Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door gerard_m »

Gerard R. schreef: 30 jul 2025 17:50
Goh wat zijn die gijzelaars van belang voor de premier..
Wat meneer Netanyahu ervan vindt, lijkt me geen argument om het gijzelen van onschuldige burgers te rechtvaardigen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

gerard_m schreef: 30 jul 2025 18:33
Gerard R. schreef: 30 jul 2025 17:50
Goh wat zijn die gijzelaars van belang voor de premier..
Wat meneer Netanyahu ervan vindt, lijkt me geen argument om het gijzelen van onschuldige burgers te rechtvaardigen?
Zeker niet, maar ik moest toch even denken aan Netanyahu... :roll:
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 30 jul 2025 12:56
Another Photo. Another Lie.

.
Toch wel wat morele bezwaren hierbij !
Onderzoeker van Palestina-propaganda beschuldigd van islamofobische framing: ‘Feiten zijn écht geen excuus meer’

Gaza/ Amsterdam- De bekende onderzoeker David Collier is vandaag zwaar onder vuur komen te liggen nadat hij een virale foto van een zogenaamd uitgehongerd kind in Gaza ontkrachtte. Het jongetje was namelijk niet uitgehongerd, maar ernstig ziek- hij lijdt aan een ernstige erfelijke aandoening, die helemaal niets met een door Israël veroorzaakte hongersnood te maken heeft.

Hoewel Collier zélf nergens spreekt over de gevolgen en risico’s van huwelijken tussen bloedverwanten voor het nageslacht, hebben diverse activisten, opiniemakers en academici nu gewaarschuwd dat zijn bevindingen wel degelijk “zeer problematische denkpatronen” triggeren. “Je hoeft de woorden ‘inteelt’ en ‘islam’ niet in dezelfde zin te gebruiken om medeverantwoordelijk te zijn voor hoe anderen het opvatten,” aldus een opiniestuk in Trouw.

“De kernvraag is niet of iets waar is,” zegt relationeel socioloog Achmed el Bouaouaiti, “maar wat je met die waarheid doet in de westerse context van historische schuld.” Volgens hem faciliteert Colliers nadruk op genetische aandoeningen de opkomst van extreemrechtse denkbeelden. “Hij voedt een koloniaal referentiekader, waarin lichamelijke afwijkingen worden gekoppeld aan culturele en religieuze tradities.”

Ook hoogleraar postmoderne semantiek aan de UvA, Robert Roderick Deughorst, sluit zich daarbij aan. “Dit is geen onschuldige onderzoeksjournalistiek, dit is een vorm van discriminatoire beeldvorming. Collier weet precies welk soort reacties hij hiermee oproept. Dit drama is wéér een schoolvoorbeeld van onzorgvuldig omgaan met de definitiemacht die Collier als geboren onderdrukker nu eenmaal heeft.

“Liefde is fluïde, ook binnen de bloedlijn”, was vandaag een veelgehoorde statement. Verschillende inclusiviteitsorganisaties stellen voor om “seksuele consanguiniteit” te erkennen als volwaardige relatievorm binnen de LGBTQ+-gemeenschap. “In veel niet-witte culturen is het huwelijk met een familielid een mooie expressie van circulaire liefde,” aldus de actiegroep Kinship Is Kinship. Er gaan stemmen op om de letter ‘C’ toe te voegen aan de letterbak. “Wat Collier zo oneerbiedig een ‘erfelijke afwijking’ noemt, is binnen de Palestijnse clancultuur een intiem gedeeld erfgoed. Het Westen moet stoppen met het demoniseren van gedeeld bloed,” aldus een woordvoerder.

Bij UNESCO wordt inmiddels gesproken over een beschermde status voor wat zij “familie-inclusieve huwelijksstructuren” noemen. Volgens de organisatie vormt vooral het neef-nicht-huwelijk “een krachtige en stabiele band tussen mensen, die het westerse kerngezin uitdaagt.”

Amnesty heeft verontwaardigd gereageerd op het stigmatiseren van fysieke kenmerken als handicap. Volgens experts neemt Palestina juist een inspirerende en progressieve voorbeeldfunctie in waar het gaat om volledige inclusie van hun vele genodiverse kinderen.

David Collier is vandaag niet in het openbaar gesignaleerd. Vermoed wordt dat hij zich schuilhoudt in een bibliotheek, waar hij volgens sommige bronnen nog steeds probeert informatie te verifiëren- een praktijk die door het Intersectioneel Medisch Comité inmiddels wordt gezien als data-racisme. Collier was niet bereikbaar voor commentaar.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

>100 in 24 uur

Geen record, wel een hele prestatie. Jammer dat ik er met verrekijker niet bij kon zijn. M'n sjekels waren op.

Ruim 100 doden in 24 uur in Gazastrook • België hervat luchtdroppings boven Gaza https://share.google/zEDms4HQjqBrGJlub
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Weer een land!
Canada wil na VK en Frankrijk ook Palestijnse staat erkennen in september | Buitenland | NU.nl https://share.google/FaBksRahZcduFHVtT
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 30 jul 2025 05:20 Dat maakt niet uit, keihard. Gaza laten voortwoekeren onder Hamas is geen optie, op termijn ook niet voor 'ons'. Als dat eens onder ogen gezien werd...Dat nummerfetisjme verblind teveel mensen om waar het om gaat, keihard.

