Wat is gender juist?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Georgie
Ervaren pen

Re: Wat is gender juist?

Bericht door Georgie »

Peter_1 schreef: 17 jul 2025 10:45
Georgie schreef: 13 jul 2025 17:20 "Wat is gender juist?"
De vraag is heel kort te beantwoorden: Gender is het mentale geslacht van de mens.
Of anders: Gender maakt deel uit van iemands zelfbeeld, zijn/haar identiteit.
Klopt. Wat wel interessant is: waarom normaliseren we dat dan niet met andere zaken? want iemand die zichzelf als Napoleon ziet, dat is toch ook gewoon een vorm van zelf-indentificatie? of iemand die zichzelf ziet als een niet-menselijk dier?

Waarom nog de definitie 'Dissociatieve identiteitsstoornis' en niet diverse-identiteits-identificatie. Wanneer is het een stoornis en wanneer is het 'normaal'?

Ik vind alles best. Wat mij betreft gooien we de hele DSM-5 weg en is iedereen gewoon onderdeel van onze diverse samenleving. Maar dat moet dan wel helder zijn.
Ook deze vraag heeft een eenvoudig antwoord. (staat hierboven trouwens ook al)
Gender maakt deel uit van iemands identiteit. Het is aangeboren: zowel lichamelijke identiteit, het geslacht, direct herkenbaar aan de primaire geslachtskenmerken en wat later aan de secundaire geslachtskenmerken als het mentale gender, dat pas later, als de persoon zich van zijn/haar/hens geslachtelijkheid bewust wordt, herkend wordt.
Meestal matchen die twee: man in een mannenlichaam, vrouw in een vrouwenlichaam. Zo;n persoon voldoet aan de verwachtingen van de samenleving. Gender speelt dan geen belangrijke rol meer en meetal is men er zich weinig van bewust.
Maar soms matchen die twee (gender en geslacht) niet en ontstaat er verwarring en kan de betreffende persoon tot de slotsom komen dat hij/zij/hen transgender, non-binair of queer is.
Dit is geen psychische stoornis maar een natuurlijke "mismatch". Daarom geen disorder, maar een dysforie

Je moet wel het verschil beseffen tussen bewustwording en inbeelding. Bij gender gaat het om bewustwording van een aangeboren kenmerk. Daarom de term dysforie
Bij, wat jij noemt "zelf-identificatie" als een historische of mythische figuur, of een niet-menselijk dier of buitenaards wezen of zo gaat het om inbeelding. Daarom "disorder" en DSM-5 om de patiënt te helpen en de samenleving te beschermen.
De diversiteit van de samenleving is hierbij niet in het geding.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 17 jul 2025 18:34 Ik ga liever uit van de psychologie, het mentale gender. Dat komt uit de persoon zelf voort. Maakt deel uit van diens persoonlijke identiteit. Zijn/haar/hens zelfbeeld. "Ik voel me mannelijk, ik denk mannelijk, ik doe mannelijk, Ik ben een man" of " Ik voel me vrouwelijk, ik denk vrouwelijk, ik doe vrouwelijk, Ik ben een vrouw." Of "Ik voel me niet mannelijk of vrouwelijk. Ik denk niet mannelijk of vrouwelijk, ik doe niet mannelijk of vrouwelijk. Ik ben geen van beide. Ik ben genderneutraal/non binair.
Zo lust ik er nog wel een paar:

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

aldus de analyse van het domste jongetje van de klas.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 08:17
Georgie schreef: 17 jul 2025 18:34 Ik ga liever uit van de psychologie, het mentale gender. Dat komt uit de persoon zelf voort. Maakt deel uit van diens persoonlijke identiteit. Zijn/haar/hens zelfbeeld. "Ik voel me mannelijk, ik denk mannelijk, ik doe mannelijk, Ik ben een man" of " Ik voel me vrouwelijk, ik denk vrouwelijk, ik doe vrouwelijk, Ik ben een vrouw." Of "Ik voel me niet mannelijk of vrouwelijk. Ik denk niet mannelijk of vrouwelijk, ik doe niet mannelijk of vrouwelijk. Ik ben geen van beide. Ik ben genderneutraal/non binair.

