Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 08 aug 2025 11:19
dikkemick schreef: 08 aug 2025 10:34
HierEnNu schreef: 08 aug 2025 10:18
Vijf doelen:
:scissors:
Houd op met je trollengedrag!
Dit is geen trollen. Ik geef je de link erbij.
Of denk jij dat het bloedvergieten nu stopt?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

De regering Netanjahoe heeft besloten Gaza Stad ook in te nemen. De Israelische bevolking en het IDF zijn bang dat daarmee het laatste groepje gijzelaars wordt geslachtofferd, aangezien zij volgens de Mossad grotendeels in dat gebied zitten.

Ook is het volgens het IDF onnodig de oorlog voort te zetten, aangezien Hamas strategisch allang geen enkele rol van betekenis meer speelt en allang geen of nauwelijks weerstand meer kan bieden en Hamas aan nieuwe rekruten sowieso niets heeft zonder wapentoevoer.

Desondanks is het essentieel dat de oorlog doorgaat, omdat ook het laatste restje Hamas op zal moeten worden geruimd voorafgaand aan volledige demilitarisering van Gaza en veiligheidscontrole over Gaza -- de laatste oorlogsdoelen die waren gesteld. Tot de symbolische datum van 7 oktober heeft de bevolking van Gaza Stad de tijd om naar het zuiden te gaan.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 08 aug 2025 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

lost and not found yet! schreef: 07 aug 2025 22:16
Maria schreef: 07 aug 2025 20:32
HierEnNu schreef: 07 aug 2025 19:31
Israël heeft gezien de situatie alle recht om te zorgen dat er geen terroristen van buiten binnen dringen. Ik begrijp er niets van dat zelfs dat veroordeeld wordt. Waarom? Omdat het Israël is?
Onzin.
Natuurlijk is het begrijpelijk, dat ze voorzorgsmaatregelen willen nemen.
Maar waarom zelfs de namen van de kinderen van de hulpverleners opeisen?
Doet me denken aan maffiapraktijken, waarbij macht over geliefden van degenen die hun wegen kruisen, gebruikt wordt als dreiging.
Welke organisaties en welke thuislanden?
Lees even terug naar het artikel waar dit over gaat.
In mei verzetten tientallen internationale hulporganisaties zich al tegen de registratieregels. Onder meer Oxfam, War Child en Save the Children wezen erop dat Israël de regels kan gebruiken om organisaties te weren die kritiek hebben op het land. 'Deze maatregelen ondermijnen niet alleen de hulpverlening in de bezette Palestijnse gebieden, maar scheppen ook een gevaarlijk precedent voor humanitaire operaties wereldwijd.'
Natuurlijk vind je daar geen volledige lijst, maar er wordt een aantal van de meest bekende genoemd.
lost and not found yet! schreef: 07 aug 2025 22:16De achterdocht is er al geweest vanaf 1948 en terecht! Je kunt gewoon heel simpel kortom concluderen, of je het wilt of niet, dat Israël de enige democratie in het Midden-Oosten is die constant onder druk staat wat betreft de eigen veiligheid. Laat ik je een andere vraag stellen: als je zou moeten kiezen, in welk land in het Midden-Oosten zou je het liefst willen wonen? Met je vrijdenkers mentaliteit was je in Gaza al dood geweest! Alsook in Libanon en in Syrië! En in Iran, wat dan niet echt tot het Midden-Oosten hoort was je met je huidige mentaliteit voor minimaal 20 jaar de gevangenis in gegaan. Of niet dan? Of Egypte? Zou dat een goede keus voor je geweest zijn? Die de Islamitische Broederschap naar Gaza hebben verbannen? Zo heel rooskleurig is het daar allemaal niet! Mijn definitieve keus zou toch echt Israël zijn hoor.
Vind je echt, dat ik hier op moet antwoorden?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 aug 2025 10:36

Code: Selecteer alles

[sizedimg=50]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/12_Tribes_of_Israel_Map.svg/1280px-12_Tribes_of_Israel_Map.svg.png[/sizedimg]
.
Enorme afbeelding met sizedimg verkleind naar 50%. Hier de code geplaatst. Maria
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

NOS Nieuws = vandaag, 07:46 schreef:
Israël voert oorlog op, kabinet stemt in met plan voor bezetting Gaza-Stad

Het Israëlische kabinet stemt in met een plan om Gaza-Stad te bezetten. Dat is bekendgemaakt door het kantoor van premier Netanyahu. Het besluit werd genomen na urenlang overleg, pas tegen de ochtend kwam de beslissing naar buiten.

