Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 13 aug 2025 21:58
Gerard R. schreef: 13 aug 2025 21:12 In politiek,economie, ontwikkeling enz. kan het verkeren.
India is aardig op dreef en hoe arm was het land. Nu doen ze aan ruimtevaart. China net zoiets of nog beter.
Ook dat lag vooraf in de lijn van verwachtingen: India en China hebben enorme economische sprongen gemaakt doordat productie en arbeidsintensieve industrieën uit Europa en de VS zijn verhuisd naar deze landen waar arbeid veel goedkoper was. Europese en Amerikaanse bedrijven konden hun kosten flink verlagen door producten te laten maken in landen met lage lonen.

Dat heeft enerzijds geleid tot enorme winst voor de grote Amerikaanse en Europese multinationals, hoge bonussen voor hun topbestuurders en snelle economische groei in India en China, waardoor ze nu ook kunnen investeren in hightech-sectoren, ruimtevaart en infrastructuur. Anderzijds heeft het in veel Europese landen geleid tot veel minder banen voor arbeiders, zoals fabrieksarbeiders en productiepersoneel, en tot de ontkoppeling van de klassieke productie-industrie.
En wat is daar mee loos dan? Er zijn landen of geoblokken die het goed doen of beter, er zijn er die wat minder gaan. Of ben je al bezig met het 'Einde der Tijden'? Ja, dan moeten we voortmaken.
De Russen leken voor lang op hun platte bek te gaan bij het in elkaar vallen van die Unie.
Nu verklooien ze Ukraine en de economie doet het nog steeds in tegenstelling wat sommige westerlingen ons wilden doen geloven.
Dat klopt niet. De Russische economie lijdt onder internationale sancties die de toegang tot westerse technologie, investeringen en financiële markten beperken. Veel buitenlandse investeerders hebben zich teru getrokken en er is veel kapitaalvlucht. De inflatie is relatief hoog en de roebel heeft aan waarde verloren, wat het leven in Rusland duurder maakt. Daarnaast kampt de normale industrie met productieverlies door tekorten aan onderdelen, personeel en beperkingen op export.
Ze redden het voorlopig best. Maar ik geef toe, dat is geen topsport zoals jij altijd wilt zien.
De enige twee redenen dat Rusland het nog weet te overleven zijn de olie die wij nog steeds kopen en China en India in grote hoeveelheden kopen, maar dan voor zeer weinig geld. En natuurlijk de oorlogs-economie: Rusland heeft veel werkers nodig voor de productie van wapens en zal deze arbeiders moeten betalen, wat hen geld oploevert en de economie kunstmatig laat doordraaien, terwijl de winst van een oorlogs-economie vrijwel nihil is als er niets wordt verkocht en er dus elders geld vandaan moet komen.
Ja.
De economie van nazi-Duitsland groeide in de jaren 1935–1939 sterk doordat het regime een oorlogseconomie opbouwde. Na de wereldwijde crisis van de jaren dertig had Duitsland hoge werkloosheid en economische stagnatie, en de nazi's voerden een beleid van grootschalige investeringen in infrastructuur, herbewapening en productie voor de oorlog, wat leidde tot lage werkloosheid, stijgende industriële productie en een gevoel van economische heropleving bij de bevolking. Het was natuurlijk geeen duurzame groei, omdat onder die oppervlakte een fundamenteel probleem zit: het produceren van wapens en militaire uitrusting genereert geen echte commerciële waarde die in de markt verkocht kan worden. Het geld dat de economie rondpompt komt vaak van de staat zelf, via belastingen, leningen of kredietverlening. Daardoor bouwt het land schulden op en verplaatst het economische waarde alleen naar militaire doeleinden in plaats van naar goederen en diensten die de bevolking duurzaam ten goede komen.
Het zou me niet verbazen als de EU dat nu een beetje zal beleven. Hoeft niet te worden overdreven..
Rusland heeft grote problemen, maar kan het geld nog even laten rondpompen vanwege de oorlogseconomie en de olie die het zeer goedkoop aan China en India verkoopt.
Ja, je moet wel overleven en dat doen ze. Verder is het land nogal autarkisch van structuur voorzover ik weet.

