Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door gerard_m »

Bonjour schreef: 29 jul 2025 15:53
Israël had eerst eens kunnen praten over de gijzelaars ipv gelijk schieten.
Israël heeft nu 2 miljoen onschuldige gijzelaars als compensatie die ze ook nog eens uithongert.
Als ze een eerlijke deal wouden, was dat wel gelukt. Laatste bestand is door Israël geschonden.
Het klopt inderdaad dat Israel na het uitmoorden van dorpen en een muziekfestival + het gijzelen van onschuldige burgers, ook het goede gesprek had kunnen aangaan met Hamas. Al zouden weinig regimes het zo doen.

Maar dat doet niets af aan mijn punt. Je krijgt zelf nog geen kritische letter uit je toetsenbord over Hamas en omgekeerd vind Henry niet objectief omdat hij de andere partij niet ook kritiek geeft.

Tenzij je inderdaad vindt dat hamas niets te verwijten is (wat me ook vanuit pro-Palestijns perspectief bijzonder lijkt)?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Gerard R. schreef: 29 jul 2025 16:00
Ik vind het toch wel van een ongelooflijke vertwistheid hoor. Ik kan het niet volgen.
Zoiets van 'iemand die mijn zoon gijzelt en nog een zoon vermoordt en ik dan vanuit mijn woonplaats de straat waar zij wonen in elkaar gooien met bommen en daarbij 500 mensen ombrengen'. Oja en nog wat uithongeren enzo. En dan vrienden of lieden die mij mogen, die steeds roepen dat ik door door door moet gaan zolang ze mijn zoon niet vrijlaten. ???? Ja, ze moeten mijn zoon niet gijzelen, dat is waar, maar de maatvoering is op deze manier toch compleet zoek? Heel tribaal hoor. Of zie(n) ik (we) dat nou zó fout?
Ik heb het hier niet over maatvoering, maar over het vrijpleiten van Hamas terwijl je tegelijk eenzijdige kritiek niet objectief vindt.

Volgens mij heeft Israel veel te zwaar gereageerd zonder enig oog voor mensenrechten. Maar dat pleit Hamas niet vij. Dat Israel een regime wil bestrijden dat onschuldige burgers gijzelt en uitmoordt en het land wil vernietigen, lijkt me op zich niet vreemd. Alleen zijn ze volkomen doorgeslagen.

Je kunt een partij niet vrijpleiten omdat de andere partij meer slachtoffers maakt. De Duitsers hadden nauwelijks Amerikaanse slachtoffers gemaakt voordat Amerika zich met de bevrijding van Europa bemoeide. Dat pleit Duitsland niet vrij.

Vanuit palestijns oogpunt lijkt me een dictatuur die andersgelovigen discrimineert en ontwikkelingshulp gebruikt voor wapens en tunnels overigens niet ideaal.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

gerard_m schreef: 29 jul 2025 16:45
Ik vind het toch wel van een ongelooflijke vertwistheid hoor. Ik kan het niet volgen.
Zoiets van 'iemand die mijn zoon gijzelt en nog een zoon vermoordt en ik dan vanuit mijn woonplaats de straat waar zij wonen in elkaar gooien met bommen en daarbij 500 mensen ombrengen'. Oja en nog wat uithongeren enzo. En dan vrienden of lieden die mij mogen, die steeds roepen dat ik door door door moet gaan zolang ze mijn zoon niet vrijlaten. ???? Ja, ze moeten mijn zoon niet gijzelen, dat is waar, maar de maatvoering is op deze manier toch compleet zoek? Heel tribaal hoor. Of zie(n) ik (we) dat nou zó fout?
Ik heb het hier niet over maatvoering, maar over het vrijpleiten van Hamas terwijl je tegelijk eenzijdige kritiek niet objectief vindt.

Volgens mij heeft Israel veel te zwaar gereageerd zonder enig oog voor mensenrechten. Maar dat pleit Hamas niet vij. Dat Israel een regime wil bestrijden dat onschuldige burgers gijzelt en uitmoordt en het land wil vernietigen, lijkt me op zich niet vreemd. Alleen zijn ze volkomen doorgeslagen.

Je kunt een partij niet vrijpleiten omdat de andere partij meer slachtoffers maakt. De Duitsers hadden nauwelijks Amerikaanse slachtoffers gemaakt voordat Amerika zich met de bevrijding van Europa bemoeide. Dat pleit Duitsland niet vrij.

