dit artikel onderstaande tekst
Afgelopen week kwam in een gesprek met mijn dochter voorbij dat zij, ongevraagd, maandelijks € 46 per kind krijgt als kindgebonden budget. Haar zwager krijgt dat ook, met een inkomen van, mijn schatting, minimaal > € 100K per jaar.Zo'n zes miljoen huishoudens in Nederland krijgen een of meerdere toeslagen. Zij ontvangen jaarlijks gemiddeld 3.333 euro. Het gaat om geld voor kinderen, kinderopvang, huur of zorg.
Mijn schoonvader houdt maandelijks circa € 700 over maar krijgt wel circa € 350 huur- en zorgtoeslag, wat dus helemaal niet nodig is (maar ons als erfgenamen niet onwelgevallig is
Toen ik indertijd, eind jaren 70, begon te werken was er al discussie over dat je voor fl. 100 per maand meer niet je bed uitkwam. Die discussie is er nog steeds maar gaat er nu meer om of je met toeslagen en zonder werken slechts een 48 inch tv kunt aanschaffen en je niet gaat werken voor 2 inch meer, lijkt het.
Uiteindelijk zal het allemaal tot niets leiden (vanuit de politiek) of tot iets wat nog ingewikkelder is, somberde hij.