Correspondent Ralph Dekkers in Tel Aviv:

"Dit besluit betekent dat de 800.000 tot 900.000 bewoners van Gaza-Stad een evacuatiebevel krijgen en dan tot de symbolische datum van 7 oktober de tijd zouden hebben om naar het zuiden van Gaza te verhuizen, naar de vluchtelingenkampen daar. Daarna zou het offensief van Israël moeten beginnen.

En wat is jouw mening hierover?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Vijf doelen:
Even serieus
Wat vind je hiervan?
Citaat uit https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2577501
dikkemick schreef: 08 aug 2025 10:34 Kritiek op kabinetsplan voor bezetting van Gaza-Stad • 'Satellietbeelden tonen troepenopbouw bij grens Gaza' https://share.google/VrEgZLWmebDPtffrB

De Britse premier Starmer noemt het plan van de Israëlische regering om Gaza-Stad te bezetten "verkeerd". In een verklaring dringt hij erop aan dat de regering het besluit heroverweegt. Volgens Starmer "draagt deze actie niets bij aan de beëindiging van het conflict of het bevrijden van de gijzelaars. Het enige waar het toe leidt, is meer bloedvergieten."

Er is weinig steun onder de bevolking voor het besluit. Opiniepeilingen wijzen uit dat ongeveer driekwart van de bevolking wil dat de oorlog stopt. Veel Israëliërs zijn bang voor het lot van de Israëlische gijzelaars die op 7 oktober 2023 door Hamas werden meegenomen en willen een einde aan de oorlog, in ruil voor de gijzelaars die nog vastzitten in Gaza."
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 08 aug 2025 12:30
Ook is het volgens het IDF onnodig de oorlog voort te zetten, aangezien Hamas strategisch allang geen enkele rol van betekenis meer speelt en allang geen of nauwelijks weerstand meer kan biedt en Hamas aan nieuwe rekruten sowieso niets heeft zonder wapentoevoer.

Desondanks is het essentieel dat de oorlog doorgaat, omdat ook het laatste restje Hamas op zal moeten worden geruimd voorafgaand aan volledige demilitarisering van Gaza en veiligheidscontrole over Gaza -- de laatste oorlogsdoelen die waren gesteld. Tot de symbolische datum van 7 oktober heeft de bevolking van Gaza Stad de tijd om naar het zuiden te gaan.
Schitterende symboliek indeed. De ene gruweldaad met de andere combineren.
IDF vindt het onnodig maar vergeet dat er nog Palestijnen in Gaza zijn. Die moeten weg en plaats maken voor kolonisten.

We blijven dit volgen. Niet vanaf de uitkijkpost met een wijntje en nootjes maar vanachter de tv en krant.

"Schuldgevoel "-Duitsland is eindelijk om.
Duitsland stopt export wapens naar Israël die gebruikt worden in Gaza | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/VjSUA1DuQXDZTWjKa
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 08 aug 2025 12:30 De regering Netanjahoe heeft besloten Gaza Stad ook in te nemen. De Israelische bevolking en het IDF zijn bang dat daarmee het laatste groepje gijzelaars wordt geslachtofferd, aangezien zij volgens de Mossad grotendeels in dat gebied zitten.