En wie houdt voornamelijk.de strijd draaiende: HAMAS

Kanaal Enforcer: de hele wereld staat steeds meer brand. Rusland heeft aangeven niet te stoppen met de oorlog, ondanks/dankzij Trumps ingekorte ultimatum. Russische autoriteiten als oud-president Medvedev bedreigen er op los, ook/juist de VS. Litouwen mobiliseert soort van tegen Belarus, wellicht Kalingrad (Shaheed drone in Litouwen gisteren nog meegekregen?) Iran gaat gewoon door met nucleair, Cambodja gaat door tegen Thailand. De eerste vijftien minuten nog maar...
En maar geobsedeerd door Gaza... #-o

Oh en een aardbeving van 8.1 in Siberië zeg maar, tsunami-alarm voor Grote Oceaan...Eén van de grootste tsunami's van de afgelopen honderd jaar, wat dat ook.mag betekenen.
volgens elke metriek was de Tsunami van 2004 vele malen erger.
Gewoon het aantal slachtoffers tellen. En al die mensen even belangrijk vinden, lijkt mij de beste metriek
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gerard R. schreef: 30 jul 2025 11:27
Peter van Velzen schreef: 30 jul 2025 04:52
Gerard R. schreef: 29 jul 2025 16:00
Ik vind het toch wel van een ongelooflijke vertwistheid hoor. Ik kan het niet volgen.
Zoiets van 'iemand die mijn zoon gijzelt en nog een zoon vermoordt en ik dan vanuit mijn woonplaats de straat waar zij wonen in elkaar gooien met bommen en daarbij 500 mensen ombrengen'. Oja en nog wat uithongeren enzo. En dan vrienden of lieden die mij mogen, die steeds roepen dat ik door door door moet gaan zolang ze mijn zoon niet vrijlaten. ???? Ja, ze moeten mijn zoon niet gijzelen, dat is waar, maar de maatvoering is op deze manier toch compleet zoek? Heel tribaal hoor. Of zie(n) ik (we) dat nou zó fout?
Hamas&Co doodden op 7 oktober 1100 mensen, waarvan zeker 600 burgers waren dus dat is ongeveer 1% van het aantal mensen die de IDF in de 21maanden daarna doodde in de Gazastrook. Dus met 500 zit je veel (400%) te hoog.
>60.000 doden in Gaza (en vrijwel hongersnood). Het gaat me vooral om het principe, niet zozeer om de getallen, hoewel die ongeveer kloppen. Het is me een raadsel hoe Israël dit kan doen, en dat zal het voor mij (en anderen) altijd wel blijven ook. Ja, wraak... maar dat is wel een heel slechte...
MIjn principe is alle mensen zijn gelijk, als je de getallen onjuist weergeeft, dan schendt je dat principe.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nog wat getallen dan

60.000 doden zijn voor Nederland een drempel om in dit geval symbolisch in te grijpen.

Peter Malcontent, universiteit hoofddocent internationale betrekkingen aan de Universiteit Utrecht, noemt het effect van de Nederlandse maatregelen op het eerste gezicht "vooral symbolisch". Maar, kijkend naar de historische relatie tussen Israël en Nederland, is het wel een bijzondere stap.

"Nederland is bijna sinds de oprichting van Israël een hele belangrijke bondgenoot geweest in Europa. Dus dat Nederland nu zelfstandig sancties afkondigt tegen Israël, is een unicum in die relatie."

Malcontent ziet bovendien dat Nederland zich steeds kritischer is gaan opstellen tegenover Israël en zich, in vergelijking met andere Europese landen, "naar de kopgroep van het peloton heeft gemanoeuvreerd".

Benieuwd hoeveel Oekrainers moesten sneuvelen alvorens ook Nederland een punt wilde maken naar Poetin toe.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fraai gemaakt! Informatief.

De uithongering van een mens https://share.google/Bm0nXucPDiHig03RB
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Zorgen in Tweede Kamer over Israëlische inmenging in Nederland, niet alle partijen willen reageren op NCTV-rapport

Partijen in de Tweede Kamer zijn bezorgd over Israëlische pogingen om het publieke en politieke debat in Nederland te beïnvloeden. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV) nam Israël onlangs voor het eerst op in een rapport over buitenlandse inmenging.
De Kamer nam later ook een SGP-motie aan die opriep om de pro-Palestijnse organisaties die in het Israëlische rapport werden genoemd door de veiligheidsdiensten ‘onder de loep te laten nemen’.
Publieke dreigementen