En er is nog wat, de planeet is zeer gediend met een gematigde ontwikkeling van activiteit.
Sommigen willen daar wel niets van horen, maar het zal toch moeten.
Anders wordt de planeet over niet al te lang onleefbaar. Dus.. laat ze gaan, al zou ik liever dat carboon niet
meer zien. Maar daar komt ook nog wel wat voor.
De toename van bv. wapenproductie in Europa versnelt, neemt toe, maar die toename is wel 4 x zo veel dan verwacht. En we zijn Navo, dus dat bundelt wat.
Het coördineren van militaire capaciteiten binnen de NAVO en afspraken maken over gezamenlijke verdediging, heeft weinig directe impact op de economische groei van een land of militair-economische onafhankelijkheid.
Alles op z'n tijd en het regelt zich vanzelf als er wordt gewerkt. En ook dit is geen halszaak.
In tegendeel: een groot deel van de moderne wapensystemen in Europa bestaat uit onderdelen, technologieën en licenties afkomstig uit andere landen, zoals Israel of de VS. Europese fabrieken assembleren vaak componenten die ergens anders zijn ontwikkeld en is dus geen onafhankelijke ontwikkeling.
Daar kan je ook dingen mee doen.
Wij hebben toch een kleinigheid geleerd; ik hoop dat dat zal beklijven ... Daar ben ik dan erg blij mee!
Dat is niet gebleken toen het erop aan kwam. De genocide van Srebrenica in 1995, waar Bosnisch-Servische troepen Bosnische moslimmannen en jongens systematisch vermoordden vanwege hun etnische afkomst. En in plaats van versterkingen en luchtsteun aan te vragen, keek Dutchbat gewoon toe.
Hebben ze gedaan, maar de Navo kwam niet.
Verder was ook dát een militair debakel met die Karremans naar mijn bescheiden mening.
De Denen deden het veel beter. Die stuurden tanks mee. En die zijn een keer ook met succes tegen de Serven in Bosnië gebruikt. Dutchbat was van mening, dat ze in de prak zouden worden geschoten als Karremans niet zou buigen voor Mladiç.
Ze hadden vrijwel niets bij zich. Paar geweertjes en wat wagens.
Je kán er voor kiezen om dat dan maar te avonturen...
Maar.. je weet: de beste stuurlui staan aan wal.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://tass.com/world/2001961
TUNIS, August 13. /TASS/. Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu's statements about his commitment to the concept of "Greater Israel" confirm the danger that the country poses to all countries in the region and require a clear position from Arab states, the radical Palestinian movement Hamas stated. (..)
Dat lijkt me ook.
Je hoort vrijwel niets van die Arabische staten.
Maar ik denk dat ze een keer aan de bak moeten, hoe gevaarlijk dat ook is als het militair zou worden.
Je moet in ieder geval tegenwicht bieden aan evt. veroveringsdrang van een staat, in dit geval Israël met veel middelen.

Hier Netanyahu:
viewtopic.php?p=666966#p666966
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 13 aug 2025 22:50 https://tass.com/world/2001961
TUNIS, August 13. /TASS/. Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu's statements about his commitment to the concept of "Greater Israel" confirm the danger that the country poses to all countries in the region and require a clear position from Arab states, the radical Palestinian movement Hamas stated. (..)
Dat lijkt me ook.
Maar ik denk dat ze een keer aan de bak moeten, hoe gevaarlijk dat ook is als het militair zou worden.
Je moet in ieder geval tegenwicht bieden aan evt. veroveringsdrang van een staat, in dit geval Israël met veel middelen.

Hier Netanyahu:

Dat ze militair niets tegen Israel kunnen uitrichten, heeft Israel al bewezen. Kijk maar hoe ze Hezbollah en Libanon, Iran en Syrië hebben vernederd in een paar dagen. Het enige dat Israel hoeft te doen om een groot Israel te stichten, is simpelweg niet meer weggaan uit Libanon, Syrië en de Palestijnse gebieden.

En het feit dat elk van hen honderden malen sterker zijn dan Hamas op z'n sterkst was, toont dat Israel echt z'n best doet om de Palestijnse burgers zoveel mogelijk te sparen bij de jacht op de Hamas-terroristen die zich tussen hen verschuilen. Indien Israel dat onderscheid niet had gemaakt, dan waren er - naast de terroristen - honderdduizenden Palestijnse burgers gedood en was de strijd allang beslecht. Eerlijk gezegd was ik strategisch voor die aanpak, want in de eerste weken van de strijd beweeg je nog in het kielzog van de wereldwijde collectieve verontwaardiging van 7 oktober.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 13 aug 2025 23:17
Gerard R. schreef: 13 aug 2025 22:50 https://tass.com/world/2001961
Dat lijkt me ook.