Vanuit palestijns oogpunt lijkt me een dictatuur die andersgelovigen discrimineert en ontwikkelingshulp gebruikt voor wapens en tunnels overigens niet ideaal.
Ja. IK pleit Hamas (of de dader) niet vrij hoor. Maar de rest van het verhaal blijft klinkklare waanzin voor mij.
Vanaf 7 okt. heb ik geschreven dat Israël zich van mij mag verdedigen, maar dat dat niet verdelgen mag worden.
Er zijn nu meer dan 60.000 Palestijnen dood, het is een puinhoop letterlijk, ook op de Westbank, er is vrijwel hongersnood vindt het overgrote deel van de wereld (terwijl Netanyahu volhoudt van niet), voor het leven getekenden en gewonden laat ik maar even. Het middel is vele, vele keren erger dan de kwaal op deze manier.
En de Duitsers en de Amerikanen lang geleden deden ook afschuwelijke dingen inderdaad. Maar die oorlog was toen.
Israël had allerlei regeltjes voor Gaza, bv. dat er geen cement in mocht enz. Waarom handhaaf je dat dan niet op tijd met je uitstekende inlichtingendiensten?? Dan worden er geen tunnels gemaakt. Net zo met vrij grote voorraden van Hamas van Iraanse raketten. Dat was zeer bekend. Het geeft mij nog altijd zwaar te denken... En wat zie ik dan nu nog steeds: een fullblown war tegen Palestijnen in Gaza en de Westbank inclusief uithongering, geen zorg etc..
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 29 jul 2025 16:45

Wat jij, en anderen, steeds maar weer lijken te vergeten, gerard_m, is dat de terreurstaat die zich Israël noemt vele malen meer Palestijnen in gijzeling houdt in die fijne vakantieoorden die men speciaal voor Palestijnen heeft gebouwd. Een plek waar ze naar willekeur deze gegijzelden voor hun lol martelen, t/m doodmartelen toe - de familieleden van deze mensen krijgen niet tot nauwelijks de lichamelijke overschotten van hun geliefden terug van de terreurstaat.
Dat is nog afgezien van het gegeven dat ze van elke Palestijnen op ieder moment exact weten, wie, wat, wanneer, ergens, iets dergelijks banaals als een scheet laat. Waarmee je kan zeggen dat elke willekeurige Palestijn in Palestina, dag in, dag uit, leeft in de schijnbaar open gevangenis waarin ze volkomen vrij lijken te zijn. Een open gevangenis met uiterste precisie creëert door de terreurstaat die zich Israël noemt.

Dus wat wordt er toch steeds gemekkerd over de inwoners van de terreurstaat die naar willekeur gepakt zijn door leden van Hamas, en let wel ik ben allerminst een fan van deze groepering, laat dat duidelijk zijn. Want buiten het gegeven dat Hamas als enige door sommigen als de kwaaie wordt gezien lijken jullie ook steeds maar weer niet je door te willen laten dringen dat de terreurstaat die zich Israël noemt een hele grote vinger in pap heeft gehad bij de overwinning van Hamas over de PLO die seculier was. Met ander woorden wanneer je echt eerlijk wilt kijken, gerard_m, zul je ook naar dat stukje in de geschiedenis moeten kijken. Noem het maar: ‘hoe de terreurstaat uiteindelijk dankzij hún bemoeienis zichzelf in de staart beet en dat afreageert op de Palestijnen, die weinig keus werd overgelaten”, ik denk dat dat wel een leuke samenvatting is van de werkelijkheid.
Laatst gewijzigd door Mus op 29 jul 2025 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 29 jul 2025 17:20 Wat jij, en anderen, steeds maar weer lijken te vergeten, gerard_m, is dat de terreurstaat die zich Israël noemt vele malen meer Palestijnen in gijzeling houdt in die fijne vakantieoorden die men speciaal voor Palestijnen hebben gebouwd. Een plek waar ze naar willekeur deze gegijzelden voor hun lol martelen, t/m doodmartelen toe - de familieleden van deze mensen krijgen niet tot nauwelijks de lichamelijke overschotten van hun geliefden terug van de terreurstaat.
Dat is nog afgezien van het gegeven dat ze van elke Palestijnen op ieder moment exact weten, wie, wanneer, ergens, iets dergelijks banaals als een scheet laat.

Dus wat wordt er toch steeds gemekkerd over de inwoners van de terreurstaat die naar willekeur gepakt zijn door leden van Hamas, en let wel ik ben allerminst een fan van deze groepering, laat dat duidelijk zijn. Want buiten het gegeven dat Hamas als enige door sommigen als de kwaaie wordt gezien lijken jullie ook steeds maar weer niet je door te willen laten dringen dat de terreurstaat die zich Israël noemt een hele grote vinger in pap heeft gehad bij de overwinning van Hamas over de PLO die seculier was. Met ander woorden wanneer je echt eerlijk wilt kijken, gerard_m, zul je ook naar dat stukje in de geschiedenis moeten kijken. Noem het maar: ‘hoe de terreurstaat uiteindelijk dankzij hún bemoeienis zichzelf in de staart beet en dat afreageert op de Palestijnen, die weinig keus werd overgelaten”, ik denk dat dat wel een leuke samenvatting is van de werkelijkheid.
Je spreekt over " jullie" maar ik heb over Palestina / Israel een mening die met geen enkele andere forummer overeenkomt.
Ik pleit nu juist steeds om beide kanten van dit verhaal te bekijken.
Ik vergeet geen misstanden van Israel, maar vind dat geen argument om die te gebruiken om Hamas vrij te pleiten.
Ik zie twee kwaadwillende partijen die elkaar bestrijden zonder enig oog voor burgers en mensenrechten: het regime van Israel en het regime in Gaza. Ik zie aan beide kanten ook redelijke mensen maar helaas hebben zij het niet voor het zeggen op dit moment.

Dat Israel verdeeldheid heeft willen zaaien onder de Palestijnen en Hamas heeft ondersteund, bestrijdt ik ook niet. Maar ook dat pleit Hamas niet vrij.
Palestijnen zijn volwaardige mensen die een vrije keuze hebben, net als andere mensen. Jij bent geen fan van Hamas ondanks wat jouw dierbaren wordt aangedaan en de begrijpelijke gevoelens die dat oproept. Veel Palestijnen in bezette gebieden kiezen eveneens niet voor hamas. Anderen kiezen er wel voor om hamas te volgen en daarmee het doodlopende pad van haat met haat bestrijden. Dus ja, Israel heeft bijgedragen aan het succes van Hamas, maar dat pleit de Palestijnen die voor haat en terrorisme gaan niet vrij.

Er is altijd een keuze voor elk individu.
Net als voor een Israelier die vanuit een toren Gaza kan gaan observeren, of de straat op kan gaan om het vertrek van zijn corrupte regering te eisen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef: 29 jul 2025 15:13 Ze trekken gelijk de antisemitisme kaart.
Dit is de enige kaart die nog over is. En dat er mee vals gespeeld wordt maakt ze niet uit. Argumenten zijn inmiddels op en dat zie je aan de reacties van het westen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 29 jul 2025 15:24
Bonjour schreef: 29 jul 2025 12:10
Een objectieve benadering benadrukt beide kanten. Voor een oplossing moet er een machtswisseling en een andere mindset aan beide zijden komen.
Merkwaardig is dat je deze redenering uitsluitend een kant op volgt.

Eenzijdige kritiek op Israel zonder de andere partij Hamas te noemen, wordt vooral kritiekloos toegejuicht.
Sterker nog: wanneer iemand dan op jouw bovenstaande punt wijst, is dat " een afleidingstruc" of " zionisitische propaganda" .
Maar op dit moment draait het allemaal alleen om Israël. Zij misdragen zich al een jaar. Ze koloniseren, onderdrukken, vernietigen, hongeren uit, schieten op vluchtende hongerige mensen.

Het draait om Israël!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 29 jul 2025 17:43
Mus schreef: 29 jul 2025 17:20 Wat jij, en anderen, steeds maar weer lijken te vergeten, gerard_m, is dat de terreurstaat die zich Israël noemt vele malen meer Palestijnen in gijzeling houdt in die fijne vakantieoorden die men speciaal voor Palestijnen hebben gebouwd. Een plek waar ze naar willekeur deze gegijzelden voor hun lol martelen, t/m doodmartelen toe - de familieleden van deze mensen krijgen niet tot nauwelijks de lichamelijke overschotten van hun geliefden terug van de terreurstaat.
Dat is nog afgezien van het gegeven dat ze van elke Palestijnen op ieder moment exact weten, wie, wanneer, ergens, iets dergelijks banaals als een scheet laat.

