Henry II schreef: ↑17 jul 2025 16:22
Maar geslacht is niet beperkt tot mensen. Als men het over een concept heeft dat over heel het dieren- en plantenrijk verspreid is. Vind ik het eigenaardig dat men voor het geslacht van mensen, naar mens specifieke zaken gaat kijken i.p.v. naar wat algemeen in biologie de maatstaf is.
Er zijn planten en dieren die zich ofwel geslachtelijk dan wel ongeslachtelijk voorplanten. Maar dieren en planten worden daar verder niet op beoordeeld, gediscrimineerd of behandeld. Mensen wel zoals we elke dag zien en horen. In de topic start staat
Ja dat is helemaal waar. Ik begrijp alleen niet goed hoe dat ter zake doet. Mensen worden op allerlei manieren gediscrimineerd. Mensen met een kortere lichaamslengte worden meer over het hoofd gezien dan mensen met een langere lichaamslengte. Maar dat lijkt me toch geen reden om lichaamslengte op een andere manier te gaan bekijken dan lengte in het algemeen.
Dus waarom zouden we dan als het om geslacht gaat, bij mensen afstappen van de algemene biologische definitie?
Henry II schreef: ↑17 jul 2025 16:22Er is BMW nog nooit een individu gevonden die op een of andere manier halfweg tussen man en vrouw zou liggen.
En dat is volgens mij niet juist. Er zijn veel individuen die lichamelijk en of psychisch niet voldoen aan deze binaire indeling. Er zijn veel mensen die er tussenin liggen. Zowel fysieke als mentale ontwikkeling wordt gestuurd door geslachtschromosomen, en daar komt van alles uit. Het bepalen van het 'geslacht' heeft geen nut, behalve als je daar iets mee wilt doen.
Geslacht bij zoogdieren --- en dus mensen --- gaat om wie zwanger kan worden en wie voor de bevruchting zorgt. Dat is alles. Er is geen mannelijke en vrouwelijk mentale ontwikkeling, net zomin als er mannelijke en vrouwelijke lichaamslengtes zijn. Er zijn enkel statistische tendensen en stereotiepen. Als je met mannelijke mentale ontwikkeling bedoelt, dat iemand een mentale ontwikkeling heeft die we over het algemeen bij de mannetjes vinden dan is dat geen probleem. Als je van die mannelijk mentale ontwikkeling overstapt dat dat een aanduiding is voor iemands geslacht en dat een vrouw met een dergelijke ontwikkeling een meer mannelijk geslacht zou hebben dan ben je een statistische tendens aan het gebruiken als een determinatie factor, wat niet correct is.
Henry II schreef: ↑17 jul 2025 16:22Oftewel als je op basis van die vaststelling een waardeoordeel wil baseren en mensen uitsluiten. En dat is ook de reden waarom organisaties zoals o.a. het IOC blijkbaar gestopt is met het vaststellen van het geslacht. Het gaat mij niet om de biologie, het gaat om de waarde van de mens. Of dier trouwens.
Het onderscheid tussen man en vrouw is geen waardeoordeel op zich. Als je het onderscheid tussen man en vrouw gaat vertroebelen omdat er mensen zijn die daar wel een waardeoordeel aan verbinden, dan geef je die mensen gelijk. Je zegt dat impliciet dat je dat onderscheid moet verbergen om geen verschil in waardeoordeel te hebben.
Dat het IOC zijn verantwoordelijkheid probeert te ontlopen en daardoor toelaat dat sommige mannen in de vrouwencategorie deelnemen, spreekt niet tegen dat het geslacht een belangrijke categorie is in sport.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman