Mus schreef: ↑29 jul 2025 17:20
Wat jij, en anderen, steeds maar weer lijken te vergeten, gerard_m, is dat de terreurstaat die zich Israël noemt vele malen meer Palestijnen in gijzeling houdt in die fijne vakantieoorden die men speciaal voor Palestijnen hebben gebouwd. Een plek waar ze naar willekeur deze gegijzelden voor hun lol martelen, t/m doodmartelen toe - de familieleden van deze mensen krijgen niet tot nauwelijks de lichamelijke overschotten van hun geliefden terug van de terreurstaat.
Dat is nog afgezien van het gegeven dat ze van elke Palestijnen op ieder moment exact weten, wie, wanneer, ergens, iets dergelijks banaals als een scheet laat.
Dus wat wordt er toch steeds gemekkerd over de inwoners van de terreurstaat die naar willekeur gepakt zijn door leden van Hamas, en let wel ik ben allerminst een fan van deze groepering, laat dat duidelijk zijn. Want buiten het gegeven dat Hamas als enige door sommigen als de kwaaie wordt gezien lijken jullie ook steeds maar weer niet je door te willen laten dringen dat de terreurstaat die zich Israël noemt een hele grote vinger in pap heeft gehad bij de overwinning van Hamas over de PLO die seculier was. Met ander woorden wanneer je echt eerlijk wilt kijken, gerard_m, zul je ook naar dat stukje in de geschiedenis moeten kijken. Noem het maar: ‘hoe de terreurstaat uiteindelijk dankzij hún bemoeienis zichzelf in de staart beet en dat afreageert op de Palestijnen, die weinig keus werd overgelaten”, ik denk dat dat wel een leuke samenvatting is van de werkelijkheid.
Je spreekt over " jullie" maar ik heb over Palestina / Israel een mening die met geen enkele andere forummer overeenkomt.
Ik pleit nu juist steeds om beide kanten van dit verhaal te bekijken.
Ik vergeet geen misstanden van Israel, maar vind dat geen argument om die te gebruiken om Hamas vrij te pleiten.
Ik zie twee kwaadwillende partijen die elkaar bestrijden zonder enig oog voor burgers en mensenrechten: het regime van Israel en het regime in Gaza. Ik zie aan beide kanten ook redelijke mensen maar helaas hebben zij het niet voor het zeggen op dit moment.
Dat Israel verdeeldheid heeft willen zaaien onder de Palestijnen en Hamas heeft ondersteund, bestrijdt ik ook niet. Maar ook dat pleit Hamas niet vrij.
Palestijnen zijn volwaardige mensen die een vrije keuze hebben, net als andere mensen. Jij bent geen fan van Hamas ondanks wat jouw dierbaren wordt aangedaan en de begrijpelijke gevoelens die dat oproept. Veel Palestijnen in bezette gebieden kiezen eveneens niet voor hamas. Anderen kiezen er wel voor om hamas te volgen en daarmee het doodlopende pad van haat met haat bestrijden. Dus ja, Israel heeft bijgedragen aan het succes van Hamas, maar dat pleit de Palestijnen die voor haat en terrorisme gaan niet vrij.
Er is altijd een keuze voor elk individu.
Net als voor een Israelier die vanuit een toren Gaza kan gaan observeren, of de straat op kan gaan om het vertrek van zijn corrupte regering te eisen.