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Ter aanvulling:

Natuurlijk vinden sociologen en andere correcten dat het jongetje ook als geniaal dient te worden behandeld, dus automatisch een tien voor alles wat hij inlevert, immers die domme Meester , Leraar en Docent kunnen die genialiteit niet naar waarde schatten. Afbeelding
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Er bestaat zoiets als Body Integrity Identity Disorder. Dit gaat veel verder dan gevoelens over wat je gender is ten opzichte van je geslacht. Je kunt het dus wel naar het absurde en belachelijke doortrekken maar linksom of rechtsom zijn er mensen die psychische problemen hebben met hun zelfbeeld. Daar is geen ontkennen of ontkomen aan.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Georgie schreef: 17 jul 2025 18:34
heeck schreef: 17 jul 2025 11:23 Nog even nageslagen of ik er echt zo ver naast zit als Axxyanus stelt:
https://www.uu.nl/onderzoek/dynamics-of ... e%20'hoort'.
Waarom zijn er jongens en meisjes?
Joyce Endendijk
Universitair Docent Sociale Wetenschappen
Roeland
Mevrouw Endendijk bestudeert het gender vanuit de sociale wetenschappen, alsof de samenleving het gender op de persoon projecteert. Zij noemt dat het sociale gender. Dat is een uitgangspunt en de conclusies die zij trekt kunnen heel wel correct zijn.
Ik ga liever uit van de psychologie, het mentale gender. Dat komt uit de persoon zelf voort. Maakt deel uit van diens persoonlijke identiteit. Zijn/haar/hens zelfbeeld. "Ik voel me mannelijk, ik denk mannelijk, ik doe mannelijk, Ik ben een man" of " Ik voel me vrouwelijk, ik denk vrouwelijk, ik doe vrouwelijk, Ik ben een vrouw."
Dat is geen algemeen aanvaard principe. We aanvaarden in de maatschappij niet dat omdat Jan voelt een A te zijn, en Jan zich gedraagt zoals die denkt dat een A zich gedraagt en daardoor denkt een A te zijn, dat wij moeten aanvaarden dat Jan een A is.

Ter illustratie. Veel transvrouwen denken zich vrouwelijk te gedragen maar gedragen zich in werkelijk volgens de stereotiepen die de maatschappij van vrouwen heeft i.p.v. hoe vrouwen zich werkelijk gedragen. Zo zullen transvrouwen vaak hoge hakken dragen in omstandigheden waarvan echte vrouwen denken dat dat niet de moment is om hoge hakken te dragen. Dus transvrouwen gedragen zich in werkelijkheid vaak helemaal niet zoals vrouwen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mullog schreef: 18 jul 2025 10:17

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Er bestaat zoiets als Body Integrity Identity Disorder. Dit gaat veel verder dan gevoelens over wat je gender is ten opzichte van je geslacht. Je kunt het dus wel naar het absurde en belachelijke doortrekken maar linksom of rechtsom zijn er mensen die psychische problemen hebben met hun zelfbeeld. Daar is geen ontkennen of ontkomen aan.
Dat er mensen zijn die psychisch lijden, wil nog niet zeggen dat de verklaring die gegeven wordt voor dat lijden klopt. Dat men soms met een absurde verklaring komt om dat lijden te duiden mag van mij wel degelijk bespot worden, want dat soort verklaring geeft maar al te vaak aanleiding tot extra lijden.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 18 jul 2025 10:17

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Juist door het naar het absurde door te trekken blijkt vaak het verkeerde uitgangspunt van denken.

Zo ook bij jou:
Immers dat oerdomme jongetje kan ook heel gefrustreerd raken, doordat zijn vermeende genialiteit niet door derden wordt erkend.

PS.
Uit de hoek van de sociophaten is wel eens gesuggereerd dat een ieder zou moeten kunnen promoveren, zelfs verstandelijk gehandicapten.
Er is dus nog hoop voor dat stomme jongetje. :lol:
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Georgie schreef: 17 jul 2025 23:52
Peter_1 schreef: 17 jul 2025 10:45 Waarom nog de definitie 'Dissociatieve identiteitsstoornis' en niet diverse-identiteits-identificatie. Wanneer is het een stoornis en wanneer is het 'normaal'?

Ik vind alles best. Wat mij betreft gooien we de hele DSM-5 weg en is iedereen gewoon onderdeel van onze diverse samenleving. Maar dat moet dan wel helder zijn.
Ook deze vraag heeft een eenvoudig antwoord. (staat hierboven trouwens ook al)
De vraag moet geen antwoord hebben. De vraag moet een ondersteunende verklaring hebben. Elke kwakzalver heeft antwoorden op de vragen die je hem stelt. Elke gelovige heeft antwoorden aop de vragen die je hem stelt.

Antwoorden op zich zijn niet genoeg.
Georgie schreef: 17 jul 2025 23:52Maar soms matchen die twee (gender en geslacht) niet en ontstaat er verwarring en kan de betreffende persoon tot de slotsom komen dat hij/zij/hen transgender, non-binair of queer is.
Dit is geen psychische stoornis maar een natuurlijke "mismatch". Daarom geen disorder, maar een dysforie
Waarop is dat gebaseerd? Het is niet voldoende dat dergelijke zaken beweerd worden. Je moet dan een maatstaf geven waarmee we identiteiten kunnen onderscheiden van disorders. En dan moet je uitleggen waarom iemand met dysforie daaraan voldoet en iemand met bv anerexia nervosa niet.
Georgie schreef: 17 jul 2025 23:52Je moet wel het verschil beseffen tussen bewustwording en inbeelding. Bij gender gaat het om bewustwording van een aangeboren kenmerk. Daarom de term dysforie
Het probleem is dat er een beduidend aantal gevallen van "detranser" en "desisters" zijn.

Als iemand de diagnose, dysforie krijgt, door een transitie gaat en daarna tot het besluit komt dat die transitie zijn problemen niet heeft opgelost en nu een detransitie wil. In hoeverre was zijn eerste idee van trans te zijn dan een kwestie van bewustwording?

Lees hier het verhaal van Maarten transitie heeft mijn leven verwoest. Maarten kreeg op zijn 16de de diagnose genderdysforie. Hij maakte een transitie door. Zes jaar later kwan hij tot het besluit ongelukkiger te zijn dan vroeger en leeft weer als een man.

Als gender een aangeboren identiteit is en genderdysforie een bevestiging is van dat gender, hoe komt het dan dat er mensen zijn zoals Maarten die daarna terug willen?

Een ander probleem is dat er heel wat mensen zijn die beweren het tegenovergestelde gender te hebben, zonder dat er sprake is van dysforie. Je hebt mensen die gewoon beweren van het ander geslacht te zijn en tegelijk zich volop op hun gemak in hun lichaam lijken te voelen.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 09:20

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Als jij je als zodanig presenteert accepteer ik dat zonder meer.
Totdat je door de mand valt als de modale stamtafelgast die zo nu en dan een kritisch-geestig bedoelde opmerking plaatst
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 09:20 Ter aanvulling:

Natuurlijk vinden sociologen en andere correcten dat het jongetje ook als geniaal dient te worden behandeld, dus automatisch een tien voor alles wat hij inlevert, immers die domme Meester , Leraar en Docent kunnen die genialiteit niet naar waarde schatten. Afbeelding
Dit is dnuzo'n opmerking.
Maar het enige dat eruit blijkt is volslagen onbegrip.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 18 jul 2025 12:40
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 09:20

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Als jij je als zodanig presenteert accepteer ik dat zonder meer.
Totdat je door de mand valt als de modale stamtafelgast die zo nu en dan een kritisch-geestig bedoelde opmerking plaatst
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 09:20 Ter aanvulling:

Dit is dnuzo'n opmerking.
Maar het enige dat eruit blijkt is volslagen onbegrip.
Ga je weer op de man spelen?
Dat iemand het niet met je eens is, maakt hem nog niet inferieur.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

axxyanus schreef: 18 jul 2025 10:30

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Er bestaat zoiets als Body Integrity Identity Disorder

Het artikel in de link refereert aan gevonden afwijkingen in de hersenen. Dat lijkt mij een materialistische oorzaak. En als dat volgens jullie flauwekul is dan heeft MaartenV een argument erbij :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 18 jul 2025 12:48

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Het artikel in de link refereert aan gevonden afwijkingen in de hersenen. Dat lijkt mij een materialistische oorzaak. En als dat volgens jullie flauwekul is dan heeft MaartenV een argument erbij :lol:
Dat men de oorzaak heeft, doet niets af op de verkeerde reactie van de omgeving.

Dat domme jongetje blijft doom ook als men de oorzaak van zijn domheid weet.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Kan je me even verduidelijke welk punt je hiermee wil maken?

Er bestaan mensen met Body Integrity Identity Disorder waarvan de oorzaak in de hersenen gevonden kan worden. Wat volgt daaruit?

Het Cass review maakt duidelijk dat er geen betrouwbare manier is om lijders aan dysforie die geholpen zullen zijn met een medische transitie, te scheiden van de mensen die beter op een andere manier geholpen zijn.
Cass review: 10 Assesment and diagnosis schreef: 10.2 The heterogeneity of the patient cohort makes assessment and diagnosis challenging, and many clinicians, both nationally and internationally, have told us that there is no reliable way to accurately predict which young people might benefit from a medical transition and which might benefit from alternative pathway(s) or interventions(s).
Er zijn dus mensen die van hun genderdysforie afgeraken en door o.a. praat therapie vrede krijgen met hun lichaam. Dit soort mensen zou dus onnodige behandelingen ondergaan door hun genderdysforie als onomstotelijk bewijs te beschouwen voor een genderidentiteit die verschilt van hun geslacht.

Het is zeker niet uit te sluiten dat er mensen zijn bij wie hun genderdysforie een gelijkaardige oorzaak heeft als je daar aanhaalt bij Body Integrity Identity Disorder maar het zou onverantwoord zijn om dat als enige mogelijke oorzaak van genderdysforie te zien.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 12:50

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Dat men de oorzaak heeft, doet niets af op de verkeerde reactie van de omgeving.

Dat domme jongetje blijft doom ook als men de oorzaak van zijn domheid weet.
Welke reactie van de omgeving? Ik lees alleen dat een dom jongetje zichzelf geniaal vindt. Niet wat zijn omgeving ervan vindt.

P.s. het is niet voor niets dat ik je "aanvulling" heb weggelaten. Het gaat erom dat mensen een probleem, misschien beter discrepantie, ervaren. Niet wat de omgeving daarvan vindt.

P.p.s. dat geniale domme jongetje is waarschijnlijk ook niet de beste metafoor
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

axxyanus schreef: 18 jul 2025 13:42

1. Ik voel me geniaal
2.. Ik denk geniaal.

Ik ben dus geniaal:

Kan je me even verduidelijke welk punt je hiermee wil maken?

Er bestaan mensen met Body Integrity Identity Disorder waarvan de oorzaak in de hersenen gevonden kan worden. Wat volgt daaruit?

Het Cass review maakt duidelijk dat er geen betrouwbare manier is om lijders aan dysforie die geholpen zullen zijn met een medische transitie, te scheiden van de mensen die beter op een andere manier geholpen zijn.
Cass review: 10 Assesment and diagnosis schreef: 10.2 The heterogeneity of the patient cohort makes assessment and diagnosis challenging, and many clinicians, both nationally and internationally, have told us that there is no reliable way to accurately predict which young people might benefit from a medical transition and which might benefit from alternative pathway(s) or interventions(s).
Er zijn dus mensen die van hun genderdysforie afgeraken en door o.a. praat therapie vrede krijgen met hun lichaam. Dit soort mensen zou dus onnodige behandelingen ondergaan door hun genderdysforie als onomstotelijk bewijs te beschouwen voor een genderidentiteit die verschilt van hun geslacht.

Het is zeker niet uit te sluiten dat er mensen zijn bij wie hun genderdysforie een gelijkaardige oorzaak heeft als je daar aanhaalt bij Body Integrity Identity Disorder maar het zou onverantwoord zijn om dat als enige mogelijke oorzaak van genderdysforie te zien.
Dat ontkennen dat voor mensen dit soort problemen bijzonder reëel kunnen zijn geen pas heeft. Ik lees hier heel veel dat het zwart/wit is. Man of vrouw. Meer smaken zijn er niet. Maar de biologie zit zo niet in elkaar.
Plaats reactie