(Ethisch) Martelen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: (Ethisch) Martelen

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 28 okt 2025 06:45 Ik vraag daarom naar voorbeelden van mensen (in geval Nimsky inderdaad Palestijnen) die aangeven dat ze ethisch ondervraagd zijn. Dus zonder verdere geestelijke schade.
Dat zullen er niet veel zijn. De meeste Palestijnen hebben geen kennis die voor Israël nuttig is.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 28 okt 2025 06:52
dikkemick schreef: 28 okt 2025 06:45 Ik vraag daarom naar voorbeelden van mensen (in geval Nimsky inderdaad Palestijnen) die aangeven dat ze ethisch ondervraagd zijn. Dus zonder verdere geestelijke schade.
Dat zullen er niet veel zijn. De meeste Palestijnen hebben geen kennis die voor Israël nuttig is.
Nimsky is uitermate volhardend in zijn bewering en blijft bewijslast omdraaien. Nu is het zijn beurt een keer om met de billen bloot te gaan. (Ik verwacht een tegenaanval...)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 28 okt 2025 07:12
Peter van Velzen schreef: 28 okt 2025 06:52
Nimsky is uitermate volhardend in zijn bewering en blijft bewijslast omdraaien. Nu is het zijn beurt een keer om met de billen bloot te gaan. (Ik verwacht een tegenaanval...)
Ik denk, dat ChaimNimski voldoende met de billen bloot is gegaan.
In dit geval duidelijkheid heeft gegeven over zijn mening, ook al is niet iedereen het daarmee eens.

De achtergronden van het doel van het meer ethische ondervragen dmv. meer doelmatige psychologische technieken zijn wel waar hij steeds weer uitgebreid op in gaat.
Maar ook, dat dit lang niet altijd uitsluitend wordt toegepast, wat hij ook betreurt.
Maar wel soms ook noodzakelijk acht om inlichtingen te krijgen, die noodzakelijk zijn om meer veiligheid te waarborgen voor Israelische belangen.
Daarin is hij duidelijk geweest.

Daar kun je het niet mee eens zijn of misschien toch kunnen begrijpen.
Geef dan aan waarom niet en ook wat jij zou doen om inlichtingen te verkrijgen in uiterste situaties.
Je kunt naar de verder bekende weg blijven vragen en zuigen om er een jouw welgevallig antwoord uit te persen, maar er kan alleen herhaling verwacht worden en een flinke dosis irritatie.
Diezelfde irritatie, die jij oproept door anderen woorden in de mond te leggen, waar jijzelf over begonnen bent en elk antwoord te negeren of om te buigen.
(Ethisch) martelen bestaat niet.
Dat is ook door niemand anders zo genoemd dan door jouzelf.

Hetgeen jij verklaard wil hebben zal lastig vinden zijn, want alleen de praktijken van het onethische psychische en fysieke martelen wordt breed uitgemeten op de diverse websites.
Vraag Google naar "ethische vraagtechnieken" en je krijgt legio hits.

Een alternatief na zoveel bladzijden langs elkaar heen blijven redeneren is een "agree to disagree".
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria, freethinker is deels gebaseerd op bewijsvoering. Als Israël ethisch ondervraagt moet dat aan te tonen zijn.
Nimsky verzaakt hierin.
Hij kan wel gaan beweren dat Palestijnen in de gevangenis kaviaar te eten krijgen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 28 okt 2025 04:37:scissors:
Ook elk topic dat jij aanraakt, wordt - alleen al vanwege jouw onderschrift - een Israël topic.
Waarom merk je dit wel op richting ChaimNimsky, en nooit jegens Bonjour?
Zionist zegt iets over ChaimNimsky zelf, zoals ook de bedoeling is volgens de regels en aanbevelingen. Bonjours onderschrift echter
  • "Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld."
demoniseert Israël iedere bijdrage in ieder topic, zonder iets over hemzelf te zeggen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 28 okt 2025 08:47 Maria, freethinker is deels gebaseerd op bewijsvoering. Als Israël ethisch ondervraagt moet dat aan te tonen zijn.
Nimsky verzaakt hierin.
Hij kan wel gaan beweren dat Palestijnen in de gevangenis kaviaar te eten krijgen
Dat er ethisch ondervraagd moet worden vlg. de Israelische wet en wat dat inhoudt is op internet te vinden.
Dat is ook wat hij heeft geschreven.
Voorbeelden uit het nieuws zul je niet vinden en zijn nutteloos in dit geval.