Je spreekt over " jullie" maar ik heb over Palestina / Israel een mening die met geen enkele andere forummer overeenkomt.
Ik pleit nu juist steeds om beide kanten van dit verhaal te bekijken.
Ik vergeet geen misstanden van Israel, maar vind dat geen argument om die te gebruiken om Hamas vrij te pleiten.
Ik zie twee kwaadwillende partijen die elkaar bestrijden zonder enig oog voor burgers en mensenrechten: het regime van Israel en het regime in Gaza. Ik zie aan beide kanten ook redelijke mensen maar helaas hebben zij het niet voor het zeggen op dit moment.

Dat Israel verdeeldheid heeft willen zaaien onder de Palestijnen en Hamas heeft ondersteund, bestrijdt ik ook niet. Maar ook dat pleit Hamas niet vrij.
Palestijnen zijn volwaardige mensen die een vrije keuze hebben, net als andere mensen. Jij bent geen fan van Hamas ondanks wat jouw dierbaren wordt aangedaan en de begrijpelijke gevoelens die dat oproept. Veel Palestijnen in bezette gebieden kiezen eveneens niet voor hamas. Anderen kiezen er wel voor om hamas te volgen en daarmee het doodlopende pad van haat met haat bestrijden. Dus ja, Israel heeft bijgedragen aan het succes van Hamas, maar dat pleit de Palestijnen die voor haat en terrorisme gaan niet vrij.

Er is altijd een keuze voor elk individu.
Net als voor een Israelier die vanuit een toren Gaza kan gaan observeren, of de straat op kan gaan om het vertrek van zijn corrupte regering te eisen.
Laat maar Gerard_m, je mist hier het hele punt en dat is dat de Palestijnen het slachtoffer zijn en dat Hamas, hoe kwalijk je deze organisatie ook vind en in mijn ogen nooit de kans had mogen krijgen boven de PLO, verzetsstrijders zijn, dat is namelijk het hele punt.

De Palestijnen zijn de oorlog tegen zichzelf niet begonnen, dat zijn de criminele, vroege zionisten geweest die Palestina voor zichzelf wilden, gezuiverd van alle barbaren of beesten ( Palestijnen) . Het zou toch zo fijn zijn wanneer men dat eens in zijn of haar achterhoofd zou kunnen blijven onthouden voor men net gaat doen alsof het hier over gelijkwaardige partijen gaat, want dat is niet het geval en ook nooit het geval geweest.

Hamas, hoe kwalijk in mijn ogen ook, zijn en blijven verzetstrijders of men dat nu leuk vind of niet. En dus wanneer de terreurstaat nu van ze af wil, dan moeten ze Hamas aanpakken en niet als een beest alle Palestijnen tot vijand maken. M.a.w. laat de terreurstaat voor de verandering eens de hand in de zgn onschuldige eigen boezem steken in plaats van anderen steeds maar weer opnieuw als schuldigen aan te wijzen. Kunnen ze dat, denk je? Nee, dat kunnen ze niet en zullen ze ook never, ever, ooit, doen, tenzij ze er toe worden gedwongen. En hoe groot is die kans denk je?
Laatst gewijzigd door Mus op 29 jul 2025 18:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.pzc.nl/buitenland/israelisc ... ndex.nl%2F
De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar heeft in een gesprek met de Nederlandse ambassadeur kritisch gereageerd op de aangekondigde sancties.

Buitenlandredactie
29 juli 2025, 17:43
Laatste update: 17:54
Saar stelt dat de Nederlandse regering ‘ervoor gekozen heeft een jarenlange vriendschap met Israël om te zetten in open vijandigheid, juist in deze moeilijke tijd, waarschijnlijk uit politieke overwegingen’. Zo legt hij uit in een bericht op X.