In een brief aan de Tweede Kamer reageerde het kabinet later uiterst kritisch op de gang van zaken. De manier waarop het rapport door Israël was verspreid, was volgens het kabinet ‘ongebruikelijk’ en ‘onwenselijk’ omdat de mensen en organisaties die erin worden genoemd mogelijk ‘negatieve gevolgen’ kunnen ondervinden. Dat zulke aantijgingen publiek worden gedeeld, ging volgens het kabinet bovendien in tegen ‘onze democratische rechtsorde’.
https://www.volkskrant.nl/politiek/zorg ... ~b9309206/

Over dat Israëlische rapport:
Suggestieve verbanden

In het document worden suggestieve verbanden gelegd tussen de Stichting Palestijnse Gemeenschap Nederland (PGNL), die regelmatig pro-Palestijnse demonstraties organiseert, Hamas en het geweld tegen Maccabi-supporters in Amsterdam. Zo wordt een medewerker van PGNL, de heer Kotesh, genoemd als sleutelfiguur en belangrijke deelnemer aan het geweld. Als bewijs daarvoor dient een Instagrampost waarin Kotesh schrijft: ‘Als je iemand kent die is gearresteerd, laat het ons dan weten zodat we juridische ondersteuning kunnen bieden’ en een interview bij een Libanees nieuwskanaal waarin Kotesh zegt dat Maccabi-supporters begonnen met geweldplegingen. Nergens blijkt dat Kotesh geweld pleegde of aanwezig was in het centrum van Amsterdam waar Israëliërs werden gemolesteerd.
https://www.nctv.nl/documenten/publicat ... toren-2025

Een bevriende natie wordt genoemd door de nationale coördinator terrorisme bestrijding
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wederom prijsschieten!

LIVE | Alle ontwikkelingen van de oorlog in het Midden-Oosten | De Telegraaf https://share.google/Xa7UBjnw7lZkfUuXi

Israëlische soldaten hebben minstens dertig mensen gedood toen ze woensdag het vuur openden op een menigte die wachtte op humanitaire hulp in het noorden van de Gazastrook. Dat meldt de burgerbescherming van het Palestijnse gebied. Er zouden ook ongeveer driehonderd gewonden zijn gevallen.

En nootjes waren vandaag op t uitzicht platform GRATIS!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 31 jul 2025 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 31 jul 2025 06:26 Weer een land!
Canada wil na VK en Frankrijk ook Palestijnse staat erkennen in september | Buitenland | NU.nl https://share.google/FaBksRahZcduFHVtT
De internationale gemeenschap acicepteert niet wat Israël teveel doet.
Dat een extreem-rechtse leiding in de VS het moorden prima vindt maakt niets uit in mijn ogen. Ja.. formeel. Nou èn?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik lees dat Hamas zich best wil laten ontwapenen, maar wil dan de eigen staat ervoor terug.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/on ... ~b29d28a7/
‘Hamas moet een einde maken aan zijn heerschappij in Gaza’, aldus de zeven pagina’s tellende slotresolutie, ‘en zijn wapens overdragen aan de Palestijnse Autoriteit.’ (Die momenteel aan de macht is op de Westelijke Jordaanoever.) Dit alles moet het mogelijk maken dat er een ‘soevereine en onafhankelijke’ Palestijnse staat kan ontstaan. Ook de Europese Unie en de Arabische Liga zetten hun handtekening. De Franse regering, samen met Saoedi-Arabië de initiatiefnemer van de conferentie, sprak van een ‘historische’ tekst.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 31 jul 2025 09:30 Ik lees dat Hamas zich best wil laten ontwapenen, maar wil dan de eigen staat ervoor terug.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/on ... ~b29d28a7/
‘Hamas moet een einde maken aan zijn heerschappij in Gaza’, aldus de zeven pagina’s tellende slotresolutie, ‘en zijn wapens overdragen aan de Palestijnse Autoriteit.’ (Die momenteel aan de macht is op de Westelijke Jordaanoever.) Dit alles moet het mogelijk maken dat er een ‘soevereine en onafhankelijke’ Palestijnse staat kan ontstaan. Ook de Europese Unie en de Arabische Liga zetten hun handtekening. De Franse regering, samen met Saoedi-Arabië de initiatiefnemer van de conferentie, sprak van een ‘historische’ tekst.
Jammert is dat de Palestijnse Autoriteit helemaal niets meer voorstelt.
Het is een papieren organisatie die naar de pijpen van de Zionisten moet dansen.

PS.
Wat moet zich eigenlijk nog overgeven, Hamas bestaat nauwelijks nog.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 31 jul 2025 06:38
Gerard R. schreef: 30 jul 2025 11:27
Peter van Velzen schreef: 30 jul 2025 04:52
MIjn principe is alle mensen zijn gelijk, als je de getallen onjuist weergeeft, dan schendt je dat principe.
Alle mensen zijn gelijk, ik ben het met je eens.
Mijn principe:
Het is niet de bedoeling om een massaslachting en een hongersnood aan te richten na een op zich afschuwlelijke terroristische aanslag. Het is tragisch en iedereen op aarde zou zo moeten denken, is mijn mening. Ongeacht de
fouten die vroeger allemaal zijn gemaakt.

Ik weet het: dat is een vrome wens hier op aarde.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 31 jul 2025 10:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gesloten