Het einde van het internet en het einde van de privésfeer

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Amerauder
Ervaren pen

Het einde van het internet en het einde van de privésfeer

Bericht door Amerauder »

Ik heb het vaker gehad over de opkomst van de machinetechniek en welke ongekende invloed deze heeft op de ontwikkeling van de mens. De techniek, en niets anders, is hét grote onderwerp van de Nieuwe Tijd.

Het is iets dat velen nog onvoldoende tot zich door laten dringen en waar men de consequenties lang niet altijd goed van overziet. Wie bij zichzelf denkt “dat valt allemaal wel mee, het is gewoon, zoals het altijd was, een kwestie van de juiste man aan de juiste knoppen” – die zou ik toch eens willen vragen om stil te staan bij het volgende.

In dit gesprek met Jelle van Baardewijk doet Michel Portier uit de doeken wat ons te wachten staat in de zeer nabije toekomst. Nieuwe wetgeving zal niet alleen een definitief einde markeren van het internet zoals wij dat tot dusverre gekend hebben, maar tevens van de privésfeer.

Het internet zoals wij dat kennen, dat sinds de jaren ’90 zo’n groot deel van ons leven is gaan beheersen, is met het oog op deze ontwikkelingen wat mij betreft slechts een prototype, dat fundamenteel verschilt van het uiteindelijke product – met het zeer specifieke doel om zoveel mogelijk mensen te overtuigen er zoveel mogelijk gebruik van te maken. Nu dat eenmaal zover is, nu zoveel mensen eenmaal het internet zo intensief gebruiken als ze doen, kan het zijn ware aard laten zien. Nu de concurrentie als het ware is achtergelaten en er geen alternatief op het gebruik van het internet meer mogelijk lijkt te zijn, is de tijd aangebroken om te zien waar het werkelijk toe in staat is.

Maar niet alleen het internet zoals wij dat meenden te kennen zal daarmee verleden tijd zal zijn. Tegelijkertijd betekent dat ook het einde van de privésfeer. Dat er nog een verschil was tussen wat je binnenskamers tegen vrienden zegt, en waar je op straat mee te koop loopt, dat mensen recht hadden op zaken als briefgeheim – weet u het nog? – dat alles zal spoedig, zeer spoedig, als iets van deze voorspellingen waar blijkt te zijn, tot een grijs verleden behoren.

Michel Portier begrijpt deze zaken. Hij beseft wat hier op het spel staat. Dat blijkt uit zijn technische kennis van de systemen die hij bespreekt. Hij benoemt de gevolgen die schuilen achter wat op het eerste gezicht een goed idee lijkt te zijn, zoals het beschermen van kinderen tegen de nadelige effecten van het gebruik van internet. Het blijkt bovendien uit het feit dat hij de oorzaak van deze problemen bij onszelf neerlegt. Niet de grote boze overheden en Big Tech die dit met ons doen, nee, wijzelf zijn het die in ons eigen gebruik van machinetechniek ons leven laten ontnemen. Zoals Jelle van Baardewijk samenvat: “Het komt er uiteindelijk op neer dat je zelf moet kiezen voor een wereld buiten de machine.”

Bekijk deze boodschap van Michel Portier, en reflecteer erop.

Michel Portier schreef:
“We zouden juist mensen moeten stimuleren om zichzelf te ontwikkelen en het leven te pakken in de menselijkheid zoals het komt. En dat staat onder druk. Ja, dat is wat het systeem of de machine of hoe je het dan ook wil noemen plat slaat.”
holog
Bevlogen

Re: Het einde van het internet en het einde van de privésfeer

Bericht door holog »

Ik heb je video (nog) niet bekenen.
Ik zou het er wel mee eens zijn indien je zou stellen dat 'de hedonistische singulariteit' een van de existentiële gevaren is.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Amerauder schreef: 06 okt 2025 15:10
(..)
Zoals Jelle van Baardewijk samenvat: “Het komt er uiteindelijk op neer dat je zelf moet kiezen voor een wereld buiten de machine.”

