Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door dikkemick »

Laatste kans!

Met korting en met eigen ogen aanschouwen hoe je land vergroot en uitgebreid wordt:
https://share.google/n9UKrwKsXdigv8DjP

Het Israëlische stadje Sderot is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een toeristische trekpleister voor een macabere vorm van leedvermaak.

En nog steeds geen afkeurende woorden van de pro's.
Gekker nog, Nimsky gaat er gebruik van maken.
Echter! NIET uit leedvermaak. Neeeeeee, pure humane interesse.

De gratis nootjes was een macabere, lugubere grap (dacht ik):

wandelpaden, een drankautomaat en verrekijkers die tegen betaling gebruikt kunnen worden. Voor slechts 5 shekel (ongeveer 1 euro) kunnen bezoekers enkele minuten turen naar de verwoeste gebouwen in het noorden van Gaza.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Goede zaak: Steeds meer kritiek vanuit Israël:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/30 ... -sancties/
De Israëlische mensenrechtenorganisatie B'Tselem noemde hun rapport 'Onze Genocide'
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

Bonjour schreef: 31 jul 2025 10:29 Goede zaak: Steeds meer kritiek vanuit Israël:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/30 ... -sancties/
De Israëlische mensenrechtenorganisatie B'Tselem noemde hun rapport 'Onze Genocide'
Deze organisatie heeft nauwelijks tot geen invloed in Israel. Zij worden consequent gezien als verraders.

Dit is niet om hun onderzoek te diskwalificeren. Integendeel. Maar meer om aan te tonen dat het weinig invloed zal hebben.
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 21:21
Maria schreef: 29 jul 2025 09:06 Speciaal voor jou en je vrienden in hun liefde voor Israel:
Ik kan niet meer door de bril van mijn jeugd naar Israël kijken
Als je opgroeit als Nederlandse Jood is er een aantal zekerheden: je hebt ooit – al dan niet direct – te maken gehad met antisemitisme, je familie heeft iets vreselijks meegemaakt tijdens de bezettingsjaren (daar hoort onderduiken ook bij) en je bent opgevoed met het idee dat Israël je veilige thuishaven is, ‘mocht het ooit weer misgaan’.

Dát Israël bestaat niet meer, al betwijfel ik nu of het ooit bestond. Een goede vriend die lang correspondent was in het gebied vroeg mij, toen ik hem vertelde verdriet te voelen bij zijn kritische toon, wat ik eigenlijk erger vond: dat dit allemaal gebeurde of dat híj het vertelde. Het was een onaangename vraag waar ik het antwoord helaas op kende en waar ik nog vaak aan heb moeten terugdenken.

Een deel van de mensen die mij omringen lijkt nog niet toe te zijn aan die conclusie. Of wil daar niet aan. Ze doen een appèl op mijn solidariteit, loyaliteit en sympathie voor het land en ondanks alles voel ik die.

Dat inzicht komt voort uit dezelfde bron als mijn verbondenheid. Tegelijkertijd doet het intens veel pijn en voelt het als verraad. Het is een bruut afscheid van wat ooit werd aangeleerd vanuit liefdevolle overtuigingen, traditie, overlevering en trauma.

Ik moet afscheid nemen. Niet van waar ik vandaan kom, noch van mijn geschiedenis. Zelfs niet van mijn liefde voor een land dat mij ooit veiligheid beloofde. Maar wel van een blik die ooit de belofte in zich droeg mij te beschermen, maar nu anderen te veel kwaad berokkent en mij te lang heeft verblind.
Europa is verloren -- ook steeds meer niet-Joodse Europeanen hoor ik hetzelfde zeggen, met de huidige islamisering, het verdwijnen van klassieke Europese waarden, de angst om offensief te zijn, en de culturele zelfverloochening die diep is doorgedrongen in media en onderwijs. De economie van Israel groeit sneller dan die van de EU, ondanks de oorlog in Gaza. Dit komt o.a. door een robuuste hightechsector en export in Israel; de werklossheid is veel lager in Israel en het BBP per hoofd is aanzienlijk hoger in Israel dan in de EU, die straks nog meer verliest aan defensie en dankzij de 15% tarrieven in de VS.

