Gerard R. schreef: ↑01 sep 2025 17:58
Henry II schreef: ↑01 sep 2025 13:33
Ik was bijna vergeten dat de hele wereld wordt gerund door grote kapitalistische bedrijven en staten. Money talks, bullshit walks! Het maakt dus feitelijk niets uit wat wij hier allemaal denken de redeneren en discussiëren. De VS, Saudi-Arabië, Qatar, VAE, Egypte. Het werkt allemaal samen om geld en handel.
Je wilt toch niet zeggen, dat iedereen maar moet ophouden met zijn/haar mening te uiten?
Welzeker niet, maar je kent de uitspraak misschien
Opinions are like assholes, everybody has one
Ik zie de situatie nogal negatief in op het moment. In heel grote lijnen door de geschiedenis heen zie je dat de publieke opinie, of de mening van een kleine groep zoals hier, niet heel veel zoden aan de dijk zet. Men denkt, mijzelf incluis tot op zekere hoogte, al snel in termen van goed en kwaad. En dan zitten wij zelf natuurlijk aan de goede kant. Maar zo is het door de geschiedenis heen gebleken nooit te kloppen. Zo wordt bijv. de hele 1e Wereldoorlog op het conto van Keizer Wilhelm II geschoven, maar dat is maar deels waar. Er waren eigenlijk geen goeieriken en slechteriken in 1914. De hele aanloop is besmet door kolonialisme van de Britten en Fransen. Deze grote wereldmachten gunden elkaar niets. Het scheelde niet veel of Nederland had meegedaan met Duitsland, want de publieke opinie was anti Brits, vanwege de toen recente Boeren Oorlogen, waarbij heel veel Zuid-Afrikaanse Boeren in concentratiekampen waren gezet en uitgehongerd en vermoord. Het begin van die oorlog was al veel eerder, niet in 1914 maar sowieso al in 1870, toen de Duitsers de Fransen versloegen. En ook dat was een reactie op eerdere ruzie tussen een aantal landen, zoals ten tijde van de Franse Revolutie, wat al een zaadje had geplant. En als gevolg van de uitkomst van de 1e Wereldoorlog kwam er een 2e, is de Russische revolutie begonnen, en zo werkt dat alles op elkaar in. Uiteindelijk hadden de VS in 1917 besloten dat ze wel moesten meedoen met de oorlog, om hun handelsbelangen te waarborgen. Gevolg daarvan, en de investeringen van het Marshallplan na 1945, is dat de VS nu de baas zijn in de wereld. Het hele feit dat de VS als zelfstandig land bestaan is echter weer een direct besluit van de Britten. Toen zij erachter kwamen dat de koloniën in America te opstandig waren en te lastig om te besturen, hebben ze gewoon besloten dat het voordeliger is om ze als zelfstandig land te laten ontstaan, maar vervolgens wel de handel te beheersen en er grof geld aan te verdienen. Het is gewoon heel moeilijk om een globaal, dus wereldwijd, overzicht te krijgen en te houden van wat er op deze aardkloot gebeurt. Vooral omdat de perspectieven lastig te vinden zijn. Als je de hele 2e Wereldoorlog bekijkt vanuit Rusland, dan is dat een grote patriottische oorlog tegen het kapitalisme. Er zijn dan ook aan Russische kant 40 miljoen doden bij gevallen. Vanuit dat standpunt zij de slachtoffers aan de kant van de geallieerden van geen belang. Als ik kijk, en ik geef hier maar gewoon wat voorbeelden, hoe men in het Midden-Oosten kijkt naar de Westerse inmenging, en daar hoort het ontstaan van Israël ook bij, dan wordt er nog steeds gedacht aan de hele rij Kruistochten, waarbij duizenden slachtoffers vielen aan de kant van de bewoners van de Levant. Als ik dus zeg dat je de geschiedenis moet leren om fouten in de toekomst te voorkomen, dan moet je niet beginnen in 1948. Het probleem is gemaakt door de wereldmachten Groot-Brittannië, Frankrijk en de VS. Maar ook indirect door Duitsland, Rusland en het Ottomaanse rijk. En aan het einde van deze beschouwing zou je kunnen concluderen dat er, zoals altijd, een hele simpele oplossing voor te bedenken, waarbij je dan zou moeten aanvoelen dat een elke schijnbaar simpele oplossing voor een complex probleem nooit gaat werken. Het mogelijk deporteren van alle Palestijnen uit Gaza en de Westbank is ook alleen maar een verschuiving. De landen waarheen ze zouden moeten gaan willen ze ook niet hebben. De reden dat er nog steeds een staat Israël bestaat is geld, handel en een naar mijn mening misplaatst gevoel van religieuze verbondenheid van christenen met joden, gemengd met een flink schuldcomplex. Als de christelijke kerk niet van meet af aan flink anti-semitisch was geweest, en dan bedoel ik al vanaf de 1e eeuw CE, dan had Israël als staat nu nooit bestaan. Dan waren de meeste joden gewoon gelukkige staatsburgers geweest van de landen waar ze zich vestigden en had misschien zelfs het joodse geloof niet eens meer bestaan. Maar Paulus, en de schrijvers van de evangeliën, konden het niet verdragen dat de Joden hun nieuwe godsdienst verwierpen en probeerden ze zwart te maken. Eigenlijk precies wat Mohammed met de Joden deed, eerst vriendelijk proberen ze overreden om naar de Islam te converteren, maar daarna vervloeken. De uitspraken van Mohammed, zoals in de Hadith te vinden, zijn best wel hatelijk zeg maar, ongeveer net zo erg als die van Luther. Ik kan dus geen enkele oplossing aanbieden, maar weiger ook pertinent om een positie in te nemen. Ik prefereer een buitenstaander te blijven, behalve dan dat ik mij verdrietig voel over wat de ene mens de ander aandoet in dat gebied. Zou het helpen als ik de ene of de andere zijde zou kiezen? Ik denk het niet, de waarheid is veel complexer dan wat wij vermoeden, en achter de schermen wordt alles bekonkeld door slimme politici en super rijke wereldbewoners, die letterlijk over lijken gaan om meer geld en macht te krijgen. Compleet verwerpelijk gedrag dus.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.