Bekijk deze boodschap van Michel Portier, en reflecteer erop.

[youtube]ETFVssHv_kY[/youtub]

Michel Portier schreef:
“We zouden juist mensen moeten stimuleren om zichzelf te ontwikkelen en het leven te pakken in de menselijkheid zoals het komt. En dat staat onder druk. Ja, dat is wat het systeem of de machine of hoe je het dan ook wil noemen plat slaat.”
{/quote]
Gewoon niet onzinnig veel internetten. Profi gebruiken, net als je geleerd hebt tv te kijken (neem ik aan).
En je privé is al jaaaren zoek, dat is wat mij betreft geen discussie meer.

En ja, het gaat nog veel heftiger worden. Mensen als Trump zouden gaarne een maatschappij zien met hun als Godfather en dus leider. Hij is nu bezig de steden voor eigen lol te koeioneren met federale troepen. Over al dat soort dingen had George Orwell het ook in zijn excellente boekje 1984. Zoiets... Het is niet ondenkbaar dat zó inderdaad ook het internet kapot gemaakt wordt. Ik zie zo hier en daar aardig wat blokkade en frauduleus gedoe etc. op het web... Ik heb daar verder geen last van want ik doe geen onslimme of foute dingen, maar ik zie het wel... :roll: En dat zijn slechts wat blokkades e.d., wat werkelijk expireert is ernstiger.

Dus wapen je..
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

holog schreef: 06 okt 2025 19:39
Ik zou het er wel mee eens zijn indien je zou stellen dat 'de hedonistische singulariteit' een van de existentiële gevaren is.

Zou kunnen, wat bedoel je daar precies mee?

Uit de video:

We vergeten dat onze interne belevingswereld, onze intieme contacten heel erg met ons menselijkheid verbonden zijn en definiëren wie wij zijn. Wat er dus gebeurt voor het eerst in het bestaan van de menselijke geschiedenis is het dus gelukt om mee te luisteren binnen de huiskamer van mensen – verplicht.

Eerst worden we gedwongen alles digitaal te doen. Deels gedwongen hè, omdat het niet anders meer kan. Maar deels doen we het ook zelf vanwege gemak. Dan kunnen we niet meer terug. En op het moment dat we niet meer weten hoe we normaal communiceren, zetten we overal een microfoontje neer. En het is rond.

Mogelijk gerelateerd, indien je zoals ik gemakzucht als een vorm van hedonisme ziet.

Gerard R. schreef: 06 okt 2025 21:27

Niet precies, want je hebt nog de mogelijkheid om het internet anoniem te gebruiken. Dat is dus waar nu een einde aan gemaakt wordt, met als mogelijk doel om jou van bepaalde informatie af te schermen of je simpelweg te ontmoedigen iets op te zoeken.

Mensen als Trump zouden gaarne een maatschappij zien met hun als Godfather en dus leider.

Het leuke is, je kunt niet eens Trump de schuld geven, want je hebt dus geen enkel idee of wat wie dit met je doet. Of welke informatie jou met welk doel wel of niet bereikt.

Ik zie zo hier en daar aardig wat blokkade en frauduleus gedoe etc. op het web... Ik heb daar verder geen last van want ik doe geen onslimme of foute dingen

Bedoel je nu “mij kan niets gebeuren want ik ben braaf en heb niets te verbergen”?

Of bedoel je “mij kan niets gebeuren want ik laat mij niet met ongure zaken in”?

Beide klinken nogal naïef. Wat het eerste betreft, kijkt de video voor een reeks voorbeelden, en wat het tweede betreft, bedenk je alleen al hoe vaak grote bedrijven en andere instanties zeggen: “Oeps! We hebben per ongeluk de gevoelige data van alle gebruikers op straat gegooid. Foutje, kan gebeuren!”
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Amerauder schreef: 07 okt 2025 14:52
holog schreef: 06 okt 2025 19:39

Zou kunnen, wat bedoel je daar precies mee?