Hier Netanyahu:

Dat ze militair niets tegen Israel kunnen uitrichten, heeft Israel al bewezen. Kijk maar hoe ze Hezbollah en Libanon, Iran en Syrië hebben vernederd in een paar dagen. Het enige dat Israel hoeft te doen om een groot Israel te stichten, is simpelweg niet meer weggaan uit Libanon, Syrië en de Palestijnse gebieden.
Syrië was extreem verzwakt. Libanon ook; Hezbollah was daar zo ongeveer de handhaver.
En inderdaad landje pikken is niet moeilijk daar. Ik ben er tegen, maar daar zal jij niet wakker van liggen.
En het feit dat elk van hen honderden malen sterker zijn dan Hamas op z'n sterkst was, toont dat Israel echt z'n best doet om de Palestijnse burgers zoveel mogelijk te sparen bij de jacht op de Hamas-terroristen die zich tussen hen verschuilen. Indien Israel dat onderscheid niet had gemaakt, dan waren er - naast de terroristen - honderdduizenden Palestijnse burgers gedood en was de strijd allang beslecht. Eerlijk gezegd was ik strategisch voor die aanpak, want in de eerste weken van de strijd beweeg je nog in het kielzog van de wereldwijde collectieve verontwaardiging van 7 oktober.
Nou, het kan technisch tegenwoordig altijd ruiger. Maar als ik zie wat er allemaal plat is gegaan dan weet ik wel hoe
dat leger heeft geopereerd. Hebben we trouwens dagelijks kunnen aanschouwen via Aljazeera, dat Israël ook
heeft geprobeerd monddood te krijgen tot nu aan toe met die dode journalisten. En we zien alles nog steeds...
Tapijtbombardementen zijn dan nog wat grondiger, dat is waar.
Volgens mij is er binnen dat Israëlische kabinet zelfs gesproken over een kernbommetje. Abject. Xtreem-rechts geklets.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 13 aug 2025 23:58 Syrië was extreem verzwakt. Libanon ook; Hezbollah was daar zo ongeveer de handhaver.
En inderdaad landje pikken is niet moeilijk daar. Ik ben er tegen, maar daar zal jij niet wakker van liggen.
Dat Hezbollah en Iran militair niets tegen Israel kunnen uitrichten, heeft Israel ook al bewezen.
Maar als ik zie wat er allemaal plat is gegaan dan weet ik wel hoe dat leger heeft geopereerd.
Israel doet z'n best om de Palestijnse burgers zoveel mogelijk te sparen bij de jacht op de Hamas-terroristen die zich tussen hen verschuilen. Alle gebouwen in Gaza zullen met Caterpillar D9 Bulldozers tegen de grond gaan. Dat is omdat Hamas in veel gebouwen booby-traps heeft verstopt.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 13 aug 2025 19:32
Gerard R. schreef: 13 aug 2025 19:26 De naieve wereldgemeenschap (hier waren het Britten) moet nooit weer dit soort cadeautjes rondstrooien (een staat in Palestina in dit geval).
Er worden akelige dingen gedaan met dit soort geschenken.
Als reeds ooit uitgelegd, leefden de vroege Israelieten als een subgroep binnen de Kana'anitische samenleving en vormden uiteindelijk hun eigen identiteit. De Assyriërs hadden het gebied gekoloniseerd op de Israelieten. De Babyloniërs hadden het gebied gekoloniseerd op de Assyriërs. De Perzen hadden het gebied gekoloniseerd op de Babyloniërs. De Grieken (onder Alexander de Grote) hadden het gebied gekoloniseerd op de Perzen. De Romeinen hadden het gebied gekoloniseerd op de Grieken. Het Byzantijnse Rijk had het gebied gekoloniseerd op de Romeinen. De Islamitische Kalifaten hadden het gebied gekoloniseerd op het Byzantijnse Rijk. De Kruisvaarders hadden het gebied gekoloniseerd op de Islamitische Kalifaten. De Ajjoebiden en Mamloeken hadden het gebied gekoloniseerd op de Kruisvaarders. Het Ottomaanse Rijk had het gebied gekoloniseerd op de Mamloeken. Het Brits Mandaat had het gebied gekoloniseerd op het Ottomaanse Rijk. Tenslotte hebben de Joden het gebied gedekoloniseerd. In tegenstelling tot de kolonisators deden de Joden dit geheel legaal, met goedkeuring van de Verenigde Naties. En waar rijken kwamen en gingen, keerde het oude volk terug naar de wieg van zijn bestaan. Een poëtische wending van de geschiedenis.