Ook is het volgens het IDF onnodig de oorlog voort te zetten, aangezien Hamas strategisch allang geen enkele rol van betekenis meer speelt en allang geen of nauwelijks weerstand meer kan bieden en Hamas aan nieuwe rekruten sowieso niets heeft zonder wapentoevoer.
Eindelijk verstandige praat van het IDF
ChaimNimsky schreef: 08 aug 2025 12:30Desondanks is het essentieel dat de oorlog doorgaat, omdat ook het laatste restje Hamas op zal moeten worden geruimd voorafgaand aan volledige demilitarisering van Gaza en veiligheidscontrole over Gaza -- de laatste oorlogsdoelen die waren gesteld. Tot de symbolische datum van 7 oktober heeft de bevolking van Gaza Stad de tijd om naar het zuiden te gaan.
Hiermee vertegenwoordig je blijkbaar steeds vaker een minderheidsgroep.
Hoe dat zo?
Als zelfs de opperste legerleiding het onnodig vindt de oorlog voort te zetten.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 08 aug 2025 12:47
NOS Nieuws = vandaag, 07:46 schreef:
Israël voert oorlog op, kabinet stemt in met plan voor bezetting Gaza-Stad

Het Israëlische kabinet stemt in met een plan om Gaza-Stad te bezetten. Dat is bekendgemaakt door het kantoor van premier Netanyahu. Het besluit werd genomen na urenlang overleg, pas tegen de ochtend kwam de beslissing naar buiten.

Correspondent Ralph Dekkers in Tel Aviv:

"Dit besluit betekent dat de 800.000 tot 900.000 bewoners van Gaza-Stad een evacuatiebevel krijgen en dan tot de symbolische datum van 7 oktober de tijd zouden hebben om naar het zuiden van Gaza te verhuizen, naar de vluchtelingenkampen daar. Daarna zou het offensief van Israël moeten beginnen.

Dat Israël duidelijkheid verschaft, en die duidelijkheid schreef ik ook al op.
Waarom je mijn mening hierover in je citaat weglaat weet ik niet, maar dat
maakt verder niet uit hoor, ik herhaal wel ff, mét verwijzing naar de context:
Vijf doelen:

1. Het ontwapenen van Hamas,
  2. de terugkeer van alle gijzelaars,
  3. demilitarisering van Gaza en
  4. veiligheidscontrole over Gaza en
  5. de instelling van een alternatief civiel bestuur in Gaza.
    Dat bestuur mag niet Hamas of de Palestijnse Autoriteit zijn.
Netanyahu schreef:"We willen het niet houden, we willen het niet besturen.
We willen het overdragen aan een Arabische troepenmacht."

Dan heb ik ook een vraag voor jou:
  • En wat is jouw mening hierover Maria?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 08 aug 2025 13:02:scissors:

Sinds wanneer vindt een Vrijdenker het een discussieargument dat de ander
een minderheidsgroep vertegenwoordigt? Zelf ben ik geen Vrijdenker, maar
als Vrijdenker vertegenwoordig je zelf toch ook een minderheidsgroep?
ChaimNimsky
Superposter

Maria schreef: 08 aug 2025 13:02
ChaimNimsky schreef: 08 aug 2025 12:30 De regering Netanjahoe heeft besloten Gaza Stad ook in te nemen. De Israelische bevolking en het IDF zijn bang dat daarmee het laatste groepje gijzelaars wordt geslachtofferd, aangezien zij volgens de Mossad grotendeels in dat gebied zitten.