Uit de video:

We vergeten dat onze interne belevingswereld, onze intieme contacten heel erg met ons menselijkheid verbonden zijn en definiëren wie wij zijn. Wat er dus gebeurt voor het eerst in het bestaan van de menselijke geschiedenis is het dus gelukt om mee te luisteren binnen de huiskamer van mensen – verplicht.

Eerst worden we gedwongen alles digitaal te doen. Deels gedwongen hè, omdat het niet anders meer kan. Maar deels doen we het ook zelf vanwege gemak. Dan kunnen we niet meer terug. En op het moment dat we niet meer weten hoe we normaal communiceren, zetten we overal een microfoontje neer. En het is rond.

Mogelijk gerelateerd, indien je zoals ik gemakzucht als een vorm van hedonisme ziet.

Niet precies, want je hebt nog de mogelijkheid om het internet anoniem te gebruiken. Dat is dus waar nu een einde aan gemaakt wordt, met als mogelijk doel om jou van bepaalde informatie af te schermen of je simpelweg te ontmoedigen iets op te zoeken.

Mensen als Trump zouden gaarne een maatschappij zien met hun als Godfather en dus leider.

Het leuke is, je kunt niet eens Trump de schuld geven, want je hebt dus geen enkel idee of wat wie dit met je doet. Of welke informatie jou met welk doel wel of niet bereikt.

Ik zie zo hier en daar aardig wat blokkade en frauduleus gedoe etc. op het web... Ik heb daar verder geen last van want ik doe geen onslimme of foute dingen
--
Je kan zelf allerlei maatregelen nemen om veiliger te zijn.
Verder kan je iets anders gebruiken dan Windows van Microschoft. Met Unix of Linux bij voorbeeld omzeil je het uiterst kwetsbare (bijna frauduleuze) 'register' van Windows en heb je zeer veel minder last van onverlaten door een nogal gediversifieerd, gelaagd systeem van 'administratie'.
Bedoel je nu “mij kan niets gebeuren want ik ben braaf en heb niets te verbergen”?

Of bedoel je “mij kan niets gebeuren want ik laat mij niet met ongure zaken in”?
Helemaal 100% veilig bestaat niet. Zo zit de NSA van de VS op de backbones van het internet.
En zij zijn zélfs in staat om TOR (het mondiaal verknipte digitale signaal) in te zien al kost dat wat moeite.
Er is geen specifiek "digitaal inlichtingenbureau" van de VS; de VS kent verschillende inlichtingendiensten die digitale informatie verzamelen, waaronder de NSA, die belast is met cyberveiligheid en het verzamelen van signalen.
En verder: ik ben redelijk braaf en wat ik misschien wil verbergen is meestal niet zichtbaar op het web. Ik zweer bij eigen opslag. :D
Beide klinken nogal naïef. Wat het eerste betreft, kijkt de video voor een reeks voorbeelden, en wat het tweede betreft, bedenk je alleen al hoe vaak grote bedrijven en andere instanties zeggen: “Oeps! We hebben per ongeluk de gevoelige data van alle gebruikers op straat gegooid. Foutje, kan gebeuren!”
Ja, 'dat klinken' dat weet ik. Maar wat is werkelijk?!
Dat foutje voor 99% 'per ongeluk' dus is menselijk. Klik per ongeluk een fout linkje aan, wat zo makkelijk kan, en mogelijk heb je een probleem thuis of in je bedrijf. Dat heb je vooral met email en slimme truuks. En er is veel meer mogelijk.
Denk voor je wat doet. :)

Maar wat de dictatuur wil, daar is niet al te veel aan te doen. Als je dat wilt dan zal je weer terugvallen op oude technieken zoals radio-frekwenties. schat ik maar zo. Of tamtam :lol: Maar dat gaat wel heel ver uiteraard. Dat kennen we uit de (S)F en dat lijkt me wel heel erg bij 1984 van Orwell passen... De Amerikanen mogen wel eens voorzichtig worden met wat ze kiezen. Maar het is al wat laat... Zie wat hij wil met federale troepen en de steden... Niet grondwettelijk dus.
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
Plaats reactie