En inderdaad, Israel zal nooit weer dit soort cadeautjes rondstrooien, want er worden akelige dingen gedaan met dit soort geschenken.
De stat Israël was kleiner dan het mandaatgebied. Met name Jerusalem hoorde er niet bij, net zo min als de Gazastrook. Het Byzantijnse rijk was nog steeds het (oost) Romeinse rijk, "de Joden" is een generalisatie. Je bedoelt de zionisten denk ik. Sommige Joden waren daar juist tegen, en sommige zionisten gebruikten illegale middelen.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 13 aug 2025 23:17 [

En het feit dat elk van hen honderden malen sterker zijn dan Hamas op z'n sterkst was, toont dat Israel echt z'n best doet om de Palestijnse burgers zoveel mogelijk te sparen bij de jacht op de Hamas-terroristen die zich tussen hen verschuilen. ..
Kernwoorden; vernederen, sterker zijn, burgers sparen.

De eerste 2. Wees er trots op (ben je al)
De laatste. Op naar 70.000 burgerdoden. Ben je ook trots op....ik weet het.

Verneder met je sterke overmacht nog veel meer uitgehongerde kansloze gezinnen.
Echt iets om over op te geven.

Tommy Wieringa in de volkskrant verwoord het beter dan ik kan.

Het fascisme van Poetin en het veronderstelde judeo-fascisme van Netanyahu hebben de rechtspraak onklaar gemaakt en de instituten die de menselijke natuur een beetje in toom houden afgebroken. Daarmee was de weg vrij voor de eeuwige oorlog. Beiden spreken alleen nog maar de taal van dood en verderf en hebben alleen nog maar het ruïnelandschap van de verwoesting voor ogen.

Ze beloofden orde en veiligheid voor het heilige vaderland en zijn ondeelbare volk, maar intussen heeft Poetins vernietigingsoorlog hele Russischsprekende steden in Oekraïne in de as gelegd. Na Hitler is hij nu de man uit wiens naam de meeste etnische Russen zijn vermoord. Desastreus is ook de schade die Netanyahu in zijn genocidale oorlog tegen de Palestijnen aan Israël en joden over de hele wereld toebrengt.

Beiden worden bewonderd en geprezen door Trump, Wilders en alles daartussenin - zeg me wie uw vrienden zijn en ik vertel u wie u bent.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 14 aug 2025 06:33
ChaimNimsky schreef: 13 aug 2025 23:17 [

En het feit dat elk van hen honderden malen sterker zijn dan Hamas op z'n sterkst was, toont dat Israel echt z'n best doet om de Palestijnse burgers zoveel mogelijk te sparen bij de jacht op de Hamas-terroristen die zich tussen hen verschuilen. ..
Kernwoorden; vernederen, sterker zijn, burgers sparen.

De eerste 2. Wees er trots op (ben je al)
De laatste. Op naar 70.000 burgerdoden. Ben je ook trots op....ik weet het.

Verneder met je sterke overmacht nog veel meer uitgehongerde kansloze gezinnen.
Echt iets om over op te geven.

Tommy Wieringa in de volkskrant verwoord het beter dan ik kan.

Het fascisme van Poetin en het veronderstelde judeo-fascisme van Netanyahu hebben de rechtspraak onklaar gemaakt en de instituten die de menselijke natuur een beetje in toom houden afgebroken. Daarmee was de weg vrij voor de eeuwige oorlog. Beiden spreken alleen nog maar de taal van dood en verderf en hebben alleen nog maar het ruïnelandschap van de verwoesting voor ogen.

Ze beloofden orde en veiligheid voor het heilige vaderland en zijn ondeelbare volk, maar intussen heeft Poetins vernietigingsoorlog hele Russischsprekende steden in Oekraïne in de as gelegd. Na Hitler is hij nu de man uit wiens naam de meeste etnische Russen zijn vermoord. Desastreus is ook de schade die Netanyahu in zijn genocidale oorlog tegen de Palestijnen aan Israël en joden over de hele wereld toebrengt.

Beiden worden bewonderd en geprezen door Trump, Wilders en alles daartussenin - zeg me wie uw vrienden zijn en ik vertel u wie u bent.
Ja, de misdaad was vroeger FOUT.
Dat is nu GOED geworden, zo lijkt het wel.
De mens niet meer in full swing maar mentaal fors op z'n retour. Ik hoop zo dat het tijdelijk zal zijn (dus niet 'eeuwig').
Ga er tegen stemmen, schaapjes (als je dat nog mag van Xtreem-rechts en/of als ze de zooi niet zó manipuleren, dat je sowieso
achter het net vist.) :( :( :(
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 14 aug 2025 14:27 ....

....
Wil graag verwijzen naar je onderschift. Het stinkt hier nl behoorlijk. Je kunt een land of regering dat zich zo misdraagt en bijna wereldwijd veroordeeld wordt niet blijven steunen. Maar goed, dan kan blijkbaar wel.
'Vernederen' is het volgende kernwoord waarover gekwijld wordt. Lekker Palestijntjes en Iraniërs vernederen. Heerlijk. Genieten!!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 14 aug 2025 14:51
Gerard R. schreef: 14 aug 2025 14:27 ....

....
Wil graag verwijzen naar je onderschift. Het stinkt hier nl behoorlijk. Je kunt een land of regering dat zich zo misdraagt en bijna wereldwijd veroordeeld wordt niet blijven steunen. Maar goed, dan kan blijkbaar wel.
'Vernederen' is het volgende kernwoord waarover gekwijld wordt. Lekker Palestijntjes en Iraniërs vernederen. Heerlijk. Genieten!!

Het doet allemaal heel erg veel pijn, hoewel ik er feitelijk niets mee te maken heb. Ja toch, ik wil het beste voor alle mensen. Ik ben naief en een soort gek, ik vraag me dagelijks af wat ik hier tussen al die domme bijtertjes doe?...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/14 ... uzalem-e1/
Israëlische minister kondigt 3.000 nieuwe huizen aan op bezette Westelijke Jordaanoever "om creatie van Palestijnse staat te verhinderen" (..)
Smotrich dus...

Ik zal niet opschrijven wat ik met de man zou willen doen.

Afbeelding

Zelfs in NL is hij ongewenst persoon.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Stel ik voor er nog een uitkijkpostje te bouwen zodat ze live kunnen aanschouwen hoe de zogenaamd zielige Palestijntjes vernederd worden met alle superieure technieken.

LACHEN MAN!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 14 aug 2025 15:32 Stel ik voor er nog een uitkijkpostje te bouwen zodat ze live kunnen aanschouwen hoe de zogenaamd zielige Palestijntjes vernederd worden met alle superieure technieken.

LACHEN MAN!
Ja, weer dansen, zingen, gelukkkk!!!
Jammer dat steeds blijkt dat ze superieure technieken niet waard zijn.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 14 aug 2025 15:15 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/14 ... uzalem-e1/
Israëlische minister kondigt 3.000 nieuwe huizen aan op bezette Westelijke Jordaanoever "om creatie van Palestijnse staat te verhinderen" (..)
Met die stap ben ik het ook niet eens. Al kan ik me voorstellen dat men voorlopig geen Palestijnse staat wil, gaat het definitief voorkomen van de stichting van een Palestijnse staat in de toekomst, me te ver.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 14 aug 2025 15:43
Gerard R. schreef: 14 aug 2025 15:15 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/14 ... uzalem-e1/
Met die stap ben ik het ook niet eens. Al kan ik me voorstellen dat men voorlopig geen Palestijnse staat wil, gaat het definitief voorkomen van de stichting van een Palestijnse staat in de toekomst, me te ver.
Dan krijg je van mij daarvoor een ferme handdruk. 8*)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 14 aug 2025 15:43
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

De eerste HUMAAN ETHISCH verantwoorde reactie van jou in dit topic. Hoe dat zo? Gun je de Palestijnen wel Lebensraum?
Einstein/Mick
Plaats reactie