De enige uitdaging in Israel was de veiligheid, vanwege Iran, Hamas en Hezbollah, maar nu Israel vrijwel al z'n oorlogsdoelen gehaald: Hezbollah is over de Litani-rivier teruggedreven, Syrië is gevallen en Israel heeft de gehele Syrische luchtmacht en marine vernietigd, plus een zeer groot deel van de landmacht en Syrië is voor Israel geen gevaar meer. Iran is niet meer verbonden met het verslagen Hezbollah en is nu machteloos, zonder luchtverdediging of noemenswaardige tegenstand. Israel heeft Gaza voor zo'n 80% in handen en heeft gezegd nu ook het gedeelte binnen te trekken waar volgens de inlichtingendiensten de gijzelaars zich bevinden. Het zal een wonder zijn indien Israel de Palestijnen na de oorlog nog de kans geeft aanslagen te plegen op Israel.

Heb, zoals nu de meeste Joden in Europa en vrijwel al mijn Joodse vrienden en familie in Europa, bijna het tegengestelde gevoel: als je kijkt naar de realiteit van vandaag, is Israel vele malen veiliger geworden dan ooit tevoren en het leven is aanzienlijk beter dan in de EU. Nadat Israel al haar oorlogsdoelen heeft bereikt en de grenzen stevig heeft verankerd, blijft er slechts één duidelijke taak over: het definitief wegwerken van Hamas en zorgen dat de Palestijnen nooit meer de kans krijgen een aanval uit te voeren. Daar zijn we al zeer dichtbij. Terwijl Israel haar burgers beschermt, zie ik om me heen hoe steeds meer Joden in Europa zich onveiliger voelen, geconfronteerd met groeiend antisemitisme en onzekerheid, wat geweldig is voor Israel, want men wil graag dat de Joden naar Israel komen. Israel is niet alleen een veilige haven, het begint zelfs een fort te worden met de modernste Israelische wapens, zoals de Iron beam en trophy sytem van de nieuwste Merkava, David's Sling en zoveel meer wapens van de volgende generatie die het huidige verdedigingssyteem bijna obsoleet maken, hoewel het al het beste ter wereld is.

Mijn band met Israel is uiteraard diepgeworteld, maar ik ervaar nu pas hoe Israel zich ontwikkelt tot een plek waar men floreert te midden van onophoudelijke dreigingen die nu grotendeels zijn geneutraliseerd; ook dankzij de Abraham Akkoorden. De rust die de huidige generatie Israelische burgers straks gaat ervaren, is hard bevochten en verdient diep respect.

Israel is een plek waar burgers met trots hun uniform dragen als symbool van bescherming en veerkracht. Tegelijkertijd gaat mijn bewondering verder dan alleen de militaire successen. Het is het leven zelf: de falafelkraampjes waar jong en oud samenkomen, de levendige straten van Tel Aviv, de millennia-oude steden en dorpjes, en vooral het veilige gevoel dat ondanks alles de toekomst er is voor iedereen die in Israel woont. Europa heeft daarentegen steeds meer afgedaan voor steeds meer Joden in Europa. En in een tijd waarin Europa voor veel Joden steeds minder een thuis voelt, bevestigt Israel voor mij haar rol als onmiskenbare baken van hoop en bescherming.
Je beschrijft hier het Israel van vroeger. Dit is allemaal allang veranderd. Israel is nu het Israel van Ben Gvir en Smotrisch.
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 21:23
Gerard R. schreef: 29 jul 2025 20:42
ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 20:40
Je weet dat de VS toch hun veto zullen gebruiken. Zinloze exercitie.
Het toont dat een land het zo wel genoeg vindt zoals het nu is.

https://artikelschrijven.nl/welke-lande ... a-in-2024/
Momenteel erkennen ten minste 146 VN-lidstaten de Staat Palestina, evenals de Heilige Stoel, het bestuursorgaan van de Katholieke Kerk en Vaticaanstad, dat de status van waarnemer bij de VN heeft. (..)
Het zijn er toch aardig wat 146 vorig jaar...
Er komt zeker geen Palestijnse staat. De VS gebruikt het veto als men er ooit over gaat stemmen.
Precies. En dat weet Frankrijk, VK ook. Het is voor de Buhne. En daarom snap ik bepaalde hysterische reacties uit Israel ook niet. Het zou zoveel krachtiger staan als er met ratio gereageerd zou worden. Of reageer niet.