Het schenden van deze Israelische wet is duidelijk aantoonbaar verslaggeving van.
Met dien verstande, dat "The ticking‐bomb argument" vaak gerechtvaardigd zou moeten kunnen zijn.
  • The ticking‐bomb argument, where a terrorist is tortured in order to extract information of a primed bomb located in a civilian area, is often invoked as one of those extreme circumstances where torture becomes justified
Dat is waar de discussie over zou moeten gaan, in hoeverre dit kan leiden tot disproportionele vormen van martelingen in extreme situaties, zodat deze meer regel dan uitzondering kan worden.
Er is veel bekend over het aanhangig maken van situaties, waar verder niets mee gedaan wordt.

Dit alles zou ik niet moeten hoeven schrijven, daar dit ook door Chaimnimski is aangegeven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik dit topic aangemaakt. Nimsky en Maria bepalen nu wat ik hier wil behandelen.

Duidelijk.
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 28 okt 2025 11:29 Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik dit topic aangemaakt. Nimsky en Maria bepalen nu wat ik hier wil behandelen.

Duidelijk.
Lees je eigen topic opening nog eens na.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 28 okt 2025 13:20
dikkemick schreef: 28 okt 2025 11:29 Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik dit topic aangemaakt. Nimsky en Maria bepalen nu wat ik hier wil behandelen.

Duidelijk.
Ik ben in de overtuiging dat Israël, als ze Palestijnen ondervraagt, dat niet ethisch verantwoord doet. Daar kwam het gesprek op gegeven moment op uit. Israël kennende (hoe ze omgaan met Palestijnse gevangenen) is dat alles behalve ethisch.
Dat er wellicht gesprekstechnieken bestaan om te ondervragen zonder te kunnen spreken van martelen,kan ik geloven. Maar niet in relatie tot Israël.
Zo werd/wordt ook nog steeds bij hoog en laag beweerd dat IDF een humaan leger is.
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 28 okt 2025 13:47

Duidelijk.
Ik ben in de overtuiging dat Israël, als ze Palestijnen ondervraagt, dat niet ethisch verantwoord doet. Daar kwam het gesprek op gegeven moment op uit. Israël kennende (hoe ze omgaan met Palestijnse gevangenen) is dat alles behalve ethisch.
Dat er wellicht gesprekstechnieken bestaan om te ondervragen zonder te kunnen spreken van martelen,kan ik geloven. Maar niet in relatie tot Israël.
Dan zijn we het daar allemaal over eens.

Dan had je dat zo moeten schrijven.
Maar dan zou het in de topic opening al direct een Israel topic zijn geworden, met alleen weer veel herhalingen.
Wat het nu dus alsnog wordt.
Zo werd/wordt ook nog steeds bij hoog en laag beweerd dat IDF een humaan leger is.
Er wordt al lang geschreven dat het zo zou moeten, maar ook dat de praktijk vaak anders is.
Jij bent degene, die dit steeds weer opnieuw zo benoemd en herhaald.
Zoek: humaan+leger
Bijna alle hits komen van jou.
ChaimNimski heeft het over het meest humane leger tov. andere genoemde oorlogsgebieden.
Ook, dat hij beseft dat dit lang niet altijd de praktijk is.
Wat je mag betwijfelen, maar ook niet kunt aantonen.

In het Midden Oosten topic verder, als het je bedoeling was dit weer een keer te bespreken.
Dan kan dit topic dicht.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 28 okt 2025 13:47

Duidelijk.
Dat er wellicht gesprekstechnieken bestaan om te ondervragen zonder te kunnen spreken van martelen,kan ik geloven. Maar niet in relatie tot Israël. (..)
Oh jawel, met inspuiting van middelen! Die inlichtingendiensten daar weten van wanten hoor.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maria schreef: 28 okt 2025 18:18 In het Midden Oosten topic verder, als het je bedoeling was dit weer een keer te bespreken.
Dan kan dit topic dicht.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vraag: Is ethische psychologische ondervraging een goed middel om betrouwbare informatie te krijgen van terroristen?
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 28 okt 2025 18:30:scissors:
Oh jawel, met inspuiting van middelen! Die inlichtingendiensten daar weten van wanten hoor.
:shock:
Wat vind jij ethisch aan inspuiting met middelen?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Aangezien dit inderdaad bijna uitsluitend over Israël lijkt te gaan, sluit ik dit onderwerp. Jullie kunnen verder napraten in het Midden Oosten topic.
Ik wens u alle goeds
Gesloten