Buitenlandminister Veldkamp kondigde maandag extra sancties tegen Israël aan. Zo werden twee kabinetsleden van de regering-Netanyahu tot ongewenste vreemdeling verklaard. Daarop besloot Tel Aviv de ambassadeur te ontbieden. (..)
Onzin. Scherpe kritiek en een mededeling dat het nu zo langzaam aan klaar moet zijn.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

gerard_m schreef: 29 jul 2025 16:31
Bonjour schreef: 29 jul 2025 15:53
Israël had eerst eens kunnen praten over de gijzelaars ipv gelijk schieten.
Israël heeft nu 2 miljoen onschuldige gijzelaars als compensatie die ze ook nog eens uithongert.
Als ze een eerlijke deal wouden, was dat wel gelukt. Laatste bestand is door Israël geschonden.
Het klopt inderdaad dat Israel na het uitmoorden van dorpen en een muziekfestival + het gijzelen van onschuldige burgers, ook het goede gesprek had kunnen aangaan met Hamas. Al zouden weinig regimes het zo doen.

Maar dat doet niets af aan mijn punt. Je krijgt zelf nog geen kritische letter uit je toetsenbord over Hamas en omgekeerd vind Henry niet objectief omdat hij de andere partij niet ook kritiek geeft.

Tenzij je inderdaad vindt dat hamas niets te verwijten is (wat me ook vanuit pro-Palestijns perspectief bijzonder lijkt)?
Ik vind dat Hamas beter ervoor had moeten zorgen dat er alleen gijzelaars genomen werden en geen massale slachtpartij had moeten maken.
Voorde rest hoef ik niet veel negatiefs over Hamas te zeggen omdat anderen dat wel doen en omdat Hamas niet zoveel doet.
Vertel me eens iets negatiefs wat ze de afgelopen 2 weken gedaan hebben waar ik me negatief over uit had kunnen laten.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... ldoet.html
Het Verenigd Koninkrijk dreigt de Palestijnse staat in september te erkennen, tenzij Israël aan een reeks voorwaarden voldoet. De Britse premier Keir Starmer wil onder meer dat er een einde komt aan de "afschuwelijke situatie" in Gaza. (..)
Net als Frankrijk.
Premier Netanyahu denkt in ieder geval niet dat er een vrijwel hongersnood is.
Ik heb wel eens een moment gehad waarin ik het gevoel had dat hij ernstig geïsoleerd wordt.
Ik denk dat mensen in zijn buurt meer extreem-rechts zijn dan hijzelf..
https://www.amsterdamnews.net/news/2784 ... -territory
Helaas wil Netanyahu door met zijn operatie, want als er verkiezingen komen en hij niet meer in de regering zou zitten
moet hij naar de rechter voor vermeende fraude. Men gaat er tenminste vanuit dat dit een reden zou kunnen zijn voor
zijn volhardendheid.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat woord (speciale) "operatie" krijg ik de kriebels van!

Frankrijk overstag, Engeland dreigt, koning België woedend en Nederland debatteert weer eens.
Bekijk hoe Starmer dreigt de Palestijnse staat te erkennen | NU.nl https://share.google/gSUIFn3q6RK51ifX6

Israël zelf begint acuut weer te janken over vijandigheid. De antisemitisme kaart durven ze dit keer niet te trekken.
Israëlische minister noemt Nederlands inreisverbod 'vijandig', Kamer in debat | Binnenland | NU.nl https://share.google/UWSo2RdE94yYy9YQG
Laatst gewijzigd door dikkemick op 29 jul 2025 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 29 jul 2025 20:35 Dat woord (speciale) "operatie" krijg ik de kriebels van!
Ja, eufemisme voor iets ergs. NL gebruikte in 'Indië' politionele aktie.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 29 jul 2025 20:35 Dat woord (speciale) "operatie" krijg ik de kriebels van!

Frankrijk overstag, Engeland dreigt, koning België woedend en Nederland debatteert weer eens.
Bekijk hoe Starmer dreigt de Palestijnse staat te erkennen | NU.nl https://share.google/gSUIFn3q6RK51ifX6
Je weet dat de VS toch hun veto zullen gebruiken. Zinloze exercitie.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 20:40

Je weet dat de VS toch hun veto zullen gebruiken. Zinloze exercitie.
Het toont dat een land het zo wel genoeg vindt zoals het nu is.

https://artikelschrijven.nl/welke-lande ... a-in-2024/
Momenteel erkennen ten minste 146 VN-lidstaten de Staat Palestina, evenals de Heilige Stoel, het bestuursorgaan van de Katholieke Kerk en Vaticaanstad, dat de status van waarnemer bij de VN heeft. (..)
Het zijn er toch aardig wat 146 vorig jaar...
Gesloten