Eindelijk verstandige praat.
Dat mag je vinden -- ik deel die mening niet, althans: niet meer.
Hoe dat zo?
Ja, tenzij iemand met een werkend alternatief komt, ben ik het eens met de groep die voor volledige demilitarisering van Gaza en veiligheidscontrole over Gaza is. De gijzelaars vind ik belangrijk, maar dat iets als 7 oktober niet meer zal kunnen worden herhaald met de Israelische bevolking, heeft voor mij grotere prioriteit. Het leger en de inlichtingendiensten volgen een andere strategie: grasmaaien, (Kisoeach desje') -- je kortwiekt ze, geeft ze rust totdat ze weer wat zijn aangegroeid weer beginnen met raketten afschieten of een terreur plannen, dan kortwiekt men ze weer: Operatie Regenbogen in 2004, Operatie Dagen van Boetedoening in 2004, Operatie Zomerregens in 2006, Operatie Warme Winter in 2008, Operatie Gegoten Lood in 2008, Operatie Wolkkolom in 2012, Operatie Beschermende Rand in 2014, Operatie Gordel van Vuur in 2019, Operatie Wachter op de Muur in 2021, Operatie Dageraad in 2022, Operatie Zwaard van IJzer in 2023, en Operatie Gideons Strijdwagens in 2024. Nu is het tijd om te stoppen met grasmaaien en er een eind aan te maken.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 08 aug 2025 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 08 aug 2025 13:14
Maria schreef: 08 aug 2025 12:47
Dat Israël duidelijkheid verschaft, en die duidelijkheid schreef ik ook al op.
Waarom je mijn mening hierover in je citaat weglaat weet ik niet, maar dat
maakt verder niet uit hoor, ik herhaal wel ff, mét verwijzing naar de context:
Vijf doelen:

1. Het ontwapenen van Hamas,
  2. de terugkeer van alle gijzelaars,
  3. demilitarisering van Gaza en
  4. veiligheidscontrole over Gaza en
  5. de instelling van een alternatief civiel bestuur in Gaza.
    Dat bestuur mag niet Hamas of de Palestijnse Autoriteit zijn.
Netanyahu schreef:"We willen het niet houden, we willen het niet besturen.
We willen het overdragen aan een Arabische troepenmacht."

Ik vroeg om je mening, nadat je een samenvatting gaf van wat vlg. jou de doelen zijn van Israel.
De doelen zijn onderhand wel bekend.
Dus waarom nu alleen een herhaling van je samenvating en nog steeds geen eigen menig over het NOS artikel?
Wat jij schreef sluit niet aan bij wat daarin staat.
Het artikel gaat verder.
NOS schreef:Er is weinig steun onder de bevolking voor het besluit. Opiniepeilingen wijzen uit dat ongeveer driekwart van de bevolking wil dat de oorlog stopt. Veel Israëliërs zijn bang voor het lot van de Israëlische gijzelaars en willen een einde aan de oorlog, in ruil voor de gijzelaars die nog vastzitten in Gaza."

Weerstand bij legertop
Een verdere uitbreiding van de bezetting door Israël gaat in tegen de wens van veel traditionele bondgenoten van Israël en ook in het land zelf is felle weerstand. De legertop, met stafchef Eyal Zamir voorop, heeft zich ertegen uitgesproken. Hij zou grote bedenkingen hebben bij de uitvoerbaarheid.
.........
Ook organisaties van gijzelaarsfamilies hebben zich fel laten horen. Zij vrezen dat een uitbreiding van de oorlog en de bezetting leidt tot de dood van de nog levende gijzelaars. Dat zijn er volgens inschattingen nog zo'n twintig. Ook houdt Hamas nog zo'n dertig lichamen van gijzelaars vast.
Dus nogmaals:
Wat is je visie over deze nieuwste meldingen?
Dan heb ik ook een vraag voor jou:
  • En wat is jouw mening hierover Maria?
Niet sterk: een vraag stellen als antwoord op een vraag.

Mijn mening heb je hier kunnenlezen.
viewtopic.php?p=666632#p666632
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 08 aug 2025 13:45

Hoe dat zo?
Ja, tenzij iemand met een werkend alternatief komt, ben ik het eens met de groep die voor volledige demilitarisering van Gaza en veiligheidscontrole over Gaza is. De gijzelaars vind ik belangrijk, maar dat iets als 7 oktober niet meer zal kunnen worden herhaald met de Israelische bevolking, heeft voor mij grotere prioriteit.
Dus jij bent het niet eens met de opperste IDF leiding?
Oké, begrepen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 08 aug 2025 12:52
Even serieus
Wat vind je hiervan?
Citaat uit https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2577501
dikkemick schreef: 08 aug 2025 10:34 Kritiek op kabinetsplan voor bezetting van Gaza-Stad • 'Satellietbeelden tonen troepenopbouw bij grens Gaza' https://share.google/VrEgZLWmebDPtffrB

De Britse premier Starmer noemt het plan van de Israëlische regering om Gaza-Stad te bezetten "verkeerd". In een verklaring dringt hij erop aan dat de regering het besluit heroverweegt. Volgens Starmer "draagt deze actie niets bij aan de beëindiging van het conflict of het bevrijden van de gijzelaars. Het enige waar het toe leidt, is meer bloedvergieten."