Israel moet leren begrijpen dat bondgenoten (of in elk geval belangrijke partners) ook zaken voor de Buhne moeten zeggen. Symboolpolitiek.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter_1 schreef: 31 jul 2025 11:07
Gerard R. schreef: 29 jul 2025 20:42
Het toont dat een land het zo wel genoeg vindt zoals het nu is.

https://artikelschrijven.nl/welke-lande ... a-in-2024/

Het zijn er toch aardig wat 146 vorig jaar...
Er komt zeker geen Palestijnse staat. De VS gebruikt het veto als men er ooit over gaat stemmen.
Precies. En dat weet Frankrijk, VK ook. Het is voor de Buhne. En daarom snap ik bepaalde hysterische reacties uit Israel ook niet. Het zou zoveel krachtiger staan als er met ratio gereageerd zou worden. Of reageer niet.

Israel moet leren begrijpen dat bondgenoten (of in elk geval belangrijke partners) ook zaken voor de Buhne moeten zeggen. Symboolpolitiek.
Inderdaad, we zien het voortdurend. Een oplossing lijkt ver weg, terwijl men toont waar het hart zit.
Dat zou wel eens een uiterst onrustige toekomst voor Israël kunnen opleveren.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

Gerard R. schreef: 31 jul 2025 11:15

Inderdaad, we zien het voortdurend. Een oplossing lijkt ver weg, terwijl men toont waar het hart zit.
Uh? juist niet. Lees je mijn bericht wel goed? Israel is en blijft een belangrijke partner voor het westen (bij het ene westerse land nog wat meer dan bij de ander). De erkenning van Palestina in september door Frankrijk, UK is puur symbolisch. Voor de Buhne.

Het is alleen de reactie vanuit Israel die volstrekt irrationeel is. Ze zouden schouderophalend moeten reageren.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter_1 schreef: 31 jul 2025 11:17
Gerard R. schreef: 31 jul 2025 11:15

Uh? juist niet. Lees je mijn bericht wel goed? Israel is en blijft een belangrijke partner voor het westen (bij het ene westerse land nog wat meer dan bij de ander). De erkenning van Palestina in september door Frankrijk, UK is puur symbolisch. Voor de Buhne.

Het is alleen de reactie vanuit Israel die volstrekt irrationeel is. Ze zouden schouderophalend moeten reageren.
Ja, maar dat kunnen ze niet en Palestijnen kunnen dat ook niet.
Het zal zo een onrustige toekomst voor Israël opleveren.
Een goed gescheiden tweestaten-structuur en een goed geregelde vrede lijkt mij beter.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nu pas lees ik dat de "heren" Smotrich en Ben_Gvir een ideologie van offers en apocalyptische verwachtingen aanhangen vwb landtoe_eigening en herbouw van 'de derde tempel' om de naderende Messias toe te juichen.

De mannen zijn niet meer te redden, we moeten het van de volgelingen hebben.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 31 jul 2025 11:27 Nu pas lees ik dat de "heren" Smotrich en Ben_Gvir een ideologie van offers en apocalyptische verwachtingen aanhangen vwb landtoe_eigening en herbouw van 'de derde tempel' om de naderende Messias toe te juichen.

Maar wat als de volgelingen bekeerd worden door de twee of meer discipelen? :shock:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 31 jul 2025 11:40
dikkemick schreef: 31 jul 2025 11:27 Nu pas lees ik dat de "heren" Smotrich en Ben_Gvir een ideologie van offers en apocalyptische verwachtingen aanhangen vwb landtoe_eigening en herbouw van 'de derde tempel' om de naderende Messias toe te juichen.

Maar wat als de volgelingen bekeerd worden door de twee of meer discipelen? :shock:
De bekeerlingen vallen de westelijke Jordaan oever binnen.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 31 jul 2025 11:43
Gerard R. schreef: 31 jul 2025 11:40

De bekeerlingen vallen de westelijke Jordaan oever binnen.
Ja, triest en middeleeuws daar, wah..? :roll:
(Met moderne gadgets, dát wel.. tegen min of meer eenvoudige mensen.)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Live from different locations in Gaza.

Schrik niet vanwege de schokkende beelden:
  • Ik zie marktkraampjes in een straat waar mensen op hun gemakkie
    doorheen wandelen tussen onbeschadigde gebouwen door: gezellie!
BRON: CGTNEurope FaceBook
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 31 jul 2025 15:34

Het is zo geweldig vertoeven in Gaza! Misschien samen met Chaimnimsky een reisje boeken? Gezellig shoppen met elkaar.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 31 jul 2025 15:50
HierEnNu schreef: 31 jul 2025 15:34

Het is zo geweldig vertoeven in Gaza! Misschien samen met Chaimnimsky een reisje boeken? Gezellig shoppen met elkaar.
Geen verrekijkers nodig.
Plaats reactie