holog schreef: ↑30 jul 2025 19:52
HierEnNu schreef: ↑30 jul 2025 12:56
Toch wel wat morele bezwaren hierbij !
Morele bezwaren bij mijn schrijfsel of wat je zelf aanhaalt, over de gevolgen en
risico’s van huwelijken tussen bloedverwanten voor het nageslacht?
Ik ga ff uit van mijn eigen morele bezwaren vanwege de gevolgen en risico’s van huwelijken tussen bloedverwanten voor het nageslacht, want bij morele bezwaren tegen het debunken van op basis van leugens gefabriceerde anti-Israël propaganda kan ik me niets voorstellen. Behalve als die bezwaren gebaseerd zijn op Jodenhaat en niet op enige moraal.
Een moreel heikel punt dat zelden aandacht krijgt binnen het Israël-Palestina-debat, is hoe bepaalde huwelijksstructuren, met name binnen conservatief-islamitische contexten in Gaza, systemisch zijn gericht op bevolkingsgroei ten koste van individuele rechten. Tot mijn verbazing zijn er hier op dit forum zelfs waarschuwingen uitgedeeld toen op cynische toon het systemisch gericht zijn op bevolkingsgroei door Hamas ten koste van individuele rechten ter sprake werd gebracht door middel van een zeer beeldende doch cynische metafoor,
- iets van de 'baarnoeder als couveuse' voor toekomstige Hamasjeugd.
De mens als
'machine van vleesch en bloed' is in andere context terecht heel gebruikelijk op Freethinker, maar zodra het een groepje fanatieke Gazaanse moeders betreft die zelf lid zijn van Hamas, is het hier tot taboe verklaard om te vermelden dat deze Hamasleden dermate diep geïndoctrineerd zijn, dat zij bereid zijn hun kids af te staan aan Hamas om als kind reeds getraind en opgeleid te worden in militaire vakantiekampen. De zogenaamde Hamasjeugd die ik in eerste instantie heel cynisch Hamasjugend noemde, maar ook dat mocht niet van moderator.
Ik doel hier dus op wat je eufemistisch familie-inclusieve huwelijksstructuren zou kunnen noemen:
- een sociaal systeem waarin huwelijken niet voortkomen uit individuele keuze of wederzijdse liefde, maar uit familieallianties met als primair doel het maximaliseren van nageslacht.
Daarbij worden kindhuwelijken
[meisjes van 13–15 jaar] niet zelden geaccepteerd,
en is inteelt
[neef-nichthuwelijken] structureel.
Dit is geen bijkomstigheid: het past binnen een bredere natalistische logica
[zie #1] waarin bevolkingsgroei wordt gezien als strategisch kapitaal – demografisch, religieus en politiek. Het lichaam van het meisje is daarin letterlijk instrumenteel, een vehikel voor groepsmacht.
Natuurlijk, Israël gebruikt dit soort feiten gretig voor propagandistische framing. Maar het mag geen excuus zijn om deze realiteit dan maar te negeren. Wie zegt op te komen voor Palestijnse rechten, kan niet zwijgen wanneer die rechten aan de basis,
lichamelijke autonomie, partnerkeuze, seksuele integriteit, geschonden worden door de eigen clanstructuren of religieuze machtsposities.
Kritiek op Israëlisch geweld en bezetting is noodzakelijk. Maar wie vrijheid, secularisme en mensenrechten wérkelijk serieus neemt, hoort zich net zo goed te verzetten tegen de normalisering van kindbruiden, inteelt en voortplantingsdwang onder het mom van culturele authenticiteit.
Als vrijdenkers zouden we verder moeten durven denken dan het westers schuldnarratief alleen. De vrijheid die we verdedigen, geldt ook – juist – voor dat Palestijnse meisje dat nu haar neef moet trouwen om eer, land of geloof te dienen.
.
Met natalistische logica bedoel ik:
- het denken en handelen vanuit het idee dat [veel] kinderen krijgen
een moreel, religieus of politiek doel dient.
Natalisme is een ideologie of denkwijze die voortplanting aanmoedigt
of als morele plicht beschouwt, vaak gekoppeld aan:
- religieuze voorschriften [zoals “wees vruchtbaar en vermenigvuldig u”],
- culturele identiteit [het volk moet blijven voortbestaan],
- of politieke strategieën [meer mensen = meer macht, invloed, soldaten, stemmen].
De natalistische logica is dan het systeem van redeneringen
dat deze overtuiging onderbouwt en tot beleid of praktijk maakt
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.