Er is weinig steun onder de bevolking voor het besluit. Opiniepeilingen wijzen uit dat ongeveer driekwart van de bevolking wil dat de oorlog stopt. Veel Israëliërs zijn bang voor het lot van de Israëlische gijzelaars die op 7 oktober 2023 door Hamas werden meegenomen en willen een einde aan de oorlog, in ruil voor de gijzelaars die nog vastzitten in Gaza."
Serieus? Wat ik daar van vind? Datte:

Dat het er op lijkt dat jij als medeforummer een modinteventie pleegt en daarmee
dikkemick feitelijk uit de wind zet. Wat mij betreft een prima manier van modereren hoor,
ware het niet dat eerder door Peter van Velzen namens het team herhaardelijk vriendelijk doch nadrukkelijk is verzocht dat dikkemick en ik niet meer op elkaar reageren. Ik heb toen laten weten dat ik me daaraan zal houden, mits dat wederzijds geldt.

Ik zie echter dat dikkemick sindsdien doorgaat met het plaatsen van reacties die op mij gericht zijn of waarin ik als persoon negatief neergezet word. Ik probeer me stil te houden, maar merk dat dit steeds meer voelt als een vrijbrief voor hem om door te gaan met sneren en persoonlijke aanvallen, terwijl mij het zwijgen wordt opgelegd.

Bedankt voor je interventie, mezelf teruglezend besef ik:
de Freethinkersdoctrine dwingt me een melding re maken en af te wachten.
Bedankt Maria voor de al of niet bewuste les in Freethinkdiscussie!
ChaimNimsky
Superposter

Maria schreef: 08 aug 2025 13:53
ChaimNimsky schreef: 08 aug 2025 13:45
Hoe dat zo?
Ja, tenzij iemand met een werkend alternatief komt, ben ik het eens met de groep die voor volledige demilitarisering van Gaza en veiligheidscontrole over Gaza is. De gijzelaars vind ik belangrijk, maar dat iets als 7 oktober niet meer zal kunnen worden herhaald met de Israelische bevolking, heeft voor mij grotere prioriteit.
Dus jij bent het niet eens met de opperste IDF leiding?
Oké, begrepen.
Het leger en de inlichtingendiensten volgen een andere strategie: grasmaaien, (Kisoeach desje') -- je kortwiekt ze, geeft ze rust totdat ze weer wat zijn aangegroeid weer beginnen met raketten afschieten of een terreur plannen, dan kortwiekt men ze weer: Operatie Regenbogen in 2004, Operatie Dagen van Boetedoening in 2004, Operatie Zomerregens in 2006, Operatie Warme Winter in 2008, Operatie Gegoten Lood in 2008, Operatie Wolkkolom in 2012, Operatie Beschermende Rand in 2014, Operatie Gordel van Vuur in 2019, Operatie Wachter op de Muur in 2021, Operatie Dageraad in 2022, Operatie Zwaard van IJzer in 2023, en Operatie Gideons Strijdwagens in 2024. Het is een tijdelijke oplossing, maar Israel en de Verenigde Staten zijn wereldwijd toonaangevend als het gaat om de ontwikkeling van de meest geavanceerde hightech wapensystemen en die moeten ook getest worden. Ik ben echter voor het eindigen van de reeks -- zeker na 7 oktober. Nu is het tijd om te stoppen met grasmaaien en er een eind aan te maken.
Zionist
Gesloten