Nee: maak het niet mooier, maar concreter. Je gaat uit van jouw interpretatie?Gerard R. schreef: ↑15 sep 2025 22:16De Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen) kunnen rekenen op artikel 5 van het NAVO-handvest als ze worden aangevallen. Artikel 5 bepaalt dat een aanval op één lid wordt beschouwd als een aanval op alle leden, en dat de leden gezamenlijk zullen reageren, inclusief het gebruik van militaire middelen indien nodig. Dit artikel vormt de kern van de collectieve verdediging binnen de NAVO en wordt als een essentiële bepaling beschouwd voor de veiligheid van de lidstaten, waaronder de Baltische staten.
Artikel 5 slechts wordt geactiveerd wanneer er daadwerkelijk sprake is van een gewapende aanval, en dat de NAVO-lidstaten in zo'n geval gezamenlijk besluiten te reageren.
Mooier kan ik het niet maken, en dat is wat ik ervan weet...![]()
Waar staat in artikel 5 dat de Baltische staten, en ook andere leden van de NAVO, een automatische garantie hebben op bescherming? Ik lees daar alleen dat een aanval op één als aanval op allen wordt beschouwd, en dat elk land vervolgens zelf de maatregelen neemt die het nodig acht.
- Jouw lezing vind ik niet terug in de tekst.