyper coherent is) zeker bewust zijn. Dat kwantum em veld is dan het Allesomvattende Bewustzijn tegenover ons kleine bewustzijn, het (coherente) opgewekte em veld in de hersenen. Dus ik spreek over beide.

Het kwantum em veld is hyper coherent (dus intens bewustzijn volgens mijn hypothese), non-lokaal, tijdloos en in superpositie en verspreid over heel het universum. Dat is voor mij het ideaal om er Allesomvattend Bewustzijn aan toe te dichten.
Puere fantasie, niet meer dan dat.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 09 jul 2025 15:17 Ik heb het over de twee. Als het EM veld, veroorzaakt door stroompjes in de hersenen, door coherentie bewuste ervaring kunnen opwekken, zal een hoog coherent quantum EM veld, (dat dus hyper coherent is) zeker bewust zijn. Dat kwantum em veld is dan het Allesomvattende Bewustzijn tegenover ons kleine bewustzijn, het (coherente) opgewekte em veld in de hersenen. Dus ik spreek over beide.

Het kwantum em veld is hyper coherent (dus intens bewustzijn volgens mijn hypothese), non-lokaal, tijdloos en in superpositie en verspreid over heel het universum. Dat is voor mij het ideaal om er Allesomvattend Bewustzijn aan toe te dichten.
Je hebt heel wat studie gedaan omtrent oa. neurofysica. :)

Maar zoals in al je eerdere hypothesen zijn je conclusies van een hoog wensdenken gehalte.
Met steeds weer het "als,........dan.........."
Je komt nu met een hypothese op basis van eerdere hypothesen.

Geen wetenschappelijke conclusies en ook geen filosofie, zoals je het graag wil noemen.
Eerder science fiction.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Je zou ook kunnen apprecieren dat ik een poging doe om de mystieke ervaring materialistische via een fysiek substraat tracht te verklaren, in plaats van het aan het bovennatuurlijke te laten. :)

-
Laatst gewijzigd door MaartenV op 10 jul 2025 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jul 2025 08:27

Je hoeft niet door te redeneren, het EM-veld is gewoon een kwantumveld. Deze zijn de oorzaak van deeltjes. Wat de oorzaak van de velden is moet nog achterhaald worden. In ieder geval is niet het deeltje de oorzaak van het veld.
Misschien…
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Leon schreef: 10 jul 2025 13:48

Je hoeft niet door te redeneren, het EM-veld is gewoon een kwantumveld. Deze zijn de oorzaak van deeltjes. Wat de oorzaak van de velden is moet nog achterhaald worden. In ieder geval is niet het deeltje de oorzaak van het veld.
EM veld dat op zichzelf bestaat dat zou iets unieks zijn.

Valt het gravitatie veld ook onder deze revolutionaire nieuwigheid?
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jul 2025 13:56
Leon schreef: 10 jul 2025 13:48

EM veld dat op zichzelf bestaat dat zou iets unieks zijn.

Valt het gravitatie veld ook onder deze revolutionaire nieuwigheid?
Een EM-veld is niet zoals een zwaartekrachtveld de verzameling eigenschappen van deeltjes.

Een zwaartekrachtveld hoort eigenlijk de naam veld niet te hebben, het is meer een gebied waar zwaartekracht geldt.

Een klassieke invulling van “velden” gaat je bij het EM-veld niet helpen.
Misschien…
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 10 jul 2025 13:32 Je zou ook kunnen apprecieren dat ik een poging doe om de mystieke ervaring materialistische via een fysiek substraat tracht te verklaren, in plaats van het aan het bovennatuurlijke te laten. :)
Ik bewonder jouw volhardendheid. :)
Alleen het onderwerp en dit soort pogingen zijn jouw hobby.
Waarom zou ik dat voor FT.nl moeten appreciëren?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie